2015-11-07, 19:23
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har inte nämnt ett ord om näsblod. TRAMS!

Det var faktiskt lilla jag som började prata om näsblod...så vitt jag vet

Det där med foliehattshärskartekniken är inget som biter på mig, eller andra foliehattar häller för den delen, och så har polis, åklagare och pöbel gjort i andra rättsfall där de har varit helt fel ute.

Nu är det på så sätt att jag inte klarar av att få av mig foliehatten, om ni så vill.

Snälla hjälp mig få av foliehatten om ni vill.

Jag tror att polis och åklagare är fel ute jag tror att den åtalade är helt oskyldig.

Om man leker med tanken att han är oskyldig, hur skulle han då bete sig i denna situation, och vilken typ av försvar, vore i så fall bäst för honom?

Som jag har förstått det så har han en förklaring till alla bevis, förutom de blodspår som finns innanför Lisas kläder?

Och till de bevisen har en tekniker, eller vad det var, sagt att det kan röra sig om kontamination?
2015-11-07, 19:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den var bara att dra ner, annars hade det inte gått att hissa.

Att NB börjar blöda i strax före nedtagning är endast möjligtvis korrekt. Troligtvis blöder han redan när han hanterar kläderna på Lisa som lever.
Näsblod kan ha torkats av med händerna = Blod på händerna.
Näsblod kan ha kommit tidigare, men det är inte förrän han har händerna fria som han torkar av det med händer som han sedan hanterar med.

Men vi vet inte om balsnöret var knutet eller bara lindat runt röret. Av blodfläck och bild på röret att döma var det sannolikt både&och, samt att han ville få med sig det/ner det.
Ett hårt åtstramat nylonsnöre knyter man inte upp lätt, i synnerhet inte om man har bråttom.

Mjölkmaskinerna hade inte ett dyft med röret att göra, vid aktuella tidpunkter. Det framgår i protokollen. Det tak-hörnet är av NB tidigare orört.

Varianterna på förklaringar är många, men det finns ingen variant som ursäktar något.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-07 kl. 19:55.
2015-11-07, 19:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tänk efter nu, och anta att NB är mördaren.

Rättsläkaren ansåg att tejpningen gjordes efter åtstramningen, och åtstramningen skedde vid upphängningen. Eftersom det inte fanns blod på tejpen hade NB inte gjort illa sig ännu vid upphängningen eller tejpningen. Han måste ha gjort illa sig vid nedtagningen med kniv, och då hade han inget upp på röret med handen att göra. Det var bara att skära av snöret. Alltså måste blodfläcken på röret, mycket större än alla andra blodfläckar, ha tillkommit vid ett annat tillfälle, förslagsvis vid nedtagningen av mjölkmaskinen.
Kan du inget annat än TRAMSA i denna tråd?
Det här har gåtts igenom många gånger och du vet förbannat väl att nedtagningen av mjölkmaskinerna skedde i jan-feb och dom satt mycket lägre än 2 meter upp.
Vad skulle han då göra 2 meter upp när det inte behövdes och varför fanns det inget damm på blodet?

Fup sidan 82 bild på väggen med röret och märken efter var mjölkmaskinerna satt.

Har du något mer trams att komma med?
2015-11-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Mig veterligt är inte Lisa Lisas föräldrar.
Inte heller har Lisas föräldrar ens haft vare sig förståelse eller insikt om Lisas liv, känslor och tankar.
Den "Lisa" föräldrarna invokerat har varit deras Egna förhoppningar och starkt skönmålade bilder av Lisa.
Deras palett har bestått av ett överdrivet emotionellt pigment, som målets på antikvariska dukar, och den har de använt sig av trots förbundna ögon.
Penseln - den har de gett till en ständigt käbblande grupp som slagits om kontrollen - dvs de som hållt i penseln har varit åklagaren, polisen, målsägarbiträdet. Och de har målat efter vem som har skrikit högst - ibland de förblindade föräldrarna, men oftast de högst skrikande media-representanterna och "den allmänna opinionen."

Det är alltså så, och just så målande, som föräldrarnas bild av Lisa kommit att se ut.

Förstår du?

Lisas föräldrar är två stycken föräldrar som tvingats ge upp tolkningsföreträdet av sin dotter, för att istället se hur andra tagit över.
Den föräldrarepresentant som talat mest om Lisas person, har varit pappsen.
Och som bevisat blev, så var hans bild Helt felaktig.
Det är, som ovan undervisat, inte särskilt konstigt, eller hur.

Men det som verkligen ÄR konstigt, det är ERT beteende och ER "förståelse".
Ni gör ett Helgon av Lisa.
Ni har tagit Lisas Värdighet ifrån henne.
När ni Förvägrat henne sitt självbestämmande och sin egen Rätt att Bejaka sitt eget liv, sina egna känslor, sin egen kropp.

Dvs, fråga dig hur Lisa själv hade velat bli Accepterad.
Fråga dig hur hon hade velat bli Bemött och Förstådd.

