Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-09-08, 14:34
  #73813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Massi Fritz har en debattartikel i Expressen nu.
En detalj där jag tror hon har fel är om begreppet husarrest. Hon förnekar att det var husarrest när JA hade fotboja och daglig anmälningsplikt hos polisen och måste tillbringa nätterna på en viss plats. Jag kan ha fel men skulle bli förvånad om inte detta skulle räknas som husarrest i de flesta länder. Men möjligtvis är inte husarrest ett begrepp som används i engelsk lag? Min gissning är att EMF tror att husarrest är 24/7 inlåsning i hemmet, eller att hon hoppas att läsaren tror så.

Det är i alla fall frihetsberövande per definition i svensk lag.
Citera
2016-09-08, 14:37
  #73814
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Det är möjligt att fallet borde läggas ner i brist på bevis.

Allt jag säger är att om det gått till exakt så som tjejerna påstår så är det ett solklart fall utav våldtäkt. Men det är väl en annan fråga som egentligen är off topic.
Tjejerna? Det är väl bara vad SW sagt som är relevant för bedömningen av händelsen. Jag är inte jurist och kan bara gissa, men jag tror som Alhem skriver i blog i Expressen idag att det inte kan ha varit solklart om en erfaren åklagare lade ner. Förstås kan det ju varit omöjligheten astt bevisa som var skälet till nedläggning. Men eftersom Finne använde formuleringen inget brott har begåtts gissar jag att hon snarare grundade bedömningen på att det bara var en kort stund mellan det senaste oproblematiska samlaget och den eventuella våldtäkten. Om då halvsovandet inte är säkert att JA ens märkt blir det kanske inte så klart att något brott begåtts?
Citera
2016-09-08, 14:38
  #73815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Allt jag säger är att om det gått till exakt så som tjejerna påstår så är det ett solklart fall utav våldtäkt.

Du har fel. Om det gått till så som det beskrivs i HäPM, vilket är den bästa kända källan, så är det inte något brott. Enligt SW själv så var hon vaken (halvsovande). Det fanns inget misstycke varken före eller efter. De hade långt oskyddat förspel. De hade ett flertal samtyckta samlag strax innan det som benämns "övergreppet".

Även om SW mot förmodan hunnit slumra till ett ögonblick i det pressade tidsschemat så finns det ingenting som talar för att JA skulle ha märkt det eller på något sätt utnyttjat det.

Enligt uppgift så gick kvinnorna till polisen för att försöka tvinga JA till ett HIV-test, inte för att anmäla någon våldtäkt. Enligt SW var det polisen som såg till att det blev en anmälan.

Att försöka driva en förundersökning mot åtal på de grunderna måste vara tjänstefel.
__________________
Senast redigerad av alamos 2016-09-08 kl. 15:32.
Citera
2016-09-08, 14:39
  #73816
Medlem
Om någon journalist skulle vilja belysa de stora svagheterna i åklagarens handläggning kan man ställa följande frågor om nytt tillfälle skulle ges:

- Flera brottsmisstankar har preskriberats innan de lagförts. På vilket sätt är häktningen en effektiv åtgärd för att säkerställa lagföring angående den återstående brottsmisstanken?

- Är det proportionellt att var utsatt för 6 år av vad UNWGAD kallar "frihetsberövande" då man är misstänkt för ett brott med 4 års fängelse som maxstraff?
Citera
2016-09-08, 14:43
  #73817
Medlem
Har just sett Uppdrag Granskning om Assange.

Det var ett väldigt bra program.

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.

Denna affär är pinsam för svensk rättvisa.

Stövel-Anders
Citera
2016-09-08, 15:29
  #73818
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du har fel. Om det gått till så som det beskrivs i HäPM, vilket är den bästa kända källan, så är det inte något brott. Enligt SW själv så var hon vaken (halvsovande). Det fanns inget misstycke varken före eller efter. De hade långt oskyddat förspel. De hade ett flertal samtyckta samlag strax innan det som benämns "övergreppet".

Även om SW mot förmodan hunnit slumra ett ögonblick till i det pressade tidsschemat så finns det ingenting som talar för att JA skulle ha märkt det eller på något sätt utnyttjat det.

Enligt uppgift så gick kvinnorna till polisen för att försöka tvinga JA till ett HIV-test, inte för att anmäla någon våldtäkt. Enligt SW var det polisen som såg till att det blev en anmälan.

