2016-01-20, 22:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu kommer vi till pudelns kärna. Förklara nu varför det måste vara så, jag begriper det i alla fall inte. Din egen tro kan du lägga åt sidan nu, endast hårda fakta räknas, så, fram med vetenskapsböckerna och börja citera, jag väntar spänt.

Givetvis har det här en stor betydelse för bedömningen av blodbesudlingarna på Lisas kläder, men också för argumentationen i tråden anser jag.

Du kan väl visa att det går att fukta en gammal blodfläck och föra över till ett annat plagg och att det sedan går att få fram en DNA-profil.

Jag har letat men inte hittat något om det scenariot. Det går att tillverka DNA och plantera på en brottsplats - det har israeliska forskare visat. Men det krävs molekylärlab och kunskap.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Blodet är utspätt, med DNA i sig.
Om nu detta "amatörtest" ska jämföras med blod som finns på område G på jackärmen så får jag gratulera.. trots fotat på avstånd (och om man kollar med zoom) ser man den tydliga avgränsningen på blodet inklusive hur mörkt det är (okulär besiktning via att enbart titta på bild).

Lägg därtill ett erfaret öga på NFC som granskar detta (som du skriver) i närbild med förstoring. Utöver detta inkommer det som Hamilkar sen är inne på att en spädningsbild på blod (mikroskopisk) ger en annan blodbild.
Kör upp amatörtestet där solen aldrig skiner - att blod kan överföras via att lösas upp vet vem som helst:
Det handlar om hur det sen ser ut.
Senast redigerad av develi 2016-01-20 kl. 23:02.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Ja, enligt Remark och KSP m fl deltog dessa yrkesmilitärer som privatpersoner med full tillgång till trupptransportfordon och helikopter på sin fritid.
Man kan alltså anta att de får lattja med stridsvagnar och bomber på sin fritid oxå...⸮

Dom var där som privatpersoner i egna privata bilar.

Att polisen sedan tog hjälp av militär med fordon och helikoptrar är en helt annan sak.

Det var hästpatruller, Räddningstjänst, dykare, hundförare mfl som också var inkallade som hjälp i sökarbetet. Inte minst MPs stora sökinsats med massor frivilliga.

Allt under polisledningens kontroll.
2016-01-20, 23:06
Medlem
Katten30s avatar
Om inget stort kommer upp antar jag att NB blir dömd -igen - men ev tidsbestämt 16 år.
Jag vetifan vad jag tror om NB, oavsett DNA. Som sagt mordet skedde där. MEN då han jobbar där och fläckat ned hela härligheten ändå och tidslinjen som skevar hit och dit. Njaa. Jag vacklar än hit och dit. Som vissa andra mord får man aldrig veta till 100% så länge personen nekar! är man oskyldig och döms till livstids fängelse då man är en "utböling" och den enda möjliga att vara skyldig, samtidigt som folk i byn INTE tror att det är NB. Sedan har du personligheter gällande sexfantasier, en mjuk vänlig, tystlåten person kan ha sexuella tändningar på grova tilltag. Kanske vi aldrig blir 100% övertygade att NB är den skyldige? Frustrating don't you say?
2016-01-20, 23:08
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
För kännedom så har jag inte kategoriserat dig som varken det ena eller andra. När det gäller min ståndpunkt beträffande den här specifika utredningen så har jag delgett er den åtskilliga gånger. Utifrån min erfarenhet av dylika utredningar så gör jag bedömningen att den här utredningen genom teknisk bevisning, vittnesmål, DNA, blod är gedigen och att det är ställt bortom rimligt tvivel när det gäller vem gärningsmannen är. Ibland får jag känslan av att lekmän anser att om gm nekar så ska hen frias. Så funkar inte rättsväsendet i praktiken. Fup är på drygt 2000 sidor (som jag har läst) och slasken lär vara på över 5000 sidor (som jag inte har läst). Alltså ett gediget material. Så min bedömning är att rätt man är dömd i tr och döms i Hr. Felet som många gör när de läser en fup och dom är att om inte allt i deras okunniga värld till 100% är klarlagt så är det något galet.
Lite nyfiken är jag på hur många fup du har läst och vilken erfarenhet har du att bedöma sådant material? För min del handlar det inte om att ha rätt eller få rätt.

Att fup och slasken är på 2000 resp 5000 sid är gediget så till vida att det är många sidor. Frågan är hur gediget innehållet är. Och hur många % måste vara klarlagt för att du ska anse att det är rätt man som är dömd?

Du frågar hur många fup jag läst och erfarenhet för att bedöma detta material. Om det så vore min första fup eller min 1000de fup, skulle min åsikt bli densamma. Bilåkandeschemat är riktigt svagt. Och vet du hur många fup och erfarenhet nämndemännen i tingsrätten har ? Dom personer som sitter i tingsrätten behöver inte vara smartare eller klokare än vad du eller jag är.
2016-01-20, 23:09
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ok. FUP är det förundersökningsprotokoll som rör mordet på Lisa Holm. Varför skriver du om saker som inte hör dit?

