2016-01-24, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du har säkert koll på dina hypoteser, men jag förstår uppriktigt sagt ingenting.
Här finns allt du behöver förstå. (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-01-24, 22:27
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Byxorna tvättades efter Lisa bragts om livet och oavsett tvättprogram/tvättmaskin var dom torra/rena dagen efter.
Dom tvättades vid 16 tiden då han kom in från fönsterbläcket och skulle hämta mer verktyg. Sa både AJ och IB i första förhör.
2016-01-24, 22:31
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Dom tvättades vid 16 tiden då han kom in från fönsterbläcket och skulle hämta mer verktyg. Sa både AJ och IB i första förhör.

Du har fel, men dom sa möjligen så i första förhöret när NB hade instruert dem att ljuga, vilket dom tog tillbaka senare

Från HR förhöret i fredags

: När kom han hem?
- Det är så. Det var efter sex men jag kan inte vara säker. Men tiden 18.45 upp till 19 kan jag säga säkert att han var hemma därför att jag startade min tvättmaskin som brukar hålla i gång i en halvtimme.

: När startade du tvättmaskinen menar du?
- Under tiden mellan 18.45 och 19.
2016-01-24, 22:32
Bannlyst
Citat:
AB vittnar också om förändrat beteende. NB spelar inte längre på datorn (som han normalt alltid gör), han klarar inte av jobbet, röker massor ...

Två samstämmiga vittnesmål som säger samma sak.

AB säger också att hans bror som ofta for runt själv med bilen, nu alltid ville ha med honom -- överallt.
Ja AB och IB beskriver hur psykiskt pressad NB verkar vara. Han är sig verkligen inte lik, det säger de båda. Lite från förhören, vad Aivaras säger...Kan vara intressant att friska upp minnet lite.

Citat:
Han har varit lättirriterad, han sade att det var på grund av ansträngning. Jag har hört att han inte har sovit på nätterna. Han har gått upp och rökt. Det var en stor förändring. På jobbet har
jag har märkt att han inte gör var som behövs. Jag tänkte att han kan väl inte vara så förändrad på grund av en okänd persons försvinnande. Egentligen har jag inte tänkt någonting. Jag har tänkt att det är en oro. Han har helt enkelt aldrig varit sådan. Han har varit glad men nu är han en allsidig förändring.
Citat:
Om vi gör något som inte går som det skall så blir han väldigt irriterad. Jag säger åt honom att ta det sakta och försiktigt så fixar vi det. Om någonting inte funkar han kan riva sönder sig själv. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord.
Citat:
Han sade detta väldigt tydligt och klart att detta skulle vi inte berätta för någon. Han hotade inte eller så men han sade ni får inte vara dumma, ni får inte berätta det för polisen Ifrågasatte du detta?Nej, inte ljust då men när han sade på morgonen efter att polisen har varit där. Säger han detta om tvätten redan innan polisen var där på natten? Ja.
Citat:
Min bror berättade att polisen varit på natten och frågade efter flickan. Det var sedan på morgonen han sade till oss att inte berätta om tvätten. Men sade han säg inte om tvätten eller hur uttryckte han? Ni får inte vara dumma säg inte till polisen att jag tvättat kläder och det var så det börjande hela samtalet och då frågar hon det kanske var du som gjorde det.Hur reagerar han på hustruns påstående, att hon skämtar? Han skrek inte till men tonen var höjd, Var inte dumma sade han, höjde rösten och sedan pratade inte mer om det. Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18? Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma
2016-01-24, 22:36
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är ca 12 m enkel väg från hörnan i förrummet till fyndplatsen med kupan. Anta att han går försiktigt för att inte spilla, så gör det 12 sekunder. Låt honom stå och grubbla på om han tänkt på allt - gör en halv minut. Det går inte att bevisa att kupan använts på detta sätt, men det saknar betydelse för målet. Men tidsnöd är inte ett problem för antagandet om kupans användning.
finns inget som säger att detta m lampkupan skulle skett vid mordet utan snarare tidigare liksom besudlingarna på väggar.
2016-01-24, 22:37
Medlem
Snowsmiles avatar
Mer svammel om tvätten, rätt uppenbart att hon ljuger:

Hur pass smutsiga var byxorna då?
- De var lite dammiga men jag planerade att tvätta de här sättet och därför att hans kläder inte var riktigt rena och det planerade jag att göra på söndagen.

Hon berättar nu om hur hon hjälpte godsägarens fru på fredagen och var ledig under lördagen och att hon därför planerade att tvätta på söndagen.
- Lördagen var en ledig dag för mig och därför tvättade jag på söndagen.

Hur ofta tvättar du? Är du noggrann eller slarvig?
- Jag tvättar väldigt ofta.
2016-01-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här finns allt du behöver förstå. (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Ja den texten har jag läst och förstått rent logiskt, men betraktar den som en bisarr uppvisning i logik baserad på godtyckliga antaganden utan perspektiv på helheten (du behöver inte lägga ner tid på att protestera - det tror jag alla förstår att du gör).

