Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 18:22
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag har aldrig träffat på något så logiskt som juridik. Utom möjligen när man studerar filosofi med inriktning just på logik.

Logik och språkhantering. Juridik är precis som programmering. Boolsk algebra helt enkelt.

Haha om det var så skulle jurister innan domar faller kunna tala om hur utslaget kommer bli, men det kan de sällan säga med säkerhet, ofta är det mycket stor osäkerhet. Juridik är känslor och woke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag tror inte heller detta kommer bli en fråga för rättsväsendet, i vart fall har det inte framkommit något i media som ger stöd för det. Däremot kommer det bli en förtroendefråga i partiet, varpå jag tror HB ryker.

Syftet med min kommentar var mest att belysa hur man värderar muntliga utsagor inom rättsväsendet.

Han har redan rykt. Ingen riskdagsplats 2022.

Partiet behöver inte göra något mer alls.

Och nej, muntliga utsagor har extremt liten trovärdighet. T o m med stödbesvisning om det inte är extremt trovärdig. (det går liksom inte nu att ragga upp någon i efterhand som säger att hon sa att han sa...)

Så Nej detta kan aldrig bli en rättssak. Av ungefär alla skäl som finns.
Det finns inga bevis. Vare sig riktiga eller i form av stödbevisning

Det är enbart en förtroendefråga.
Och Hanif Bali hade tappat partiets förtroende för flera år sen. Detta var en ganska bekväm lösning. Men någon uteslutning eller dylikt är omöjlig eftersom de vet att han är oskyldig.
Han bara glöms bort
Citera
Medlem
Citat:
Tycker det är intressant att folk i tråden generellt verkar uppfatta HB som en slipad och kunnig politiker. Är detta för att ni sympatiserar med hans åsikter eller har han framfört något som gjort att ni (du) fått den uppfattningen?

Är mest intresserad då min bild av HB är den motsatta. Oerhört okunnig och ger sig gärna in i diskussioner där han inte har den blekaste vad han pratar om. Liknelsen med duvan som spelar schack gör sig ständigt påmind när man tar en titt på hans twitterflöde.

Nu är det visserligen främst hans bristfälliga juridiska kunskaper jag har reagerat på samt hans oerhört dåliga omdöme att uttala sig bombsäkert om något utan att först ta tillfället i akt att prata med någon kunnig på Moderaternas riksdagskansli, men tycker ändå detta ger en ganska samlad bild.

Nja, min åsikt är nog faktiskt tvärtom. Det jag gillar med HB är väl att han faktiskt är en av jävligt få som vågar sticka ut hakan. Å andra sidan så har han gjort det till sitt epitet. Det blir i mina ögon helt enkelt för mycket, han provocerar på heltid bara för sakens skull. Mycket av det som sägs/skrivs är åsikter, ofta inte helt genomtänkta. Därav att jag själv finner honom som "jobbig". Det är mycket "bla bla bla!". Jag personligen följer inte HB överhuvudtaget.

Med slipad menar jag nog mer att han väljer att provocera, han vågar ta striden. Med slipad menar jag också att det just pga det känns osannolikt att han skulle vara så jäkla korkad att han själva skulle göra det han är anklaga för. Det är lite för osannolikt...inte omöjligt, men ruskigt osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfront
Hanif Bali (M) är en trovärdig moderat politikerpamp. Ljuger om sin kontakten med minderåriga tjejer. Var kontakt med brudarna senast i juni 2021

"...gräver i påståendet visar det sig att Hanif Bali hade kontakt med MUF-flickan så sent som i juni i år. Med hjälp av söktjänsten Wayback Machine kan man se att Hanif Bali skrev till den minderåriga flickan på Twitter den 1 juni. Dessförinnan hade han även kontakt med flickan 2 januari i år, även det på Twitter."

https://aktuelltfokus.se/har-ljuger-...ariga-flickan/

Har hon hållit på med sånt här innan utan direkt anledning? jag tror det nu mer lutar åt att hon kommer uteslutas från MUF.
Citera
2021-09-17, 18:24
Medlem
Jag tror Hanif Bali är körd som politiker och att hans framtida karriär blir som politisk kommentator på youtube, som en svensk Ben Shapiro, där han kommenterar olika samhällsfrågor utifrån sitt högerperspektiv.
Citera
2021-09-17, 18:24
Medlem
Citat:
Just barnkonventionen är ju något av en knepigt institut i den svenska rättsordningen. Främst för att den inte är skriven utifrån svensk rättstradition utan snarare sätter upp generella principer nationsstater ska anpassa sin lagstiftning efter. Men det är nog en fråga för en annan tråd

Nu ägnades hundratals inlägg just åt att han skulle åtalas eftersom den blivit svensk lag (av idioterna) så tydligen hörde den till tråden.

Just därför kan den aldrig överrida svensk lag. Det är en samling floskler.
Citera
2021-09-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag försöker förstå hur dessa anmälningar ens kan godtas, hon är ju över 15 år i båda fallen

Därför att det står i andra stycket i samma lagparagraf:

"Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling."

