Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-01, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deff1897
Uppdrag? Vad är det för uppdrag det snackas om? Hur ser dessa uppdrag ut?

det är ett hop av skoluppgifter
du ska skicka in 3-4 såna per kurs
uppdragen upptar runt 85% av ens studietid

så här kan ett uppdrag se ut:

Religion 50p, ett av tre uppdrag:

och så ett uppdrag från friskvård och hälsa 100p:

Citat:
Cammar man samtidigt som läraren cammar? Det känns så hysteriskt awkward att på distans helt sonika sitta i en cam-konversation och kräka ut sig det man lärt sig. En annan är ju bättre på att påvisa sina kunskaper via text. Men visst är det nog någon NÖD-lösning för att försökta simulera en fysiskt kontakt med läraren. HA HA HA!
som tur är så är det ingen big deal alls med den muntliga examinationen, är typ 3% av kursen, 5 procent om man gruvar sig ska typ bara upprepa ett par svar du gav i uppdragen

Citat:
Känner du till andra skolor i Stockholm inom Komvux som inte använder denna princip?
nä har ingen aning. kolla med kommunen vad de erbjuder dig utöver hermods vetja. bor i gtb så

Citat:
Vilka kurser har du läst där om man får fråga?
scrolla upp

för övrigt så rekommenderar jag hermods starkt; bästa skolvalet någonsin
fast de borde börja köra muntorna över skype istället ^^
Senast redigerad av Charlie-X 2015-02-01 kl. 02:45.
Citera
2015-02-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenadaniel
Jag är helt förvirrad, snälla någon förklara för mig!
Jag läste Eng 6 hos hermods och gjorde NP också, men när skulle jag boka Muntliga examinationen har fått medelande av min lärare att jag har inte blivit godkänd i NP så kommer jag att få F i hela kursen och hon rekommenderade att ska jag läsa om kursen och hade ej satt någon betyg i kursen. " hon sa att NP är viktig del för beygsättande och om man kan inte bli godkänd i kursen, så därför gjorde jag inte ME". Men när hade kontaktat med Hermods och Antagningen sa de att får jag inte läsa om kursen, utan måste jag göra ömprovning och bad läraren att sätta F-betyget och hade jag anmält mig för ömprovning. Men idag runt klockan tolv hade jag fått meddelande att måste jag göra muntliga examinationen, hade de bytt min lärare och de raderat f-betyget också. Nu är jag helt förvirrad och vet inte vad ska jag göra? Varför hade läraren sagt att man kan inte få godkänd i kursen om man inte klara NPet och nu säger de att måste göra muntliga examinationen? Finns det chans att jag klara kursen eller gjorde de ett misstag och bodde läraren inte sagt så och nu vill de göra lagliga och sätta F-betyget efter? Jag är rädd att få F Är det någon som har varit i dessa situationen?

Hej! Jag gjorde NP i engelska 6 för två veckor sedan.. Har inte fått något svar ännu hur det gick när fick du det? Var det via mail då? Jag håller på med sista uppdraget nu och har muntligt nästa vecka. Hur går det för dig? Fått något svara av dom?
Citera
2015-02-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenadaniel
Jag är helt förvirrad, snälla någon förklara för mig!
Jag läste Eng 6 hos hermods och gjorde NP också, men när skulle jag boka Muntliga examinationen har fått medelande av min lärare att jag har inte blivit godkänd i NP så kommer jag att få F i hela kursen och hon rekommenderade att ska jag läsa om kursen och hade ej satt någon betyg i kursen. " hon sa att NP är viktig del för beygsättande och om man kan inte bli godkänd i kursen, så därför gjorde jag inte ME". Men när hade kontaktat med Hermods och Antagningen sa de att får jag inte läsa om kursen, utan måste jag göra ömprovning och bad läraren att sätta F-betyget och hade jag anmält mig för ömprovning. Men idag runt klockan tolv hade jag fått meddelande att måste jag göra muntliga examinationen, hade de bytt min lärare och de raderat f-betyget också. Nu är jag helt förvirrad och vet inte vad ska jag göra? Varför hade läraren sagt att man kan inte få godkänd i kursen om man inte klara NPet och nu säger de att måste göra muntliga examinationen? Finns det chans att jag klara kursen eller gjorde de ett misstag och bodde läraren inte sagt så och nu vill de göra lagliga och sätta F-betyget efter? Jag är rädd att få F Är det någon som har varit i dessa situationen?

