Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 07:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja det ser ju fint ut eller vad tror vi nu?
Jag tror att blankarna har hittat helt fel!

Pareto utgår från substansvärde när de sätter sin riktkurs, vilket inte är bra, man måste titta på kassaflöden.

Vidare måste man ha höga riktkurser på SBB. Den enda som var negativ fick sparken så du har inte ens möjligheten att ogilla aktien för du får inte ha kvar jobbet. Mot bakgrund av det ska du nog inte lägga för mycket vikt vid riktkurserna. Riktkurserna följer aktiekursen, inte tvärtom.
Citera
2022-02-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Pareto utgår från substansvärde när de sätter sin riktkurs, vilket inte är bra, man måste titta på kassaflöden.

Vidare måste man ha höga riktkurser på SBB. Den enda som var negativ fick sparken så du har inte ens möjligheten att ogilla aktien för du får inte ha kvar jobbet. Mot bakgrund av det ska du nog inte lägga för mycket vikt vid riktkurserna. Riktkurserna följer aktiekursen, inte tvärtom.
Va! Nä det tror jag inte. Varför skulle den fått sparken? Här får du visa en källa på det. Vi bor ju inte i ett kommunist land!
Citera
2022-02-26, 18:26
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Va! Nä det tror jag inte. Varför skulle den fått sparken? Här får du visa en källa på det. Vi bor ju inte i ett kommunist land!

https://www.avanza.se/placera/telegr...behall-di.html

Jag har ingen stark åsikt om SBB men jag har en stark åsikt om analytiker: de är en hög med skojare.
Speciellt Paretos SBB-analytiker som fokuserar för mycket på substansvärde. Inte bra.
SBB kan kanske vara värt 60+ men man måste analysera själv, man kan inte lita på Pareto.
Citera
2022-02-26, 18:40
Medlem
Citat:

https://www.avanza.se/placera/telegr...behall-di.html

Jag har ingen stark åsikt om SBB men jag har en stark åsikt om analytiker: de är en hög med skojare.
Speciellt Paretos SBB-analytiker som fokuserar för mycket på substansvärde. Inte bra.
SBB kan kanske vara värt 60+ men man måste analysera själv, man kan inte lita på Pareto.
Mm.. fast han fick ju lite fel!
Citera
2022-02-26, 18:44
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Mm.. fast han fick ju lite fel!

Jao, helt klart ingen bra period på jobbet för den snubben.

Men! Vi vet inte hur den här aktien kommer gå på lång sikt. Det kan vara ett fall av dålig långsiktig avkastning för att folk har pumpat upp den för högt. Finns många sådana fall.

Oavsett vilket är det skumt att du inte kan ogilla aktien utan att få sparken. Det är samma i Tesla, de flesta björnarna har kapitulerat och skickat upp riktkursen till 800 dollar eller däromkring.

Det är inget bra tecken för analytikerbranschen när de anpassar analysen efter aktiekursen.
Citera
2022-02-26, 18:46
Medlem
Citat:
Jao, helt klart ingen bra period på jobbet för den snubben.

Men! Vi vet inte hur den här aktien kommer gå på lång sikt. Det kan vara ett fall av dålig långsiktig avkastning för att folk har pumpat upp den för högt. Finns många sådana fall.

Oavsett vilket är det skumt att du inte kan ogilla aktien utan att få sparken. Det är samma i Tesla, de flesta björnarna har kapitulerat och skickat upp riktkursen till 800 dollar eller däromkring.

Det är inget bra tecken för analytikerbranschen när de anpassar analysen efter aktiekursen.
Det där är totalt skit snack och det vet du!
Citera
2022-02-28, 11:37
Medlem
gofigurs avatar
Två råd kom idag

Börsveckan:
"Fastighetsbolaget SBB har varit i hetluften med en blankarrapport och ett bokslut som överlag var stabilt. Aktiekursen har pressats, vilket ger ett köpläge, bedömer tidningen som behåller sitt köpråd."

Afv:
""Vi är inte överdrivet imponerade av Viceroys blankarrapport mot fastighetsbolaget SBB, men vi är ännu mer oroade över Ilija Batljans lätt oseriösa mottack", skriver Affärsvärlden i en analys på måndagen.

"Framtiden får utvisa hur allt detta spelar ut. SBB är som sagt relativt billigt, men inte tillräckligt för att aktien ska vara intressant givet det osäkra läget. Vi stannar vid ett neutralt råd", skriver Affärsvärlden i sin slutsats."

Afv är ändå lite imponerade av Viceroys blankarrapport!
Citera
2022-02-28, 14:00
Medlem
gofigurs avatar
vänta nu....

"vi är ännu mer oroade över Ilija Batljans lätt oseriösa mottack", skriver Affärsvärlden "

Afv oroas mer av IB:s motattack än av blankarmaffians maffiametoder??

Samtidigt:
"S&P bekräftar SBB:s investment grade rating BBB- med positiva utsikter "

https://ffj-online.org/2019/11/04/fr...ceit-part-one/
Senast redigerad av gofigur 2022-02-28 kl. 14:15.
Citera
2022-02-28, 16:28
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Chansen är väl snarare att sälja nu för över 40 kr om man har SBB i portföljen?
Nja, jag är inte så säker på det. Jag har en chanspost som betalar min garageplats varje månad..
Citera
2022-02-28, 21:34
Medlem
Catellas avatar
Under 40kr känns givet!
Citera
2022-03-07, 18:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catella
Under 40kr känns givet!