2020-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Kanskje de bare har et hp om at navnet deres ikke skal skitnes til. Betyr ikke ndvendigvis at de tror at han ikke har drept henne.
Ja, ser den, jeg bare skjnner ikke hvorfor noen stiller opp til intervju dersom de er usikre.
De fleste familiemedlemmer i slike saker str vel frem og hevder at deres nrme er 100% uskyldige (og bla bla bla) sympati prat med hvor gode mennesket er.
Jeg syns det var spesielt stille opp og legge til "til det motsatte er bevist". Selvflgelig er det sant, men jeg hadde ogs blitt sur dersom jeg var TH og mitt familiemedlem sa det p riksdekkende tv. Det viser jo at dem ikke er sikre p at han er uskyldig.... Kan vre hun sa det ubevisst fra levra.
Citera
2020-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Interessant om det oppfylle jurdiske vilkr for mistankegrunnlaget. Dette kan jeg ingenting om. Hva kan slike vilkr vre, for eksempel?

Hovedvilkret er at det skal vre mer sannsynlig at siktede har begtt den straffbare handlingen enn at han ikke har det, som er lovfestet i strpl. 171. Nrmere om dette kan man lese i f.eks. Rt. 1993 s. 1302, og sikkert en del publiserte masteravhandlinger.

Hva som avgjr hva retten finner som mer eller mindre sannsynlig vil vre argumentasjonen til politiet og motargumentasjonen fra forsvarer, men som ogs m gjenspeiles i lovbudet siktelsen gr ut p og vilkrene for bli dmt for dette. Det skal mye til for bli dmt for drap. Alts vil det vre iallefall litt vanskeligere bli varetektsfengslet for drap enn for andre forhold.

Det er ikke s ofte politiet begjrer noen varetektsfengslet uten at mistankegrunnlaget er "penbart" oppfylt, sprsmlet gr som regel i om det er gjentakelsesfare, bevisforspillelsesfare eller fare for unndragelse av straffen (de vrige vilkrene i strpl. 171), derfor antar jeg at de har tatt en sjanse n med de bevisene de har i hp om finne ytterligere bevis som flge av varetektsfengslingen.
Citera
2020-05-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, det er snn jeg ogs tolker det.
Andre ville ikke lagt p den setningen dersom det ikke var tvil. (Ubevisst eller ei)

Det siste halvannet ret har vrt uvirkelig for henne. N ble i tillegg broren hennes arrestert. P toppen av alt skal hun snakke til hele Norge p tv2-nyhetene i beste sendetid. Hun vet vel snart ikke hva hun skal tro. At hun legger til et lite "til det motsatte er bevist" ser jeg ikke p som veldig rart. Det er n tross alt sant - nr vi tror oppriktig p noe holder vi fast ved det - til det motsatte er bevist.
Citera
2020-05-07, 21:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Uansett tror jeg at hvis TH n blir sjekket ut av saken noe som er sannsynlig er det p tide at politiet ligger vekk denne saken. Politiet har brukt mangfoldige mill.av folks skattepenger, de har holdt p i 18 mnd.

Man kan si at TH har betalt sin skatt og har sklart krav p samme service som alle andre. Men grensen m likevel g et sted, og TH har midler om saken skulle vre s viktig for han

S det er p tide at han gir politiet noe tilbake n, for hvordan skal politiet lse denne saken nr det er leite etter en nl i en hystakk. Er hun ikke p eiendommene til TH kan hun likegodt befinne seg p botnen av Atlanterhavet. Er kidnappingsteorien riktig s er det bortimot umulig og finne ut hvor hun er. Bare en dusr kan f frem flere opplysning er og som kjent kan ikke politiet utlse det.
S n er det opp til Hagen selv om han vil finne ut hva som skjedde med kona.

Ja er ikke det merkelig hvor lite TH har gjort for lse det her. Nei, han har vrt opptatt av butikken han, har ikke ligget p latsiden der.
Citera
2020-05-07, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Hvor kommer magnum-revolver og hagle fra? Her er penbart noe jeg har gtt glipp av...

Det var Gassa som gravde fram at han var medlem av en pistolklubb som heter Magnumklubben, og er med p leirdueskyting (hagle). Og det er vel ikke uten grunn at de bevpner seg med MP5 automatvpen, nr de skal pgripe en tynn gammel mann p 70 r. MP5, Dette er tohndsvpen med hyere presisjon, og brukes normalt under helt spesielle operasjoner. Normalt bevpner de seg bare med 9mm Glock (ethndsvpen) hvis det skulle oppst noe.
Citera
2020-05-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
M bare si det. Politiet, Kripos og britiske NCA har kvalitetssikret bevisene.

Politiets beviser har kontinuerlig vrt tilstrekkelige for hemmelig siktelse og hemmelig etterforskning, over mange mneder.

