Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 09:19
Medlem
tgv23000s avatar
Jag skulle vilja väcka frågan igen, om hur stor/liten risk det är med Trustbuddy-sparande? Hur klarar man sig vid t ex en börskrasch på -50%. Jag själv gissar att risken inte är så stor, att man vid detta värsta scenario kanske skulle kunna förlora -10% på årsbasis. Vilket måste anses jättebra i relation till avkastningen övriga år, och jämfört med andra investeringsalternativ. Det är ju ändå alltid avkastning i relation till risk som är det enda väsentliga måttet, så kallad sharpe-kvot.

Vad tror ni andra? om börsen rasar -50% och vi kastas in i en lågkonjunktur, hur klarar sig ett TB-utlåningskonto? Visst, antalet lån som defaultar ökar troligen, men hur mycket, och nykundtillströmningen borde också öka?
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-04 kl. 09:27.
Citera
2014-04-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag skulle vilja väcka frågan igen, om hur stor/liten risk det är med Trustbuddy-sparande? Hur klarar man sig vid t ex en börskrasch på -50%. Jag själv gissar att risken inte är så stor, att man vid detta värsta scenario kanske skulle kunna förlora -10% på årsbasis. Vilket måste anses jättebra i relation till avkastningen övriga år, och jämfört med andra investeringsalternativ. Det är ju ändå alltid avkastning i relation till risk som är det enda väsentliga måttet, så kallad sharpe-kvot.

Vad tror ni andra? om börsen rasar -50% och vi kastas in i en lågkonjunktur, hur klarar sig ett TB-utlåningskonto? Visst, antalet lån som defaultar ökar troligen, men hur mycket, och nykundtillströmningen borde också öka?

Men snälla vad har en börskrasch med lån att göra?
Pengarna ska även då lånas ut till de som styrker att de har en inkomst på minst 200K SEK.

Risken till 10% förlust ser jag som obefintlig!

Till och med TrustBuddy aktien bör klara sig mycket bättre än övriga börsen. Fattar inte varför vissa här är så rädda för att äga aktien.
Såg på placera ett intressant inlägg: "Bara oinsatta analfabeter med NADA mattekompetens säljer i TrustBuddy"
https://www.avanza.se/placera/forum/...b.html#3385986
Citera
2014-04-04, 14:59
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Men snälla vad har en börskrasch med lån att göra?
Pengarna ska även då lånas ut till de som styrker att de har en inkomst på minst 200K SEK.

Risken till 10% förlust ser jag som obefintlig!

Till och med TrustBuddy aktien bör klara sig mycket bättre än övriga börsen. Fattar inte varför vissa här är så rädda för att äga aktien.
Såg på placera ett intressant inlägg: "Bara oinsatta analfabeter med NADA mattekompetens säljer i TrustBuddy"
https://www.avanza.se/placera/forum/...b.html#3385986
så du tror att man får 15-16% avkastning per år till obefintlig risk? Då har du nog inte särskilt höga studieskulder.
Citera
2014-04-04, 15:52
Medlem
Citat:
så du tror att man får 15-16% avkastning per år till obefintlig risk? Då har du nog inte särskilt höga studieskulder.

De var höga när jag var klar med studierna. Tack o lov har jag betalat av dessa för ett tag sen tack vore min förmåga att just hantera RISK!
De var närmare 300K kronor.

Mvh,
/K
Citera
2014-04-04, 16:22
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
De var höga när jag var klar med studierna. Tack o lov har jag betalat av dessa för ett tag sen tack vore min förmåga att just hantera RISK!
De var närmare 300K kronor.

Mvh,
/K
om du nu är så smart och välutbildad kan du väl ge oss andra en seriös riskbedömning på TB-utlåning? Hur stor andel av din förmögenhet har du själv placerat i TB-utlåning?

Själv bedömer jag risken i nivå med denna fond
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ield-bond-fund
och jag har 10% av kapitalet i TB-utlåning.
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-04 kl. 16:26.
Citera
2014-04-04, 20:25
Medlem
Risken verkar till stor del bestämmas av i vilken marknad man ligger! Fråga dem som satsat i Danmark!

