2017-09-22, 09:55
Medlem
Moffins avatar
Hej!

Nu är jag här igen och letar lite tips, hoppas det är okej

Vi tänkte köpa en finare flaska whisky till en vän som fyller 30. Det enda kravet jag har är att det finns tillgängligt för beställning på systembolaget.

Prisklass upp till runt 2000 kr då vi är några stycken men det behöver inte vara så dyrt. Han gillar lite rökigare smaker.

Har ni några tips på personliga favoriter kanske?
Citera
2017-09-22, 10:07
Medlem
fjolla666s avatar
[quote=Moffin|61853651]Hej!

Vi tänkte köpa en finare flaska whisky till en vän som fyller 30. Det enda kravet jag har är att det finns tillgängligt för beställning på systembolaget.

Prisklass upp till runt 2000 kr då vi är några stycken men det behöver inte vara så dyrt. Han gillar lite rökigare smaker.

Har ni några tips på personliga
Citera
2017-09-22, 19:57
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej!

[quote=fjolla666|61853733]
Citat:
Hej!

Har ni några tips på personliga
Du missade att skriva ett svar fjolla666?

Till moffin kan jag mest tipsa om att kolla https://www.masterofmalt.com/whisky/ där finns det bra beskrivningar och kommentarer. Personligen är jag inte så förtjust i rökiga sorter.
Citera
2017-09-22, 23:28
Medlem
hesons avatar
Citat:
Hej!

Inte provat men säkert bra och väldigt unik, och troligtvis rejält rökig:
https://www.systembolaget.se/dryck/s...hroaig-8575401
Bolaget har några olika Berry bros Laphroaig i samma prisklass.

Inte heller provat, men jag aldrig provat en dålig Adelphi (och har provat massor), inte lika rökig gissar jag.
https://www.systembolaget.se/dryck/s...owmore-8590601
Citera
2017-10-01, 20:41
Medlem
Vill ha tips på whiskey för en novis.

Jag har tidigare druckit olika blended vilket jag tyckte alla smakade skit, så inga tips på blended.

En polare bjöd mig för ett tag sedan på någon 12 årig single malt vilken jag tyckte var god. Kommer dock inte ihåg namnet. Men någon har något konkret jag borde köpa hem o prova? Är nämligen ledig imorgon och fick detta som en spontan idé.
Citera
2017-10-02, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Vill ha tips på whiskey för en novis.

Jag har tidigare druckit olika blended vilket jag tyckte alla smakade skit, så inga tips på blended.

En polare bjöd mig för ett tag sedan på någon 12 årig single malt vilken jag tyckte var god. Kommer dock inte ihåg namnet. Men någon har något konkret jag borde köpa hem o prova? Är nämligen ledig imorgon och fick detta som en spontan idé.
Vilken typ av whisky föredrar du?
Glenfiddich, Cragganmore, Springbank, Dalwhinnie, Lagavulin är några sorter att prova.
Citera
2017-10-02, 14:18
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Håller på och utökar whiskey förrådet. Har i princip inga flaskor hemma förutom några billiga klassiker som Jim Beam, Jameson, famous etc.

Har tänkt att nästa flaska ska bli någon med rökighet ( inte ardbeg eller laphroaig ). De ja funderar på i stunden är en flaska Bowmore 12/15år eller Caol Ila 12år. Dessa vet jag att ja uppskattar men känns lite tråkigt att köra på ett säkert kort ändå.

Förslag och tips?
Citera
2017-10-17, 23:29
Medlem
Neofytens avatar
Hej på er! Jag har inte druckit finare whisky på år och dar och blev nostalgisk för en Oban 14, minns den som helt magisk. Kollar Systembolagets sida nu och den kostar tydligen 519 kr, shit alltså jag har inget minne av att den var så dyr. Men den kanske alltid legat över 500? Nu var det väl en 5 år sedan jag köpte den sist så den har väl vandrat upp i pris kanske... Aja, får se om man inhandlar den imorgon, blev riktigt sugen!
Citera
2017-10-18, 01:14
Medlem
Vill prova Whisky snart, har aldrig druckit det innan! Vad bör man testa först som nybörjare (med väldigt lite erfarenhet av sprit överlag)? Något som finns på systemet! Samt dricks Whiskey alltid rent, eller ska vissa typer blandas? Vad för snacks tycker ni man ska ha till?

Mvh
Citera
2017-10-18, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Vill prova Whisky snart, har aldrig druckit det innan! Vad bör man testa först som nybörjare (med väldigt lite erfarenhet av sprit överlag)? Något som finns på systemet! Samt dricks Whiskey alltid rent, eller ska vissa typer blandas? Vad för snacks tycker ni man ska ha till?

Mvh

Någon whisk(e)y som inte är alltför extrem kan man börja med. Jag gillar Cragganmore, Bushmills 10y alternativt Johnny Walker Black Label, men det finns ju hur många som helst. Mörk choklad brukar en del gilla, men ta sånt som du själv tycker om, salta pinnar, jordnötter eller morotsstavar om det är din grej
Citera
2017-10-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Någon whisk(e)y som inte är alltför extrem kan man börja med. Jag gillar Cragganmore, Bushmills 10y alternativt Johnny Walker Black Label, men det finns ju hur många som helst. Mörk choklad brukar en del gilla, men ta sånt som du själv tycker om, salta pinnar, jordnötter eller morotsstavar om det är din grej

Tackar! Ska kolla upp dessa tre imorgon när jag är på systemet
Citera
2017-10-19, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Tackar! Ska kolla upp dessa tre imorgon när jag är på systemet

Snacka gärna med personalen om vad du vill ha. En del av dem är väl insatta i vad de har inne att välja på och vad de har för för karaktär.
Charles MacLean gillade Black Label efter en middag i goda vänners lag och då kan den ju inte vara helt fel ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in