Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Nej tyvär har jag ingen personlig vinst från någon industri eller något samröre med GWPF.
Har du någon personlig vinst från verksamhet inom förnyelsebar energi? Är det därför du vill avveckla kärnkraften?
Den här tråden påminner ofta om Kirsti Jylhäs avhandling
Ideological roots of climate change denial:
https://www.uu.se/en/news-media/pres...id=3454&typ=pm
Jag har ingen personlig vinst eller personliga intressen i någon form av energiproduktion.
Den som sympatiserar med fascistiska ideologier har sällan överskott på empatisk förmåga
Jag besitter en inte obetydlig empatisk förmåga. Den ger mig medkänsla med människor, som lever nu och i framtiden. Det gör att några nyckelbegrepp oftast finns med när jag tänker på hur världen måste utformas. Förnybart och hållbart är exempel på sådana nyckelbegrepp.
Att förgifta världen med kärnkraftsavfall som är farligt i 100000 år är uteslutet för mig.
Att bidra till spridning av kärnvapen, som med automatik kommer att komma som en följd av att kärnkraft sprids, är uteslutet för mig.
Knappt 20% av energin som används nu produceras förnybart
Fossila bränslen är fortfarande mänsklighetens huvudsakliga energikälla. WHO uppskattar att 5 miljoner om året dör som en följd av luftföroreningar. Vi vet att tillgången på fossila bränslen är begränsad. Vi vet att många generationer framåt skulle ha nytta av att ha tillgång till olja som smörjmedel och för framställning av vissa plastprodukter. Om det inte vore så att nu levande människor eldade upp en stor del av alla tillgångar.
GLOBAL OVERVIEW
"As of 2017, renewable energy accounted for an estimated 18.1% of total final energy consumption (TFEC). Modern renewables supplied 10.6% of TFEC, with an estimated 4.4% growth in demand compared to 2016. Opportunities continue to grow for increased use of renewable electricity in end-use sectors. Sector integration attracted the attention of policy makers, and the markets for enabling technologies (such as battery storage, heat pumps and electric vehicles) grew. However, meaningful action to directly support the interconnection of power, heating and cooling, and transport is still lacking.
Despite progress in renewables uptake, energy efficiency and energy access, the world is not on track to meet the targets of the Paris Agreement or of Sustainable Development Goal 7. Global energy-related carbon dioxide (CO2) emissions grew an estimated 1.7% in 2018 due to increased fossil fuel consumption. Global subsidies for fossil fuel use increased 11% from 2017, and fossil fuel companies continued to spend hundreds of millions of dollars on lobbying to delay, control or block climate change policies and on advertisements to influence public opinion."
https://www.ren21.net/wp-content/upl..._report_en.pdf
Vad gör vi med planetens förmåga att leverera mat?
Modernt fiske har lett till minskade fångster, som en följd av att för mycket tagits upp i kombination med föroreningar av olika slag.
Modernt jordbruk förutsätter monokulturer, övergödning och överanvändning av pesticider på ett sätt som gör det tveksamt om jordarna kan fortsätta leverera i många årtionden till.
Klimatförändringar gör att stora delar av nu odlingsbara arealer inte kommer att vara odlingsbara om ungefär 50 år.
Många resurser är begränsade
Dom flesta inser att brist på mat är ett stort problem. Färskvatten och fosfor är ett par andra av många exempel på sådant som kan bli bristvaror i stora delar av Världen snart.
Man kan ta detta på allvar eller skita i dom som nu är unga och kommande generationer. Hur gör du?
https://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU
–