2022-02-28, 00:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Ukrainska militären luras nog bara för att ryssarna skall sänka garden, sedan kör de ut alla ryssar, eller?

Vi vet ju om att den ukraiske soldaten är som finnen, helt oövervinnerlig!

Difficult time' for Ukraine's army
Ukraine's military has just given an update on Sunday's fighting. Writing on Facebook, the general staff of Ukraine's armed forces described Sunday as "a difficult time" for the military, saying Russian troops "continue shelling in almost all directions"."
(BBC live blog)
Halmgubbe. Det är nog ingen som hävdat att det inte är ett pågående helvete för Ukrainska armén och att röda armén är starkare på fältet.
Många av oss gläds ändå åt Ukrainas framgångar och Rysslands motgångar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Verkar faktist som att vissa EU-länder kommer skicka stridsflyg och piloter;

"Medlemsländer i EU kommer att förse Ukraina med stridsflyg, rapporterar Wall street journal nyhetsbyrån AFP och Axios.

Den ukrainske utrikesministern Dmytro Kuleba har vädjat till EU:s medlemsländer att skicka både stridspiloter och stridsflygplan.

Under söndagen bekräftade EU:s utrikeschef, Josep Borrell, att vissa länder nu beslutat att skicka stridsplan – men att alla detaljer i frågan ännu inte är klara"

Skiten träffar fläkten.

Man lär inte skicka piloter. Endast plan.
Citera
Medlem
Kanske dags att SÄPO granskar alla ryssälskare här??

En tung natt väntar Kyiv, men de kommer garanterat klara sig! Fanns även bilder på att konvojen bestod av civila fordon. Då behövs inte ens NLAWs, utan räcker med en Molotov
Citera
2022-02-28, 00:10
Medlem
Haags fredspalats har bekräftat att de nu har ett fall, framfört av Kiev.

Det man från ukrainskt håll poängterar är att Rysslands påstående om ett systematiskt folkmord som rättfärdigande för deras invasion är falskt.
Citera
2022-02-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Såvida de inte ska skjuta mot bostadshus vet jag inte riktigt hur de ska kunna använda dessa vapen effektivt. De är skapade för att bränna inne talibaner i grottsystem.

Är inte det enbart ett av användningsområdena? Såg precis en dokumentär om dessa vapen (warthog defens på YT, bra kanal) och de verkar rätt brutala. Tänker om ryssarna har en mindre skog framför sig där man vet att Ukraina har hundratals infanterister utrustade med sams och javelins, kan de inte användas i ett sådant scenario?
Citera
2022-02-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Är skillnad på att öva och på skarpt läge, givetvis har de övat men långt ifrån till den grad de behövde. Många av soldaterna har heller ingen aning vad de ens gör där eller vart de ska.

Ja de har kommit till kiev, något annat vore katastrof med den totala överlägsenhet de besitter och de lär såklart slå ut den ukrainska reguljära armén tids nog men till en väldigt stor kostnad. Nej man ska inte underskatta Ryssland de besitter såklart kunskap och modern krigsmateriel som kan konkurera bra med väst men att kalla inledningen på kriget för något annat än ett taktiskt och logistiskt misslyckande blir svårt.

Ja, vi får väl se vad som händer under närmaste dygnet.
Citera
Medlem
Som jag sa tidigare i tråden,
så har Putin gått in väldigt försiktigt ( om man kan uttrycka sig så) i jämförelse vad man brukar göra som Ni just nämnde så brukar man bomba kratfverk första dagarna.

Min bekant som är ifrån Ukraina, bor i Charkiv sa i början att det inte var sådär jätte dramatisk. Ström, värme hade de (vet inte nu) men enda som de inte hade var mat...de kunde inte gå handla då inget kom in. Apotek fanns öppet på vissa platser

Men nu är det en 5 km kolumn av Ryska soldater mot Kiev så hoppas båda stannar med vit flagg och förhandlar , under förhandlingen total stopp. EU/NATO lägger sig inte i, så det inte blir mer elände av bekostnad av Ukraina.