Problemet faller fortfarande på rekvisiten som anges i första stycket. Alltså att hon aldrig har skickat några som helst bilder till HB, vilket gör att det inte kan vara ett brott enligt den lagstiftningen.
Citera
2021-09-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Haha om det var så skulle jurister innan domar faller kunna tala om hur utslaget kommer bli, men det kan de sällan säga med säkerhet, ofta är det mycket stor osäkerhet. Juridik är känslor och woke.

För lagarna sedan ska tolkas så kommer det in värderingar av logiken. Och det kräver människor som gör det. Och människor har känslor.

Särskilt om de är politiska tillsatta nämndemän.

Men många bland "folket" tror att de liksom sitter där i rättssalen och hittar på ologiska utslag efter eget huvud. Så fungerar det inte.
Citera
2021-09-17, 18:29
Medlem
Som någon skrev på hans twitter, skulle vara intressant om han hjälpte någon fler med läxor än en söt liten flicka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Tråden är oerhört lång och jag orkar inte läsa mer än de senaste sidorna.

Det jag märker som inte direkt har berörts är väl främst det juridiska.

Naturligtvis måste ju åklagaren inleda en förundersökning om det hela om det har inkommit flera anmälningar om det hela.

Sen till kråksången...

I lagtexten står följande:
"8 § Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling."

Det som har framkommit i massmedia är att kvinnan har påstått att Hanif Bali har gjort förfrågningar om nakenbilder. Kvinnan själv har aldrig påstått att några sådana bilder ska ha tagits- eller skickats på något sätt. Det enda hon har påstått är att hon har fått uppmaning om detta. Alltså faller "utför eller medverkar" rekvisitet. Det kan alltså i mina ögon omöjligen vara ett brott eftersom inga bilder har tagits.

Sedan kommer den moraliska frågan. Hanif Bali välkomnade ju en juridisk process där han skulle med säkerhet kunna bevisa sin oskuld.

MEN...

Sedan tillkommer PK-drevet. Även om ingen kommer att kunna lägga fram någon form av SMS- eller e-post logg som bevis för påståendet så kvarstår problemet. Det vore bisarrt om hon enbart hade muntliga utsaga som bevisning, rörde det sig om enbart är det ju fullständigt omöjligt att utreda. Om kvinnan sedan ifråga ändå ändrar sig till att det rör sig om just muntliga förfrågningar så kvarstår ju misstanken mot HB oavsett om det är fullständigt skitsnack eller ej.

HB är ju som bekant en kontroversiell person som mer än gärna sticker ut hakan och beredd att provocera och ta strid. Med all sannolikhet finns det gott om folk i de egna M-leden som också vill bliv av med honom eftersom han inte är "rumsren".

Risken är ju att han är rökt även om inte ett enda bevis lyckas komma fram. Frågan är ju då om M har kurage nog att faktiskt stå upp för vad som är rätt, eller om de faller för PK-trycket?

Tyvärr är det sååå jäkla lätt att sänka någon om man så vill. Ord står mot ord, och är man en offentlig person så är man oftast rökt hur jäkla mycket lögn det än är.

Du har fel kring det juridiska angående om handlingen behöver genomföras. Så är det inte;

Citat:
15 § För försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt övergrepp, grovt sexuellt övergrepp, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms det till ansvar enligt 23 kap.

Prop. 2004/05:45: Bestämmelsen motsvarar i stort sett 12 § i gällande rätt och reglerar frågan om straffansvar vid försök, förberedelse och stämpling samt underlåtenhet att avslöja brott. Bestämmelsen behandlas i avsnitt 13.3.

Bestämmelsens första stycke har ändrats så att utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt utnyttjande av barn för sexuell posering har gjorts straffbart även på försöksstadiet.

Men det allting faller på är ju att hon inte var under 15.

Citat:
Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.

Och i det här fallet så känns "försöket" alldeles för tamt.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
För lagarna sedan ska tolkas så kommer det in värderingar av logiken. Och det kräver människor som gör det. Och människor har känslor.

Särskilt om de är politiska tillsatta nämndemän.

Men många bland "folket" tror att de liksom sitter där i rättssalen och hittar på ologiska utslag efter eget huvud. Så fungerar det inte.

Precis det jag skrev, subjektiva tolkningar baserade på känslor och woke. Inte kall logik som påstods.
Citera
2021-09-17, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Njaaa.. Om en 17-åring hamnar i prostitution och knullas av torskar ett tag, sen kommer ur det och polisanmäler, sen knullas av torskar igen... Och sen anmäler..

Då finns det ju också ett “visst beteende”.

It doesn’t make it right.
Jag tror att polisen kontaktar socialen redan vid första anmälningen för att hjälpa tjejen. Man kollar ju om tjejen har en familj som hon har ständigt kontakt med redan vid första början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in