När det gäller frågan om NPs påverkan på betygsättning finns det en del skillnader beroende på vilka lärare man frågar.

Gör vi det objektivt så ser det juridiska ut så här:

Skollagen stadgar följande:

15 kap §24
Citat:
Som betyg på en kurs ska någon av beteckningarna A, B, C, D, E eller F användas. Betyg ska bestämmas med hjälp av de kunskapskrav som har föreskrivits för en kurs.
Det betyder att det är kunskapskraven för engeksla 6 som har mandat att bestämma vad du har för förmågor, inte NP.

Vi går sedan vidare till NPs lagstadgade paragraf:
Gymnasieförordningen stadgar följande:
Citat:
5kap 3 § I gymnasieskolan ska lärarna använda sig av nationella prov inför betygssättningen i den inledande kursen i de gymnasiegemensamma ämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska och matematik samt i den högsta avslutande kursen på programmet och inriktningen i dessa ämnen med undantag för kursen svenska 2 eller svenska som andraspråk 2. Utöver de nationella prov som ska användas bör lärarna även i övrigt använda nationella prov för att bedömningsgrunderna ska bli så enhetliga som möjligt över landet.

Eleverna ska delta i alla delar av de nationella prov som lärarna ska använda sig av. Om det finns särskilda skäl, får rektorn besluta att en elev inte behöver delta i ett sådant prov eller i någon eller några delar av det.

Alla elever ska alltså göra NP i vissa inledande kurser och läraren ska använda NP i sin bedömning. Dock får vi gå tillbaka till skollagens 15 kap §24 för att se att det faktiskt är kunskapskraven som är gällande och inte NP i sig själv.

För att göra klarhet i frågan har Statens Skolverk gått ut med följande direktiv:
Citat:
Provets betydelse för betyget
Det nationella provet är framför allt ett stöd för läraren, så att betygssättningen ska bli likvärdig över hela landet. Det står inte i några lagar eller regler hur stor betydelse provets resultat har för betyget.
Läraren ska sätta betyg utifrån all tillgänglig information om elevens kunskaper i relation till kunskapskraven. Provresultatet utgör en viktig del av den informationen men är inte det enda underlaget för betygssättningen. Lärarens övriga underlag om elevens kunskaper bör därför vara så rikt som möjligt. Om undervisningen som eleverna har fått före provet tagit upp andra saker än det som provet tar upp är det förstås viktigt att detta tas i beaktande vid betygssättningen.
[...]
Om elevens resultat avviker, måste läraren avgöra om det är den tidigare bedömningen som är mest korrekt eller om det finns anledning att ändra bedömningen. Läraren kan både höja och sänka betyget efter ett nationellt prov. Det är alltså fel att de nationella proven ”bara kan höja och inte sänka betyget”.

[....]
Situationer kan uppstå som kan försvåra för elever att prestera på bästa sätt vid provtillfället. Proven är en del av lärarens bedömning, men läraren ska använda allt befintligt underlag för att bedöma om eleven uppfyllt kursplanens kunskapskrav.