Nordeafonden har ju funnits över fem år och gett stadig avkastning samt har flera innehav. För mig har den lägre risk. Dessutom är det skapligt mycket lättare att få ut sina pengar, bara lägga en säljorder!

Om TB fortsätter med samma avkastning klår den nordeafonden. Risken för mig är att inget otippat händer, risken är mao ganska hög. Man minns ju Fundior och Alecta.. Det hade inte samma upplägg, men helt klart måste TB vidta kraftiga åtgärder mot betalningsskolkare!

En banklicens kommer sitta fint och öka förtroendet markant och såklart minska risken.

Själv har jag över 50% av mitt sparande i TB, men det är inte så stort heller. Den andra halvat fördelat på aktier och banksparande. TB har gått klart bäst senaste två åren!
Citera
2014-04-07, 13:19
Medlem
Citat:
om du nu är så smart och välutbildad kan du väl ge oss andra en seriös riskbedömning på TB-utlåning? Hur stor andel av din förmögenhet har du själv placerat i TB-utlåning?

Själv bedömer jag risken i nivå med denna fond
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ield-bond-fund
och jag har 10% av kapitalet i TB-utlåning.

Det är helt skilda världar att jämföra mikrolån med företagsobligationer.
Nordea High Yield har mycket högre risk än de lån som går via TrustBuddy till privatpersoner mycket på grund av att max 5000 kronor lånas ut till en enskild låntagare.
Låneprotföljen består av flera tusen lån och för att få det till att vi ska ha 10% förlust ska ju mer än 10% av alla lån defaulta samt att vi inte tjänar en enda % på de övriga lånen.
Det ser jag som väldigt osannolikt!

Riskhantera utlåningen genom att äga aktien är inte heller fel då aktien är mer likvid än att ta ut 100% av utlånat kapital från Trustbuddy. Sakerna går ju där hand i hand, ju mer lånekapital det finns på de olika marknaderna blir det fler lån och större ränteintäkter. Av räntan växer utlåningsbart kapital med över 5 MSEK per månad. Lånevolymen ökar stadigt och det ger bränsle till aktien.

Som svar om andel av mitt kapital som ligger i TB är det ca 80% av inveteringskapital som ligger i TB.
40% som långivare, 60% som aktieägare. Det rör sig om en stor summa och jag kan sova gott om natten!
Citera
2014-04-07, 13:41
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det är helt skilda världar att jämföra mikrolån med företagsobligationer.
Nordea High Yield har mycket högre risk än de lån som går via TrustBuddy till privatpersoner mycket på grund av att max 5000 kronor lånas ut till en enskild låntagare.
Låneprotföljen består av flera tusen lån och för att få det till att vi ska ha 10% förlust ska ju mer än 10% av alla lån defaulta samt att vi inte tjänar en enda % på de övriga lånen.
Det ser jag som väldigt osannolikt!

Riskhantera utlåningen genom att äga aktien är inte heller fel då aktien är mer likvid än att ta ut 100% av utlånat kapital från Trustbuddy. Sakerna går ju där hand i hand, ju mer lånekapital det finns på de olika marknaderna blir det fler lån och större ränteintäkter. Av räntan växer utlåningsbart kapital med över 5 MSEK per månad. Lånevolymen ökar stadigt och det ger bränsle till aktien.

Som svar om andel av mitt kapital som ligger i TB är det ca 80% av inveteringskapital som ligger i TB.
40% som långivare, 60% som aktieägare. Det rör sig om en stor summa och jag kan sova gott om natten!
Om inte TB får den sökta banklicensen kan du nog knappast sova gott med så mycket i aktien, minst 1kr ner isåfall. Man kan fråga sig varför banklicensansökan nu dragit ut över 9 månader längre än normal ansökningstid??
Citera
2014-04-07, 15:17
Medlem
Citat:
Om inte TB får den sökta banklicensen kan du nog knappast sova gott med så mycket i aktien, minst 1kr ner isåfall. Man kan fråga sig varför banklicensansökan nu dragit ut över 9 månader längre än normal ansökningstid??