Och då förstår du kanske att hon Verkligen Inte hade velat bli Uthängd som en liten flicka, som en föräldraberoende husslav, som en plugghäst utan egen vilja, som en "pappas lydiga lilla tös", som en godtrogen lättlurad utvecklingshandikappad flicka, etc etc.
Nej - Du vet, liksom alla andra, just hur Lisa Helt Hade Velat bli bemött och förstådd.
Hon hade velat bli betraktad som en självständig ung kvinna, som en tilldragande och intressant tjej, som en sexig och lekfull, villig kvinna. Hon ville ha sin Rätt att vara Sig Själv, UTAN att folk skulle försöka Kontrollera henne. Hon ville vara "som andra" med andra ord.

Det är alltså inte nog med att hon blev Mördad!
Nu Kränker DU/NI dessutom henne ytterligare genom att sätta etiketter på henne hon inte själv vill ha.

Och Varför gör ni det?
Jo, för att ni gått Långt Över "tröskeln".
Ni har fallit i gropen "ont - gott", där Allt blir Så Lätt för er. Det enda ni kan göra är at se två extrema sidor. Den ena det ondaste, mest sataniska som någonsin kan finnas (Nejirus) och det andra därför, av logisk nödvändighet, som det ondaste och allra mest änglalika som kan finns (Lisa).
Ni har alltså slutat se det Rimliga i det, och ni gör på exakt samma sätt som tex alla de helt vanliga personer i Nazi-Tyskland gjorde ...

I ovanstående resonemang finns anledning att skilja på pappan Stefan och mamman Helena. De är två olika individer som har haft olika relation till Lisa. I dagsläget har vi endast hört pappan beskriva händelser, känslor och hans aversion mot NB. Ingen annan har hörts - eller fått höras.
"Familjen" är inte lika med Stefan Holm. Viktigt, viktigt att komma ihåg.
2015-11-07, 19:29
Medlem
catamis avatar
Citat:
Tänk efter nu, och anta att NB är mördaren.

Rättsläkaren ansåg att tejpningen gjordes efter åtstramningen, och åtstramningen skedde vid upphängningen. Eftersom det inte fanns blod på tejpen hade NB inte gjort illa sig ännu vid upphängningen eller tejpningen. Han måste ha gjort illa sig vid nedtagningen med kniv, och då hade han inget upp på röret med handen att göra. Det var bara att skära av snöret. Alltså måste blodfläcken på röret, mycket större än alla andra blodfläckar, ha tillkommit vid ett annat tillfälle, förslagsvis vid nedtagningen av mjölkmaskinen.

Åtstramningen kan ha skett redan vid ingången till ladan. Örhängena hintar om någon form av batalj redan där. Dessutom gällde det ju att inte flickan skulle kunna skrika.
Det fanns många möjligheter att skära sig lätt i ett finger på vägen fram till hängning i röret. Det blå repet skars kanske vid flera tillfällen. Vid själva strypningen, vid hängningen och när kroppen skulle plockas ner från röret. Såna där blå snören har en tendens att sno ihop sig, enligt egen erfarenhet. Han kanske var uppe med kniven runt röret för att lossa på snörena, som inte ville släppa sitt fäste.
2015-11-07, 19:36
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Enligt FUP så säger LH till SH i telefonen innan hon lägger på: "Så nu är det klart.". Sen händer nåt med samtalet säger SH enligt FUPEN. Det hörs en mansröst och LH pratar inte längre med SH utan med någon annan som kanske är NB. Sen plötsligt stängt samtalet av.

Scary...

Jag håller med dig men frågan är vad Lisa skulle mena om det var mördaren hon talade med? Personligen tror jag att det var en händelse med arbetskamraterna straxt innan de skiljdes åt.
Notera att det inte alls är fastslaget att det var en mansröst. Inte heller en kvinnoröst. Den saken, liksom själva samtalet, hänger i luften.
2015-11-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Cirkelbevis. Eftersom den användaren inte kan ha hittat uppgiften i FUP, är hen inte pålitlig. Men om du ändå skulle hitta det i FUP, så ska jag ändra mig....

Förhörens uppgifter ska behandlas med stor skepsis med tanke på hur oprofessionella och okänsliga förhörsledarna är. Det bästa är att inse att förhören helt har förlorat sitt värde.

Eftersom psykisk tortyr används på ett flertal ställen och polisen dessutom inte drar sig för att skrämma tex IB så kan vad som helst sagts som inte har med vad som hänt/ den utfrågades uppfattning att göra.
Polisen kunde lika snickrat ihop hela förhören själva, det hade varit ärligare.

Dessa förhör bör en oberoende kommission granska. Där ska det finnas kunskap om hur förhör ska utföras för att de ska vara tillförlitliga.

Sällan har jag sett så dåliga förhör ( de dåliga förhören i GL-fallet medräknade) som här av Skövdepolisen grova brott.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-07 kl. 20:26.
2015-11-07, 19:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vilka tillhörigheter tänkte du på här? Jag tror du vet varför man kan förvänta sig NB:s DNA på mordplatsen om han är oskyldig.

Jag tänkte på jackan, eftersom hon inte hade den på sig.