Så, din engelska-lärare behöver ta in dina resultat från NP i sin bedömning av dina kunskaper vid betygsättning. NP är i sig själv inte ett kursprov, vilket betyder att ditt NP-resultat kan avgöra vad för betyg du får. Märker läraren att ditt resultat på NP inte stämmer överens med lärarens övriga bedömning av dig, behöver läraren sätta sig ner och gå igenom all dokumentation om dig och göra en ny bedömning av din helhetsbild. NP kan inte testa allting som kunskapskraven vill att du ska kunna och du som elev kan inte alltid prestera varje dag.

Att göra en ny bedömning av dina kunskaper tar tid. Därför tar gamla lärare (från Lgr 80 och LPf 94) genvägar och hävdar gärna att det är dina resultat från NP som sätter betygen.

Jag skulle opponera mot lärarens betygsättning och peka på att läraren inte har följt ovan stadgade direktiv, samt de lagparagrafer som säger att läraren behöver samtala med dig innan betyget är satt. Sedan skulle jag be läraren motivera genom att peka på syftesförmågorna och kunskapskraven var han/hon anser att du inte har uppnått kunskapskraven. Du måste dock vara medveten om att det enbart krävs underkännande i ett enda krav för att du ska få F i betyg.

Att Hermods sedan använder examensprov (muntliga som skriftliga) har länge ifrågasatts som lagvidriga. Svaret hittar du i ovan text.

Summan: Har du klarat kunskapskraven i engelska 6 utan NP så ska du får det betyg som du uppnår.
Citera
2015-02-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
Hur mycket brukar NP påverka betyget? Om man har fått, säger vi, ABCB på uppgifterna, och sen skriver A på provet, vad kommer man sannolikt få då? B?

Tycker också att rättningen på min Mattekurs har varit extremt konstigt. Fick B/C på uppdrag där jag fick ett enda fel på hela uppdraget, och då var det ett slarvfel på en G-fråga men med rätt metod. De skriver ingen motivering för betyget heller fast jag har satt A som betygsmål. Har inte orkat ifrågasätta det då det känns som lärarna där har ingen koll på vad de gör överhuvudtaget och kommer förmodligen bli bara negativt inställd mot mig.

Det första felet läraren gör är att han/hon använder platshållarna D och B i bedömning för uppgifter. Dessa ska enbart användas vid själva betygsättningen. Sedan är nog problemet så att både du och lärarna inte riktigt förstår hur systemet fungerar. Det går inte att summera ihop olika omdömen till ett betyg, utan läraren behöver titta på dig som helhet.

I matematik på gymnasienivå ska lärare titta på hur väl du:

beskriva matematiska begrepp
växlar mellan olika representationer och metoder
använder begrepp och samband mellan begrepp vid problemlösning
formluerar, analyserar och löser problem
kan bedöma rimligheten i dina uträkningar
redovisar dina uträkningar
diskuterar och ställer frågor

Dvs. läraren behöver skapa en helhetsbild över hur väl du uppnår mognad för dessa förmågor.

Var och ett av dessa krav utmynnar i långsiktiga förmågor som:
använda och beskriva innebörden av matematiska begrepp samt samband mellan begreppen.
hantera procedurer och lösa uppgifter av standardkaraktär utan och med verktyg.
formulera, analysera och lösa matematiska problem samt värdera valda strategier, metoder och resultat.
tolka en realistisk situation och utforma en matematisk modell samt använda och utvärdera en modells egenskaper och begränsningar.
följa, föra och bedöma matematiska resonemang.
kommunicera matematiska tankegångar muntligt, skriftligt och i handling.
relatera matematiken till dess betydelse och användning inom andra ämnen, i ett yrkesmässigt, samhälleligt och historiskt sammanhang.

Dessa ska genomsyra ALLA uppgifter du gör och kan inte betygsättas genom deluppgifter och kursprov.

Vid frågan om NPs påverkan på betyget kan du läsa min post här ovan.
Citera
2015-02-01, 18:04
Medlem
wickedgayblogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janzz00n
Någon som har uppdragen för svenska 3? så man kan börja istället för vänta 2v innan kursen börjar.. tack!

