Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Ja, det er den eneste ndvendige begrunnelsen for at politiet kan beslaglegge huset.
Pga fare for kontaminering, s har ogs politiet holdt seg unna huset. Bare to ganger siden juni, har politiet foretatt underskelser i huset.
Dette fremstr veldig ulogisk for meg, siden TH allerede har bodd 1 r og 5 mneder i huset, etter AEH forsvant.
Ja, jeg er enig i at det fremstr ulogisk. Kan det vre slik at politiet ikke hadde mulighet til beslaglegge huset fr TH ble siktet i saken? Kanskje politiet vurderte sikte TH p et tidligere tidspunkt, men at de prioriterte etterforske TH hemmelig (kanskje fordi de hpet at den etterforskningen ville f frem viktige bevis)?
Hvis det var slik, s er det lett vre etterpklok og tenke at politiet burde ha prioritert beslaglegge huset fra dag 1 og frem til de hadde utfrt alle nskede underskelser i huset og innhentet alle spor som kunne finnes i huset (hvis politiet hadde lov til beslaglegge huset fra dag 1).
Jeg vet ikke hvordan lovene er, men jeg tenker at politiet burde ha hatt lov beslaglegge et hus som de mener at er sted for en s alvorlig kriminell handling selv om BO's ektefelle/samboer el.l. i
kke er mistenkt eller siktet i saken.
Edit: Dette ble uttalt fra politiet i mai i r:
Politiet mener det er viktig understreke at en tredjemannsransakingen i dette tilfellet gjres p stedet for en alvorlig straffbar handling. Underskelsene er ledd i etterforskingen av hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.
Formlet med etterforskningen er bringe klarhet i hva som har skjedd, hvordan, hvem som str bak, og hva som er motivet. Politiet sker etter bevis bde for og imot enkeltpersoners skyld, og i en bred og objektiv etterforskning er en viktig oppgave for politiet ogs ivareta fornrmedes rettsvern, sier politiadvokat Hrenovica.
Det stedet som fremstr som stedet for en straffbar handling, fornrmedes bolig, og hennes vrige tilholdssteder er i den sammenheng relevante steder ske etter bevis som kan gi svar p disse sprsmlene, skriver politiet.
https://www.nrk.no/norge/politiet-fa...gen-1.15015993
Dere som har kunnskap om lovene: Kunne politiet ha beslaglagt huset fra dag 1?