Anledningen till att jag blir förvirrad är att du nu senast i den här tråden talat om en mördare, som kunde ha dragit NB:s uppmärksamhet till förrummet.
2016-01-24, 22:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon vsr väl strypt och avklädd men det finns väl inget på kroppen som tyder på att han förlustat sig på henne. Eller plågat henne med någon typ av sexuella handlingar. I betydelsen av "sadistisk" må man väl mena att någon utsätter någon för plågsamma och/eller förnedrande handlingar.Det ska i så fall vara att han klätt av henne medan hon levde och tvingat henne att posera i förnedrande ställningar men det finns väl inget som tyder på det. Eller syftar du på "sadistisk" i att hon inte 'bara' dödades utan sefan kläddes av (sadistiska handlingen då riktad mot efterlevande)?
Förlustelsen utifrån uppfattningen att mordet har sexualsadistiska förtecken består då
av själva betraktelseakten; att studera sitt offer och dennes lidande och följa dödskampen
till dess slut och erhålla stark sexuell upphetsning och njutning utav allt detta.
Se men inte nödvändigtvis vilja röra under "processens gång". Röra sig själv möjligen
medan betraktandet pågår och uppnå en klimax.
Hänger man upp någon i en snara runt halsen, blottlägger kön och bröst, applicerar
metervis med tejp, så har vi väl en handling som innebär att man utsätter offret
för alldeles tillräckligt med plågor och förnedring för att kunna kvala in i kategorin
praktiserad sexualsadism med döden som slutresultat.

Det här är ju inget nytt. Lustmord av exakt det här slaget finns det gott om exempel på
ute i världen. För svenska förhållanden var det kanske nytt.
Flera fall har berörts tidigare. Kolla upp exempelvis Dennis Rader och mordet på J. Otero.
2016-01-24, 22:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förlustelsen utifrån uppfattningen att mordet har sexualsadistiska förtecken består då
av själva betraktelseakten; att studera sitt offer och dennes lidande och följa dödskampen
till dess slut och erhålla stark sexuell upphetsning och njutning utav allt detta.
Se men inte nödvändigtvis vilja röra under "processens gång". Röra sig själv möjligen
medan betraktandet pågår och uppnå en klimax.
Hänger man upp någon i en snara runt halsen, blottlägger kön och bröst, applicerar
metervis med tejp, så har vi väl en handling som innebär att man utsätter offret
för alldeles tillräckligt med plågor och förnedring för att kunna kvala in i kategorin
praktiserad sexualsadism med döden som slutresultat.

Det här är ju inget nytt. Lustmord av exakt det här slaget finns det gott om exempel på
ute i världen. För svenska förhållanden var det kanske nytt.
Flera fall har berörts tidigare. Kolla upp exempelvis Dennis Rader och mordet på J. Otero.
Jag har aldrig hört talas om en sadist som har förgripit sig på en död kvinna. Lisa avled efter 5-20 sekunder från hängningen, enligt rättsläkare AB. Jag har heller aldrig hört talas om en sadist som har förgripit sig på en medvetslös kvinna, lika lite som jag har hört talas om någon som har hängt en kvinna vid medvetande och fria händer. Detta mord liknar inget annat.
2016-01-24, 22:49
Bannlyst
Citat:
Börjar slutpläderingaarna imorgon kl. 09.00?

Undrar vad IR skall komma med? Hennes vittnen har ju inte tillfört mycket i sakfrågan. DNA experten som ansåg NBs mysbyxor (dom nytvättade) borde skickats för analys.
Tror det blir en ganska förvirrande kompott utan någon direkt röd tråd. "Polisspåret"- hon kommer köra på om att "IB pressats att ljuga i de tidiga förhören", att hon minsann ger maken alibi. Sen prata lite luddigt om DNA och ifrågasätta kompetens och förfaringssätt hos NFC och kanske framförallt hos de tekniker som varit på plats och samlat in bevismaterial, att det nog "slarvats" och då skett kontamineringar. Sen kör hon väl en sväng om alternativa GM inklusive planteringar, att det nog är en Litauisk maffia som vill sätta dit NB för att han snott arbetstillfällen för dem. Svarta, mystiska bilar i området, alternativ GM? Vet inte om hon igen har mage att ifrågasätta dödsdatum för LH, hoppas inte. Kanske också AB tas upp igen som alternativ GM. Samtidigt blir ju det långsökt då IB sagt han var hemma.
2016-01-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror det blir en ganska förvirrande kompott utan någon direkt röd tråd. "Polisspåret"- hon kommer köra på om att "IB pressats att ljuga i de tidiga förhören", att hon minsann ger maken alibi. Sen prata lite luddigt om DNA och ifrågasätta kompetens och förfaringssätt hos NFC och kanske framförallt hos de tekniker som varit på plats och samlat in bevismaterial, att det nog "slarvats" och då skett kontamineringar. Sen kör hon väl en sväng om alternativa GM inklusive planteringar, att det nog är en Litauisk maffia som vill sätta dit NB för att han snott arbetstillfällen för dem. Svarta, mystiska bilar i området, alternativ GM? Vet inte om hon igen har mage att ifrågasätta dödsdatum för LH, hoppas inte. Kanske också AB tas upp igen som alternativ GM. Samtidigt blir ju det långsökt då IB sagt han var hemma.

Sammanfattningvis, en trött historia som vi alla känner igen. Substanslös som en uttjänad tepåse ....
2016-01-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Nåt sånt. Om man tillmäter advokaten ett uns av logik, lär hon väl försöka koka ihop något på vad hennes vittnen sagt. Det blir inte lätt, men försöka duger för henne.

Apropå detta. Jag satt på restaurang under Anne Kihlgrens vittnesmål (!). Jag tyckte att hon beklagade att inte DNA-spår på NB:s kläder eftersökts. Hörde jag rätt ? Vad är tanken med detta påpekande från försvarets synpunkt ? Ingen, dvs AK var bara uppriktig ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in