Var har de personerna du pratat med fått sin information tror du? Kan det vara så att de gärna skvallrar på Handlar'n?* Med Agneta kanske?* De verkar ju ha gillat att skvallra med dig i alla fall.

Om nu denna viktiga info finns, borde den inte finnas i FUP då?

Nu när den inte gör det kan det;

A) Bero på att det är samma info som avförts?
B) Är en ganska dålig utredning som inte följt upp alla spår?

Dessa två alternativ utesluter ju inte varandra så båda kan vara sanna. Att båda påståenden är falska är dock inte sannolikt.

* Ren spekulation.

Har du svårt att ta till dig en text och förstå den?
Förstår du inte vad jag skriver i första inlägget så kan jag nog inte hjälpa dig.
2016-01-20, 23:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är få branscher där Kejsarens nya kläder kommer så bra till pass som i juridiken, där man bedöms efter om åsikterna överensstämmer med andras åsikter. En tekniker som konstruerar, tillverkar eller reparerar en apparat bedöms efter hur bra apparaten fungerar, en läkare bedöms efter hur bra patienten mår. Men en jurists omdöme bedöms efter andra juristers omdöme, så om alla jurister berömmer kejsarens nya kläder, ve den som säger annorlunda.

Jag har skrivit en motfråga i alternativtråden. Vill du ha vänligheten att svara på den där?

Jag håller med om att juridik inte är någon exakt vetenskap och juristbranschen som sådan är i många stycken konservativ, hierarkisk och mer intresserad av formella meriter än reella. Jag har både privat och i yrket mött ett antal riktiga stolpskott till jurister. Å andra sidan har jag mött åtskilliga duktiga och några utomordentligt skarpa. Det finns mycket mer resning och ryggrad bland duktiga jurister än du vill tro och det är faktiskt möjligt att bedöma domar efter något mer än om de står sig i högre rätt. Tingsrättsdomen mot Nerijus var en välskriven väl strukturerad. Precis som - fast inte i riktigt lika hög grad - som den utomordentliga hovrättsdomen mot Kristoffer Johansson. Detta sagt utan att jag i sak håller med om rättens sänkning av brottsrubriceringen. Den dag jag kan åstadkomma något lika bra inom mitt område ska jag betrakta mig som fullärd i konsten att skriva en faktatext.

Av princip - inget personligt - agerar jag inte i alternativtråden. Det är skönt också att se den i trådlistan utan någon röd plupp.
2016-01-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan BS ha tillgång till militära fordon? Sid 434:

Det har aldrig slagit dig att han dagen innan var i tjänst? Liksom flera andra anställda?
2016-01-20, 23:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Om inget stort kommer upp antar jag att NB blir dömd -igen - men ev tidsbestämt 16 år.
Jag vetifan vad jag tror om NB, oavsett DNA. Som sagt mordet skedde där. MEN då han jobbar där och fläckat ned hela härligheten ändå och tidslinjen som skevar hit och dit. Njaa. Jag vacklar än hit och dit. Som vissa andra mord får man aldrig veta till 100% så länge personen nekar! är man oskyldig och döms till livstids fängelse då man är en "utböling" och den enda möjliga att vara skyldig, samtidigt som folk i byn INTE tror att det är NB. Sedan har du personligheter gällande sexfantasier, en mjuk vänlig, tystlåten person kan ha sexuella tändningar på grova tilltag. Kanske vi aldrig blir 100% övertygade att NB är den skyldige? Frustrating don't you say?
Citat:
Frustrating don't you say?
Inte det minsta.
# Att gärningsmän nekar är en klassiker även när bevisningen talar rätt i trynet. Att neka och även försöka överklaga ända bort till HD förekommer.
# Utböling har inte ett skit med saken att göra.
# Hans spridande av psoriasis är ren bullshit i detta fall då det handlar om blod och inte torra hudflagor.
# Grundlurade folk finns det gott om i mordrättegångar: Vi trodde aaaaldrig att denna skulle vara skyldig. Dubbeliv/dubbelnatur är absolut inte ovanligt - varken vid förstagångsmord, seriemördare eller våldtäktsmän.
2016-01-20, 23:14
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi56084207
Utöver detta inkommer det som Hamilkar sen är inne på att en spädningsbild på blod (mikroskopisk) ger en annan blodbild.
Man måste väl kunna se om en blodfläck är upplöst? För lite erytrocyter, järn mm. Eller kan det visa sig som sämre blodvärde, det kan jag inte tänka mig.
2016-01-20, 23:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Man måste väl kunna se om en blodfläck är upplöst? För lite erytrocyter, järn mm. Eller kan det visa sig som sämre blodvärde, det kan jag inte tänka mig.
.. Ungefär vad jag försöker säga, ja.
http://urbotainskrankthet.spotlife.s...-Lisa-Holm.jpg
2016-01-20, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det har aldrig slagit dig att han dagen innan var i tjänst? Liksom flera andra anställda?
Inledningsvis ringer pappan för att säga att han inte kan komma och jobba. Vännerna ställer upp. Att militär sen kallas in på eftersök är inget ovanligt.
Det finns två aspekter i det hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in