Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-01, 19:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Eller du, skit i det… Lämna bara det hela med att du från början ställde en för ämne ett rätt menlös fråga och gå vidare
Det var en relevant fråga för att kolla hur du tror att växthuseffekten fungerar, och den har visat att du varken vet eller bryr dig. Du vill bara käfta för käftandets skull.
Citera
2021-09-01, 19:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Troligtvis en varmare dag och en kallare natt, precis som på himlakroppar utan någon atmosfär alls.
Som jag redan sagt, 1>0?

Avståndet mellan Solen och Merkurius (ca 58 miljoner km) är ungefär hälften av avståndet mellan Solen och Venus (ca 108 miljoner km).

Utan atmosfär och växthuseffekt varierar temperaturen på Merkurius en hel del. Det är ca -180°C på natten och ca +430°C på dagen. Medel är ca 125°C. Att jämföra med Venus som, dubbelt så långt från Solen, har en medeltemperatur på ca 471°C.

https://solarsystem.nasa.gov/resourc...-temperatures/

Förklaringen till att Venus är så mycket varmare än Merkurius, trots att Venus är dubbelt så långt från Solen, är den höga koldioxidhalten i atmosfären och den höga växthuseffekten som detta orsakar.

1+1=2.

Citera
2021-09-01, 19:28
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var en relevant fråga för att kolla hur du tror att växthuseffekten fungerar, och den har visat att du varken vet eller bryr dig. Du vill bara käfta för käftandets skull.
Och du försvarade din ståndpunkt väl. Tack vare att 1 alltid är mer än noll är jag härmed full övertygad om att om vi inte omedelbart börjar mångdubbla beskattningen av framförallt fossilbränsledrivna privatfordon så kommer vi alla spontanantända om10 år…
Citera
2021-09-01, 19:34
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Avståndet mellan Solen och Merkurius (ca 58 miljoner km) är ungefär hälften av avståndet mellan Solen och Venus (ca 108 miljoner km).

Utan atmosfär och växthuseffekt varierar temperaturen på Merkurius en hel del. Det är ca -180°C på natten och ca +430°C på dagen. Medel är ca 125°C. Att jämföra med Venus som, dubbelt så långt från Solen, har en medeltemperatur på ca 471°C.

https://solarsystem.nasa.gov/resourc...-temperatures/

Förklaringen till att Venus är så mycket varmare än Merkurius, trots att Venus är dubbelt så långt från Solen, är den höga koldioxidhalten i atmosfären och den höga växthuseffekten som detta orsakar.

1+1=2.

Ja ja. Självklart. Enbart co2. Sammanhängande exponeringstid mot strålkälla och atmosfärdensitet har inget med saken att göra. Bara förekomsten av Att 2 syreatomer klänger fast vid en kolatom. Så säger skrifterna.

Och ja. 1+1=2 och 1>0. Briljant argumentation

Edit: Så copy/pastea in nån lång meningslös harang som jag fullkomligt kommer strunta i
Senast redigerad av Wishie 2021-09-01 kl. 19:39.
Citera
2021-09-01, 19:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja ja. Självklart. Enbart co2. Sammanhängande exponeringstid mot strålkälla och atmosfärdensitet har inget med saken att göra. Bara förekomsten av Att 2 syreatomer klänger fast vid en kolatom. Så säger skrifterna.

Och ja. 1+1=2 och 1>0. Briljant argumentation

Edit: Så copy/pastea in nån lång meningslös harang som jag fullkomligt kommer strunta i

Atmosfärens densitet i sig höjer inte eller sänker inte temperaturen. Det är växthusgaser i atmosfären som skickar tillbaka värmestrålning som planeten avger och därigenom värmer denna.

På Jorden är det främst vatten, koldioxid och metan. På Venus är det nästan uteslutande koldoxid.

Citera
2021-09-01, 20:03
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Atmosfärens densitet i sig höjer inte eller sänker inte temperaturen. Det är växthusgaser i atmosfären som skickar tillbaka värmestrålning som planeten avger och därigenom värmer denna.

På Jorden är det främst vatten, koldioxid och metan. På Venus är det nästan uteslutande koldoxid.

Fun fact. Co2 är gasen som Mars atmosfär huvudsakligen består av med. Och den är betydligt kallare än Venus. Knepigt.

Och planeter avger inte speciell mkt strålning själva utan den energin kommer uteslutande från solen som planeter absorberar och återemitterar till atmosfären. Inte många hittills upptäckta planeter som genererar med strålningsvärme än vår närmsta stjärna
Citera
2021-09-01, 20:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Och du försvarade din ståndpunkt väl. Tack vare att 1 alltid är mer än noll är jag härmed full övertygad om att om vi inte omedelbart börjar mångdubbla beskattningen av framförallt fossilbränsledrivna privatfordon så kommer vi alla spontanantända om10 år…

Har du mardrömmar?
Dina flummiga utsagor kräver antaganden och tolkningar om man inte helt enkelt bara ska utgå från att du inte har något alls att säga. Att du bara trollar.

Om jag ändå ska försöka tolka din hypotes om allas spontanantändning så måste jag tillåta mig att gissa...

Du hade en mardröm. Det var så verkligt att att du efteråt trodde att det faktiskt inträffat.

I din dröm stod Greta Thunberg, Al Gore och Johan Rockström framför dig och sa, i kör:

– Vi ska göra bränslet till din bil dyrare! Vi kommer att göra det så dyrt att du inte har råd att tanka! Du kommer att bli tvungen att skaffa en elbil!

