2021-09-18, 07:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det finns ingenting som hindrar dig att ta reda p fakta, tvrtom jag tror mnga skulle uppmuntra dig att gra s.

I ditt fall s skulle jag nog ge till rd att du tar en paus frn dom sidor du vanligtvis besker, jag vet inte vilka dom r men du framstr allt som oftast som en konspirationsteoretiker.
Jag tycker du skriver bra inlgg om rymdfrder. Men sedan hittar du p saker om andra postare. Jag drar slutsatser ur de strre media jag redovisar.

De som stder SpaceX vill inte att fretaget kritiseras. Drfr verkar vissa postare ha order att hoppa p andra personligen. Man frsker f trden att urarta i personkonflikter.

S jag tvingas lmna dina inlgg obesvarade en stund. Synd att det mste vara s. Du skriver bra inlgg om rymden.
Citera
2021-09-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag skulle fredra nt annat n spacex, tbh. Musk r en kultist - inte hans fel, men hans fljare tenderar t fanatikerhllet. Jag vill inte blsa upp den ballongen.

Sjlvklart r det en del av anledningen till att NASA hller flera spr ppna. Det gjorde man inte p 60-talet, d gav man fretagen en bestllning och vnligt men bestmt sa "klart fre datum X". Det funkade d, det hade funkat nu - men SpaceX har lite av ett punggrepp p rymden just nu.

Jag ser ogrna att den ligger i hnderna p EN man.

Men bra nd att Elon Musk r helt besatt av rymden. Men du har rtt i att NASA fungerade fantastiskt bra under perioden 1964---1970. Det mesta som gjordes d var konstruktivt. Nu r det tyvrr en rra, men jag har frhoppningar om att det kommer att klarna fr Kina kommer att pressa p hrt inom 10 r. Mycket hrt!!
Citera
2021-09-18, 14:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
SpaceX har ngra minuter frn uppskjutningen, resten tror jag man behver ett Netflixabonnemang fr att se.

Misstnker serien inte blir nn succe. Avsaknad av konflikter och dramaqueens.
Citera
2021-09-18, 17:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tycker att man ska ha bra kllor nr man pstr ngonting, dom senaste tv ren s har du psttt en del saker om SpaceX och Starlink som inte stmmer verens med det jag har lst. Jag undrar nu ver om jag ska byta mina kllor.

Tio kronor, mnlandning r 2023 och 2024 frn SpaceX sida. Jag tror att dom klarar av det, SLS r en annan historia som jag lmnar drhn.
De verkar ha teknisk utbildning. Men din approach r inte vetenskaplig. Du verkar hlla dina kllor hemliga och vill gna dig t vadslagning.

Det normala inom vetenskap r att man redogr fr sin slutsats och vilka kllor den baseras p. D kan alla tillsammans diskutera fyndet och fra kunskapen framt.
Citera
2021-09-18, 17:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det hr r en rtt s bred trd, ngonting jag har lrt mig genom rens lopp. Jag vet inte vad moddarna fr det hr underforumet tnker och tycker, men jag tror att dom kan acceptera en liten vadslagning i vnskaplig anda.

S vad sger du, kan SpaceX landa Moon Starship p mnen r 2023 och lite senare r 2024 med astronauter frn NASA?
Du har hngt upp dig p en enda grej. Du skall bevisa ngot. Jag gnar mig t diskussion och vetenskap dr man tillsammans fr kunskapen framt med ppen redovisning av sina kllor. Jag gnar mig inte t vadslagning. En orsak r att vadslagning kommer att lsa fast positionerna i diskussionen.
Senast redigerad av wwr 2021-09-18 kl. 18:00.
Citera
2021-09-18, 18:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Okej, s du vill inte testa vad du bygger din verklighetsuppfattning p jmfrt med vad jag bygger min verklighetsuppfattning p?
Det vore bttre om du redogjorde fr vilka kllor du har och tror s mycket p. D kommer alla deltagarna hr att kunna bilda sin egen uppfattning om vad som kan komma att ske.

Du kanske har ftt ngot insidertips att Elon skall sluta kasta bort resurser p att skjuta upp miljardrer och istllet gna sig t rymdutveckling. Bertta i s fall om det.

Jag redogr fr mina kllor. Och det r oftast strre media. De skildrar mest vad som sker. Ngra spekulationer tror jag sllan p.
Citera
2021-09-18, 18:46
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Okej, s du vill inte testa vad du bygger din verklighetsuppfattning p jmfrt med vad jag bygger min verklighetsuppfattning p?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag redogr fr mina kllor. Och det r oftast strre media. De skildrar mest vad som sker. Ngra spekulationer tror jag sllan p.

Get a room.

Fast SpaceX kommer skert landa p mnen. S svrt r det ju trots allt inte, vi har redan provat det. Dom behver bara bromsa ner frn dryga 2km/s under den fasen, mindre n vad deras landningar idag gr.

Det innebr dock inte att det varken r bra eller anvndbart. Eller att det finns en pong .. vad ska vi ner dr o gra? Enda som verkar finnas r helium-3, men innan vi ens kan fixa fusion r det ju inte speciellt anvndbart. Kanske kan vi slja mn-sand till Eritreaner?`
Citera
2021-09-18, 19:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Get a room.

