2014-10-25, 11:20
Bannlyst
Är dom svenskar eller invandrare ??
Citera
2014-10-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsK0rven
Är dom svenskar eller invandrare ??

Svenskar, ett par i 30-35 års åldern med en unge på kanske 2-3 år.
Citera
2014-10-25, 11:24
Medlem
haha fyfan vad jag känner igen mig i din situation. Under mig bor en invandrarfamilj på 4 st, varav 2 småbarn.
Citera
2014-10-25, 11:29
Medlem
Hade jag varit dig hade jag gått ner och sagt: Im gonna clean your clock.
Citera
2014-10-25, 11:37
Medlem
Nej men seriöst vad fan kan man/borde man göra?
Citera
2014-10-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Har du ringt störningsjouren 20-30 gånger? Jävlar.

Eftersom det inte hjälper något hade jag försökt fixa ett möte med dem, eller deras chef. Fotbollsspelande INNE I LÄGENHETER ska fan inte vara tillåtet.

Låter som du har otur och har en dålig bovärd, störningsjoursgrupp (?) och de som har hand om det.

Du har pratat med grannarna under dem, be dem ringa störningsjouren och klaga också. Be alla som bor i närheten av familjen ringa och klaga. Dunk, dunstar och smällar, fortplantar sig lätt och låter förmodligen för de som bor 2-3 våningar över också.

Som sagt. De som har hand om fastigheten, bovärd, störningsjour osv. Verkar väldigt slappa.

Jag känner igen mig när du skriver hur du blir av ljuden. Alla är olika ljudkänsliga, själv går jag upp i varv som fan och blir stressad/stirrig. Klarar inte koncentrera mig eller slappna av,

Tyvärr är det svårt att blockera dunk, dunstar och smäll -ljud; så hörlurar medan man kollar på tv funkar inte jättebra för dunkljuden kommer tränga igenom (hörlurar fungerar bra med hög musik dock). Sen är det inte så skönt att gå runt med hörlurar hela eftermiddagen och kvällen. ;P

Jag kör ett par trådlösa hörlurar kopplade till datorn med musik på maxvolym, när jag känner mig extra ljudkänslig och irriterad. Rekommenderas starkt.

----------------------

Har också en invandrarbarnfamilj i lägenheten jämte mig, som tur väl har jag köket och badrummet som "skyddar" mitt vardagsrum (alltså vardagsrummet är inte direkt mot deras lägenhet). Brukar höra jävla massa skrik och springande på helgerna. Jag tror inte de har en tv heller - i somras satt de ute på innergården VARJE KVÄLL (förutom under ramadan) tills det blev mörkt, sedan gick de och lade sig.
Citera
2014-10-26, 11:36
Medlem
Angerods avatar
Citat:

Lider med dig... För förbättra för dig själv så får du väl försöka att dränka deras ljud i egna. Men det är som andra sagt omöjligt ibland.
Kanske någon typ av meditation/andningsövningar kan hjälpa dig att minska stresspåslaget. Finns säkert en hel del tips om sånt på nätet.

Sen är det bara att anmäla anmäla och anmäla. Se gärna till att föra egen dokumentation genom att skriva ner datum/tider. Spela gärna in störningar att använda som exempel.
Du skulle kunna prata med en läkare och se om du får någon form av intyg eller så om att detta påverkar din hälsa.

Använd sedan allt för att trycka på värden. Gå så högt du kan med ärendet och ev till nån tidning som kanske kan tänka sig att ta upp det.
Citera
2014-10-26, 12:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tja,....

Ta och prata med alla grannar i trapphuset och hör med dem om de också störs av familjen som lever om. Förmodligen är det flera som störs av denna familj, då är det bra om ni allihopa börjar ringar störningsjour och hyresvärden då de lär ta det på större allvar om flera klagar än om det bara rör sig om en enskild person.
Citera
2014-10-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Har en sådan i min hyresrätt.

Ringde störningsjouren förra veckan och anmälde men han dunkar på klockan 01:30 på natten ändå.

Jobbig jävla hardstyle också...dunkar så in i helvete. Blir fan hjärntvättad.

Hur tänker dem? Man får klagomål att musiken hörs och stör, sedan spelar man ännu högre och mer? Wtf. Man vill jävlas?

Hade jag fått klagomål hade jag skitit ner mig och inte vågat spela alls, hade kört hörlurar 24/7 och sålt högtalarna.

Visst, har man köpt ett par högtalare för 5-15 tusen och man är en riktig musiknörd förstår jag. Jag kan acceptera musikspelande på dagarna och några timmar på kvällarna, men på vardagsnätterna...hmm.

Är väl ungdomar som precis flyttat hemifrån och är vana vid att kunna spela musik hur högt de vill för föräldrarna inte stör sig.

