2015-11-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Dina iakttagelser är klart intressanta. Familjebakgrund och skolan är viktiga faktorer. Det kommer säkert fram mer via pressen pö om pö när dom fallit.

Expressenlänken som birkaboo länkar till med hustrun och mamman samt hennes bedrövade man säger oss det är en liten by Krekenava (knappt 2000 inv) i Norra Litauen där människor säkert har stenkoll på varandra. Familjen dryftas på gator och torg.
Inom parentes ligger det berömda pilgrimsmålet Korskullen en timma bort med bil (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korskullen). Litauen är för övrigt mycket katolsk med en rysk-ortodox minoritet.

Hursomhelst. Föräldrarna är lojala mot sina söner som är under lupp i byn. I Expressen framkommer berättar hustrun " Min man är en mycket snäll familjefar. Han är rädd för bråk. Ser han sådant så springer han i väg. Det är helt uteslutet att han har något med detta att göra.".

Kanske är NB aggressionshämmad vilket kan utgöra en grund att agera ut besinningslöst som jag nämnde i föregående inlägg. En ren hypotes så långt.
Man behöver inte förknippa dådet med aggressivitet, paradoxalt nog. Att försätta en kvinna i vanmakt och sedan inte ens ha kroppskontakt med henne verkar mera vara uttryck för rädsla (att vara översittare mot brorsan är något helt annat, mot frun uppträder han väl snarast som trotsig unge). Att denna tvångsmässiga handling leder till döden är då mera ett uttryck för bristande empati och för själviskhet.

En sak som jag saknar/inte hittat är en grundligare medicinsk undersökning av MGM. Uppenbarligen var han en lågintensiv alkoholist, men kan ha brukat metamfetamin också ? Droger kan lösa upp spärrar.

Jag har inga som helst anspråk på att sitta inne med sanningen - funderingar bara.
2015-11-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Är inte så helsäker på att det där var nära.
Ser mer ut som en skapligt skådespeleri blandat med självvalda detaljer ur eget huvud i syfte att krydda sitt "uttryck" med.

Man skulle hettat upp honom ordentligt. Jag tror inte han är så djup som han verkar.
Jag tror inte att man kan tvinga honom till medgivanden. Ju mera man pressar, ju mera tycker han synd om sig själv och retirerar till förvirrat offer. Jag tror att man måste vinna hans förtroende, bli mera intim med honom. Detta är inget för polisen, det är något för en psykiater/psykolog under åren som följer. Han kan ju f ö rentav vara schizofren och tro på vad han själv säger eller ha en demonpersonlighet inom sig, som inte är han. Jag har haft en kollega som var intelligent och högutbildad OCH förgiftad OCH förföljd av en den ena en den andra, som även planterade buggar i hans program.
2015-11-09, 13:52
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill också veta sanningen, men arbetar med mig själv, att acceptera att det ibland inte går att få fram sanningen i sin helhet.

Det som är viktigt att hålla isär är att sanningen och alla detaljer om gärningen är angelägna att få fram, men om det inte går; så betyder det inte att Litauern är oskyldig. Eller att bristen på olika sanningar och detaljer om ett mord skulle vara rimligt tvivel i en domstol om att det är "rätt" gärningsman.

Det är slutsatserna en del personer kommer fram till i brist på "hela" sanningen som är orimliga.
Syftet med analyser är att komma fram till en slutsats. FUP ska inte slarvläsas om det ska vara meningsfullt. Har man "köpt" åklagarens gärningsframställning med hull o hår behöver man inte läsa i FUP. Då kan man sitta med armarna i kors och invänta den sannolikt fällande domen. Hela sanningen lär vi aldrig få veta.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att adidasbyxorna satt utanpå jeansen (som var hennes arbetsbyxor). Benskadan är intressant även om jag tycker mig ha läst att den skulle kunna varit några dagar gammal vid mordet. Om ingen bekant lockade in henne i ladan, så tror jag att mordet skedde vid mopeden.

Snara runt halsen och kanske en spark i knävecket. En van mördare som sedan snabbt kunde gömma kroppen tillfälligt utan att utlösa larmet från rörelsedetektorn.
Du borde titta i FUP innan du tror. Har du inte laddat hem FUP kan du öppna valda delar på http://www.homokozo.se/lh-fup.php. Öppnar du delarna i olika fönster/flikar kan du ha hela fup tillgänglig i PDF-format.