DNA på mordplatsen är som du mycket väl bekant funnet på ställen/föremål som har en så stark sannolik koppling till brottet att det inte direkt är huvudhypotesen att NB bara "råkat" avsätta det just där av en slump. Hur var det med röret i taket förresten? Idéerna om att litauerna tagit ner det i samband med reparationen blev inte de vederlagda under rättegången?

Sen ser vi som vanligt på verkligheten på fundamentalt olika sätt. Du granskar dina bevis "ett och ett" - jag växlar mellan helhet och delar och försöker undvika att slå över åt något håll. Blodfläcken på röret som ensamt bevis räcker förstås inte för att fälla honom som mördare. I ljuset av övrig bevisning blir sannolikheten att den hamnat där av en slump strax innan mordet försumbar. Samma gäller naturligtvis fynden på repbitarna. Vad jag vet har heller inte NB påstått att han i ladan skulle ha pysslat med att skära till bitar av det där repet och att fynden därmed skulle ha kunnat förklaras med det. Hur nu Lisas DNA hamnat på dem är ju ytterligare en intressant fråga att ställa sig i så fall...

Är det fortfarande "vad jag tror spelar ingen roll" som gäller förresten?
2015-11-07, 19:51
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Förhörens uppgifter ska behandlas med stor skepsis med tanke på hur oprofessionella och okänsliga förhörsledarna är. Det bästa är att inse att förhören helt har förlorat sitt värde.

Eftersom psykiskt tortyr används på ett flertal ställen och polisen dessutom inte drar sig för att skrämma tex IB så kan vad som helst sagts som inte har med vad som hänt/ den utfrågades uppfattning att göra.
Polisen kunde lika snickrat ihop hela förhören själva, det hade varit ärligare.

Dessa förhör bör en oberoende kommission granska. Där ska det finnas kunskap om hur förhör ska utföras för att de ska vara tillförlitliga.

Sällan har jag sett så dåliga förhör ( de dåliga förhören i GL-fallet medräknade) som här av Skövdepolisen grova brott.

Hur undviker du vita, medelålders män i den kommissionen....?
2015-11-07, 19:51
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
NB var jävligt klantig i sitt brott. Varför inte ha handskar. Plastdräkt på sig. Inte mkt som var genomtänkt. Visst han hade brått men se för fan till att planera ordentligt. Klä sig som Dexter i serien med samma namn vid mord hade varit mer säkert.

Det här var inte ett planlagt mord i den meningen att mördaren hade en plan över ett specifikt dåd och hur han själv skulle försvinna utan spår. Har jag förstått experternas teser är dådet ett resultat av en drift som genom åren vuxit fram hos den MGM. När tillfället gavs uppstod tidsbrist och den vidare planen var säkert att dölja brottet bättre i ett senare skede samtidigt som det var viktigt att försäkra sig om alibi. Det den MGM inte hade räknat med var att MP plötsligt befann sig överallt i områdena. Han räknade nog med poliser och förhör men såg säkert möjligheter att avsluta sitt brott i fred, röja undan kropp och bevis, i ett senare skede när saken lugnat ned sig.
2015-11-07, 19:52
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag håller med dig men frågan är vad Lisa skulle mena om det var mördaren hon talade med? Personligen tror jag att det var en händelse med arbetskamraterna straxt innan de skiljdes åt.
Notera att det inte alls är fastslaget att det var en mansröst. Inte heller en kvinnoröst. Den saken, liksom själva samtalet, hänger i luften.

Kanske var en kollega? Men enligt FUP åkte tjejerna iväg innan Lisa? Hmm..
2015-11-07, 19:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
SOG får hjälpa polis vid inrikes terroristbekämpning läser jag, men det kan väl inte varit tillämpbart i detta fall ?
Ja, telefonin är troligen högintressant, speciellt som åklagare uttalade på presskonferensen "telefonin är inte intressant". Det som människor lägger energi på att förneka är oftast av intresse.

Han lade inte "energi" på det - han svarade som sig bör på en fråga i saken.

Offrets telefon är undersökt - inget av intresse för utredningen har hittats.

De tre litauernas telefoner är också undersökta - inget av intresse, allraminst något som visar på någon kontakt mellan Nerijus och de andra före, under eller efter brottet har kunnat påvisas. Inga andra kontakter som skulle kunna tyda på att andra personer varit involverade i förloppet fanns heller.

Mastförhållandena på platsen medger inte någon närmare pejling av exakt var telefoner befunnit sig vid tiden då Lisa försvann. Detta svarade Lars Johansson tydligt på under presskonferensen också.

Ditt inlägg är dock belysande för hur en typisk alternativteoretiker som du själv gång på gång förvränger verkligheten (om medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt) och utifrån förvrängningarna drar långtgående och ibland vansinniga slutsatser om saker. Som i detta fall att "telefonin är troligen högintressant". När den enkla sanningen är redovisad i utredningen: Den saknar intresse för att kunna bevisa eller motbevisa något.

Kan du förresten inte ta och lista dina argument för att skit- och runkgrisen Bilevicius skulle vara oskyldig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in