Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 17:32
  #1213
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Lite off-topic, men på tal om spelställen.
Elton John, världens femte bäst säljande artist någonsin, har även han spelat på SAAB Arena i Linköping. Samtidigt fyller han Gröna Lund flera timmar tidigt och ska även spela på Tele2 Arena så småningom. Har rätt svårt att se honom som en föredetting.

Men har han spelat i Sandviken eller annan lika stor stad nån gång? Det vill jag gärna se källa på i så fall.

Jag garvade seriöst när jag hörde att Deep Purple skulle spela i Sandviken för några år sen.
Citera
2021-12-02, 17:37
  #1214
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Blackmore själv lär inte dra någon megapublik heller, det är jag medveten om. Men Deep Purple skulle otvivelaktigt vinna på att få tillbaka honom. Går att jämföra med Uli Jon Roth som också spelar i byar och på krogar, men skulle han komma tillbaka till Scorpions skulle det bli något stort.
Det är förvisso sant. Men en jämförelse med Scorpions är nog att ta i en smula. Ulis period med bandet är hyllad bland fansen, men den stora massan är mer bekant med deras verk där Jabs spelar gitarr.
Uli återförenades med Scorpions 2006 och 2007 för några framträdanden. Det gjorde en del fans glada men det blev knappast en braksuccé.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Men har han spelat i Sandviken eller annan lika stor stad nån gång? Det vill jag gärna se källa på i så fall.
Nope. Men däremot i Borås, Sundsvall och Tomelilla.
Citera
2021-12-02, 17:41
  #1215
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Men har han spelat i Sandviken eller annan lika stor stad nån gång? Det vill jag gärna se källa på i så fall.
Jag garvade seriöst när jag hörde att Deep Purple skulle spela i Sandviken för några år sen.

Deep Purple till Sandviken
På måndagen meddelade de att det blir två till spelningar i Sverige 2014. En i Linköping – och en i Sandviken.

Artiken är skriven den 12 augusti 2013
https://www.arbetarbladet.se/2013-08...till-sandviken
https://www.gd.se/2013-08-12/deep-purple-till-sandviken
__________________
Senast redigerad av Rebali179 2021-12-02 kl. 17:48.
Citera
2021-12-02, 18:34
  #1216
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Men har han spelat i Sandviken eller annan lika stor stad nån gång? Det vill jag gärna se källa på i så fall.

Jag garvade seriöst när jag hörde att Deep Purple skulle spela i Sandviken för några år sen.
Inget ont om Sandviken. Många artister och band utöver Deep Purple har spelat där genom åren, som till exempel:

Wyclef Jean
50 cent
Bryan Adams
Twisted Sister
Scorpions
Lauryn Hill
Britney Spears
Jimi Hendrix
The Who

Matcher i fotbolls-VM har också spelats i Sandviken.
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2021-12-02 kl. 18:37.
Citera
2021-12-02, 20:25
  #1217
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Inget ont om Sandviken. Många artister och band utöver Deep Purple har spelat där genom åren, som till exempel:

Wyclef Jean
50 cent
Bryan Adams
Twisted Sister
Scorpions
Lauryn Hill
Britney Spears
Jimi Hendrix
The Who

Matcher i fotbolls-VM har också spelats i Sandviken.

Sånt där var dock vanligare förr.
AC/DC spelade i Växjö när de höll på att bli stora. Rolling Stones spelade i en massa hålor i Texas. Motörhead har väl spelat i varenda håla i Sverige nästan.

Men att spela i svensk håla 2021 betyder knappast något bra. Jag har t.ex mycket svårt att se Rolling Stones spela i Lund eller ett återförenat Led Zeppelin spela i Örebro.
Anledningen till att Purple inte får Ullevi är för att de som band är ganska ointressanta efter att ha förlorat både Blackmore och Lord. De lyckades ju inte ens sälja ut Linköping. Sanslöst.
Citera
2021-12-02, 22:14
  #1218
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Sånt där var dock vanligare förr.
AC/DC spelade i Växjö när de höll på att bli stora. Rolling Stones spelade i en massa hålor i Texas. Motörhead har väl spelat i varenda håla i Sverige nästan.

Men att spela i svensk håla 2021 betyder knappast något bra. Jag har t.ex mycket svårt att se Rolling Stones spela i Lund eller ett återförenat Led Zeppelin spela i Örebro.
Anledningen till att Purple inte får Ullevi är för att de som band är ganska ointressanta efter att ha förlorat både Blackmore och Lord. De lyckades ju inte ens sälja ut Linköping. Sanslöst.
De spelade inte ens på Ullevi när Blackmore och Lord var med. På den tiden då Rolling Stones och Bruce Springsteen sålde ut Ullevi så lirade Deep Purple snarare på arenor i kapacitet med Hovet/Scandinavium. Tvivlar starkt på att detta hade ändrats om de stannat.

"Jag brukar inte direkt bry mig om publikmängd i vanliga fall" börjar förresten mer och mer likna en vit lögn.
Citera
2021-12-02, 22:24
  #1219
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Sånt där var dock vanligare förr.
Förr och förr. Sju av de nio konserterna i Sandviken på listan i mitt inlägg gavs 2009 eller senare (eller åtta av tio om man tar med Deep Purple). Tror du fokuserade alltför mycket på Jimi Hendrix och The Who.

