Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Och ändå har de inte haft någon riktig hit sedan Blackmores tid.
Jag skulle också mycket hellre se en lite slarvig Ritchie istället för en ganska medelmåttig Steve Morse. Blackmore kan åtminstone fler skalor och är tekniskt skickligare. Steve Morse är långt ifrån lika utmärkande. Till och med jag skulle kunna ersätta honom, helt seriöst.
På listan över världens bästa gitarrister så hamnar Blackmore ganska högt upp. Jag skulle bli förvånad om Morse ens hamnade på en top 200-lista...
Eller tillhör du massan som tycker att Purple kan ta in några helt nya 20-åringar och fortsätta vidare när alla nuvarande medlemmar slängt in handduken?
Blackmore kan fler skalor? Så skulle aldrig en riktig musiker skriva.
Jag tippar att du maler kvintackord med mycket distorsion hemma i ettan varvat med idiotiska inlägg på Flashback.
Och du påstår att du kunde ersätta Steve Morse?
Jag har själv spelat bas i mer än 40 år (även professionellt) och har så pass bra musiköra och koll så att jag anser mig kunna bedöma i varje fall kvalitetsnivån på en musiker.
Med detta sagt skulle jag givetvis inte kunna ersätta ex.v. basisten i Dregs Dave LaRue, det är ytterligare en nivå, världsklass.
Det går givetvis inte att rangordna gitarrister, däremot finns det ett översta elitskikt.
Där sådana tekniker som Steve Vai, Joe Satriani och även Steve Morse regerade i slutet på 70-talet en bit in på 90-talet.
Jag har skrivit det tidigare och skriver det än en gång.
Steve Morse blev utnämnd till bästa allround gitarrist fem olika år i den ansedda gitarrtidskriften "Guitar Player".
Efter fem år kan man inte vinna fler gånger och går istället in i "Guitar Player Gallery of Greats".
Han är den ende förutom Eric Johnson och Steve Howe, som lyckas med denna bedrift.
Han har även vunnit för årets bästa gitarralbum, vid ett par tillfällen (bl.a. Industry Standard) och detta i en facktidning för just gitarrister och musiker.
Så att i frågasätta hans skills eller hans renome bland musiker är lika tokigt, som att påstå att en som vinner Ballon d'Or inte är en bra fotbollsspelare.
https://www.guitarplayer.com/players...-in-five-songs
Steve Morse är (eller var) en sjuhelvetes bra gitarrist punkt.
Sen är det givetvis oftast så att dessa virtuoser i regel inte skapar några klassiska låtar eller har lika många lyssnare på grund av komplexiteten. Det ligger i sakens natur.