2020-08-23, 05:14
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Givetvis är det bästa att betala med euro, om det är vad du har. Undvik köpa euro på Forex, dyrt. Kort eller kontant är bäst, men inte alla vill använda kort då de åker ofta. Visa/MC lägger på 1.65% på växlingskursen om jag har rätt. Inte speciellt mycket så det får anses som ok.

Vill du handla billigast och ej har euro, använd svenska till Calle, Nilsen mm och kort när du handlar i tyska matvaruaffärer, Lidl, Aldi mm.

Eller menar du kort är billigare att handla på än svensk cash på t.ex Calles?

De är kortföretaget som lägger på ett valutapåslag inte VISA/MC. Finns kort utan detta som Santander och P.F.C.(prepaid).

Vet inte hur bra prepaid funkar utomlands men går de genom så kan de vara en bra lösning att använda istället för sedlar.
Citera
2020-08-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Givetvis är det bästa att betala med euro, om det är vad du har. Undvik köpa euro på Forex, dyrt. Kort eller kontant är bäst, men inte alla vill använda kort då de åker ofta. Visa/MC lägger på 1.65% på växlingskursen om jag har rätt. Inte speciellt mycket så det får anses som ok.

Vill du handla billigast och ej har euro, använd svenska till Calle, Nilsen mm och kort när du handlar i tyska matvaruaffärer, Lidl, Aldi mm.

Eller menar du kort är billigare att handla på än svensk cash på t.ex Calles?
Jag har inte handlat på Calles så jag vet inte hur deras kurs är om jag betalar med SEK? Kort känns tryggt då jag kan kolla alla avgifter i förväg.
Citera
2020-08-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag har inte handlat på Calles så jag vet inte hur deras kurs är om jag betalar med SEK? Kort känns tryggt då jag kan kolla alla avgifter i förväg.
Calles kurs för Euron är 10.44 kr.
https://www.calle.dk/info/Valuta-och...aspx?locId=608
Citera
2020-08-23, 18:19
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Tjena!
Funderar på att röra mig neråt till grannarna i söder för att fylla på skafferierna, men är någorlunda osäker på läget då jag läste att vissa hade haft lite problem med de danska tulltjänstemännen.

Är det fritt fram för genomfart nu eller skall man va noga med att ha en natt bokad i Tyskland?

Tack på förhand!!!
Citera
2020-08-24, 14:49
Medlem
Är det billigare ta buss eller bil?
Vad kostar det ta bil över bron och båt och tillbaks om man kör från Skåne?
Citera
2020-08-24, 15:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deju
Är det billigare ta buss eller bil?
Vad kostar det ta bil över bron och båt och tillbaks om man kör från Skåne?

Här är en prislista till Öresundsbron:
https://www.oresundsbron.com/sv/priser

Tittar du i inlägg #1 så¨hittar du länkar till de olika rederierna.
Citera
2020-08-24, 17:49
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Tjena!
Funderar på att röra mig neråt till grannarna i söder för att fylla på skafferierna, men är någorlunda osäker på läget då jag läste att vissa hade haft lite problem med de danska tulltjänstemännen.

Är det fritt fram för genomfart nu eller skall man va noga med att ha en natt bokad i Tyskland?

Tack på förhand!!!

Som jag förstått det av en kollega som är gift med en danska så är det fritt fram för alla regioner i Sverige att resa genom Danmark till Tyskland för gränshandel utan krav på sex nätter bokning.

https://www.swedenabroad.se/sv/utlan...orona-viruset/
Citat:
Sverige räknas som öppet land för inresa till Danmark. Bofasta i öppet land har lov att resa in i Danmark utan krav på bokade övernattningar eller särskilt ärende.
Senast redigerad av Mittpunkt 2020-08-24 kl. 17:52.
Citera
2020-08-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Som jag förstått det av en kollega som är gift med en danska så är det fritt fram för alla regioner i Sverige att resa genom Danmark till Tyskland för gränshandel utan krav på sex nätter bokning.

https://www.swedenabroad.se/sv/utlan...orona-viruset/
Nej, tyvärr stämmer det inte. Det är fritt fram att resa in i Danmark utan att ha bokat 6 nätter. Men ska man vidare till Tyskland måste man ha minst en natt bokat i Tyskland. Detta är ju så löjligt uppenbart att de vill att man ska handla i Danmark och inte i Tyskland.
Citera
2020-08-25, 06:30
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Nej, tyvärr stämmer det inte. Det är fritt fram att resa in i Danmark utan att ha bokat 6 nätter. Men ska man vidare till Tyskland måste man ha minst en natt bokat i Tyskland. Detta är ju så löjligt uppenbart att de vill att man ska handla i Danmark och inte i Tyskland.

Tror du behöver länka till någon källa för allt jag hittar säger att de är fritt fram till Tyskland nu.
Citera
2020-08-25, 06:54
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Kolla länkarna i inlägg ett.
Citera
2020-08-25, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Tror du behöver länka till någon källa för allt jag hittar säger att de är fritt fram till Tyskland nu.
https://www.oresunddirekt.se/se/nyhe...virus-covid-19
Klicka på "Är transit med bil, tåg, buss, flyg, färja mm genom Danmark tillåtet?"
Citera
2020-08-25, 07:37
Medlem
borrizs avatar
Citat:
https://www.oresunddirekt.se/se/nyhe...virus-covid-19
Klicka på "Är transit med bil, tåg, buss, flyg, färja mm genom Danmark tillåtet?"

Kollar du längre ner på sidan så står det (blå bakgrund):
"Den 15 augusti lättades inreserestriktionerna för inresor till Danmark från Sverige. Så länge Sverige räknas som öppet (”gult"), kan man resa in i Danmark utan ytterligare restriktioner. Det tidigare kravet på sex övernattningar som gällde för inresande från de flesta svenska regioner (ett undantag gällde för Skåne, Blekinge och Halland) har tagits bort. Det betyder att man kan resa in i Danmark med enbart en giltig identitetshandling."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in