Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-10, 19:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Någon som har länktips/guide för hur man fraktar olika föremål bäst och mest prisvärt? Tillhör den yngre generationen som sällan skickar post så jag är riktigt usel på hur man fixar med emballage osv.

T.ex. skulle jag vilja sälja en NES Classic men har ingen aning om hur jag ska frakta/packa den.
Är det Tradera så gäller https://info.tradera.com/fraktkalkylatorn/
Emballage. Det kan vara vilken wellpappkartong skuren i lagom storlek och rejält tejpad.
Min sambo köper och säljer en del kläder på Tradera och då verkar standard vara en tejpad plastkasse.
Citera
2019-02-23, 16:25
Medlem
Hej! Fuckade upp en beställning från ebay. Korrekt adress men på namn står det min emailkonto-namn, inte mitt faktiska namn!

Kontaktade säljaren men vad händer med paketet om han inte nås av informationen innan det sänds iväg?

Nu är allt rätt förutom att avsändarens namn är ett intetsägande emailnamn till min adress!
Senast redigerad av LuminousChrome 2019-02-23 kl. 16:29.
Citera
2019-02-23, 17:20
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Hej! Fuckade upp en beställning från ebay. Korrekt adress men på namn står det min emailkonto-namn, inte mitt faktiska namn!

Kontaktade säljaren men vad händer med paketet om han inte nås av informationen innan det sänds iväg?

Nu är allt rätt förutom att avsändarens namn är ett intetsägande emailnamn till min adress!

Om det är skickat som brev, så returneras försändelsen om fler än ett hushåll finns på samma adress.

Är det skickat som paket så beror det på vad avsändaren har valt. 1. Tillbaka till avsändare (extra avgufter kan tillkomma). Eller 2. Tillfaller Staten. Sverige brukar sälja innehållet och skänka beloppet till välgörenhet.

Ibland så lämnar man över till utlämningställe så att man kan hämta, men det går endast på vanliga brev. Ej, rekommenderade brev eller paket, detta då mottagaren måste visa ID-kort som stämmer med vad det står på försändelsen.

Om du har tur så hinner avsändaren ändra innan det skickas. Ev, så kan uppgifterna ändras senare, men normalt så tillkommer avgift hos transportören för att ändra namn.
Senast redigerad av miikos 2019-02-23 kl. 17:26.
Citera
2019-02-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome

Du får se till att vara noggrann i framtiden så händer inte sådant där!
Citera
2019-02-23, 18:15
Medlem
Fick preics tillbaka svar nu. No problem, your name has been noted

Pheuw!
Citera
2019-03-08, 22:36
Medlem
Luness avatar
Vad är enklast att sälja på tradera som är litet i storlek? Alltså som kan skickas med brev.
Citera
2019-03-18, 18:39
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vad är enklast att sälja på tradera som är litet i storlek? Alltså som kan skickas med brev.

Enligt vad jag har märkt. Kläder och prydnadsföremål, eller husgeråd som bestick, vad jag har märkt.

Helst så ska det vara saker som har varumärken eller känd design.

Förut så gick det bra att sälja biljetter för tåg, konserter och biobesök. Vet inte hur det är nu dock. SJ kör vanligen personliga biljetter nu.
Citera
2019-03-23, 19:26
Medlem
fakirens avatar
Sålde en vara på Tradera för ca 1,5 månader sedan och angav inget om retur i min annons. Skrev sanningen och skicket stämde överens med beskrivningen. Han hörde av sig efter 2 veckor och sa att han ville göra en retur för att den inte fungerar ibland och att batteriet är dåligt. Nu har han kontaktat Klarna, fick ett mail är det stog en massa, bland annat detta:

Citat:
Köparen har varit i kontakt med oss och meddelat att varan inte levde upp till förväntningarna. Eftersom detta inte framgick i annonsen ber vi dig kontakta köparen för att exempelvis komma överens om en rabatt, retur eller en annan lösning på reklamationen.

Jag svarade självklart Klarna och sa att jag kontrollerade varan ett flertal gånger innan jag la ut annonsen och att beskrivningen matchar varan.

