Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Lisas lärare i svenska, som bor i Blomberg, sa i förhör att hon kunde föreställa sig att Lisa skulle kunna lägga sig i om hon såg något misstänkt. Men att hon ensam eller i sällskap med en främling skulle gå in i ladan tror jag inte på.
Sven Pilfalk berättar att han och hans fru åkte från Källby hållet mot hemmet på Hällekis säteri. Sven säger att han hade en bil framför sig som körde sakta. De passerar cafét vid Blombacka någon gång mellan 18.45 – 18.55. Då de är i höjd med cafét så observerar han en bil i ögonvrån. Bilen står på caféts norra gavel och som han upplever det är på väg att köra ut från parkeringsplatsen. Han vet inte åt vilket håll den körde men tror inte att den körde norrut eftersom den borde kommit ikapp honom då. Han säger att bilen såg "Japansk" ut den var kantig och avhuggen där bak. Färgen var ljust blå eller grå. Bilen var något äldre. (FUP 329)
Har du funderat något mer på vad det var för bil du såg utanför caféet i Blomberg den 7 juni?
Sven uppger att han funderat en del och fortfarande är inne på att det är en japansk bil av äldre modell. Sven har letat på nätet efter bilmodeller som kan överensstämma med bilen han såg. Han har hittat en Toyota Corolla, 80-tals modell, fyrdörrars, kombiaktig och kantig i modellen som han tycker överensstämmer med vad han såg.
Du uppgav i tidigare förhör att bilen var ljust blå eller grå stämmer det?
Han uppger att det stämmer vad han uppgett i tidigare förhör.
Hur säker är du på tiden då du passerar caféet?
Sven är säker på att tiden var någonstans mellan 18.50–18.55 då han passerar caféet. Han kom hem till sin bostad strax efter kl. 19.00 i Hällekis.
Såg du några personer utanför caféet? Är det något mer du vill berätta för polisen?
Han såg inga personer och han vet ej om det ens satt någon i bilen han såg. Sven hade fordon framför sig på vägen och var mer koncentrerad på dem. Han uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg utanför caféet.
Vad har de misstänkta för bil?
Det är något bussliknande.
Hur vet du det?
Sven uppger att han bor i Hällekis och ofta åker förbi Blomberg. Han har sett de misstänkta och deras bil då de arbetat i ladugården vid caféet samt renoverat ett hus i närheten av caféet. (FUP 330)
Denna bil skulle ha kunnat tillhöra mannen som en halvtimme innan stod utanför ladan, men polisen var bara intresserad av informationer av den misstänktes bil.
Mitt fetande.
FUP 168
Förhör med Berggre*, Joaki*; 2015-06-08 16:40
Joaki* Berggre* bor i huset bakom Blombergs café. Där bor han tillsammans med sin sambo
Therese Rhen och deras två barn.
Igår den 7 juni var Joakim borta på dagen och kom hem klockan 19.38.
Han vet exakt tiden för han talade då med sin sambo i telefonen.
Sambon hade tidigare på dagen vid 12.30 –13.00 tiden åkte med barnen till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.
Joakim kom från Källbyhållet.
Han åkte i sambons ljusblå Toyota Corolla.
Han var ensam i bilen.
När han kom hem tog han en runda i trädgården då det var fint men blåsigt väder. Han
såg då att en moped stod parkerad på baksidan av caféet, invid soptunnorna. Han la inte
märke till något speciellt med mopeden. Han såg inga personer i närheten.
FUP 171
Joaki* Berggre* säger att han åkte hemifrån den 7 juni 2015 vid 15.30 – 16 tiden. Han åkte i
sin sambos
ljusblåa toyota Corolla, av Combi coupé modell.
http://biluppgifter.se/fordon/?o=6259746&i=0&s=merinfo
JBs TOYOTA COROLLA (2005) halvkombi, ljusblå
Andra vittnen som sett en Toyota Corolla liknade bil den 7 Juni
FUP 304
Förhör med Hal*, Anna-Kari*; 2015-06-24 14:19
Jag tittar på
klockan och ser att den är 18.10.
När vi kommer på lite håll ser vi att det står åtminstone en bil.
Den är lite turkosgrön och det
är jag och Peter överens om. Vi vet inte vad det var för sorts bil. Det var någon
likande
Toyota Corolla, kanske sent från 90 runt 2000 kanske 15 år gammal.
På vilken parkering såg du bilen?
Jag har för mig att den stod på den främre parkeringen där uteserveringen är.
Gjorde du några andra iakttagelser på platsen?
Vi osäkra på vilken sida av vägen som bilen stod, jag trodde den stod på cafésidan men Peter
tror att den stod på den sidan som ladan var.
Vi tittade mest åt höger på cafésidan eftersom vi ville fika.
FUP 298
Förhör med Holmqvis*, Ann-Kristi*; 2015-07-08
Hon berättar att de åkte upp på Kinnekulle och passerade Blombergs café
strax före kl. 17.00.
Hon säger att när de passerade caféet så var det väldigt lite folk där och hon fick
uppfattningen att de höll på att stänga. Hon säger att på parkeringsplatsen norr om caféet stod
det
en liten ljusblå bil parkerad