Att försöka driva en förundersökning mot åtal på de grunderna måste vara tjänstefel.
Mariannes tvist är förstås att hon lagt till en sak som inte framgår av HäPM, något som verkar vara en ren avskrivning av någon form av lagtext eller liknande. Marianne hävdar att JA haft för "avsikt att kränka målsägarnas sexuella integritet". Hon framställer honom alltså i princip som en sadist, vilket mest liknar ett rent personangrepp. För har Marianne verkligen grund för det?
Citera
2016-09-08, 16:07
  #73819
Medlem
Jag har för mig att jag nån gång i början av denna härvan läste ett inlägg här på flashback som handlade om hur kontakterna med någon Amerikan och tjejerna Julian Assange legat med såg ut. Någon som vet vad jag pratar om ? Var det bara hittepå eller finns det något i det?
Citera
2016-09-08, 16:08
  #73820
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jo men så fort hon öppnar munnen eller skriver något så ljuger hon, det är skitenkelt att upptäcka när Massi Fritz ljuger, det kommer ord ur munnen eller från hennes laptop, allt vad hon skriver är som vanligt förvrängningar och tolkningar av skeenden som är helt djävla uppåt väggarna, satan vad jäg är trött på den mediakåta fittan, varje djävla rättsfall hon får klorna i ska drivas i media med feministisk propaganda.

EMF har 100% PK-immunitet i form av kvinna med invandrarbakgrund och som sexbrottsexpert i Svt kan slänga ur sig vad som helst utan några som helst konsekvenser, eller någon som törs ifrågasätta hennes utbrott mot UG som partiska bl.a.
Citera
2016-09-08, 16:23
  #73821
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Allt jag säger är att om det gått till exakt så som tjejerna påstår så är det ett solklart fall utav våldtäkt.
Skitsnack. Det finns bevisat samtycke till sex strax innan, det finns inget som JA borde ha uppfattat som ett "nej" i det aktuella fallet, det finns inget tvång, inget våld, hon tyckte inte själv att hon blivit våldtagen.

Jämför gärna din verklighetsbild med mängder av fall som har länkats i tråden där fallet har lagts ner "i brist på bevis" där det har förekommit både våld, tvång och bevis.

Du kanske pratar mer om filosofi än juridik? Det är en annan diskussion i så fall.
Citera
2016-09-08, 16:25
  #73822
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du har fel. Om det gått till så som det beskrivs i HäPM, vilket är den bästa kända källan, så är det inte något brott. Enligt SW själv så var hon vaken (halvsovande). Det fanns inget misstycke varken före eller efter. De hade långt oskyddat förspel. De hade ett flertal samtyckta samlag strax innan det som benämns "övergreppet".

Även om SW mot förmodan hunnit slumra till ett ögonblick i det pressade tidsschemat så finns det ingenting som talar för att JA skulle ha märkt det eller på något sätt utnyttjat det.

Enligt uppgift så gick kvinnorna till polisen för att försöka tvinga JA till ett HIV-test, inte för att anmäla någon våldtäkt. Enligt SW var det polisen som såg till att det blev en anmälan.

Att försöka driva en förundersökning mot åtal på de grunderna måste vara tjänstefel.
Du skriver mycket skit till JA's försvar som inte har ett skit med saken att göra. Att de haft ett långt förspel och flera samtyckta samlag ger honom inte på något sätt rätt till ännu ett. Han kunde lika gärna ha gått in i ett annat rum och haft sex med en helt främmande halvsovande kvinna, det hade varit samma sak.
Citera
2016-09-08, 16:29
  #73823
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Skitsnack. Det finns bevisat samtycke till sex strax innan, det finns inget som JA borde ha uppfattat som ett "nej" i det aktuella fallet, det finns inget tvång, inget våld, hon tyckte inte själv att hon blivit våldtagen.

Jämför gärna din verklighetsbild med mängder av fall som har länkats i tråden där fallet har lagts ner "i brist på bevis" där det har förekommit både våld, tvång och bevis.

Du kanske pratar mer om filosofi än juridik? Det är en annan diskussion i så fall.
Jag utgår helt och hållet ifrån juridiken. Det är du som antingen resonerar utefter hur du vill att det ska vara, eller utifrån lagarna vi fortfarande hade på 70-talet.

Idag är det olagligt att ha sex med en kvinna om du inte märker att hon är 100% med på det såvida hon inte uttryckligen gett dig tillåtelse att ha sex med henne när hon befinner sig i just det tillståndet. Deal with it.
Citera
2016-09-08, 16:31
  #73824
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
EMF har 100% PK-immunitet i form av kvinna med invandrarbakgrund och som sexbrottsexpert i Svt kan slänga ur sig vad som helst utan några som helst konsekvenser, eller någon som törs ifrågasätta hennes utbrott mot UG som partiska bl.a.


Ja, det är för djävligt hur hon får bete sig, och att hon konstant och alltid ska driva sina fall i media, skamligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in