Du kan inte räkna min vän. Kursen är långt under vad den borde stå i oavsett banklicensen. När den väl kommer så kan det bli 5 kronor upp på en gång för då öppnas alla möjliga dörrar för TrustBuddy.
Som det är nu växer ju kapitalbasen finfint lika så växer antalet ansökningar och ökar lånevolymen.

Når TrustBuddy upp till de målsatta 1,5 miljarderna i lånevolym i år har vi med stor sanolikhet en vinst på cirka 100 miljoner. PE tal på < 8.

Räkna själv!
Citera
2014-04-07, 15:27
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Du kan inte räkna min vän. Kursen är långt under vad den borde stå i oavsett banklicensen. När den väl kommer så kan det bli 5 kronor upp på en gång för då öppnas alla möjliga dörrar för TrustBuddy.
Som det är nu växer ju kapitalbasen finfint lika så växer antalet ansökningar och ökar lånevolymen.

Når TrustBuddy upp till de målsatta 1,5 miljarderna i lånevolym i år har vi med stor sanolikhet en vinst på cirka 100 miljoner. PE tal på < 8.

Räkna själv!

jag noterar att du inte ens svara på den hyffsat väsentliga frågan, varför dröjer det? du chansar hejvilt och vet inget alls om riskhantering anser jag.

det är endast Norge och Sverige som ger en ok avkastning för utlånare, alla deras nya marknader ger jättedålig avkastning, hur menar du att TB ska kunna öka utlåningen ytterligare? snarare risk för minskad utlåning då dom ej har tillräcklig kvalitetskontroll på lånare. En korrekt värdering av aktien i dagsläget är under kronan.
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-07 kl. 15:36.
Citera
2014-04-07, 15:36
Medlem
Citat:
jag noterar att du inte ens svara på den hyffsat väsentliga frågan, varför dröjer det? du chansar hejvilt och vet inget alls om riskhantering anser jag.

Ja du, du får väl tycka vad du vill herren!

Banklicenser är inget man fixar på 7eleven på en kvart.

Då regleringen av bankerna är stenhård i EU med alla GRC mekanismer som ska på plats så är det ju inte någon större överraskning att just TrustBuddy inte har fått sin licens ännu!

BASEL II/III kommer omfatta även TrustBuddy och det är hyfsat mycket svett som ska rinna innan regelverket är på plats. Innan dess kan inte licensen beviljas! Så jag sover fortfarande ganska gott då de signaler jag har fått tyder på att det jobbas hårt med denna på TrustBuddy.
I höstas har de anställt en Compliance Manager som driver de frågor kring GRC och banklicensen.
Citera
2014-04-07, 15:41
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ja du, du får väl tycka vad du vill herren!

Banklicenser är inget man fixar på 7eleven på en kvart.

Då regleringen av bankerna är stenhård i EU med alla GRC mekanismer som ska på plats så är det ju inte någon större överraskning att just TrustBuddy inte har fått sin licens ännu!

BASEL II/III kommer omfatta även TrustBuddy och det är hyfsat mycket svett som ska rinna innan regelverket är på plats. Innan dess kan inte licensen beviljas! Så jag sover fortfarande ganska gott då de signaler jag har fått tyder på att det jobbas hårt med denna på TrustBuddy.
I höstas har de anställt en Compliance Manager som driver de frågor kring GRC och banklicensen.
så nu sover du bara "ganska gott"? tidigare skrev du att du sov gott? Din sömn verkar vara lika osäker som TB aktiekurs.

Spanien, Danmark, Polen har minskande utlåning i dagsläget pga dålig avkastning till utlånare, de startar nya marknader som får inlåning initialt, men det känns lite som ett pyramidspel faktiskt, så länge de inte kan få samma stabilitet på alla marknader som Sve Nor.

det är uppenbart att TB fått bakläxa på en hel del viktiga punkter av FI angående banklicensen, och att dom inte kunnat fixa det på 9 månader borde göra alla aktieinnehavare misstänksamma. Hade jag varit aktieägare i TB hade jag ringt FI och frågat varför det dröjer.... vilket jag naturligtvis gjorde när jag innehade 300.000 st aktier som därefter såldes på snitt 2.10.
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-07 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in