Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-22, 09:46
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag tror ändå Carlsen kommer vända på steken, eller åtminstone få det till särspel.
Jag tror du har rätt. Partiet igår blev Hawaii-schack i och med bådas tidsnöd. Sedan, när dimmorna hade skingrats, hittade Karjakin en dödlig och - mycket elegant - avslutning på det.

Carlsen verkar inte vara i toppform. Men han är den bättre spelaren. Och lär vinna något av de återstående partierna. Och i särspel med kortare tid så tror jag att han tar det lätt. Men vem vet?
Citera
2016-11-22, 12:06
Medlem
Sobofieds avatar
Om Karjakin vinner måste han vara den svagaste världsmästaren någonsin, FIDE-världsmästarna efter PCA-splitten undantaget. Ganska sick.
Citera
2016-11-22, 14:14
Medlem
Rimberts avatar
Briljant av Karjakin. Carlsen har verkat lite oinspirerad hela tiden och här fick han betala priset.
Men hur ofta ser man Rubinsteins öppning numera, på denna nivå?
Citera
2016-11-22, 15:53
Medlem
Rimberts avatar
Så det var tidsnöd det handlade om? Hade inte möjlighet att följa partiet live igår, så jag spelade bara igenom det idag. Det var onekligen en del märkliga drag på slutet.
Citera
2016-11-22, 16:48
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Jag tror du har rätt. Partiet igår blev Hawaii-schack i och med bådas tidsnöd. Sedan, när dimmorna hade skingrats, hittade Karjakin en dödlig och - mycket elegant - avslutning på det.

Carlsen verkar inte vara i toppform. Men han är den bättre spelaren. Och lär vinna något av de återstående partierna. Och i särspel med kortare tid så tror jag att han tar det lätt. Men vem vet?

Tror också det men det är ju bara 4 partier kvar så han har onekligen en stor press på sig. Karjakin är svårslagen och verkar klara press bra, något han visade i kandidatturneringen där han försvarade fint i avgörande partiet mot Caruana. Men hoppas och tror att Carlsen fixar minst en vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Så det var tidsnöd det handlade om? Hade inte möjlighet att följa partiet live igår, så jag spelade bara igenom det idag. Det var onekligen en del märkliga drag på slutet.

Tror inte det var ngn särskild tidsnöd i det här partiet? Det stora misstaget var nog att Carlsen inte tog dragupprepningen när tillfälle erbjöds. De6 var ju den avgörande blundern men redan då hade han försatt sig i en jobbig sits med svarts a-bonde så nära promovering. Snyggt av Karjakin att hitta vinsten med h5.
Citera
2016-11-22, 23:40
Medlem
Ferry31s avatar
Jag vet verkligen inte om Carlsen kommer klara detta. Sett över de 8 spelade partierna så tycker jag att det varit väldigt jämnt, men jag har inte följt det så inbitet pga mycket jobb.

Är det inte bara parti 3 och 4 som Carlsen haft en signifikant fördel i?
Citera
2016-11-22, 23:42
Medlem
hejalla68s avatar
Någon som spelat schack i en klubb i Malmö? isåfall vilken?
Citera
2016-11-23, 00:18
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag vet verkligen inte om Carlsen kommer klara detta. Sett över de 8 spelade partierna så tycker jag att det varit väldigt jämnt, men jag har inte följt det så inbitet pga mycket jobb.

Har inte följt jättenoga mes såg att han förlorade senaste partiet som du säkert också har sett? Jobbigt läge. Jag läser i norska VG, där man jagar halmstrån efter att Carlsen lämnat presskonferensen i vrede, "-Nå er han forbannet. Det kan være positivt" Det är det bästa med Norge, man gläds åt deras segrar och man gläds åt deras förluster, haha

Han, Karjakin, framstår som en mycket sympatisk person efter att ha sett lite av presskonferensen. Före den här schackmatchen visste jag inte ens att han existerade.
Senast redigerad av RobRoys 2016-11-23 kl. 00:22.
Citera
2016-11-23, 03:51
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejalla68
Någon som spelat schack i en klubb i Malmö? isåfall vilken?
Nej, men jag har spelat mot ett par Malmöklubbar i klubbturneringar när jag spelade för LASK (Lunds Akademiska Schackklubb) - http://www.lask.se/

Det finns ett par schackklubbar i Malmö. På den tiden jag spelade klubbschack så var Limhamns SK den ledande, med både bra elitspelare och en stor folklig sektion. http://www.limhamnssk.se/

Det finns också Malmö AS - http://masschack.blogspot.se/
Citera
2016-11-23, 16:28
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31

Jag håller med. Carlsen har varit bättre, men inte lyckats med slutförandet. Det tillsammans med Karjakins defensiv så kan han nog bli det bli rätt frustrerad.

Carlsens största chans nu är nog "astmamedicin" eller "läppbalsam".
Citera
2016-11-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om Karjakin vinner måste han vara den svagaste världsmästaren någonsin, FIDE-världsmästarna efter PCA-splitten undantaget. Ganska sick.

Håller inte riktigt med, världsmästarna innan 1948 tror jag inte hade hämtat särskilt mycket i dagens topp, och de enda "svaga" världsmästarna efter det är ju just under FIDE-åren, kanske kanske Smyslov också kan rankas som en svag världsmästare fast han slogs ju ändå om titeln 9 ggr.

Karjakin är bara en väldigt trist spelare att kolla på, ultradefensiv spelare som nöjer sig med oavgjort och han verkar ta hem titeln, Carlsen måste ju nu fortsätta chansa vilket kan straffa sig och siffrorna kanske springer iväg, är ju inte ovanligt att det händer i matchen om världsmästartiteln.
Citera
2016-11-23, 17:12
Medlem
hejalla68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Nej, men jag har spelat mot ett par Malmöklubbar i klubbturneringar när jag spelade för LASK (Lunds Akademiska Schackklubb) - http://www.lask.se/

Det finns ett par schackklubbar i Malmö. På den tiden jag spelade klubbschack så var Limhamns SK den ledande, med både bra elitspelare och en stor folklig sektion. http://www.limhamnssk.se/

Det finns också Malmö AS - http://masschack.blogspot.se/
Jag har spelat i Limhamns Schackklubb faktiskt. Conny heter han som är "tränaren" där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in