2016-04-25, 14:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Höggradigt motiverade personer med insatstänkande

Intressanta reflektioner. Det torde inte tillhöra vanligheten att 40 personer med hjärta för insatsen släpper allt och går löst tekniskt och matematisk för att beta av uppgiften, steg för steg, timme för timme. Analytiskt avbetande når sin täckning.

Kanske inte så konstigt att de initialt är de som också får de flesta napp rent fyndtekniskt. Tills Missing peoples finmaskigare nät slås på. Militär och militär, de är faderns arbetskompisar och är inte militärer utan privatpersoner vilka visar sig ha en gedigen och bra bakgrund för uppdraget. Trotts sina nära band med den drabbade familjen lyckas de hålla huvudet kallt, kanske tack vare att de har insatstänkande mer eller mindre i blodet.

Min gissning är att det också här läggs grunden till att Nerijus kunde stoppas. Nog har han stått i det lilla torpet med sina märglösa tänder lättgurglande med mjölk och funderat över stearinljusens vid sin egna sängs och deras brinntid. Planterade vid en dunk som händelsevis råkar antända allt i närheten då Nerijus har försett sig med totala sociala bevis för sin oskuld eller sover hemma. Vita ljus, vit dricka. Men Nerijus var helt oförberedd på den snabba resoluta reaktionen. Dock fick han tillträde till platsen där handsken hittades efteråt och han nog förstöra många tänkbara fynd kring teleskoptraktor och annat vid den fyndplatsen. (vilket är ren spekulation från min sida, vilken dock bygger på flera tecken bland annat hundmarkering vid just den platsen) Men vem kunde där och då veta vilket helvete som låg bakom försvinnandet.

Jag är helt övertygad om att dom i hög grad varit med och lagt grunden för hur allt fortlöpte.
Jag har själv deltagit i tillfällen då man varit med om att personer går upp i kontrollerat maxvarv och driver en uppgift som människor i "vanligt tempo" omöjligtvis hänger med i. Skärpningen och fokus kan nå upp till ett läge som ser ofattbart ut för omgivningen, så jag kan lite lätt föreställa mig vilken måttlös men samtidigt kontrollerad energiutsöndring dessa vänner stått för.
Lägg på här att någon form av militär bakgrund finns, och med tanke på antalet pers, håller jag det för troligt att flera av dom nog går i team i jobbet. Allt detta på kullen har väl skett privat och säkert av mer hjärta, men yrkeskvalifikationer vilka dom än må vara, kan mycket väl gå hand i hand med detta nödvändiga som förelåg.
Inte konstigt att polisen dragit ihop till möten med denna gruppering, samt även givit dom ett helt annat spelrum.

Redan från det som stannade inför kamerors linser och medias rapportering, satt nog många på känslan att detta handlar inte om - om hon hittas, utan det handlar om när hon hittas.
Gissa vad motorn bestod i...

Jag tror även polisen burit med sig detta måttlösa driv, och jag både tror och hoppas att Johansson & Co fått uppskattningen dom förtjänar för det. Även om detta är deras jobb, ska dom i detta fallet ha något extra för dom hanterat en uppgift som nog var mer unik och mer krävande på olika sätt.
Att schemaläggas som sista talare på den där konferensen och hålla ett föredrag om ett enskilt ärendes hantering, visar att man förhoppningsvis brutit en hel del ny mark i ärendehantering av detta slag.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-25 kl. 15:07.
2016-04-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag väntar fortfarande på en förklaring på skillnaden mellan att
"Framrycka i fordon"
och
"bedriva personsök"
och på vilket sätt de "är två oförenliga aktiviteter".

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

1. Vad är "framrycka i fordon"?
2. Om inte militären ägnade sig åt att "bedriva personsök" vid Martorp på torsdag kväll/natt- vad gjorde de då? Med tanke på det Stora försvinnandet.
3. Om det nu är "oförenliga aktiviteter" finns all anledning att dyka ner vad militären egentligen gjorde där denna kväll/natt.

Till sist:
4. Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?

"Framrycka i fordon", ett militärt uttryck som kan tyckas malplacerat
i det här sammanhanget.

Vad det skulle kunna ha för praktisk betydelse har jag svårt
att se.

Du får gärna förklara varför du hakat upp dig på det.
2016-04-25, 14:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du kan ju försöka sätta dig in i en baltisk gästarbetares situation:

Du jobbar på ett säteri.
Du har en jättebra relation till arbetsgivaren.
Du tjänar för att vara en litauer jättebra.
Du har mycket större frihet i arbetet än de flesta svenskar.
Du ska snart med stor utväxling omsätta dina besparingar i en trevlig hemmiljö. Du har lyckats med ditt projekt.