Uppdrag 1
Uppgift 1: Muntlig presentation

Uppgift 2: Vetenskaplig text

Uppgift 3: Argumentation

Uppdrag 2
Uppgift 1: Kamratrespons

Uppgift 2: Skicka nu in ditt uppsatsutkast

Uppdrag 3: Ljudfil

Uppdrag 3
Uppgift 1: Litterär analys.

Uppgift 2: Skicka in ditt uppsatsutkast

Uppdrag 4
Uppgift 1: Skicka in slutversionen av din uppsats.

Uppgift 2:
Citera
2015-02-01, 19:13
Medlem
Någon som vet om det är möjligt att "pausa" en kurs hos hermods i ca två månader?
Citera
2015-02-01, 19:33
Medlem
Bolliwollis avatar
Börjar få panik för muntliga examen i matte 2bc.
någon som gjort den och kan berätta vad som förväntas?!
Citera
2015-02-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolliwolli
Börjar få panik för muntliga examen i matte 2bc.
någon som gjort den och kan berätta vad som förväntas?!

Ganska enkelt, läraren kommer ställa några grundläggande frågor som du bör veta utifrån de uppdrag du lämnat in. Han eller hon kommer att skriva ned några ekvationer i chatten och du ska skriva ned dem på ett papper och klura ut svaret.

Jag har gjort matte 3b och inte 2bc.
Citera
2015-02-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malin009
Hej! Jag gjorde NP i engelska 6 för två veckor sedan.. Har inte fått något svar ännu hur det gick när fick du det? Var det via mail då? Jag håller på med sista uppdraget nu och har muntligt nästa vecka. Hur går det för dig? Fått något svara av dom?
Hej!
Jag hade skickat mail till läraren Annika .... Och be henne att lägga tid för ME, men hon svarade att jag hade inte klarat NP så det tyckte hon att måste jag läsa om kursen och gjorde jag inte ME och hon skrev i bedömningen att jag har fått F på grund av ej bokat muntliga examinationen, helt förvirrad . Jag ska skriva F prövning om två veckor.
Önskar dig lycka till med ME.
Några tips Inför ME
Hade fått de frågorna med LOUISE...
Du ska analysera boken som du skrev om Inte bara berätta om den
Pratar om SHekspir, när han levde vad är svårt med hans romaner.
Amerikans och afrikanska historia.
Och the black cat.
Lycka till !
Citera
2015-02-02, 15:05
Medlem
janzz00ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wickedgayblog
Uppdrag 1
Uppgift 1: Muntlig presentation

Uppgift 2: Vetenskaplig text

Uppgift 3: Argumentation

Uppdrag 2
Uppgift 1: Kamratrespons

Uppgift 2: Skicka nu in ditt uppsatsutkast

Uppdrag 3: Ljudfil

Uppdrag 3
Uppgift 1: Litterär analys.

Uppgift 2: Skicka in ditt uppsatsutkast

Uppdrag 4
Uppgift 1: Skicka in slutversionen av din uppsats.

Uppgift 2:

tack! uppskattas verkligen!!
Citera
2015-02-02, 15:08
Medlem
janzz00ns avatar
Någon som gjort Slutexamination i Geografi 2? Hur är den jämfört med 1an? Har för mig att i Geografi 1 så var det frågor på det man lämnat in..

Är det typ så i alla ämnen att man får frågor på det man lämnat in i slutexaminationen?
Citera
2015-02-02, 20:23
Medlem
wickedgayblogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janzz00n
Någon som gjort Slutexamination i Geografi 2? Hur är den jämfört med 1an? Har för mig att i Geografi 1 så var det frågor på det man lämnat in..

Är det typ så i alla ämnen att man får frågor på det man lämnat in i slutexaminationen?
Ja lite så är det ämnen som baserar mer på matte/logik kan vara klurigare att munta-plugga till tycker i alla fall jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in