Tingretten mente bevisene holdt til varetektsfengsling.

S Orderud er ikke helt alene om sitt syn.

Men det er ogs en dommer i lagmannsretten som mener at bevisene holder for varetektsfengsling.

Men s er de disse to dommerne som mener bevisene ikke holder. Det m vi bare akseptere. Og avvente anken til hyesterett, i tilfelle varetektsfengslingen blir sendt tilbake til ny behandling i lagmannsretten.

Det er ikke mye som skal til for vareteksfengsle noen i Norge, spesielt ikke en ektemann under kone forsvinning/drap.

Igjen, INGEN s og si slipper ut av 4 uker varetekt i Norge, s TH er nok frikjent fortlpende..

Hva NCA kvalitetsikret vet vi aldri. Men det skal nevnes at NCA er ikke best p dna/kidnapping i Europa, men de er nummer n p ko.krim, org.krim og cybercrime. ( hva ang cybercrime de skal ha kvalitetsikret er nada, da de bruker monero og en skjult e-post server som de aldri finner )

S som sagt tidligere, politiet har nok bare kommet over hvor shady firmaet og TH er som de da har ftt hjelp av NCA til styrke. Hadde de kommet over at TH er shady i form av ko.krim/org.krim s gir det sterk mistanke at han kan deltatt/fikset p AEH forsvinning siden de har INGEN andre beviser mot noen andre. Da kjper de seg samtidig tid til ende vende alt fra TH eindommer til ja hva han har tatt p siste rene.

HUSK AT HOLDEN GIKK TIDLIG UT SA AT BEVISENE ER IKKE DET VI OG MEDIA TROR

De som har gjort det her har fremgtt utfrt det profesjonelt, derfor er TH siktet. ( ja han kan ha bestillt det da AEH viste noe hu truet med.. )

Bare at politiet sier de mener kidnapping "utelukkes" sier sitt om de. Kun for at 10% ish av pengene er hentet fra totalbelpet kidnapperne nsket seg. ( de har sagt seg mer en fornyd med 10MNOK da det er hyt for en kidnapping/drap sak i Europa ) Hvor lenger de holdt AEH hvor strre sannsynlighet er det for bli tatt.

Grunnen til at en dommer sa tidlig hvor imponert h`n er over bevisene kan vre alt fra hvordan de har jobbet over europa for finne en lsning til ja direkte bevis mot TH som ikke trenger vre direkte til AEH drap/forsvinning.

TH var kun siktet p drap eller medvirkning. Medvirkning kan vre at de fks vet at han er shady som sagt ogs at han har kvittet seg med bevis da han har solgt unna 2 biler siste rene.

Politiet i Norge m bare innse at de er langt ifra rutinerte p slike saker. De har driti p leggen siden dag n desverre.. Men neida de 3 politi advokatene samt etterforskerne sitter vel griner hjemme p privaten ikveld for hvor mislykket de er.
Bare se p politiadvokat Hrenovica, han klarer ikke formulere seg engang. ehe heh ehe er eneste han kan si.
Citera
2020-05-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brade
Utrolig lett beskylde TH for st bak dette, og det vil vel ikke overraske veldig mange om han faktisk er skyldig.

Men, det er faktisk enkelte ting som virker underlig ogs. Som ssknene sier er TH srs lite glad i rampelyset. iscenesette noe som dette, som penbart ville vekke enorm oppmerksomhet, virker veldig rart. arrangere en "ulykke" ville krevd langt mindre, og i tillegg ftt minimalt med oppmerksomhet.

Samtidig tror jeg ingen av oss er av den oppfatning at TH kunne fikset dette alene. Noen med gode it/krypo-ferdigheter, noen som tok seg av selve handlingen etc. Flere involverte gir strre risiko. Flere involverte gjr at TH mister kontrollen - og det i det strste og viktigste han noen gang kommer til vre en del av. Kunne TH levd videre vel viten om at det eksisterer andre personer som kunne delegge ham ved knipse i fingrene?

Jeg synes ogs VG skal passe seg litt. De har penbart en nr dialog med politiet, og jeg synes innholdet i Podcasten og enkelte uttalelser virker lite nytrale.

Helt til slutt: for en enorm fadese dagen har vrt for politiet.

Ja og det er egentlig trist, ikke fordi TH slipper fri, men fordi de n str fullstendig uten spr. N er de endel av en etterforskning som str i stampe, s om TH er rlig med hensyn til at han synes det er trist hvis politiet gir opp s ja det m han faktisk leve med.

Verken politiet eller folk flest tror noe som de bagatellmessige forslagene TH kommer med i mailene sine, s da er det egentlig bare for politiet gi opp hele saken. En gledens dag.
Citera
2020-05-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
De sttter seg blant annet p dommen dra norsk domstol i dag, samt bruker sunn fornuft.

