2012-10-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
När folk presenterar sig själva som "en spontan person" i dating sammanhang
(alltså kan jag inte fråga efter ordets betydelse enbart, utan kräver situation)

Åsyftas oplanerade aktiviteter eller att säger det som faller en in?

Jag tänker mig nämligen att ordet "impulsiv" skulle kunna företräda
det ena alternativet?..vad är annars "impulsiv" för beskrivning i sociala sammanhang?
Det skulle väl kunna syfta på båda alternativen.
Citera
2012-10-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Inget. Är det bara jag som är trött på ”klarspråket”?
Nej. Klarspråk ≠ bebisspråk.
Citera
2012-10-10, 21:25
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej. Klarspråk ≠ bebisspråk.
Antar att du menar att överförenklat språk som produceras av språkproffs, det kan vara störande, medan den växande individens övningar med språket är både trevliga och intressanta. Det senare är förstås en underdrift. Vi har lärt oss mycket om mänskligt språk via barnets språkutveckling. Barn i min närmsta omgivning har för övrigt aldrig pratat bebisspråk, bara barnspråk.

Överförenklat klarspråk skulle visst kunna betecknas som en sorts hötorgskonst. Avskaffandet av »skall« i offentlig text kan jag gärna klassa som exempel. Hötorgskonst på högsta nivå.

Dagstidningarna kollapsar slag i slag. Det blir självdrivande när snart bara 55-plusare prenumererar på papperstidningen. Snabbproducerade översättningar av notiser från Reuters och BBC blir utfyllnad mellan bilder som har vuxit groteskt bara på sista året. Stora bilder är ett trick att hålla uppe kvoten mellan redaktionellt material och reklam. En krönika av Henning Mankell åtföljs av en bild på Henning Mankell, som tar upp 60 procent av kulturuppslaget i G-P.

Ännu finns en välgörande motvikt: Understreckaren i SvD. Illustrationen tar sällan upp mer än 10 procent av utrymmet. Men när ska dom fixa till det infantila strecket?
Senast redigerad av egon2b 2012-10-10 kl. 21:31.
Citera
2012-10-10, 21:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Överförenklat klarspråk skulle visst kunna betecknas som en sorts hötorgskonst. Avskaffandet av »skall« i offentlig text kan jag gärna klassa som exempel. Hötorgskonst på högsta nivå.

Du menar alltså att "ska" är att beteckna som en "överförenkling"? Jag skulle snarare påstå att "skall" har en överflödig "betongklump" fast förankrad med sina avslutande dubbel-l. Nära en pekoral med ett enda ord.
Citera
2012-10-10, 21:51
Medlem
MauroSpockos avatar
Nobelpriset i Litteratur delas varje år ut av Svenska akademin till den som "inom litteraturen har produceradt det utmärktaste i idealisk rigtning",
hävdar DN att Nobel skrivit. Ska det verkligen vara produceradt? Det är ju supinum, ingen particip?
Citera
2012-10-10, 22:29
Medlem
I boken jag läser: "När vi erinrar oss våra sorger och besvikelser, kan vi känna medlidande för andra i liknande omständigheter, vi kan - naturligtvis i lätt pickwicksk mening - sätta oss i deras ställe."

Vad betyder i "pickwicksk mening"?
Citera
2012-10-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
I boken jag läser: "När vi erinrar oss våra sorger och besvikelser, kan vi känna medlidande för andra i liknande omständigheter, vi kan - naturligtvis i lätt pickwicksk mening - sätta oss i deras ställe."

Gissning: I Charles Dickens första roman The Pickwick Papers finns rollfiguren Samuel Pickwick som är mycket godhjärtad!
Citera
2012-10-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes

Googlar man på "pickwickian sense" hittar man t ex den här länken:

http://www.wordnik.com/words/pickwickian

Shorter Oxford dictionary definierar:

Citat:
Of, pertaining to, or resembling Mr Pickwick, a character in Dickens's Pickwick Papers (1837), and founder of the Pickwick Club described in the novel, esp. in being generous, jovial, and plump; (of a word or sense of a word) not literally meant, misused so as to avoid offence.
(min fetning)

Sysslar t ex följande tråd med pickwickska meningar? :

https://www.flashback.org/t764178 ?

"Pickwicksk" - googlar man på ordet får man:

http://www.google.se/#q=pickwicksk&h...w=1024&bih=611

Formen "pickwickiansk" förekommer, fast mera sällan (här i två .pdfdokument) :

http://www.google.se/#hl=sv&lr=lang_...w=1024&bih=611

Vilken form är att föredra, pickwicksk eller pickwickiansk?
Citera
2012-10-11, 00:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Nobelpriset i Litteratur delas varje år ut av Svenska akademin till den som "inom litteraturen har produceradt det utmärktaste i idealisk rigtning",
hävdar DN att Nobel skrivit. Ska det verkligen vara produceradt? Det är ju supinum, ingen particip?
I den officiella transkriptionen finns inget d, medan gammalstavningen i övrigt finns med:
http://www.nobelprize.org/alfred_nob...estamente.html

Faksimilen sidan 2 längst ner till höger visar ordet i sitt sammanhang. Skalan som Nobelstiftelsen använder räcker inte för att med säkerhet tyda handskriften, men jag urskiljer inte två staplar och sista bokstaven är ett tydligt t.

Riksarkivets avskrift 1897 (från bouppteckningen) har stavningen »producerat« solklar:
http://www.riksarkivet.se/Sve/Bildar...te-big~__H.jpg

En allmänsökning på nätet ger ca 15 khit för supinum och 04 khit för den av DN uppfunna varianten. En stor del av dessa träffar är på DN:s egen sajt.

SvD har den gängse varianten citerad:
http://www.svd.se/kultur/understreck...es_3569005.svd
Senast redigerad av egon2b 2012-10-11 kl. 00:56.
Citera
2012-10-11, 01:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar alltså att "ska" är att beteckna som en "överförenkling"? Jag skulle snarare påstå att "skall" har en överflödig "betongklump" fast förankrad med sina avslutande dubbel-l. Nära en pekoral med ett enda ord.
Om det är något pekoral så är det ett pekoral i neutrum.

När det gäller att lämna »skall« i föreskrifter så ställer jag upp när engelskan skriver *“sha’”. Om det hade varit någon tåga i Språknämnden/Språkrådet så hade de anbefallt »ska« för futurumbildning och »skall« för föreskrifter. I stort sett som engelska “will” / “shall”. Vi ska (skall?) ändå den vägen vandra.
Citera
2012-10-11, 07:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om det är något pekoral så är det ett pekoral i neutrum. .

Kan så tyckas även om det snarare visar på allas vår bristfällighet i vissa stunder. Jag hade den gamla recesionstexten "...på tröskeln till pekoralen..." i bakhuvudet och den är naturligtvis inte korrekt. Sån't är livet. Det förändrar dock inte min inställning till "skall". [/quote]

Citat:
När det gäller att lämna »skall« i föreskrifter så ställer jag upp när engelskan skriver *“sha’”. Om det hade varit någon tåga i Språknämnden/Språkrådet så hade de anbefallt »ska« för futurumbildning och »skall« för föreskrifter. I stort sett som engelska “will” / “shall”. Vi ska (skall?) ändå den vägen vandra.

Jag bryr mig inte så mycket om vad Språknämnden/Språkrådet anbefaller, men upplever som sagt att "skall" är både klumpig och onödigt imperativ.
Citera
2012-10-11, 19:24
Medlem
jettesnels avatar
"vad du har varit farsligt länge borta" Är det en indirekt fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in