Det framgår på flera ställen att "Vid ankomst till laboratoriet låg byxorna inuti jeansbyxorna" bl.a. på sidan 493, sökbegrepp 5503/26565–15/G019 eller 5503/26565–15/G018.
2015-11-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Joggerskan sa att mannen luktade rök, vilket man gör i huvudsak kort tid efter rökning. Alltså rökte mannen, i bilen eller utanför, medan han stod och väntade på joggerskan. Enligt fordonsundersökningen rökte inte NB i bilen, det nämns inget om askkopp eller fimpar. Då kan fimpen vara intressant, såvida man inte har bestämt sig för vem som är skyldig och inte vill börja misstänka någon annan.
men här har du fel, en del rökare stinker jämnt och det går inte ens att tvätta bort rökstanken från kläderna.
2015-11-09, 14:01
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Syftet med analyser är att komma fram till en slutsats. FUP ska inte slarvläsas om det ska vara meningsfullt. Har man "köpt" åklagarens gärningsframställning med hull o hår behöver man inte läsa i FUP. Då kan man sitta med armarna i kors och invänta den sannolikt fällande domen. Hela sanningen lär vi aldrig få veta.

Du borde titta i FUP innan du tror. Har du inte laddat hem FUP kan du öppna valda delar på http://www.homokozo.se/lh-fup.php. Öppnar du delarna i olika fönster/flikar kan du ha hela fup tillgänglig i PDF-format.

Det framgår på flera ställen att "Vid ankomst till laboratoriet låg byxorna inuti jeansbyxorna" bl.a. på sidan 493, sökbegrepp 5503/26565–15/G019 eller 5503/26565–15/G018.

Japp, men du måste också beakta att det på sid. 492 angående Jeansen står att "Vid ankomst till laboratoriet var byxorna vrängda ut- och in" dvs det kan mycket väl vara så att träningsbyxorna bars ovanpå jeansen och hamnade "inuti" dessa när byxkorna drogs ner och hamnade ut och in.
2015-11-09, 14:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
(...)

Men allt var vänt ut och in. Hon hade Adidasbyxorna som överdragsbyxor.
Rebecca vet att Lisa var klädd i ett par ljusa blåjeans då hon jobbade. När hon slutade drog hon på sig ett par Adidasträningsbyxor över byxorna. Adidasbyxorna var svarta med vita ränder. (FUP 118)
Senast redigerad av iesho 2015-11-09 kl. 14:14.
2015-11-09, 14:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Jag har studerat snören. 14 snören beslagtogs, varav 13 hittades och ett togs som referens. Av de 13 hittades tre utanför utbyggnaden i ladan, och skickades inte till NFC. Av de kvarvarande 10 saknade sex spår. Återstår fyra.

G089 hittades runt Lisas hals vid obduktion. Det hade Lisas DNA och blod (+4). S169 och S170 hittades under röret som Lisa antas ha hängt från, båda hade Lisas DNA (+4) och ett av dem hade NB:s DNA (+3). Den sammanlagda längden av dessa är ca 52 cm. S208 hittades i intilliggande rum och hade Lisas DNA (+4) och NB:s DNA (+3). Av bilden på sid 559 att döma verkar det ha blivit misshandlat av en kniv.

Det förefaller som om dessa fyra snören användes vid själva hängningen. S208 var knutet runt röret, och S170 och S169 gick från röret ner till snaran. När Lisa skars ner skars S170 av från S169 och även från snaran. Därefter lossades S208 från röret med kniv, varvid S170 blev en egen del.

Om snöret knöts fast på röret kan det inte ha använts för hissning. En självmördare kan inte hissa upp sig själv, hen måste göra fast repet. Eftersom alla fyra snörena innehöll Lisas DNA kan det antas att Lisa riggade upp alltihop själv. Jag har tidigare avvisat självmordsteorin med att det inte finns något att stå på. Men det gör det, precis bredvid hängplatsen står en hink, och den kan hålla att stå på. Hinken finns öht inte nämnd i FUP, varken fingeravtryck eller DNA verkar vara kollat. Men det behöver inte vara självmord för det, någon kan ha tvingat Lisa att rigga upp hänganordningen, ställa sig på hinken och stoppa huvudet i snaran, varefter GM har sparkat undan hinken. Men det hade definitivt tagit längre tid än den tidslucka NB hade till sitt förfogande. Efter hängningen har någon tagit ner kroppen och placerat den på Martorp.

