Citat:
Ursprungligen postat av
EKOnotNOM
Det här kan vara nått. Om Kina går ut och säger åt Putin att lämna Ukraina eller avbryta samarbete med gas/olja.
EU få ersätta gasen från andra länder, då alla är oberoende från ryska gasen. Frågan om det finns tillräckligt med gas i andra länder för att täcka behovet.
Ryssarna har mest gas. Men det finns mycket i andra länder också. Jag tror det finns tillräckligt... men det kommer bli dyrare... Det är dock bara temporärt som det blir dyrare... Inom några månader är Putin borta/avsatt tror jag :-)
https://www.worldometers.info/gas/ga...es-by-country/
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Minst två problem med det. Hur ska Europa ta i mot det på kortsiktigt? Problem med hamnar. Qatar kan inte öka produktionen säger de. Och de har redan kontrakt med Asien. Jag undrar verkligen om Norge kan öka produktionen och transportera den. USA - hamn och transportproblem. På längre sikt går det att lösa. Det är ett skäl till att ryssarna fortsätter sälja gas. De vill inte bli av med kunderna.
Jo då, jag känner till att kapaciteten för att ta emot LNG-fartyg är maxad. Det tar säkert lite tid att utöka den.
MEN, och det här är viktigt, huvudskälet till de olika problembeskrivningarnar är att Tyskland inte vill förlora den billiga gasen de köper från Ryssland. De säger att det är problem med hamnar, brist etc... men det handlar i botten om att Tyskland inte vill förlora sin ledande ekonomiska ställning... de vill inte betala dyrt för gas.
Det är åtminstone vad jag tror.