Fast SpaceX kommer skert landa p mnen. S svrt r det ju trots allt inte, vi har redan provat det. Dom behver bara bromsa ner frn dryga 2km/s under den fasen, mindre n vad deras landningar idag gr.

Det innebr dock inte att det varken r bra eller anvndbart. Eller att det finns en pong .. vad ska vi ner dr o gra? Enda som verkar finnas r helium-3, men innan vi ens kan fixa fusion r det ju inte speciellt anvndbart. Kanske kan vi slja mn-sand till Eritreaner?
Nu har man satt upp ett ml att ka till mnen. D fr man jobba mot det. Jag anser att man mste lra sig att bo p mnen innan man frsker gra samma sak p Mars. Man kommer att lra sig mycket och utveckla tekniker p ett kortare avstnd n Mars.

Vi har ju redan ett halvt ton mnsten som Apollo-resorna samlade. Dessa stenar (inlsta i kassavalv) r ju det slutliga beviset (?) fr att vi redan beskt mnen.

Men nu gr det allts extremt trgt. 3.5 av de sju ren tills vi skall st p mnen har redan gtt och mnlandaren har inte brjat byggas. Fyra prototyper finns p ritbordet. Inga rymddrkter. Starship mste ha en kabin och en hiss. Aldrig flugit omloppsbana. Tankning i omloppsbana ej testad. Vrmesklden ej testad. Sedan mste allt certifieras fr mnsklig transport (utan launch abort). Det r grunden fr varfr jag anser att mnsklig landing 2024 ser omjlig ut.
Senast redigerad av wwr 2021-09-18 kl. 19:03.
Citera
2021-09-19, 10:38
Medlem
Jag r inte helt recharged men har inhmtat att Inspiration 4 avslutades lyckligt med en vattenlandning i gr kvll. Bromsraketerna tndes p hg hjd och vattenlandningen gick smidigt.

Fr tv dagar landade 3 kinesiska astronauter (taikonater) med sin kapsel i Gobiknen. Det r den gamla kapseln som pminner om Soyuz men r ngot strre.

Lgg mrke till att Kina ocks utvecklar en "kapsel" som pminner om ryska Orel men man ligger fre ryssarna i utvecklingen.

Den kinesiska rymdstationen r fr nrvarande obemannad. Den till jorden terbrdade besttningen vistades 3 mnader p stationen. Jag mste erknna att den kinesiska stationen ser ren och vacker ut. Man bygger med struktur och man str p egna ben.

Frn Boca Chica Starbase har kommit nyheter om att SN20:s vreskyddande tiles nu skall vara helt kompletta.
Citera
2021-09-19, 11:47
Medlem
Man kunde flja hela landningfrekvensen p youtube. Frst kunde man se hur Crew Dragon kom farande i vldigt hg fart. Tv bromsfallskrmar utvecklades och bromsade farten rejlt till kontrollrummets jubel. Lngre ned utlstes automatiskt d 4 huvudfallskrmarna och man kunde se spashdown i havet.

Det som verraskar mig lite r jublet i kontrollrummet? Litar man inte p att fallskrmarna skall utlsas? Detta r ju en teknik man behrskar sedan 1960-talet.

Men Soyuz har bara en mycket stor huvudfallskrm vid landningen samt att retro-raketer bromsar nedslaget s att inte smllen mot marken ger skador.

Nu br vi se framt. Jag hller med om att baser p mnen kan lra oss mycket om hur man bygger en bas p mars. Men mnlandningarna fr inte bli en bromskloss.

Framtiden ligger p mars, bde livet och dden vntar dr. Vi har inte tid att vnta.
Citera
2021-09-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har man satt upp ett ml att ka till mnen. D fr man jobba mot det. Jag anser att man mste lra sig att bo p mnen innan man frsker gra samma sak p Mars. Man kommer att lra sig mycket och utveckla tekniker p ett kortare avstnd n Mars.

Vi har ju redan ett halvt ton mnsten som Apollo-resorna samlade. Dessa stenar (inlsta i kassavalv) r ju det slutliga beviset (?) fr att vi redan beskt mnen.

Men nu gr det allts extremt trgt. 3.5 av de sju ren tills vi skall st p mnen har redan gtt och mnlandaren har inte brjat byggas. Fyra prototyper finns p ritbordet. Inga rymddrkter. Starship mste ha en kabin och en hiss. Aldrig flugit omloppsbana. Tankning i omloppsbana ej testad. Vrmesklden ej testad. Sedan mste allt certifieras fr mnsklig transport (utan launch abort). Det r grunden fr varfr jag anser att mnsklig landing 2024 ser omjlig ut.

Ingen har pratat om mnsklig transport av moon starship 2023, utan man kr nog flera turer utan mnniskor ombord. Man hller ju nnu p med prototyper! Tnk p det!
Citera
2021-09-19, 14:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ingen har pratat om mnsklig transport av moon starship 2023, utan man kr nog flera turer utan mnniskor ombord. Man hller ju nnu p med prototyper! Tnk p det!
De ursprungliga planerna sger mnsklig landsttning 2024. Knappt 3.5 r kvar. SpaceX har utsetts som mnlandare, i alla fall i frsta budet.
Det ser inte ut som om det kommer att g, menar jag, som jag motiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in