2022-02-28, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Norge, USA, Qatar etc kan ju leverera gas. Visst, det kommer bli dyrare.

Minst två problem med det. Hur ska Europa ta i mot det på kortsiktigt? Problem med hamnar. Qatar kan inte öka produktionen säger de. Och de har redan kontrakt med Asien. Jag undrar verkligen om Norge kan öka produktionen och transportera den. USA - hamn och transportproblem. På längre sikt går det att lösa. Det är ett skäl till att ryssarna fortsätter sälja gas. De vill inte bli av med kunderna.
Citera
Medlem
Har konvojen anlänt till Kiev ännu?
Citera
Medlem
Är detta den sämst planerade/utförda invasionen någonsin?
Ryssarna har verkligen noll flöde eller momentum... Vad håller de på med egentligen? Hitills känns det mest som lite oorganiserade random attacker här och där, spretigt.

Kan det vara så att de ryska alkoholiserade lågmotiverade soldaterna helt enkelt börjat tröttna på skiten och vill dra hem? Trötta måste de väl också vara för det är väl inte skönt att sova i de där lastbilarna/krigsfordon
Citera
2022-02-28, 05:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Är detta en aktuell video?
Verkar vara från andra världskriget.
Citera
2022-02-28, 05:32
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Nordkorea har väl ännu sämre/rostigare teknik/vapen än Ryssland, skulle jag gissa på. Sen ser USA allt de gör från sina satelliter så det är nog inget att oroa sig över. USA har stenkoll på var allt är och allt de gör, och har god kontakt med de andra stora krigsmakterna i NATO.
Där har du, bränsle på elden.
USA lägger sig in för mycket. I varenda konflikt och krig. Alltid ska vara nåt slags räddare men när de startar krig då är det ok och nödvändigt.
Jag är varken för Putin eller USA.
Citera
2022-02-28, 05:34
Medlem
Citat:
Ryssarna har verkligen noll flöde eller momentum... Vad håller de på med egentligen? Hitills känns det mest som lite oorganiserade random attacker här och där, spretigt.

Kan det vara så att de ryska alkoholiserade lågmotiverade soldaterna helt enkelt börjat tröttna på skiten och vill dra hem? Trötta måste de väl också vara för det är väl inte skönt att sova i de där lastbilarna/krigsfordon

Känns lite som så faktiskt. Fulla ryssar som tror dom är på övning och är på sightseeing på landsbygden. Men vips så får dom soppatorsk och sen så kommer det en civil o skäller på dom så dom ger upp eller så blir dom bombade...

Betänk att många har redan legat ute i fält lång tid innan denna invasion.
Citera
2022-02-28, 05:35
Avstängd
Citat:

Flygplanen ser ut att vara från WW2.
Citera
2022-02-28, 05:37
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Nu jävlar, eller 🤷🏻‍♂️

https://mobile.twitter.com/A1_Childr...45481603567624

Men herregud. Använder de så gamla plan?
Citera
Bannlyst
Citat:

Tror det, en till..

https://mobile.twitter.com/jlee2733/...53631849267203
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Det här kan vara nått. Om Kina går ut och säger åt Putin att lämna Ukraina eller avbryta samarbete med gas/olja.

EU få ersätta gasen från andra länder, då alla är oberoende från ryska gasen. Frågan om det finns tillräckligt med gas i andra länder för att täcka behovet.
Ryssarna har mest gas. Men det finns mycket i andra länder också. Jag tror det finns tillräckligt... men det kommer bli dyrare... Det är dock bara temporärt som det blir dyrare... Inom några månader är Putin borta/avsatt tror jag :-)

https://www.worldometers.info/gas/ga...es-by-country/

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Minst två problem med det. Hur ska Europa ta i mot det på kortsiktigt? Problem med hamnar. Qatar kan inte öka produktionen säger de. Och de har redan kontrakt med Asien. Jag undrar verkligen om Norge kan öka produktionen och transportera den. USA - hamn och transportproblem. På längre sikt går det att lösa. Det är ett skäl till att ryssarna fortsätter sälja gas. De vill inte bli av med kunderna.
Jo då, jag känner till att kapaciteten för att ta emot LNG-fartyg är maxad. Det tar säkert lite tid att utöka den.

MEN, och det här är viktigt, huvudskälet till de olika problembeskrivningarnar är att Tyskland inte vill förlora den billiga gasen de köper från Ryssland. De säger att det är problem med hamnar, brist etc... men det handlar i botten om att Tyskland inte vill förlora sin ledande ekonomiska ställning... de vill inte betala dyrt för gas.

Det är åtminstone vad jag tror.
Senast redigerad av Madagascar 2022-02-28 kl. 05:40.
Citera
2022-02-28, 05:38
Medlem
Citat:

Ryssarna har väl samma problem som de flesta länder i världen. Man har inte utfört någon större operation på 50 år. Dessutom finns det nya vapensystem mm. Sen, om vi ska tro amerikanska källor så verkar de ryska generalerna underskattat Ukrainas förmåga och satt upp mål som inte kunde nås snabbt och utifrån det allokerat för lite resurser till den initiala fasen av kriget.

Det sagt på slagfälten kan Ryssland fortfarande beroende på vilka mål Putin nöjer sig med. Men till vilken ekonomisk kostnad kan man ju undra.

Problemet för Ryssland är för varje sak man bombar sönder ju argare blir Ukrainare och man måste betala för det efter kriget om man tänker ta kontroll över Ukrainas framtid. Om det är sant det Putin säger att Ukraina aldrig har funnits. Så kan jag garantera att det finns nu. Det har Putin själv fixat.
Citera
2022-02-28, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ryssarna har mest gas. Men det finns mycket i andra länder också. Jag tror det finns tillräckligt... men det kommer blir mycket dyrare...

https://www.worldometers.info/gas/ga...es-by-country/

Jo då, jag känner till att kapaciteten för att ta emot LNG-fartyg är maxad. Det tar säkert lite tid att utöka den.

MEN, och det här är viktigt, huvudskälet till de olika problembeskrivningarnar är att Tyskland inte vill förlora den billiga gasen de köper från Ryssland. De säger att det är problem med hamnar, brist etc... men det handlar i botten om att Tyskland inte vill förlora sin ledande ekonomiska ställning... de vill inte betala dyrt för gas.

Det är åtminstone vad jag tror.

Vi får hoppas på en varm vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in