• 3
  • 4
2017-05-14, 20:12
Medlem
Ja man kan börja som signalvakt, det är en reservplan om jag inte skulle få in en fot till nästa säsong, men man får inte direkt lön för mödan för att åka Sverige runt...och där är man verkligen utsatt för risker.
Men som sagt det är inte helt uteslutet.

Ja det hjälper med kontakter och hade mina bekanta bott närmare så hade de lättare kunnat hjälpa mig.
Ja numera så är man tillsvidareanställd så går dom av sen med en vinterlön som man jobbar ihop under sommaren, där fungerar det lite olika hos de olika företagen men i princip så blir det ändå detsamma.
Ja långa slitsamma dagar och nätter kan jag ta mot att slippa det jag har idag, vill jobba Månd-Fred men om det är långa dagar gör mig inget + att man är ledig på vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Min brorsa lägger asfalt och han fick jobbet utan tidigare erfarenhet, dock hade han kontakter och kände en eller flera innan han började jobba.

En början kanske kan vara att söka som (minns inte vad det heter) de som står och varnar och styr om trafiken från själva arbetsområdet. Då får man in en fot iallafall

Men kom ihåg att det är långa slitsamma dagar under sommarperioden då man helst vill vara ledig, om än ganska bra betalt med OB etc. Dock är det 2 veckors semester i mitten av sommaren. Gissar att det är ett yrke som innefattar en relativt hög olycksrisk också

Jag vet inte om olika företag sköter det annorlunda men tidigare så sades alla asfaltsläggare upp efter säsongen för att anställas igen då den började igen. Nu tror jag att de har löst det med att ta en del av lönen från sommarsäsongen för att betala för eftersäsongen så att ingen behöver bli uppsagd under det lågaktiva vinterhalvåret. Men som sagt, det kanske är olika för olika företag.
Citera
2017-05-14, 20:17
Medlem
Nej jag vet klart och tydligt att handels och barnomsorgen är som dag och natt mot Asfaltsbranschen m.fl!!!

Har aldrig påstått att jag inte vet att yrket är tufft, eller tungt IBLAND!
Har varit ihop med en asfaltsläggare så är väl insatt, till motsatt vad du tror.
Hade aldrig sökt mig till yrket om jag inte visste att jag skulle klara av det.

Men kan du inte heller komma med ett vettigare hjälpsammare svar så kan du skrolla förbi!
Jobbar du inom yrket så är det folk som Du som är anledningarna till att det är så få kvinnor i branschen.

Citat:
Ursprungligen postat av stassministern
jobba långa dagar i barnomsorgen och inom HANDELS är inte ens i närheten av att lägga asfalt. Detta inlägga är lite som de dr ludrena i Malmö som drog fram könskortet vid brandkåruttagningen och gjorde en stor sak av det i alla monopolmedia. Sedan visade det sig att det var så hårda krav att ingen av dem inte klarade provet. Efter yttelrigare påtryckningar sänkte de kraven och till slut insåg de att det var ett extremt tufft yrke. Tar man in någon vill man inte att de slutar efter tre dagar för att de anser att det är tufft.

Stassminister
Citera
2017-05-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Om du inte har några kontakter så kanske du kan börja med att gå kursen "arbete på väg" eller vad den nu heter.
Eller någon annan hej-kom-o-hjälp-mig-kurs som man behöver.

Kursen "Arbete på väg" har jag gjort för att förbereda mig för diverse jobb.
Citera
2017-05-14, 20:23
Medlem
Tyvärr är många vägarbetare polacker eller andra utlänningar. Oftast bara platsledarna som är svenskar. Precis som i transportbranschen.

Tacka öppna gränser och EU för det.
Citera
2017-05-14, 20:24
Medlem
Ja slipper jag så avstår jag gärna jobben som flaggvakt och det är inte det yrket jag söker mig till, men ja vi tycker alla olika om yrkena som finns på marknaden.
Jag har alltid trivts med att jobba utomhus så nu söker jag mig dit igen efter några års uppehåll, sitta inne i en bunker utan dagsljus och dålig ventilation å KASSA löner vill jag försöka undvika.
Och ja jag kan säga att arbetskläderna på Ica är inte svalare än de har inom asfalten!!

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Tycker man ser småtjejer hela tiden som stoppar trafiken och släpper på vid vägarbeten.. dom som är äldre kör maskinerna. Verkar vara ett riktigt skitjobb att stå mitt i vägen i 30 graders hetta + värme från asfaltsarbetet och dessutom har man oftast arbetskläder som kan bli varma (vissa kör med shorts har jag sett)
Citera
2017-05-14, 20:26
Medlem
Tack för dina vänliga ord.

Citat:
Ursprungligen postat av crl84
Härlig inställning.

Att jobba som anläggare ligger rätt nära och en del hoppar emellan beroende på säsong, kan vara ett sätt att öka chansen och få in foten.

https://www.framtid.se/yrke/anlaggare
Citera
2017-05-14, 20:32
Medlem
Hej.

Ja men precis det du skriver så är det.

Jag har påbörjat de olika utbildningar på egen hand så långt jag kan komma, vissa kräver att företaget ska skicka en på utbildningarna för att veta att man verkligen har gjort kurserna, verkar både bra och dåligt, kan jag lösa en kurs innan så borde det bara vara bra för båda parter tänker jag.
Kurserna/utbildningarna måste man ha, så dom är med i tankarna hela tiden inför nästa säsong så jag har gjort så mycket och kan ha med i en jobbansökan.

Tack för ditt inlägg.