Bakom hördes en dov, intensiv röst på avstånd.

– Gå över till fossilfritt inom tio år eller brinn i helvetet!

Blöt av svett ramlade du ur sängen och vaknade. Men det var ju så verkligt! Kan det ha varit på riktigt eller var det bara en mardröm?

För att övergå från att gissa vad du menar när du skriver till att följa hur vår kunskap om klimatet och den pågående globala uppvärmningen efter hand ökar...

Solen kan ha bidragit med så mycket som 1% av den nu pågående uppvärmningen
Long-term changes in solar activity
«Evidence suggests that the Sun likely added at most 0.01 degrees Celsius to the 0.95–1.2 degrees Celsius of global surface warming that’s occurred since pre-industrial times.»

https://www.climate.gov/news-feature...B1lyjjNmJI-rG4
Citera
2021-09-01, 21:26
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Har du mardrömmar?
Dina flummiga utsagor kräver antaganden och tolkningar om man inte helt enkelt bara ska utgå från att du inte har något alls att säga. Att du bara trollar.

Den ende som drömmer och fantiserar är du.

Du drömmer om en värld utan kol. Världen vill dock ha billig energi.
Suget efter kol är större än någonsin nu då olje- och gaspriserna gått upp.
Ju högre oljepriser desto rikare blir jag och desto gladare blir planetens växter.

Citera
2021-09-01, 21:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Du drömmer om en värld utan kol. Världen vill dock ha billig energi.
Suget efter kol är större än någonsin nu då olje- och gaspriserna gått upp.
Ju högre oljepriser desto rikare blir jag och desto gladare blir planetens växter.
Vi har redan förstått att det är girighet som driver förnekarna. Strunt i planeten, här skall tjänas pengar.
Citera
2021-09-01, 22:15
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Har du mardrömmar?

Om jag ändå ska försöka tolka din hypotes om allas spontanantändning så måste jag tillåta mig att gissa...

Du hade en mardröm. Det var så verkligt att att du efteråt trodde att det faktiskt inträffat.

I din dröm stod Greta Thunberg, Al Gore och Johan Rockström framför dig och sa, i kör:

– Vi ska göra bränslet till din bil dyrare! Vi kommer att göra det så dyrt att du inte har råd att tanka! Du kommer att bli tvungen att skaffa en elbil!

Bakom hördes en dov, intensiv röst på avstånd.

– Gå över till fossilfritt inom tio år eller brinn i helvetet!

Blöt av svett ramlade du ur sängen och vaknade. Men det var ju så verkligt! Kan det ha varit på riktigt eller var det bara en mardröm?

För att övergå från att gissa vad du menar när du skriver till att följa hur vår kunskap om klimatet och den pågående globala uppvärmningen efter hand ökar...

Solen kan ha bidragit med så mycket som 1% av den nu pågående uppvärmningen
Long-term changes in solar activity
«Evidence suggests that the Sun likely added at most 0.01 degrees Celsius to the 0.95–1.2 degrees Celsius of global surface warming that’s occurred since pre-industrial times.»

https://www.climate.gov/news-feature...B1lyjjNmJI-rG4
Ah. Om du inte kan angripa motståndarens ståndpunkter, angrip personen.
Precis som vanligt när det gäller er klimatevangelister. Snart är jag väl avlönad av Heartland på uppdrag att mörda dig oxå?
Citera
2021-09-01, 23:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Fun fact. Co2 är gasen som Mars atmosfär huvudsakligen består av med. Och den är betydligt kallare än Venus. Knepigt.

Och planeter avger inte speciell mkt strålning själva utan den energin kommer uteslutande från solen som planeter absorberar och återemitterar till atmosfären. Inte många hittills upptäckta planeter som genererar med strålningsvärme än vår närmsta stjärna

Inte så knepigt. Fysik.

Atmosfärens densitet
Venus: 65 kg/m³
Mars: 0,020 kg/m³

Koldioxidhalt
Venus: 96%
Mars: 95%

Mängd koldioxid
Venus: 62,4 kg/m³
Mars: 0,019 kg/m³

Temperatur (ca °C)
Venus: 450°C
Mars: -55°C (-25 – -85°C, från Viking 1 & 2)

Växthuseffekt (ca °C)
Venus: ≈510°C
Mars: ≈6°C

Det finns fler faktorer som bidrar till att Mars har så lite växthuseffekt. Den låga temperaturen (liten breddning av absorptionsbanden) och en atmosfär som är nästan fri från vatten är ett par.

Citera
2021-09-01, 23:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ah. Om du inte kan angripa motståndarens ståndpunkter, angrip personen.
Precis som vanligt när det gäller er klimatevangelister. Snart är jag väl avlönad av Heartland på uppdrag att mörda dig oxå?

Oj, en öm tå...

Om du inte vill ha fria tolkningar av det du skriver så kan du ju sluta att skriva så exceptionellt flummigt.

Som Carl Bildt skulle ha sagt: "Vad har han rökt?"

Mumla ur skägget och skriv vad du menar, så behöver ingen försöka gissa hur du tänker.

Eller, om det är vad du vill, fortsätt trolla.

För dig och andra som är intresserade så letade jag på lite grundläggande fakta om den globala uppvärmningen.
Climate Change: What You Need to Know
The lowdown on the earth’s central environmental threat.

https://www.nrdc.org/stories/global-...-you-need-know
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in