Du har förstås dessa mörka fantasier, som du dock kunnat hantera med porr och hemliga stunder utan att störa någon.

"Fan, att dessa kafébrudar skulle dyka upp och sätta griller i huvudet nu när jag snart ska åka hem !"

Tänker du då:

- OK, jag tar och mördar en av dem för att få ro i sinnet. Jag kan säkert komma på något sätt att överlista polisen.

Tycker du att detta är troligt ? Eller:

- jag är väl inte spritt språngande galen heller, jag fortsätter med mitt gluttande och runkande, det är inte straffbart och tjejerna lider inte av det.

Det är inte lätt att sätta sig in i andra människors tänkande.

Jag fattar överhuvdtaget inte vad du menar/vill med ditt indläg ?
2016-04-25, 15:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var inte många som jobbade på Martorp och närheten.
Det är utredarnas uppgift att misstänka alla möjliga GM och sedan utesluta,
och inte utesluta utan utredningen.
Vilken kunde vara motiv?
Vem skulle avrätta en ung tjej?
Det är frågor som utredarna skulle ställa och leta efter svar.

Du har verkligen steentuffa argument varje gång .
Vi har ju redan förklarat att det bara finns spår efter din stora idol mördar-Nerijus .
Alltså finns det inga andra spår att jobba med .
Vilken kunde vara motiv ?
Bevisligen så var det mördar-Nerijus vilja att hänga och tejpa som var motiv .
Har du något annat motiv du vill framföra som troligare ?
Vem tror du att mördaren är ?
Hur kom offret till Martorp .
Vem är dubbelgångaren som körde bilen på söndagen ?
Varför var mördaren Nerijus totalt förvandlad hela veckan efter mordet ?
Varför skulle brodern o Irina ljuga om alibi och tvätt av kläder ?
Många frågor kommer fram hela tiden va
2016-04-25, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja gör du idiottecknet till andra - du har verkligen intellektuell täckning för det.

Som sagt: Det är helt otroligt att du som ska vara sjuksköterska (om än sannolikt fylleförtidspensionerad) och dessutom intresserad av "crime" lider en så otrolig brist på insikt i hur det funkar i huvudet på människor som befinner sig i en extrem situation och stark stress. Du utgår i stället från att mördaren förväntas resonera som om han satt hemma i fåtöljen precis som du själv och lugnt och sakligt funderade igenom olika alternativ. Då framstår det naturligtvis som egendomligt att handla som Nerijus gjorde.

Men:
- Nerijus satt inte hemma i sin fåtölj
- Han hade ont om tid och kände garanterat inte någon lugn och ro
- Han hade garanterat ett stort adrenalinpåslag, både före, under och efter mordet. Stor stress med andra ord. Jag har redan i tråden publicerat länk till forskning som visar att vårt tänkande fungerar väsentligt sämre när det gäller omdöme och logisk slutledning när vi är i en sån stressituation. Påstår du att det inte är så?

Alla de här tre faktorerna är sanna - bara en komplett idiot skulle hävda något annat. Givet dessa faktorer ser scenen ut precis som man kan förvänta sig: En blandning av rationellt handlande och dåliga beslut som fattas i stress och panik. Lägger man sen på det fullt rimliga antagandet att han tänker sig att senare flytta kroppen och göra sig av med den mer permanent så framstår plötsligt ingenting i scenen som konstigt. Du som läst massa FBI-grejer vet väl dessutom att mördare påfallande ofta gömmer offrens kroppar nära brottsplatsen eller nära sin egen bostad? Man väljer områden man är väl bekant med och känner sig trygg med. Även om det framstår som irrationellt för någon som sitter och tittar på beteendet i sin fåtölj.

Lägg därtill årmiljoners nedärvda programmering och instinkter för hur man handlar när man hamnar i stress. Det vill säga flykt eller försvar. Det blir tunnelseende, förhöjd puls, grundare men hastigare andning, förhöjd smärttröskel, hörselintryck sjunker undan i bakgrunden m.m. Inget som är ändamålsenligt för att dölja ett bestialiskt mord. Skador som ger småsår märker man inte. Örhängen som trillar på hårt golv hör man inte. Man får alltså kämpa mot sina instinkter och detta på en begränsad tid.

Edit: Gjorde jag lite mitt i texten.
Senast redigerad av X-pert 2016-04-25 kl. 16:41.
2016-04-25, 16:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. det finns en hel del gemensamt, ja.
Här ska du få se hans fantasi om att hänga en flicka i ladan. Han tog sig dock inte dit helt och hållet men han hängde stackars 11-åriga Josie i källaren och onanerade och betraktade henne när hon kvävdes.

När han började binda sig själv så insåg han att det var bättre än hans förra sexuella sjukliga idéer som tonåring när han onanerade med sin mors trosor i en lada:

Han tog också med sig katter in i ladan det svinet..

