Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
I Sverige ska en person vara skligen misstnkt fr ett brott som kan ge fngelse p straffskalan, fr att f freta husrannsakan ver huvud taget.
Hur det r i Norge, i just detta fall, och husrannsakan under lngre tid vet jag inte.
Men hgst troligt "skligen misstnkt" ...
Takk for informasjon! :-)
Jeg tenkte p det med tredjemannsransaking og/eller om det finnes andre lover som gir politiet lov til beslaglegge sted. Og jeg tenker at det hadde vrt en fordel om politiet (fra dag 1 og i s lang tid fremover som politiet finner det ndvendig) kunne beslaglegge et sted (som f.eks i dette tilfellet en bolig) for alvorlig straffbar handling (for finne spor og for utfre underskelser) uansett om dette stedet er BO's bolig eller ikke og uansett om andre personer som bor i huset er eller ikke er mistenkt eller siktet for forbrytelsen.
F.eks et tenkt eksempel: Ogs hvis stedet for en slik alvorlig kriminell handling mot BO ble utfrt i et hus som
ikke er BO's hjem, tenker jeg at det hadde vrt en fordel om politiet kunne beslaglegge huset fra dag 1 for finne spor og utfre underskelser.
Fra uttalelse fra politiet i mai i r: (
Politiet mener det er viktig understreke at en tredjemannsransakingen i dette tilfellet gjres p stedet for en alvorlig straffbar handling. Underskelsene er ledd i etterforskingen av hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.
Formlet med etterforskningen er bringe klarhet i hva som har skjedd, hvordan, hvem som str bak, og hva som er motivet. Politiet sker etter bevis bde for og imot enkeltpersoners skyld, og i en bred og objektiv etterforskning er en viktig oppgave for politiet ogs ivareta fornrmedes rettsvern, sier politiadvokat Hrenovica.
Det stedet som fremstr som stedet for en straffbar handling, fornrmedes bolig, og hennes vrige tilholdssteder er i den sammenheng relevante steder ske etter bevis som kan gi svar p disse sprsmlene, skriver politiet.)