Har jag en chans att slippa ta en retur och återbetalning? Om man läser igenom villkoren så verkar det vara rätt så vattentätt och att det är ungefär så att "köparen har alltid rätt".

Mvh
Citera
2019-04-18, 18:52
Medlem
Suecotes avatar
Vad är det nu för dumheter att man måste logga in med Bank ID för att lägga upp en annons?? Försökte häromdagen och var tvungen att använda Bank ID eller avstå från att annonsera.

Enligt deras hjälpsidor måste man tillhandahålla Bank ID när de ber om det. Jag har inte och vill inte ha Bank ID av en massa anledningar. Finns det någon väg runt detta? De har väl redan mitt personnumer.
Citera
2019-04-18, 19:48
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Vad är det nu för dumheter att man måste logga in med Bank ID för att lägga upp en annons?? Försökte häromdagen och var tvungen att använda Bank ID eller avstå från att annonsera.

Enligt deras hjälpsidor måste man tillhandahålla Bank ID när de ber om det. Jag har inte och vill inte ha Bank ID av en massa anledningar. Finns det någon väg runt detta? De har väl redan mitt personnumer.

Syftet är förmodligen att försöka stävja bedrägerier via tradera i form av falska konton som är skapade med andra personers personuppgifter eller konton som kapats av bedragare och som de sedan använder för att lägga upp falska annonser osv.
Citera
2019-04-19, 20:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Sålde en vara på Tradera för ca 1,5 månader sedan och angav inget om retur i min annons. Skrev sanningen och skicket stämde överens med beskrivningen. Han hörde av sig efter 2 veckor och sa att han ville göra en retur för att den inte fungerar ibland och att batteriet är dåligt. Nu har han kontaktat Klarna, fick ett mail är det stog en massa, bland annat detta:

Jag svarade självklart Klarna och sa att jag kontrollerade varan ett flertal gånger innan jag la ut annonsen och att beskrivningen matchar varan.

Har jag en chans att slippa ta en retur och återbetalning? Om man läser igenom villkoren så verkar det vara rätt så vattentätt och att det är ungefär så att "köparen har alltid rätt".

Mvh

hur gick det, vad sålde du ens ? alltså om det du sålde var i det skick som beskrivning och bilder visade, så ska inte köparen kunna göra nån retur, hen har ju handlat av en privatperson en retur ska man bara kunna göra om nåt fel eller nåt som väsentligt är viktigt som inte framgick i annonsen, att köparen köpte nåt random och efter 2 veckor inte är nöjd är väl hens problem, då får väl puckot sälja varan vidare o det är som sagt inte ditt problem.

Klarna hoppas jag inte är så jävla dumma att dom ska tvinga säljare förlora bara för idioter inte är nöjda wtf ??? stå på dig..
Citera
2019-05-10, 20:52
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur gick det, vad sålde du ens ? alltså om det du sålde var i det skick som beskrivning och bilder visade, så ska inte köparen kunna göra nån retur, hen har ju handlat av en privatperson en retur ska man bara kunna göra om nåt fel eller nåt som väsentligt är viktigt som inte framgick i annonsen, att köparen köpte nåt random och efter 2 veckor inte är nöjd är väl hens problem, då får väl puckot sälja varan vidare o det är som sagt inte ditt problem.

Klarna hoppas jag inte är så jävla dumma att dom ska tvinga säljare förlora bara för idioter inte är nöjda wtf ??? stå på dig..

Jag sålde en Apple Watch i nyskick och köparen skrev först till mig och ville ångra köpet för att batteriet var dåligt(?), jag nekade givetvis detta då vi inte kom överens om någon retur och batteriet var uppenbarligen inte dåligt. 2 veckor senare hörde han av sig till Klarna och sa att klockan var repig, började skicka bilder och när klarna frågade mig om klockan hade någon skärmplast på sig och jag sa nej så slutade han svara. Är bombsäker på att han lyckades skada klockan redan tidigt eller köpte för pengar han inte hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in