Hans fantasier om ladan:

Det låter ju definitivt som att Wader är mördar-Nerijus förebild .
Runkmördarna Nerijus och Wader borde få dela cell .
Då har de nog mycket att samtala om .
Vidriga typer båda två , skönt att de sitter bakom lås och bom .
Kanske Nerijus hade Irinas trosor på sig under mordet .
Därav hennes DNA på offrets trosor .
2016-04-25, 16:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Man kan ju undra varför någon öht tycker att det är något negativt eller suspekt, när frivilliga militärer och anhöriga ställer upp och letar efter Lisa. Militärer är ofta med i sök, man ska vara vara glada att det finns frivilliga. Jag tycker att det börjar bli dags för denna skribent att hosta fram bevis på militärens inblandning i denna "konspiration". Börjar nästan bli lite löjligt, med tusentals inlägg som enbart har med personligt hat mot militären och Polisväsendet att göra. Då är man inte i rätt tråd och skriver.
Exakt!
Vad är syftet med dessa hatiska inlägg mot militär och polis?
Militärens roll i söket besudlas med sarkasmer, hat och hån istället för den naturliga tacksamhet man känner över alla de som ställde upp i sökandet.

Då kan det bara finnas två anledningar till påhoppen mot militären;

1. Irritation och vrede över att de hjälpte till att leta efter Lisa.

2. Man tror att någon militär eller flera är inblandade eller skyldiga till mordet.

Undrar vilket av alternativen som skribenten har i åtanke?
2016-04-25, 16:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Impulsstyrt och empatilöst på ett sätt ja, samtidigt som det inte alls är det. Gissningsvis krävs det 10-20 års förberedelse av ihärdig & vanvettigt djup inrunkning och fantasier filosofi m.m för att komma fram till detaljerna som spontant visar sig, hans händer talar vidrigt språk flytande. Det gör hans fötter också i praktisk mening och handling. Han ser något vi andra har svårt att begripa.. Han är väldigt känslig och vet mycket om empati, men använder det tvärtom, det är också därför han så skickligt maximerar förloppet åt det hållet, för att avsluta där det skulle finnas minst förståelse för handlingen.

Vad som i andra änden uppfattas av oss som empatilöshet är delar av kicken, och den är kickad som skickligt för att just nå största chock och trashvärde. Sådant kräver djupt intresse med djupa studier. Den intensiva Mixen av emotionella världen, kunde han dock inte hålla masken inför när den seriöst ut-benande fadern som snabbt och resolut ville reda ut vad som hänt och måhända väldigt överraskande där på vägen möter en moders vänliga leende och något annat under.

Anomalierna i krislägen som bränner sig fast. Han är fylld med empati och använder den helt omvänt bara för sig självt. Trosollning överför Nukin DNA Heligt galen. För att vara så vriden är han duktig på att spela frisk. Han har fångat flera som tror på sin sak och här ser vi återigen nivån av överliggande strategisk plantering.

Impulsstyrt såtillvida att han inte kan låta bli att begå brottet trots eventuella och troliga konsekvenser för honom själv; den enda person han har empati för.

Han har förvisso lärt sig att bete sig någorlunda normalt ute i världen, hans sätt är att vara underdånig och beskedlig mot de som har makt över honom, dominant mot de han kontrollerar.

Tydligen fanns det något i Lisas pappas blick som han reagerade starkt på. Vad?
Och vad såg Lisas pappa i Nerijus ögon?
Senast redigerad av hasselmuz 2016-04-25 kl. 16:21. Anledning: Tillägg
2016-04-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag väntar fortfarande på en förklaring på skillnaden mellan att
"Framrycka i fordon"
och
"bedriva personsök"
och på vilket sätt de "är två oförenliga aktiviteter".

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

1. Vad är "framrycka i fordon"?
2. Om inte militären ägnade sig åt att "bedriva personsök" vid Martorp på torsdag kväll/natt- vad gjorde de då? Med tanke på det Stora försvinnandet.
3. Om det nu är "oförenliga aktiviteter" finns all anledning att dyka ner vad militären egentligen gjorde där denna kväll/natt.

Till sist:
4. Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?

Jag skall göra det enkelt för dig "framrycka i fordon" = "köra/åka bil"
"Bedriva personsök" = formera sig på linje ett antal personer med liten lucka emellan och röra sig framåt över en yta och på så sätt systematiskt avsöka kvadratmeter efter kvadratmeter efter person eller dennas tillhörigheter. (Detta kallas också skallgång.)
Hur mycket hjälp behöver du egentligen för att inse att det ena utesluter det andra?
Var de ens på Martorp?
2016-04-25, 16:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag skall göra det enkelt för dig "framrycka i fordon" = "köra/åka bil"
"Bedriva personsök" = formera sig på linje ett antal personer med liten lucka emellan och röra sig framåt över en yta och på så sätt systematiskt avsöka kvadratmeter efter kvadratmeter efter person eller dennas tillhörigheter. (Detta kallas också skallgång.)
Hur mycket hjälp behöver du egentligen för att inse att det ena utesluter det andra?
Var de ens på Martorp?

