Bamse var inte särskilt hemsk förutom en sekvens som fick mig att dyka ner bakom soffan. Bamsegänget har picknick vid en vulkan som får ett utbrott och sen kommer det upp en drake ur vulkanen och äter upp Bamse. Där slutade det med "fortsättning följer nästa vecka/avsnitt/whatever". Jag missade nästa avsnitt och har aldrig sett hur det slutade
Rädda Joppe var aldrig läskigt, annat än att Joppes "husse" var läskigt trög som slarvade bort han hela tiden. Jag blev sur av att se det programmet.
I övrigt var jag väl för trög för att bli rädd. Ika och Dr Snuggles var kul, Skrotnisse och bröderna Dahl var tuffa. Men Pippi Pelikan var konstig, dock inte läskig.
Ang. de icke-tecknade mumintrollen som nämnts tidigare i tråden så vill jag minnas att en kung (spelad av Gösta Ekman) skulle hälsa på i Mumindalen, men han hade hösnuva och i sin spionkikare såg han mumintrollens stora nosar, så han drog den logiska slutsatsen att dom hade hö i nosarna. Så han skrev ett brev till muminfamiljen att dom skulle ta av sig nosarna.
Mumintrollen lydde och ryckte av sig huvena, med metoden snöre-mellan-huvud-och-dörr-sen-rycka-upp-dörr. Senare hittade deras hushållerska en hög med avryckta muminhuvuden och svimmade.
När kungabesöket närmade sig drog muminpappa fram en gammal kanon för att skjuta salut och husan fällde den underbara frågan "Ska ni skjuta på kungen? Tror ni inte han blir arg ifall det går hål på han?"