1. Garantier att Ukraina inte är medlem i NATO

2. Garantier Ryssland aldrig sätter sin fot i Ukraina

3. Nu lär det vara svårsmält men senare evig fred/vänskap

Sen hoppas jag NATO slutar sen med kalla kriget fasoner och slutar med expansion och vice versa Ryssland

(ja jag vet fredsavtal i slutändan håller inte, men överskådlig framtid åtminstone)

Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Konstigt att det tagit tills nu för att slå ut kraftverket. Bör väl ha gjorts dag ett kan man tycka.
Senast redigerad av David1982 2022-02-28 kl. 00:19.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Lustigt med alla som tycker det är okay att Ryssland går in i Ukraina för att USA invaderat en massa länder tidigare? Så får att man är less på USA så är det bra att Ryssland invaderar ett land som inte deltagit i någon form av invation av något grannland? Jag förstår inte logiken, kan någon förklara?

Läser man i denna tråd börjar jag undra om jag är den enda som är anti globalism anti massinvandring, tycker Sverige borde låta bli NATO, tycker att Afghanistan, Syrien, Irak och Libyen var bättre länder innan USA/NATO bestämde sig för att bomba fram "demokrati" (Sverige hade då haft minst 400.000 mindre blattar dessutom), höll Trump över Obama, tycker Covid-19 hysterin var brutalt överdriven mm men samtidigt fullt ut håller på Ukraina i det här kriget och hoppas att Putins generaler så snabbt som möjligt skjuter honom innan fler behöver dö på båda sidor?

Några saker jag läst senaste dagarna:
2014 fick en persons dotter i Ukraina, (hon läste på universitet) 100 dollar per dag om hon reste till Kiev och demonstrerade, andra skrev att det var Soros som betalade de pengarna...

Nån judetidning i USA skrev att Ukraina var det enda land förutom Israel som leddes av judar.

Ukrainas bidrag till mello anklagades för att ha besökt Krim illegalt, så hon valde att inte ställa upp. Nåt tidigare år så krävde de att artisten skulle skriva på att denne aldrig skulle besöka Ryssland i framtiden, artisten vägrade då också.

Ukraina stängde av en grävd kanal till Krim som försedda Krim med 60% av dess vatten.

Så jag tycker en hel del saker pekar på att det är ganska så rutten ledning i Ukraina, med tanke på att det är en hel del rysstalande som bor i Ukraina, jag får intrycket att de diskrimineras.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Matat du han än.

Denna användare är Putin lover.

Finns väl kvar typ 1 miljon frivilliga bara i Kiev så det är bara för han att svälja
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Man lär inte skicka piloter. Endast plan.
De har ju efterfrågat plan inklusive piloter men jag tror också planen får räcka, å andra sidan är det tillåtet att delta frivilligt i kriget i många länder och planen måste ju även dit på något vis.
Citera
2022-02-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Lustigt med alla som tycker det är okay att Ryssland går in i Ukraina för att USA invaderat en massa länder tidigare? Så får att man är less på USA så är det bra att Ryssland invaderar ett land som inte deltagit i någon form av invation av något grannland? Jag förstår inte logiken, kan någon förklara?

Läser man i denna tråd börjar jag undra om jag är den enda som är anti globalism anti massinvandring, tycker Sverige borde låta bli NATO, tycker att Afghanistan, Syrien, Irak och Libyen var bättre länder innan USA/NATO bestämde sig för att bomba fram "demokrati" (Sverige hade då haft minst 400.000 mindre blattar dessutom), höll Trump över Obama, tycker Covid-19 hysterin var brutalt överdriven mm men samtidigt fullt ut håller på Ukraina i det här kriget och hoppas att Putins generaler så snabbt som möjligt skjuter honom innan fler behöver dö på båda sidor?
Ryssland invaderade mellan östern långt innan USA, speciellt i Afghanistan som dem förstörde totalt. Ryssland har alltid krigat genom alla år och styr typ alla länder runt om sig med en ditsatt diktator osv. Precis det Putin vill göra med Ukraina nu med, Sovjet all over again.
Underbart att Ukrainarna inte ger upp och krigar på trots oddsen emot sig.
Citera
2022-02-28, 00:12
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag minns dessa bilder när dom först visades, samtidigt som Carl Bildt, känd landsförrädare, uttalade sig om detta och tyckte mer eller mindre att offren provocerat dom stackars nazisterna och fotbollshuliganer,

Ja tvingat dom mer eller mindre att tända på, våldta, slå och mörda dessa rysktalande invånare...

Vore intressant att se vad Bildt sade om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in