2016-05-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Hej, beställde hem lite flytande kalk för klättring från en internetbutik i tyskland. Passade även på att köpa med en sockerfri sirap som inte finns här i sverige som ajg tycker om.
Har köpt samma saker förut utan problem, men den här gången hade de öppnat paketet vilket jag inte har något emot, men de hade också dragit av och öppnat tätningen på båda flaskorna (för provtagning eller vafan vet jag).

Så först och främst så kunde de gjort vad fan som helst med dem, vill inte äta sirap med nån' tullvakts loska i, och för det andra så sabbar ju de bäst-före datumet, då jag inte va klar med min nuvarande flaska sirap så kommer jag troligtvis inte hinna äta upp båda två innnan de blir dåliga. Jag har köpt samma saker förut och då har de alltid kommit förseglade.

Får de göra så? Va inga dyra saker, men blir fan förbannad

Ja, tullen får öppna förpackningar och ta prover av innehållet.
Det är dock inte troligt att någon tullare spottat i den eftersom sådant är spårbart och skulle krossa hela tullverket om det kom ut.
Citera
2016-05-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Hej.
Handlat lite elektronik från Kina, 969:- gick det på (ej frakt inräknad).
Fick sms frå UPS att "Tull och momsavgifter på 480:- tillkommer".

Låter väl saftigt enligt mig, eller är det bara att betala?

Momsen gäller även fraktkostnaden.
Citera
2016-05-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmpn99
Hej,

jag fick ett brev från en tullåklagare att tabletter beslagtagits samt en bifogad brottsmålsrapport. Vad innebär detta, kommer det ske någon förundersökning? Vad bör jag göra? Tacksam för hjälp. mvh

Berättar du inte vad det är du beställt så kan vi inte hjälpa dig.
Citera
2016-06-07, 18:53
Medlem
Tullen har tagit min kniv, vad gör jag?

Hej

För ett par veckor sedan, surfade jag in på Ebay och beställde mig en ovässad kniv av butterfly sort. Jag väntade de sex veckorna det vanligtvis tar att få hem saker med gratis frakt från Ebay, och när jag äntligen fick hem en avi rusade jag glatt ner till den lokala Ica butiken för att hämta ut mitt paket.

Till min förskräckning var det inte ett paket jag höll i handen, utan ett brev. Försiktigt skär jag upp brevet, stämplat med Tullverkens skräckinjagande stämpel. Detta är vad som står i brevet. Tydligen har tullen beslagtagit min harmlösa tick-kniv, och nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till. Att det skulle vara olagligt att beställa oslipade knivar hade jag ingen aning om.

hjälp
Citera
2016-06-07, 19:04
Släng brevet, det kommer med största sannolikhet inte att hända något.

Men jag tror tyvärr din kniv är förverkad.
Citera
2016-06-07, 19:13
Medlem
Lidltyrannens avatar
Fyfan va fånigt när man kan köpa en morakniv på clas ohlson....

Ser bara framför mig tullaren "de är en sån där faarlig butterfly kniv".

Fyfan helt värdelös att attackera någon med. Skadan man kan göra med en morakniv istället.

Va är det för land vi bor i.
Citera
2016-06-07, 19:18
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitesound
Hej

För ett par veckor sedan, surfade jag in på Ebay och beställde mig en ovässad kniv av butterfly sort. Jag väntade de sex veckorna det vanligtvis tar att få hem saker med gratis frakt från Ebay, och när jag äntligen fick hem en avi rusade jag glatt ner till den lokala Ica butiken för att hämta ut mitt paket.