Jag fick fan inte spela musik på nätterna när jag bodde hemma och mamma eller pappa skulle upp och jobba, hade blivit ett jävla liv.

Jag håller med. Jag hade också blivit skiträdd. Jag tror dock att många fick inte spela hur högt dom ville där hemma i mamma-villan, så när dom sedan flyttar hemifrån tror dom att ingen hör...
Av egen erfarenhet tenderar nämligen de personer som är uppvuxna i lägenheter vara tystare och visa mer hänsyn. Blev själv tillsagd av min polare när jag var i tonåren och undrade om vi inte kunde höja ljudet på filmen. "Du, det märks att du bor i villa"

Citat:
Tja,

Jag orkar inte gå runt här hemma helt frustrerad med adrenalin som sprutar ur öronen och som orsakar stress och andningssvårigheter.

Känner igen mig precis med adrenalinet. Vet t.om en som blev hämtad i ambulans (han fick gå hem sen ) för att han fick någon form av attack på grund av festandet i lägenheten bredvid. (psykisk, men antagligen väldigt trovärdig). Jag tror på fullaste allvar en normal individ skulle kunna bli så störd att man springer in och skjuter grannen. Hade jag ärlig talat haft ett vapen vet man aldrig.

...istället svär man för sig själv. Lite lågt så det inte hörs.....och räcker fuckyou mot grannväggen.
Citera
2014-10-27, 14:23
Medlem
Citat:
Tja,

Vi har haft problem med störande grannar som bor rakt under oss, detta började när tidigare grannar flyttade ut (ca 6 mån sen).

De nyinflyttade för så jävla mycket ljud under framförallt kvällstid / tidiga morgnar, även under dagen är dem oerhört störande. Jag har pratat med de som bor nedanför grannarna som är störande och de upplever situationen exakt som mig. För mig har det gått så långt att jag tror att det har utvecklats till någon form av störning, varje gång jag hör dem dunka, klampa, knacka, smälla och släpa i saker så rusar adrenalinet i höjden på nolltid, fortsätter störandet så börjar det svida i hjärtat/vänster bröstparti och jag får svårt att ta djupa andetag. Jag har inga problem med att folk smäller i luckor i köket när dem exv. ska äta frukost på morgonen i 30 min, men när det pågår konstant varje dag i veckan (ibland i flera timmar) så svartnar det för mig och om det inte vore för lagen hade jag bankat sönder knäna och armbågarna på dem.

Jag har kontaktat fastighetsvärden Lundbergs som ständigt hänvisat mig till störningsjouren. Jag har anmält störningar ett tjugo-trettiotal gånger under tider då det ska vara tyst; samt bett dem skicka en väktare för att konstatera störningen men då får jag alltid svaret att "grannarna måste antingen spela väldigt hög musik eller föra extremt störande oväsen som anmäls av andra grannar också för att vi ska kunna skicka någon ... Jag vet inte vad dem klassar som extremt men när man ska sova blir till och med en tickande klocka ett störmoment liksom - det tar mig timmar att somna ibland pga. smällande luckor, dörrar, tunga byrålådor som dras och smälls igen, släp av möbler såsom tunga stolar som dras dras på golvet, mullrande små röster, annat ljud som låter som om dem tappar tunga saker i golvet; studsar studsboll; kör brottning på knäna; knackar käpp i väggen. Jag förstår inte ens hur man klarar av eller orkar göra så mycket ljud - jag tänker på hur jag själv är när jag är hemma - man går på toa nån gång eller två efter jobbet, käkar en middag och kanske någon mindre måltid innan man lägger sig, sitter och pysslar med någon hobby eller fördriver tiden framför datorn/TVn.

Jag har kört med det snälla kortet och gått ned till grannarna och bett dem väldigt vänligt och respektfullt men det har inte hjälpt.

Vad ska jag göra ?

Jag orkar inte gå runt här hemma helt frustrerad med adrenalin som sprutar ur öronen och som orsakar stress och andningssvårigheter.

