Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Svensk Ordbok anger två uttal för tautologi, nämligen [tautologi´el.taftologi´] så det där med idiot reflekterar snarare tillbaka på den som sade det.
Fast om man har lite för mycket kännedom om taupatier så inser man att dom funkar som tårta på tårta, varför det därav enbart finns 1 rätt ord, och det är tautologi, jag är den nya ordboken på den här punkten
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du bör nog gå till en mer tillförlitlig källa och inte plocka första bästa som ofta är otillförlitliga Wikipedia:
Kod:
Rubin och safir är varianter av samma mineral, korund. Det är ett hårt och slitstarkt material med bra ädelstensegenskaper. Rubiner är den röda varianten av korund medan safir kan ha alla färger utom röd.
http://www.gemmologi.se/om-%C3%A4del...rubin-13209121
Självfallet vet jag att rubiner är röda, men eftersom det där programmet med Magnusson & Sjödin var ett familjeprogram så ville man informera dom småväxtaste om att rubiner var röda och violer är blå, med detta i bagaget går det inte att uppmärksamma tautologin, varför jag måste förneka min förlust(else) & hitta undantaget i sällsynta andra färger på rubinen via Gemopedia
Ta ordet i munnen "Jakten på rubinen" vad fan låter det som