QUOTE=Huntelaar|60712941]Jag är väl så nära asfaltsarbetare man kan vara utan att egentligen vara det, jag är anläggningsarbetare och justerar bland annat inför asfaltering.
Jag hade inte velat byta med dom, de ska göra sin årsarbetstid under april-december (ungefär) och får således jobba häcken av sig på de månaderna man vill vara ledig. Får man ändå jobba över sin årsarbetstid dvs asfaltera vintertid eller underhålla med maskinerna blir det dubbla lönen vilket kan vara positivt.

Sen är det ett högt arbetstempo och ingen får säcka efter, mat får du äta när du tömt första lastbilen på asfalt vilket kan ta en stund om det är mycket småytor och lagningar som ska asfalteras. Sen på sommaren är det enormt varmt och krav på varselkläder gäller även då.

Sen finns det ofta olika gäng, vissa som bara gör stora ytor (vägar, parkeringsplatser etc) och vissa som enbart lägger ut för hand (potthål, sättningsskador etc), i ditt fall hade jag siktat på ett gäng som gör större ytor med läggare för att sedan vältas över, då är det mest maskinjobb medan småytor skyfflas och rakas ut för att sedan paddas över.

Ett sista tips, om det fortfarande låter intressant så sök på de största bolagen, ncc, peab eller skanska. Dom kvoterar nog in lite bättre än småföretag och har större marginaler att låta en oerfaren göra fel.
Sen är jag nästan säker på att man måste ha utbildningar i arbete på väg, säkerhet på väg etc innan man ens kan sommarjobba inom asfalt och då kan det vara smartare att först börja med anläggningsarbete då det inte krävs dom utbildningarna men att företaget ALLTID skickar dig på en sån.[/quote]
Citera
2017-05-14, 20:36
Medlem
Ja jag är helt med på vad du skriver, jag vill bort från ams så fort det bara går men inte tillbaka dit där jag har varit.
Ska fixa lite kurser och utbildningar som jag kan lösa själv så ska jag ringa runt mot hösten nu och presentera mig inför kommande säsong 2018.

Tack för ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Skit i det där jävla cv-dumheterna, du ringer visar framfötterna och säger du jag kommer gärna på en intervju så du ser att jag är av det rätta virket.

Har du noll tidigare erfarenhet dvs inget sommarjobb eller liknande så kanske du hjälpt farsan på vedbacken. Poängtera att du gillar att jobba och ta i och inte slutar förrän jobbet är klart.

90% chans annars att de tror att du är en arbetslös looser som fått i uppdrag av AMS att skicka 20cv/vecka annars.

Och lycka till!
Citera
2017-05-14, 20:42
Medlem
Tack för ditt svar.

Flera bra tips och jag tar med mig dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Jag kan tänka mig att dom har invändningar mot din fysiska styrka. Du skriver att du inte är någon klenis...ja det är ju bra, men det är ändå så att jämfört med en man på runt 25 år, i god form och van vid fysiskt arbete på heltid, så spelar det ingen roll hur stark en kvinna är, mängden muskler skiljer sig ändå markant. Därmed inte sagt att du har sämre förutsättningar än alla män, men det finns ingen anledning välja dom med minst vana av hårt fysiskt heltidsarbete till jobbet, så finns ingen anledning för dig att jämföra med dom heller.

2. Dom som får jobb som asfaltläggare har oftast en utbildning inom mark och anläggning, transport eller liknande. Dom har alltså oftast en rad körkort eller får köra diverse fordon och har antingen jobbat eller praktiserat i branschen. Det finns ingen anledning för arbetsgivaren att välja dig framför dom om du inte har fördelar du kan peka på. Så vilka fördelar kan du peka på - körkort, yrkeserfarenhet, diverse behörigheter m.m?

Mitt tips är att ta kontakt med de små företagen, berätta om varför dom borde välja dig, visa att din vilja att göra ett bra jobb övertrumfar den erfarenhet som exempelvis nybakade studenter har från sina gymasiepraktiker och sommarjobb.
Citera
2017-05-14, 20:46
Medlem
Varför skulle jag sprida den mentaliteten vidare där? Får gärna utveckla dig vidare!
Jag har mina skäl till varför jag vill bort från käringarna, med det inte sagt att jag ska grina runt som dom gjort.
Jobbar hellre med män!

Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Du är trött på "kärringarna" och vill nu sprida denna mentalitet inom asfaltsbranchen?
Citera
2017-05-15, 02:51
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostarra
vet du hur det ser ut i den branschen med kvinnor?

Antar det, försöker bara låta bli att dra fram feministkortet direkt
Citera
2017-05-15, 10:03
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostarra
Varför skulle jag sprida den mentaliteten vidare där? Får gärna utveckla dig vidare!
Jag har mina skäl till varför jag vill bort från käringarna, med det inte sagt att jag ska grina runt som dom gjort.
Jobbar hellre med män!
Att du vill hellre arbeta med män gör dig inte till man eller hur? Nej inte ens att utsatts för höga halter av testosteron i livmodern gör dig till man även om du får vissa manliga egenskaper t.ex. logik, rumsuppfattning och lokalsinne (se Kluft. Anja Person m.fl).
Om du börjar som asfaltsläggare så kommer du att ta med dig din kvinnliga ( vi konstaterade att du inte är man) mentalitet till yrket...eller hur?

Nu till min poäng: Varför inte lämna männen ifred? Du passar inte in där varken mentalt eller fysiskt. Tänker att vi behöver inte vara så djävla PK nu när du själv tagit upp att det faktiskt finns skillnader.

Anledningen till att du vantrivs är inte att du arbetar ihop med kvinnor utan att du är genetiskt programmerad för att ta hand om dina barn och din familj och inte för ensamkommandes välbefinnande, men blivit lurad av den samtida kulturen.
Senast redigerad av tryff 2017-05-15 kl. 10:07.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in