Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Nu hävdar människan på sin insta story att det kommer vara stängda dörrar på huvudförhandlingen. Finns det någon substans i detta eller är det önsketänkande från henne?
Haha nån som såg hennes insta story för någon dag sedan när hon smygfilmade sin pojkvän? Dom satt på balkongen och solade och han sa "när vi flyttar till Mallis ska jag börja med en sport"
Klassiskt gullig grej som en fem-åring skulle kunna säga. Inte en vuxen.
Är man så där obegåvad så förstår jag varför man dejtar Latrin. Få se nu, ska barnen flytta med eller hur har ni tänkt där? Ingen av er har något jobb. Lycka till med att flytta utomlands. Du får sälja mååånga biljetter för att bekosta den flytten, Catrin.
Tror jag absolut inte kommer att ske. Jag hänvisar till rättegångsbalken.
5 Kap. Rättegångsbalken - Om offentlighet och ordning m.m. vid domstol
1 § En förhandling vid domstol ska vara offentlig.
Kan det antas att det vid en förhandling kommer att läggas fram uppgift, för vilken hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten, om det bedöms vara av synnerlig vikt att uppgiften inte röjs, besluta att förhandlingen i den del som rör uppgiften ska hållas inom stängda dörrar. Även i annat fall får en förhandling hållas inom stängda dörrar, om sekretessen gäller enligt 35 kap. 12, 13 eller 17 § eller 36 kap. 1 eller 2 § offentlighets- och sekretesslagen eller, när det gäller domstolsförhandling under förundersökning i brottmål eller därmed likställt mål eller ärende, enligt 18 kap. 1, 2, 3 eller 17 § eller 35 kap. 1 eller 2 § samma lag. En förhandling ska alltid hållas inom stängda dörrar, om sekretessen gäller enligt 27 kap. 5 § andra och tredje styckena eller 34 kap. 4 § samma lag och det skulle strida mot avtal som avses där att uppgiften röjs vid förhandlingen.
Förhör med den som är under femton år eller lider av en psykisk störning får hållas inom stängda dörrar.
Är det annars för särskilt fall föreskrivet att förhandling får hållas inom stängda dörrar, ska det gälla. Lag (2009:401).
Inga av undantagen är uppfyllda, varför huvudreglen om offentlig förhandling - som är en av de mest grundläggande kriterier för rättssäkerheten - är gällande.