[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag håller definitivt inte med Einsteins deterministiska orientering, men i detta fall inte heller med superpositions-tolkningen.
Nej, det kan ju finnas fler varianter.
Citat:
Har jag svårt för att relatera till, eftersom jag inte är bekant med nån verifierat mikrokosmisk typ av kausalitet.
Mer sagt som en ironisk fråga fetersom kausaliteten bryter ihop på kvantnivå.
Citat:
Nu är jag dels inte nån anhängare av icke-falsifierbara auktoritets-argument, och även om jag skulle göra undanntag skulle Yogananda allmänt ligga långt ner på min liste (förutom när han relaterar till relationen mellan doktrinalism och meditation).
Yogananda är väl inte min husgud heller, men det är intressant att de vise männens världsbild liknar kvantfysikernas. Schrödinger uppskattade advaita väldigt mycket, visste du det?
Han skrev i sin bok "Meine Weltansicht":
“This life of yours which you are living is not merely a piece of this entire existence,
but in a certain sense the whole; only this whole is not so constituted that it can be
surveyed in one single glance. This, as we know, is what the Brahmins express in that
sacred, mystic formula which is yet really so simple and so clear; tat tvam asi, this is
you. Or, again, in such words as “I am in the east and the west, I am above and
below, I am this entire world.”