NB:s DNA finns på S169 och S208, men dessa tycks ha tillhört samma snöre, och eftersom det låg på hans arbetsplats är det inte konstigt att hans DNA finns på det.
2015-11-09, 14:05
Medlem
allegragellers avatar
Detta var ju väntat, men jag undrar om det kommer att kunna leda till att rättegången ogillas!?

"Nu kommer Rättstolkarna – en yrkes- och intresseorganisation för aktiva rättstolkar med cirka 120 medlemmar – att anmäla tingsrätten till Justitiekanslern, JK.

– Vi arbetar med anmälan, den kommer inom ett par veckor.

Det allt handlar om är att tingsrätten, enligt Rättstolkarna, inte har följt Rättegångsbalken.

– I förarbetena till lagtexten står att domstolarna ska använda auktoriserade rättstolkar. Det har man inte gjort i Lisa-fallet, trots att vi påtalade det redan i juni. Tingsrätten ska kräva auktoriserade rättstolkar när tolkar beställs av tolkförmedlingen.
"

http://sla.se/skovde/2015/11/04/skar...a?refresh=true
2015-11-09, 14:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guayacan
men här har du fel, en del rökare stinker jämnt och det går inte ens att tvätta bort rökstanken från kläderna.
Om de röker inomhus, ja, inte när de röker utomhus, då är inte stanken stark och fastnar inte i kläderna.
2015-11-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detta var ju väntat, men jag undrar om det kommer att kunna leda till att rättegången ogillas!?

"Nu kommer Rättstolkarna – en yrkes- och intresseorganisation för aktiva rättstolkar med cirka 120 medlemmar – att anmäla tingsrätten till Justitiekanslern, JK.

Det allt handlar om är att tingsrätten, enligt Rättstolkarna, inte har följt Rättegångsbalken.

– I förarbetena till lagtexten står att domstolarna ska använda auktoriserade rättstolkar. Det har man inte gjort i Lisa-fallet, trots att vi påtalade det redan i juni. Tingsrätten ska kräva auktoriserade rättstolkar när tolkar beställs av tolkförmedlingen.
"

Jag tror att det på sin höjd leder till en anmärkning. Det fanns en auktoriserad rättstolk och 2 auktoriserade tolkar under rättegången.
Får en känsla av att rättstolkarnas org vill passa på att ta upp frågan just i detta uppmärksamma mål för att på så sätt få lite extra belysning. De fanns tydligen väldigt få rättstolkar att tillgå i det här länet.
2015-11-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

"

Nu är det rättstolkare som tolkar lagen, och det är ju upp till var och en att tolka saker och att anmäla missnöje till nån myndighet. Det som inte är bra behöver inte vara i strid med rättegångsbalken. Det är lagtexten och inte förarbetena som avgör frågan, och det kan ha blivit en rättspraxis i annan riktning av det skälet att det inte alltid finns auktoriserade tolkar att tillgå.

Det kan bli kaos på myndigheter som Migrationsverket om man ska fördröja ärenden ytterligare för att man kräver auktorisation när det redan är brist på tolkar.

Min tanke är att det är önskvärt att ha auktorisation, men att man måste se hur bristen på auktorisation påverkade denna sak och sakens utgång. Jag menar att om man kan påvisa att Litauerns sak påverkades för att tolken var undermålig, så är det mer relevant än auktorisation.

Av någon anledning finner jag det stötande att denna fråga om auktorisation drivs i denna sak om Lisa Holm.
2015-11-09, 14:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB kom in i butiken 19:12, alltså mötte han i så fall joggaren i Backeborg ca 19:10. Därifrån hade hon 6 km att tillryggalägga till rendevouz kl 19:30. Inte en chans.
Lär dig klockan (s. 996ff) + kartan (s. 995) + FUP (t.o.m. s. 1924). - Backeborg har hon till höger om sig när hon efter 150 m svänger av åt vänster; mot norra resp. södra Kleven, för att så småningom springa rakt västerut mot hamnen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in