2021-10-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Der str det vel omtrent ingenting nytt, vil jeg pst.
Jeg m jo sprre hva de egentlig tror de finner i "andre enden"?
De burde jo klare lse dette fr TH gr i penalet.
Jeg mener dette er nytt, hvis man leser litt nye.
Citera
2021-10-20, 08:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg mener dette er nytt, hvis man leser litt nye.

Jeg ser for det meste omskrivninger av informasjonen som ble presentert i vr.
Biter meg likevel merke i at de mener "Srlendingen" ogs kan ha vrt misbrukt
i andre saker:
"Den stjlne identiteten tilhrer en norsk mann fra Srlandet. Han har ikke noe med forsvinningen gjre men p et eller annet vis har han en gang i tiden blitt utsatt for et ID-tyveri.

Passet hans ble lagt ut for salg p det mrke nettet, og skal vre brukt til flere kriminelle handlinger deriblant av den eller de som str bak Lrenskog-forsvinningen."
Men om det har noe srlig betydning for lsningen av denne saken, er vanskelig si.
Men som LH07 ppeker, n er det vel kanskje dags for TH komme politiet i mte.
Citera
2021-10-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Har lest om BB her.reagerte p utrykket i en av epost fra darknettet send til Holden i jaunar 2019: "beviset p at hun er i live vil vre bilde av Anne-Elisabeth med en dagsfersk avis fra Norge i ulike vinkler" . Her er det litt sammenheng med fersk avis og avismannen, Samt 5 siders langt trusselbrev og lange eposter skrevet av BB med Hagens egne teorier. Kunne han ha vrt kryptomedhjelper (?)
Fra boka:"Den lille valpen er alene da ekteparet kommer hjem.Lisbeth henter nkkelen i en stvel i garasjen og lser dem inn. ...Ekteparet henger fra seg yttterryet i entreen."Deler av det kapittelet er Hagens egne forklaringer i avhr i feb 2019 s de er ikke helt til stole p.

Hidden in plain sight?

Kanskje. BB har vrt helt penlys medhjelper for TH nr det gjelder skrive mailer til politiet. Kanskje han ogs er den skjulte kryptomedhjelperen? Verdt tenke over. Synes jeg.

BB kom inn i Hagens selskap Financial Funds i 2008. Etter finanskrisen. Dette er beskrevet i en VG-artikkel av 9. januar 2019. Dagen da forsvinningen ble kjent. Legger det i spoiler, da det er litt langt.

Citera
2021-10-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Deler av artikkel i VG idag:

Lrenskog-etterforskningen: Kartlegger bruk av misbrukt identitet

I tiden fremover vil politiet kraftsamle ressursene i krypto-sporet. De har tro p at de kan klare finne ut hvem som misbrukte identiteten til en nordmann fra Srlandet.
N forteller politiet til VG at de har tatt et bestemt valg i jakten p hvem som str bak 69-ringens forsvinning:
Avanserte metoder
Arbeidet i kryptosporet innebrer ogs et betydelig element av avansert metodeutvikling, forteller Hanssen.

Jeg kan ikke si noe om den metodeutviklingen, annet enn at vi har tro p den. Vi mener den vil kunne f positive ringvirkninger, ogs for andre straffesaker og bidra til forebygge og kjempe annen alvorlig kriminalitet.

Hanssen trekker her frem et av politiets strste vpen i kampen mot kriminelle p nettet: ta ned tjenester som de har flt seg sikre p. Et eksempel i nyere tid er den skalte Encrochat-saken.
https://news.google.com/articles/CAI...O&ceid=NO%3Ano

Jeg synes det kan vre noe nytt her. Jeg oppfatter det slik at de forsker spore plogginger med srlendingens falske id. Jeg vil tro at de fleste ploggingene er gjort i Norge. De kan spores geografisk. Hvem av aktuelle kryptokandidater har befunnet seg i samme geografiske omrde som srlendings falske id, p aktuelt tidsrom. For eksempel.

Ble det brukt spesielle tjenester. Kanskje anonymiseringstjenester. Og om de kan ta ned den aktuelle tjenesten. Noe lignende avslringene som kom i kjlvannet av Encrochat-saken.

Siterer litt mer.
Det overordnede mlet i krypto-etterforskningen er finne ut hvem som har skrevet trusselbrevet som l igjen p en rd stol i Sloraveien 4 dagen Anne-Elisabeth Hagen forsvant og hvem som er den skalte motparten som etter forsvinningen har kommunisert med Hagen-familien p ulike vis.

I trusselbrevet beskrives et svrt spesielt opplegg for hvordan Tom Hagen skal kjpe inn kryptovaluta, kommunisere og videre betale lsepenger til den skalte motparten, om lag ni millioner euro i kryptovalutaen Monero.

Selv om gjerningspersonene skjuler seg bak en stjlen identitet, tre kryptovalutaer og ulike kryptobrser med adresse p yer i Det indiske hav, ser politiet ogs p disse digitale grepene som spor og muligheter.

