Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-07, 15:31
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svensk Ordbok anger två uttal för tautologi, nämligen [tautologi´el.taftologi´] så det där med idiot reflekterar snarare tillbaka på den som sade det.
Fast om man har lite för mycket kännedom om taupatier så inser man att dom funkar som tårta på tårta, varför det därav enbart finns 1 rätt ord, och det är tautologi, jag är den nya ordboken på den här punkten

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du bör nog gå till en mer tillförlitlig källa och inte plocka första bästa som ofta är otillförlitliga Wikipedia:

Kod:
Rubin och safir är varianter av samma mineral, korund. Det är ett hårt och slitstarkt material med bra ädelstensegenskaper. Rubiner är den röda varianten av korund medan safir kan ha alla färger utom röd.

http://www.gemmologi.se/om-%C3%A4del...rubin-13209121
Självfallet vet jag att rubiner är röda, men eftersom det där programmet med Magnusson & Sjödin var ett familjeprogram så ville man informera dom småväxtaste om att rubiner var röda och violer är blå, med detta i bagaget går det inte att uppmärksamma tautologin, varför jag måste förneka min förlust(else) & hitta undantaget i sällsynta andra färger på rubinen via Gemopedia

Ta ordet i munnen "Jakten på rubinen" vad fan låter det som
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-07 kl. 15:37.
Citera
2021-04-07, 15:35
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Den som inte ens i privat regi läst på litet om antiken måste nog anses ha misslyckats i livet (dvs tjänstefel )
Du ska även enligt F&F tidigare...i privat tjänstefel ha läst på om Hucleberry Finn?
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-07 kl. 15:40.
Citera
2021-04-07, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Fast om man har lite för mycket kännedom om taupatier så inser man att dom funkar som tårta på tårta, varför det därav enbart finns 1 rätt ord, och det är tautologi, jag är den nya ordboken på den här punkten

Bokstäver är inte samma sak som fonetiska tecken och samma ord kan ha hämtats från olika språkmiljöer (exempelvis finns det två uttal för chans) och lånats in parallellt. Så tyvärr har du fel.

Citat:
Självfallet vet jag att rubiner är röda, men eftersom det där programmet med Magnusson & Sjödin var ett familjeprogram så ville man informera dom småväxtaste om att rubiner var röda och violer är blå, med detta i bagaget går det inte att uppmärksamma tautologin, varför jag måste förneka min förlust(else) & hitta undantaget i sällsynta andra färger på rubinen via Gemopedia

Ta ordet i munnen "Jakten på rubinen" vad fan låter det som

Förmodligen hade programmets titel hämtat inspiration från Agnar Mykles omskrivna Sången om den röda rubinen från 1956.

https://www.bokus.com/bok/9789174616...-roda-rubinen/
Citera
2021-04-07, 22:20
Medlem
Vad var det dom syftade på när dom sa "Inte mer än Armani" angående Ralph Lauren? Man hör ju fan inte vad dom säger ibland.
Citera
2021-04-07, 22:35
Medlem
Crapmagics avatar
Clorwnen Fuck

Kunde Ann Lundberg Counter Strike? eller hörde jag fel (Ann Lundbergs bröst putar)

Ytterligare en Idiot-fråga direkt från Glada-Hudick teatern, har ni sätt många
bönder som gräver upp gurkor ur jorden?

Vilket kasus??.....den här kvinnan vill inte bli objektifierad som ett
http://www.satsdelar.se/ackusativobjekt.php
say what?

Återigen överskattar man publiken

Jag kunde eventuellt mandelkubb av ryggmärksreflex,
sedan ingenting mer!, jag vinner!
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-07 kl. 23:01.
Citera
2021-04-08, 00:06
Medlem
Det kanske var oavsiktligt men i avsnittet med "Borg"-frågor hjälpte ju Filip Gardell-Diakitelaget med att säga att det i det ena fallet rörde sig om ett ämbete.
Imponerad av de flesta deltagarnas allmänbildning, eftersom frågorna kan gälla de mest udda ämnen. Överlag får man nog säga att deras sämsta område är historia. Idag var det riktigt roligt när Jason Diakite var säker på att företrädaren till Gustav IV Adolf hette Gustav men var osäker på siffran.
Citera
2021-04-08, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
Imponerad av de flesta deltagarnas allmänbildning, eftersom frågorna kan gälla de mest udda ämnen. Överlag får man nog säga att deras sämsta område är historia. Idag var det riktigt roligt när Jason Diakite var säker på att företrädaren till Gustav IV Adolf hette Gustav men var osäker på siffran.

Det är fiaskodåligt att Anne Lundberg, som lett Antikrundan i snart 20 år, bommar på den frågan. Hennes lagkamrat tar tom upp Gustav III som alternativ så svaret fanns framför näsan på henne. Ändå blir det felsvar. Har man lett Antikrundan i två decennier är det faktiskt chockerande uselt att inte kunna placera Gustav III mellan Adolf Fredrik & Gustav IV Adolf, särskilt när det rätta svaret är uppe & hon själv flummar runt med Ulrika Eleonora som var syster till Karl XII. Visserligen rätt århundrade men ändå. Har man jobbat i 20 år med ett program om svenska antikviteter där gustaviansk stil har viktig roll så måste man klara en så enkel fråga.
Citera
2021-04-08, 19:24
Medlem
jeanthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det är fiaskodåligt att Anne Lundberg, som lett Antikrundan i snart 20 år, bommar på den frågan. Hennes lagkamrat tar tom upp Gustav III som alternativ så svaret fanns framför näsan på henne. Ändå blir det felsvar. Har man lett Antikrundan i två decennier är det faktiskt chockerande uselt att inte kunna placera Gustav III mellan Adolf Fredrik & Gustav IV Adolf, särskilt när det rätta svaret är uppe & hon själv flummar runt med Ulrika Eleonora som var syster till Karl XII. Visserligen rätt århundrade men ändå. Har man jobbat i 20 år med ett program om svenska antikviteter där gustaviansk stil har viktig roll så måste man klara en så enkel fråga.

Eftersom du redan tagit rollen som "sur gubbe", håller jag helt med, skandal faktiskt.
Hade jag varit Anne så hade jag krävt av produktionen att klippa ut det men samtidigt är FF säkerligen stenhård på det men skulle inte förvåna mig om det försökts...
Jag hade I alla fall dött om jag var Anne, tänk att komma tillbaka till sina kollegor.
Citera
2021-04-08, 19:29
Medlem
Vad är Måns Nilsson för en anusprodukt? Skitnödigare kackelhöna var det länge sen man såg!
Citera
2021-04-08, 21:24
Medlem
tcfmogs avatar
Börjar gå lite på tomgång tycker jag.
Citera
2021-04-08, 22:13
Medlem
Crapmagics avatar
För alla nytillkomna unga tittare, vi upprepar! det fanns en kvinna som hette Rosa Parks och vi vill att ni googlar henne & noterar att hon uträttade mycket viktiga saker för förtryckta svarta i uSA, nu måste så bara Sverige få en sin egen Rosa
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-08 kl. 22:17.
Citera
2021-04-08, 22:15
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Börjar gå lite på tomgång tycker jag.
Jaha vad baserar du det på? utöver känsloargument vill jag förtydliga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in