Till min förskräckning var det inte ett paket jag höll i handen, utan ett brev. Försiktigt skär jag upp brevet, stämplat med Tullverkens skräckinjagande stämpel. Detta är vad som står i brevet. Tydligen har tullen beslagtagit min harmlösa tick-kniv, och nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till. Att det skulle vara olagligt att beställa oslipade knivar hade jag ingen aning om.

hjälp
Överklaga !
Citera
2016-06-07, 19:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej

hjälp

Farliga föremål kan tas i beslag av Tullverket. Ditt föremål kunde enkelt med några minuters arbete slipas till skarpt vapen. Därför beslagtog Tullen ditt föremål. Nu var det dock inte ett skarpt vapen tullen tog, så du behöver nog inte oroa dig så mycket. (Med skarpt vapen menar jag vapnets duglighet).
Antagligen kommer ditt "företag"/smuggeläventyr ses som "farligt föremål" och inte vapensmuggling. Men det är mitt antagande.
Citera
2016-06-07, 19:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Fyfan va fånigt när man kan köpa en morakniv på clas ohlson....

Ser bara framför mig tullaren "de är en sån där faarlig butterfly kniv".

Fyfan helt värdelös att attackera någon med. Skadan man kan göra med en morakniv istället.

Va är det för land vi bor i.

Antagligen ser lagstiftaren moraknivar som arbetsverktyg för yrkesutövning, jakt, friluftsliv och hobby. Moraknivar är speciellt lämpade för detta, även om dessa knivar givetvis kan användas i brottsliga syften. När det gäller butterfly-knivar, så finns inte dessa användningsområden, utan har enligt utredningar ansetts som främst användas i brottslig verksamhet. På ren svenska: Hota någon på stan, råna alternativt misshandla. Ungefär som knogjärn ses som. Jag läste SOU om knivlagen för många många år sedan, så detta är det jag minns. Och jag är övertygad att min slutsats fortfarande stämmer.
Citera
2016-06-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Antagligen ser lagstiftaren moraknivar som arbetsverktyg för yrkesutövning, jakt, friluftsliv och hobby. Moraknivar är speciellt lämpade för detta, även om dessa knivar givetvis kan användas i brottsliga syften. När det gäller butterfly-knivar, så finns inte dessa användningsområden, utan har enligt utredningar ansetts som främst användas i brottslig verksamhet. På ren svenska: Hota någon på stan, råna alternativt misshandla. Ungefär som knogjärn ses som. Jag läste SOU om knivlagen för många många år sedan, så detta är det jag minns. Och jag är övertygad att min slutsats fortfarande stämmer.

Vad tycker du jag ska göra?

Bör jag fylla i "Jag anmäler ovan förtecknat gods till förstöring" samt mina uppgifter, och sedan posta pappret eller kan jag glömma händelsen?

Jag har tidigare tidigare undvikit att slåss mot laget och planerar att fortsätta så i framtiden.
Citera
2016-06-07, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Bör jag fylla i "Jag anmäler ovan förtecknat gods till förstöring" samt mina uppgifter, och sedan posta pappret eller kan jag glömma händelsen?

Jag har tidigare tidigare undvikit att slåss mot laget och planerar att fortsätta så i framtiden.

Ge upp "kniven", så slipper du en massa pappersexercis. Och strunta i att beställa liknande grejor i fortsättningen, så slipper du också mer problem i framtiden. Staten tar vad staten tar, som man säger.
Alternativt svarar du inte alls, och kniven förstörs ändå. Det kanske är det bästa, för då erkänner du ingenting, och kan inte lastas.

Edit: Klargörande: När det gäller moraknivar "ute på stan", så är detta otillåtet, förutom för vissa:
Hantverkare, jägare och friluftsfolk. Dock är det bara hantverkare "i blåställ" som slipper frågor från lagens långa arm. Jägare och friluftsfolk kan råka ut för frågor från ordningsmakten. Busar som har kniv på sig, tar polisen.

HD har fastställt praxis, länk: http://www.dagensjuridik.se/2016/02/...kniv-far-baras
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-07 kl. 19:58.
Citera
2016-06-07, 20:14
Medlem
Gustav.Frigolits avatar
Citat:

Du kan skicka en begäran om hävning av beslaget som de måste behandla skyndsamt.
Fick du ingen information om det med beslagsbeslutet?
Ett beslag är ett allvarligt ingrepp i dina privata affärer och det är ingen självklarhet att deras beslut står sig.
Nu vet jag inte hur ditt objekt ser ut, men man kanske kan betrakta det som ett konstföremål/dekorativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in