hejsan tetrion,

förstår till fullo ditt problem då själv så hade jag något av mongo grannar som slog till med luckor och deras skåp så de väckte en tidiga morgnar, spelade musiken så köksluckor nästan skakade. snackar inte då om några "kulturberikare" utan en nästan helt vanlig svensson familj i något av lite finare område. försökte föra en diskussion flera gånger utan någon egentlig framgång.
De hade dock flyttat nu en annan barnfamilj bredvid så nu blir man eventuellt väckt på morgnarna av unges stegljud, detta verkar fortplanta sig i hela lägenheten. precis ungefär som dig så även min egen adrenalin går upp så man blir orolig och en och annan gång hade jag gått upp i varv på grund av problematiken. vi själva gör allt som många andra par gör d vs lyssnar musiken, kollar på fotboll, spelar spel, lever i lägenheten och rör oss utan att störa någon annan. vanlig hyfs och hänsyn heter det. hade någon kommit till mig och klagat utan att personen överdriver för den deln så skulle jag verkligen se till göra allt som står i min makt för att min granne skall känna sig trygg. tyvärr så brist på hänsyn blirt allt vanligare i sverige och folk förstår oftast inte att det är ingen laglig rätt att störa någon annan bara det är lugnt 22-7 vilket är ofta förknippat med en missuppfattning. själva så hade vi funderat flera gånger på att flytta någonstans ute på vischan ändå så blir jag lite trotsig och vägrar flytta på mig bara för att någon annan skall kunna störa.
prata med hyresvärden igen, de kanske tycker du är jobbig men strunt i det. Till slut så kommer de troligtvis agera och utreda saken.
Citera
2014-10-27, 15:25
Medlem
Har ett par hipsterstudenter till grannar precis brevid mig. De är i lägenheten kanske 2-3 gånger i veckan.
Garanterat varje gång har de väldigt högljudda fester. Mitt i veckan.

Ett studentpar innan dessa (hipsters de med) som bodde där innan hade ett eget trumsätt.
Detta var då en liten etta med kokvrå, jag trängde mig på dom på fyllan då jag var så jävla förbannad och less på deras konstant oväsen.
Första paret hade alltså ett trumset, en ljudanläggning, en synth och en rad gitarrer som de klämde in en halv-etta. Detta är alltså lite större än en hytt på en kryssning. De lugnade ner sig ett bra tag och de försvann ut kort därefter. Det nya paret har fester ganska så ofta men inget jag orkar klaga på egentligen - stör mig bara på hur man kan festa loss varje vardag man är där.

Har en granne ovanför mig som slutar jobbet sent och kommer hem runt 23. Han är väldigt flitig på att varje natt börja snickra, flytta på bokfyllor och dunsa med saker konstat. en gång hade han köpt ett löaprband som han höll på i något rum precis ovanför mitt sovrum. Känner igen ljudet av löparbandet. Kan tillägga ett denna snubbe inte heller vet hur man landar mjukt när man springer, hälar much?

I princip varje kväll så hamrar han på något, och flyttar tunga möbler. Löparbandet har han lagt av med då det verkar vara fler som har klagat över just det.
Ska jag tillägga att vi bor i ett område med mycket friluft, löparspår och utomhusgym?
Citera
2014-10-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brikkfist
Har ett par hipsterstudenter till grannar precis brevid mig. De är i lägenheten kanske 2-3 gånger i veckan.
Garanterat varje gång har de väldigt högljudda fester. Mitt i veckan.

Ett studentpar innan dessa (hipsters de med) som bodde där innan hade ett eget trumsätt.
Detta var då en liten etta med kokvrå, jag trängde mig på dom på fyllan då jag var så jävla förbannad och less på deras konstant oväsen.
Första paret hade alltså ett trumset, en ljudanläggning, en synth och en rad gitarrer som de klämde in en halv-etta. Detta är alltså lite större än en hytt på en kryssning. De lugnade ner sig ett bra tag och de försvann ut kort därefter. Det nya paret har fester ganska så ofta men inget jag orkar klaga på egentligen - stör mig bara på hur man kan festa loss varje vardag man är där.

Har en granne ovanför mig som slutar jobbet sent och kommer hem runt 23. Han är väldigt flitig på att varje natt börja snickra, flytta på bokfyllor och dunsa med saker konstat. en gång hade han köpt ett löaprband som han höll på i något rum precis ovanför mitt sovrum. Känner igen ljudet av löparbandet. Kan tillägga ett denna snubbe inte heller vet hur man landar mjukt när man springer, hälar much?

I princip varje kväll så hamrar han på något, och flyttar tunga möbler. Löparbandet har han lagt av med då det verkar vara fler som har klagat över just det.
Ska jag tillägga att vi bor i ett område med mycket friluft, löparspår och utomhusgym?
Rofl åt det du skriver om löparbandet alltså. Så jävla klockrent.

Sprang han på löparbandet på nätterna också?

Du hade ju kunnat fråga honom vad han gör efter jobbet egentligen, han kanske har några rutiner som han inte tänker på gör ljud. T.ex bäddar rent sängen (får flytta den), vinklar om tvn eller nåt (för han ska kunna se den från sängen, typ), lagar mat och flyttar bord samtidigt för han vill äta på annat ställe? Vetifan.

Detta är min nya favorittråd att läsa i, sån underhållning. Finns fan allt, jag försöker verkligen förstå hur andra människor tänker ibland alltså, går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in