Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
om du nu är så smart och välutbildad kan du väl ge oss andra en seriös riskbedömning på TB-utlåning? Hur stor andel av din förmögenhet har du själv placerat i TB-utlåning?
Själv bedömer jag risken i nivå med denna fond
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ield-bond-fund
och jag har 10% av kapitalet i TB-utlåning.
Det är helt skilda världar att jämföra mikrolån med företagsobligationer.
Nordea High Yield har mycket högre risk än de lån som går via TrustBuddy till privatpersoner mycket på grund av att max 5000 kronor lånas ut till en enskild låntagare.
Låneprotföljen består av flera tusen lån och för att få det till att vi ska ha 10% förlust ska ju mer än 10% av alla lån defaulta samt att vi inte tjänar en enda % på de övriga lånen.
Det ser jag som väldigt osannolikt!
Riskhantera utlåningen genom att äga aktien är inte heller fel då aktien är mer likvid än att ta ut 100% av utlånat kapital från Trustbuddy. Sakerna går ju där hand i hand, ju mer lånekapital det finns på de olika marknaderna blir det fler lån och större ränteintäkter. Av räntan växer utlåningsbart kapital med över 5 MSEK per månad. Lånevolymen ökar stadigt och det ger bränsle till aktien.
Som svar om andel av mitt kapital som ligger i TB är det ca 80% av inveteringskapital som ligger i TB.
40% som långivare, 60% som aktieägare. Det rör sig om en stor summa och jag kan sova gott om natten!