Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
För jag vaknar aldrig upp till en dröm bara upp ifrån en dröm. Sen är det rätt tydligt att drömmar baseras på det vakna livet och inte tvärsom mm. Det går alltid att spåna vidare och motsäga det också som allt annat, men nog verkar det som att en dröm är en dröm och vaket är vaket.
Även om man köper allt det: Vad säger det om vilket tillstånd som är mer eller mindre hallucination?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Varför stanna upp och njuta om fågeln bara är vibrationer och frekvenser och skit. Den finns inte på riktigt utan bara är en bild som bildas i huvudet?
Det är förstås valfritt om man vill uppskatta saker men vad gör det för skillnad om fågeln är det ena eller det andra? Filmer är trevliga trots att dom garanterat inte är nåt annat än en dans av pixlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Låtsas vi att det finns något objektivt?
De flesta experter tror väl på U-rex?
Det är helt klart det vanliga att göra. "Alla tror det" är förvisso ett argument men det är inte så starkt. Vad är beläggen för U-rex?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Är vetenskapen överrens om att all materia är frekvenser och vibrationer?
Vadå, trädet består av en massa saker i så fall? Är väl bara frekvenser och vibrationer som bildar någon slags fantasi i hjärnan då?
Kvantfältteori är nog den vanligaste modellen idag vad jag vet.
I både U-rex och C-rex är "träd" en förenkling. I C-rex är det lite mer tydligt att det är på det viset. Jag säger inte att någon av modellerna är rätt. Bara att C-rex kräver mindre tro än U-rex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Spira har ju rätt. Men det är lätt och fråga i evighet; hur vet du det? Går inte att motbevisa solipsism. Inte heller går det att bevisa solipsism.
Ja, att allt skulle ha ett medvetande, det är ok att smälta.
Jo det är det som är grejen. Så länge man utgår från att koncept förklarar nåt av universum så kommer man stöta på paradoxer.
Ja det är väl vackert så.
Men återigen, av ren nyfikenhet, varför känns det bättre? Det vilar också på att man måste anta en objektiv värld så det måste ju finnas väldigt goda skäl att göra det?