Om jag hade velat fokusera mer på förr i tiden i listan över spelningar i Sandviken kunde jag ha nämnt följande band och artister i mitt föregående inlägg:

The Spencer Davis Group
Manfred Mann
The Zombies
Dave Clark Five
Them
Cliff Richard & The Shadows
Citera
2021-12-02, 22:31
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det går definitivt att diskutera i huruvida man bör bry sig om andras kritik. Men världen är inte en perfekt plats och tyvärr fungerar det på detta vis. Slänger man skit så kommer en grupp människor att provoceras av detta. Det gäller att tänka realistiskt och vara beredd på det innan man kastar ur sig något kontroversiellt.

Spelställena må visa att Deep Purple inte har samma dragningskraft som fornstora dagar. Men det är inte heller ett bra kriterium för att ogilla något. Varför följa strömmen? Mycket bättre och hållbart att forma egna åsikter istället.

För övrigt... När Steve Morse var nykomling i Deep Purple så lirade Ritchie Blackmore på Folkets park i just Linköping.

Det var LIDköping :-) och jag var där. Året före såg jag Rainbow på ett fullsatt Cirkus och det var magiskt. Ett år senare så hade osämja redan satt in mellan Ritchie och Doogie White och det smittade av sig..
Såg Purple på ett närmast fullsatt Cloetta Center 2008 och det var en riktigt bra spelning.
Citera
2021-12-02, 22:35
  #1221
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Det var LIDköping :-) och jag var där. Året före såg jag Rainbow på ett fullsatt Cirkus och det var magiskt. Ett år senare så hade osämja redan satt in mellan Ritchie och Doogie White och det smittade av sig..
Såg Purple på ett närmast fullsatt Cloetta Center 2008 och det var en riktigt bra spelning.
LIDköping var det ja. Lätt att förväxla ibland.
2008 ville jag gå, men var dessvärre för ung för att gå på inomhuskonserter. Var nämligen 12 år och åldersgränsen har ju varit 13 år i många år nu, främst pga. ljudnivåerna. Reparerade dock skadan 2014, vilket var enda gången jag någonsin sett Purple.
Citera
2021-12-02, 23:15
  #1222
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
De spelade inte ens på Ullevi när Blackmore och Lord var med. På den tiden då Rolling Stones och Bruce Springsteen sålde ut Ullevi så lirade Deep Purple snarare på arenor i kapacitet med Hovet/Scandinavium. Tvivlar starkt på att detta hade ändrats om de stannat.

"Jag brukar inte direkt bry mig om publikmängd i vanliga fall" börjar förresten mer och mer likna en vit lögn.

Kan Foo Fighters lira på Ullevi kan Purple också det. Problemet är bara att Ullevi har varit för stort för Purple i sisådär 30 år nu, så då blir det ju mindre arenor.

Sabbath spelade på Friends och de har sålt betydligt färre skivor än Purple. Zeppelins återföreningsgig hade ett mycket hårt biljettryck. Purple däremot klarade inte ens av att sälja ut Linköping, och anledningen till det är att de har blivit så ointressanta genom åren då man ersatt viktiga medlemmar och mjölkat på med album som man hade klarat sig utan. Det är sanningen och inget annat är sanningen.

Varför skulle det vara en vit lögn?
Citera
2021-12-02, 23:34
  #1223
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kan Foo Fighters lira på Ullevi kan Purple också det. Problemet är bara att Ullevi har varit för stort för Purple i sisådär 30 år nu, så då blir det ju mindre arenor.

Sabbath spelade på Friends och de har sålt betydligt färre skivor än Purple. Zeppelins återföreningsgig hade ett mycket hårt biljettryck. Purple däremot klarade inte ens av att sälja ut Linköping, och anledningen till det är att de har blivit så ointressanta genom åren då man ersatt viktiga medlemmar och mjölkat på med album som man hade klarat sig utan. Det är sanningen och inget annat är sanningen.
Jo, det stämmer att Blackmores och Lords frånvaro bidrar till att gruppens dragningskraft svalnat. Vad som är ointressant är dock subjektivt. Att något var bättre förr utesluter inte att det fortfarande kan vara bra, och det finns ändå en hel del som även gillar Deep Purples senare år.

Citat:
Varför skulle det vara en vit lögn?
Eftersom du bevisligen lägger väldigt mycket vikt på hur stor ett bands publik är och var de väljer att spela, och även på huruvida band är "föredettingar" eller inte.
Varför basera åsikter på allmänna uppfattningar och popularitet? Visst var det du som sa "kvalitet framför kvantitet" i någon annan tråd, eller missminner jag mig?
Citera
2021-12-02, 23:45
  #1224
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jo, det stämmer att Blackmores och Lords frånvaro bidrar till att gruppens dragningskraft svalnat. Vad som är ointressant är dock subjektivt. Att något var bättre förr utesluter inte att det fortfarande kan vara bra, och det finns ändå en hel del som även gillar Deep Purples senare år.


Eftersom du bevisligen lägger väldigt mycket vikt på hur stor ett bands publik är och var de väljer att spela, och även på huruvida band är "föredettingar" eller inte.
Varför basera åsikter på allmänna uppfattningar och popularitet? Visst var det du som sa "kvalitet framför kvantitet" i någon annan tråd, eller missminner jag mig?

Klart det finns folk som gillar senare Purple också men de är knappast i majoritet. De flesta som går och ser Purple live idag gör det som en kul grej och för att sjunga med till de klassiska låtarna.

Då har du missuppfattat allting. Jag lyssnar på mycket obskyra band som spelar framför 300 pers så fort de gigar. Jag baserar inte mina åsikter på publiken, utan jag sa så för att visa vilket sjunkande skepp Purple är. Jag har inget emot Morse och Airey som personer, men de är helt enkelt inte bättre än Lord och Blackmore. Iaf inte i Deep Purple. Och det har ju visaat sig i praktiken, då Purple knappast säljer ut spelställen i Sverige längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in