Hvorfor skal det vre mer sannsynlig med konedrap enn pengeutpressing? Fordi man ikke klarer lse saken.
Og i tillegg g s knallhardt ut som politiet gjr, virker som om de prver kompensere for manglende bevis.

Det finnes ingen dom i denne saken av i dag. En kjennelse etter ptalemyndighetens begjring om varetektsfengsling er ikke det samme som en dom.
Citera
2020-05-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Det var Gassa som gravde fram at han var medlem av en pistolklubb som heter Magnumklubben, og er med p leirdueskyting (hagle). Og det er vel ikke uten grunn at de bevpner seg med MP5 automatvpen, nr de skal pgripe en tynn gammel mann p 70 r. MP5, Dette er tohndsvpen med hyere presisjon, og brukes normalt under helt spesielle operasjoner. Normalt bevpner de seg bare med 9mm Glock (ethndsvpen) hvis det skulle oppst noe.

Da m du ta deg en tur ut, s fort det er snakk om vpen relatert, kun i form av kniv mter lokal innsatsleder og politi opp med mp5 og skjold. BT bruker Scar-H (5.56) som regel ikke mp5.

At de pgrep TH i ett rolig familie nabolag p formiddagen nr barn kan vre ute leke sier sitt, med BT p den grunnlaget at han har vpen kan evt skyte seg selv eller andre. UPROFESJONELT.
Kun ute etter skremme var de.

EDIT;

BT bestr av 120-150 personer som trener jevnlig p inntrengelse i bolig under sikre omstendigheter der siktede omgs vpen.
De kunne lettere sagt pgripet han s fort han kom ned i frste etasje av boligen uten at TH hadde merket noe som helst
Senast redigerad av Serpient1 2020-05-07 kl. 21:55.
Citera
2020-05-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brade
Det siste halvannet ret har vrt uvirkelig for henne. N ble i tillegg broren hennes arrestert. P toppen av alt skal hun snakke til hele Norge p tv2-nyhetene i beste sendetid. Hun vet vel snart ikke hva hun skal tro. At hun legger til et lite "til det motsatte er bevist" ser jeg ikke p som veldig rart. Det er n tross alt sant - nr vi tror oppriktig p noe holder vi fast ved det - til det motsatte er bevist.
Ja, hun snakker vel rett fra levra, men det var vel ikke s smart av henne stille opp i beste sendetid mener n jeg. Dersom nrmeste familie er en smule usikker, s er det ikke rart alle andre er det ogs. For meg personlig et sier jo litt om TH sin karakter nr nrmeste familie uttaler seg slik. At de faktisk er usikre p om han kan ha bortfrt/tatt liv av et annet menneske. Jeg ville aldri trodd det om mine nrmeste, og ville aldri uttrykt meg slik. Dersom man hadde en liten mistanke fra fr, s ble den ikke akkurat motbevist her.
Citera
2020-05-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ja, hun snakker vel rett fra levra, men det var vel ikke s smart av henne stille opp i beste sendetid mener n jeg. Dersom nrmeste familie er en smule usikker, s er det ikke rart alle andre er det ogs. For meg personlig et sier jo litt om TH sin karakter nr nrmeste familie uttaler seg slik. At de faktisk er usikre p om han kan ha bortfrt/tatt liv av et annet menneske. Jeg ville aldri trodd det om mine nrmeste, og ville aldri uttrykt meg slik. Dersom man hadde en liten mistanke fra fr, s ble den ikke akkurat motbevist her.

Jeg skjnner hva du sier, men jeg tror hun formulerte seg litt klnete. Om hun faktisk er i tvil tror jeg aldri hun ville uttalt seg.
Citera
2020-05-07, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ja, ser den, jeg bare skjnner ikke hvorfor noen stiller opp til intervju dersom de er usikre.
De fleste familiemedlemmer i slike saker str vel frem og hevder at deres nrme er 100% uskyldige (og bla bla bla) sympati prat med hvor gode mennesket er.
Jeg syns det var spesielt stille opp og legge til "til det motsatte er bevist". Selvflgelig er det sant, men jeg hadde ogs blitt sur dersom jeg var TH og mitt familiemedlem sa det p riksdekkende tv. Det viser jo at dem ikke er sikre p at han er uskyldig.... Kan vre hun sa det ubevisst fra levra.

Kan vre ubevisst. Kanskje ogs vre for gardere seg, til hvis/nr TH blir dmt. Da har de pnet et rom for at de kan ha tatt feil. Det med sttte, det er vel ogs noe med at blod er tykkere enn vann, og de vil ikke at sin egen bror m sitte resten av livet i et lite betongrom, selv om de tenker at han str bak.
Svogeren, som tidligere var sammen med ssteren til TH, han hadde jo sagt til politiet at han mente at det mtte vre TH som sto bak. Det kom jo fram i podcast 2 fra VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in