Motparten har faktisk lagt igjen flere spor enn de behvde, har eksperter uttalt til VG. Selv om det har vist seg vre vanskelig spore gjerningspersonene, er politiet opptatt av si at det likevel er mulig.
P en mte er kryptorigget veldig avansert, samtidig som det er lagt igjen flere spor enn ndvendig. Kryptorigget er ikke fullt s smart som det ser ut som. Det vil ta tid knekke det. Men det er likevel mulig.
Ptalelederen forteller at etterforskningen av kryptosporet for tiden innebrer identifisering og etterforskning av e-post-kontoer, telefonnumre, IP-adresser, kontoer p ulike vekslingsbrser, med mer.
Kilde:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rukt-identitet
Citera
2021-10-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Mb kan ha blivit lurad i samtalet ja, om man klarar att lura av nn flera hundra miljoner kr s klarar folk nog lura mb att tro att det r vanligt samtal med AE

Ja. Jeg tror faktisk at TH har brukt noe slikt. Og lurt MB. MB har trodd at hun snakket med AE. TH var hjemme under samtalen med MB.

Er det tenkelig at TH kan ha kjpt eller skaffet seg et slikt program mens han var p reise til Kina i midten av oktober. Kanskje kjpt med seg en kinesisk kontantkort-mobil. Det er vel strenge regler i Kina ogs. Med hensyn p sikker identitet til eiere av dataenheter.

Og s tror jeg at samtalen med TEH 09:14-09:16 kan ha vrt forhndsinnspilt, og lydopptaket spilt av, og oppringingen gjort med talegjenkjenning. Eventuelt en medhjelper som har brukt samme stemmeforfalsker.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Holden indikerer at satsingen p kryotosporet sjekker TH ut av saken og er en hypoteseendring til ukjente gm. N kan vel th g i avhr.

Tja. Holden forutsetter jo at politiet ikke finner TH i enden p kryptosporet. Og heller ikke en annen GM, som str TH veldig nrt og er medsammensvoren med TH.

S, vi fr se. Tviler p at TH melder seg for nye avhr.

Om han n allikevel skulle stille i nye avhr n, ville jeg tvile p om han er skyldig. Men akkurat det tror jeg ikke p fr jeg ser det.
Citera
2021-10-20, 11:47
Medlem
Svartedikets avatar
Oppdaget n at TB sin facebook-profil er slettet.
Citera
2021-10-20, 12:09
Medlem
Citat:
Har han sjekket seg ut ogs p facebook.
Citera
2021-10-20, 12:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Har han sjekket seg ut ogs p facebook.

Uten vite noe sikkert, s er vel utsjekk fra facebook av og til synonymt med innsjekk et helt annet sted.
Ren spekulasjon, selvsagt. Kan jo vre folk har pest ham om denne saken, og at han ble lei.
Citera
2021-10-20, 12:42
Medlem
Citat:
Uten vite noe sikkert, s er vel utsjekk fra facebook av og til synonymt med innsjekk et helt annet sted.
Ren spekulasjon, selvsagt. Kan jo vre folk har pest ham om denne saken, og at han ble lei.
De kryptokriminelle gr drlige tider i mte. Saken delegger business. Mange er tatt, men vi hrer lite om disse sakene. Mulig kan politiet f hjelp av disse gjengene til ta baknennene.
Citera
2021-10-20, 13:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
De kryptokriminelle gr drlige tider i mte. Saken delegger business. Mange er tatt, men vi hrer lite om disse sakene. Mulig kan politiet f hjelp av disse gjengene til ta baknennene.

Er det noen konkrete saker du tenker p her? Alts at etterforskningen av denne saken
faktisk har resultert i pgripelser eller siktelser i andre saker?
Citera
2021-10-20, 13:31
Medlem
Citat:

Hehe. Ikke s rart, ble jo avslrt at han kan ha solgt kryptovaluta til narkohandlere mot betaling i kontanter, dvs at han lenge har vrt klar over at krypto kan spores via elektroniske pengespor. S dette er en mte de kunne holdt seg anonyme p, en annen er kjpe i btc-automaten i Oslo, men da hadde man ikke trengt veksle til dash strengt tatt.
Senast redigerad av toiko1 2021-10-20 kl. 13:45.
Citera
2021-10-20, 13:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Hehe. Ikke s rart, ble jo avslrt at han solgte kryptovaluta til narkohandlere mot betaling i kontanter, dvs at han lenge har vrt klar over at krypto kan spores via elektroniske pengespor. S dette er en mte de kunne holdt seg anonyme p, en annen er kjpe i btc-automaten i Oslo, men da hadde man ikke trengt veksle til dash strengt tatt.

Det ble vel fremsatt pstander her i trden om at TB drev med vasking av narkopenger, men
er det faktisk slik at han er blitt tatt for noe snt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in