Man kanske behöver "framrycka i fordon" för att nå platsen där man ska "bedriva personsök". Det är nog detta den oss intellektuellt överlägsna skribenten inte vill förstå.
2016-04-25, 16:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det låter ju definitivt som att Wader är mördar-Nerijus förebild .
Runkmördarna Nerijus och Wader borde få dela cell .
Då har de nog mycket att samtala om .
Vidriga typer båda två , skönt att de sitter bakom lås och bom .
Kanske Nerijus hade Irinas trosor på sig under mordet .
Därav hennes DNA på offrets trosor .
Skulle nog sätta en bra slant på att herr Bilevicius inte är helt obekant med mannen
som lustmördade minst 10 personer.

Att Nerijus hade en egen dotter i ungefär Lisas ålder hindrade honom inte från att göra
det han gjorde. Lika lite hindrade det Dennis Rader. Han har en egen dotter också och
ändå begick han ett utpräglat sexualsadistiskt mord på en blott elvaårig liten tjej.

"Mysbilder" på mr Rader och hans dotter Kerri:

"The photos below from the Rader family album are absolutely chilling because of the way they closely mirror our dog eared family snaps, all while making you realize evil can potentially fool all of us by wearing the most mundane of disguises."
http://moviepilot.com/posts/3396534

Så här beskrev han i ett brev till polisen sitt mord på Josephine:

“Josephine,when I hung her really turn me on; her pleading for mercy then the rope took whole, she helpless; staring at me with wide terror fill eyes the rope getting tighter-tighter.”

"Josie’s body was found bound in elaborate knotting. Her knees and ankles clamped together with a single length of rope that tied off around her midsection and her wrists were tied behind her back with her own bra. She had been partially stripped with traces of dried semen on her inner thighs.

Rader had killed the girl by hanging her in a noose from a large drain pipe until she was dead. Rader never attempted intercourse with Josie, instead masturbating over her corpse as was part of his fantasy."

I rätten om morden på de fyra medlemmarna i Familjen Otero:

http://murderpedia.org/male.R/r/rade...ero-family.htm
Varning för starka bilder!

“I remember problems with Josephine because her hair was in the way,” Rader told investigators.
http://www.nbcnews.com/id/8983224/ns...s-heard-court/

Rader om de mörka krafterna inom sig:

“When this monster entered my brain, I will never know, but it is here to stay. How does one cure himself? I can’t stop it, the monster goes on, and hurts me as well as society. Maybe you can stop him. I can’t.”

Nerijus hade säkert haft utbyte av att få träffa mr Rader.
De har ju en del saker gemensamt som sagt...
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-25 kl. 17:36.
2016-04-25, 16:56
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag fattar överhuvdtaget inte vad du menar/vill med ditt indläg ?
Det var nog det svaret som LOE2 förväntade sig att få, därav h*ns beskrivning av hur en version av gästarbetarens tankar kunde vara.
Du har ju själv skrivit ett liknande inlägg till mig med betoningen då på att man är dum i huvudet om man tror på hur åklagaren/TR/HR beskrivit att NB agerat vid mordet och sen när han gömde kroppen och gjorde sig av med LH:s saker. Du skrev t.o.m att om NB gjort på det sättet måste han vara utvecklingsstörd, vilket han inte är och så idiotförklarar du en för ens åsikter om fallet.
LOE2 ville nog (vad jag tror!) visa med sitt inlägg att vissa kan ha mycket svårt att sätta sig in i hur en annan människa tänker, att man har svårt att förstå att allt inte är så rationellt o.s.v alla gånger. Det är enkelt för dig att sitta i lugn och ro hemma och säga HUR en mördare skulle agerat och att det inte kan vara NB för att det är så "osmart" gjort. Man måste kunna sätta sig in i situationen.
Det handlar om att ha kognitiva förmågor som att förstå samband och att analysera komplexa sammanhang. Mycket handlar om förmågan till kognitiv flexibilitet, förmågan att flytta fokus och växla uppmärksamhet mellan olika saker.
Det hjälper till att se helheten och att inte fastna i detaljer. En viktig del i detta är också den mentaliseringsförmåga man har, den förmågan innebär att man kan sätta sig in i hur andra människor tänker och känner. Är den förmågan god har man alltså lättare att sätta sig in i andras tankar och känslor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in