Citat:
Ursprungligen postat av
psak
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/11963257
Intervjun avslutas med:
-Du har ett hjärta av guld, Greta!
-Nej...av celler och vävnader och så.
Driver hon med sin aspie-bokstavlighet här eller är svaret uppriktigt oförstående?
Citat:
Ursprungligen postat av
Endryt
Folk med hennes diagnos brukar ha svårt för sociala samspel och svarar ofta, för friska personer, väldigt oförstående och "udda".
Citat:
Ursprungligen postat av
psak
Jo visst känner jag till hur det yttrar sig (ett tredje alternativ kunde ju iofs vara att hon helt enkelt tycker beskrivningen av hennes guldhjärta är överdriven och tonar ner det på det här sättet)
Jag tycker att det syns på henne eftersom hon skrattar lite åt det, att hon förstår det som intervjuaren säger. Och det är tydligt att hon vill skämta lite om det. Hon ser också ut som att hon tittar för att se om skämtet går hem.
Kanske kände hon just då när intervjuaren sa så, att hon blev stolt över sig själv, men samtidigt ville hon INTE skryta med det och säga som hon kände, tex "ja, jag är en väldigt bra människa". Detta eftersom hon har förstått att många människor ogillar skryt, och hon har förstått att många människor även ogillar och blir avundsjuka när andra människor får komplimanger. Och därför ville hon troligen egentligen säga tex "nej, säg INTE så", men då hade hon behövt förklara varför INTE säga så, vilket hade blivit svårt. Och därför blev det istället "nej..." och så en helt korrekt förklaring till varför hon INTE har ett hjärta av guld, som blev till ett skämt.
Hur som helst, INGA Asperger-symptom där. Snarare visade hon att hon har stor förståelse för hur andra människor tänker, och att hon INTE har någon störning alls, utan bara är orolig av sig, vilket är befogat i den här världen.
Sen skulle jag själv INTE använda det uttrycket "du har ett hjärta av guld". Jag föredrar att tala klarspråk, och säga tex: "Du är en väldigt bra människa, det du gör är bra.". Alltså säga vad jag tänker, när det är lämpligt.