Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-12, 00:42
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har man en domedagsmaskin (gott om kärnvapen) så behöver man inte ha några motdrag.

Sant. Hoppas vi slipper kärnvapen. Men kommer Ryssland att låta sig besegras utan att använda kärnvapnen?
Citera
2022-05-12, 00:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Sant. Hoppas vi slipper kärnvapen. Men kommer Ryssland att låta sig besegras utan att använda kärnvapnen?
Så länge deras gränser inte hotas så tror jag att de låter raketerna stanna under marken.

Blir de det första landet i världen att använda kärnvapen för en invasion, så öppnas en låda med skit som lär konsumera hela den diktatorstyrda världen.
Citera
2022-05-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Nu har ju dock Ryssland redan brutit avtalet.

Öh, vilket avtal med Finland har Ryssland redan brutit?

Frågan var väl om Sovjets och Finlands avtal från 40-talet (som stadgade att Finland inte fick gå med i en militär allians riktad mot Sovjet/Ryssland) fortfarande gällde och om Ryssland övertagit det här avtalet från Sovjet precis som en massa andra avtal som t ex START-avtalen.

Rent juridiskt skulle jag inte bli förvånad om de här avtalen fortfarande gäller enligt traditionellt juridiskt tänk. Servitutsavtal som innebär förpliktelser eller rättigheter brukar ju gälla även om man styckar av eller delar upp en tomt och den gamla fastighetsbeteckningen försvinner, det är ett möjligt analogt tänk. Har dock inte sett att vare sig Finland eller Ryssland anfört några juridiska resonemang i den här frågan. Har inte heller sett något på Flashback eller i alternativmedia heller. Det jag sett är väl att Ryssland anser att avtalet gäller. Inget mer. Jag har t ex inte sett något typ "Finland anser att avtalet inte längre gäller för att bla, bla, bla".

Sedan är väl de stora problemen 1) om Ryssland anser att avtalet gäller och 2) vad Ryssland eventuellt tänkt göra åt detta.

Själv tycker jag att Sverige under de här omständigheterna bör säga upp försvarsavtalet med Finland från 2018 och inte koordinera sin NATO-ansökan med Finland. Jag tycker att det verkar vettigast att hålla sig så långt borta som möjligt från den här konflikten.
Citera
2022-05-12, 00:50
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ryssland drar sig antingen tillbaks eller så tröttas deras militär ut i Ukraina tills ingenting längre finns kvar av den.

Ingen vinner. Detta krig har bara förlorare. I bästa fall går vi efteråt tillbaks till hur vi hade det innan 2014.

Endast Ukraina, men väst kommer att stå för uppbyggnaden sedan.

Ja, det kan bli så. Kan bli en besk medicin för ryssarna att förlora Krim. Ryska stormakten är slut. Eventuellt kan man kanske få hyra Krim när det hela är klart?
Citera
2022-05-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är därför vi bör utplåna Ryssland först. Ryssland saknar existensberättigande.

Baserat på vad du baserar att Ryssland inte bör få existera på, så kan du lika gärna lyfta ditt vapen mot USA, Frankrike eller i stort sett vilket annat land som helst som invaderar och bombar sönder helt i onödan. Men nej, eftersom du är hjärntvättad så kommer du aldrig dra en kopplingen. Ni svennar är verkligen tragiska små individer.
Citera
2022-05-12, 01:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, det kan bli så. Kan bli en besk medicin för ryssarna att förlora Krim. Ryska stormakten är slut. Eventuellt kan man kanske få hyra Krim när det hela är klart?
Befolkningen på Krim vill ha sitt paradis tillbaks. De kommer aldrig att släppa in ryssen där igen när den väl jagats bort.
Citera
2022-05-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Därför att det skulle starta 3e ww. Antagligen. En invasion med konventionella vapen kanske skulle begränsas. Men invasion av ett EU land skulle inte kunna tolereras av Europa. Så det skulle bli storkrig.

Tidigare har det ju här på Flashback låtit så att vi måste gå med i NATO eftersom den militära delen i EU-samarbetet inte innebär några ömsesidiga försvarsförpliktelser. Men enligt dig finns det alltså sådana? Och man skulle alltså eskalera till ett fullskaligt kärnvapenkrig i dagens läge när Ryssland har ett övertag i form av hypersoniska missiler, antimissilförsvar och har fler kärnladdningar än USA? Är inte risken större att man bara cashar in den negativa PR det blir för Ryssland att nuka Finland?

Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Terrorbomba och försöka skrämma svenskarna till att inte gå med i Nato? Kanske

Tror jag inte på. Sverige ligger längre bort från Ryssland än Baltikum och Finland. Sverige har också redan skrivit på Värdlandsavtalet som innebär att USA kan placera kärnvapenbestyckade ubåtar i svensk innerskärgård om man kallar detta för "övning". Rent militärt innebär det nog inte så stor skillnad för Ryssland om Sverige går med i NATO. Den risk jag spontant ser är väl kopplingen till Finland (genom försvarsavtalet från 2018) OM det nu finns ett avtal från 40-talet som Ryssland anser att Finland bryter mot och därmed anser att man är tvungen att statuera exempel för att skrämmas. Gör Ryssland något mot Finland så blir det nog något som har tillräcklig skrämselfaktor och som gör det hälsofarligt för militär personal att vistas längre tider i Finland. Det är vad jag tror.
Citera
2022-05-12, 01:18
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Befolkningen på Krim vill ha sitt paradis tillbaks. De kommer aldrig att släppa in ryssen där igen när den väl jagats bort.

Nej, ryssarna kanske inte behöver den där flottbasen mer. Det blir tungt för dom.
Citera
2022-05-12, 01:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Fast nu handlar det om Sveriges försvar. Och att vi kan sitta med på Nato-mötena också.

Och?! Vi är land nummer 32 av 32. Vi är sist in. Sverige 1990 hade i alla fall respekt i världen. Idag är vi ett jävla skämt. Ett skräckexempel!

Går vi inte med i NATO så har vi möjligtvis en röst i framtiden som alliansfri. Går vi med i NATO så kommer ingen ta något av det vi säger på allvar eftersom det är USA som bestämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av RAmguxfua
permittenttrafiken, järnmalmen, kullagertrafiken, godstrafiken, evakueringen av tyska nazister, teknologi och industri överföringen ... Sverige var neutrala ...

Att vi höll oss utanför kriget räddade nog livet på en hel del danskar, norrmän och finländare och en massa judar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Öh, vilket avtal med Finland har Ryssland redan brutit?

Frågan var väl om Sovjets och Finlands avtal från 40-talet (som stadgade att Finland inte fick gå med i en militär allians riktad mot Sovjet/Ryssland) fortfarande gällde och om Ryssland övertagit det här avtalet från Sovjet precis som en massa andra avtal som t ex START-avtalen.

Rent juridiskt skulle jag inte bli förvånad om de här avtalen fortfarande gäller enligt traditionellt juridiskt tänk. Servitutsavtal som innebär förpliktelser eller rättigheter brukar ju gälla även om man styckar av eller delar upp en tomt och den gamla fastighetsbeteckningen försvinner, det är ett möjligt analogt tänk. Har dock inte sett att vare sig Finland eller Ryssland anfört några juridiska resonemang i den här frågan. Har inte heller sett något på Flashback eller i alternativmedia heller. Det jag sett är väl att Ryssland anser att avtalet gäller. Inget mer. Jag har t ex inte sett något typ "Finland anser att avtalet inte längre gäller för att bla, bla, bla".

Sedan är väl de stora problemen 1) om Ryssland anser att avtalet gäller och 2) vad Ryssland eventuellt tänkt göra åt detta.

Själv tycker jag att Sverige under de här omständigheterna bör säga upp försvarsavtalet med Finland från 2018 och inte koordinera sin NATO-ansökan med Finland. Jag tycker att det verkar vettigast att hålla sig så långt borta som möjligt från den här konflikten.

Finland är vårt broderfolk. Vi ska inte ge oss in i konflikten Ryssland/Ukraina. Vi ska hålla oss utanför NATO i alla fall officiellt och vi ska förmå Finland att göra detsamma. Biffa upp vårt försvar rejält genom att lägga 4-5% av BNP närmaste 10 åren. Se till att repatriera 2-3 miljoner av första, andra och tredje generationens invandrare från kaos-områden och kaos-kulturer.
Citera
2022-05-12, 01:41
Medlem
Vem är det egentligen som krigar mot vem? Låt säga att Ryssland förklarar krig mot Sverige. Vem är det som krigar? Ryssland? Nej. Det är människor från Ryssland. Människor som är dumma nog att åka till nått random ställe i världen och utöva våld mot människor de saknar någon som helst relation till. Idioti. Ren jävla idioti. Och vi ska bry oss om detta trams? Dessa jävla idioter som är dumma nog att lyda nån jävla maktgalen psykopat. Då är ni lika idiotiska själva. Sverige är bara ett jävla utrymme. Ett ställe att vistas på.
Citera
2022-05-12, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
[- - -] Biffa upp vårt försvar rejält genom att lägga 4-5% av BNP närmaste 10 åren.

Mer än 100 miljarder extra på försvaret?! Vansinne. Vill du höja skatterna eller skära i andra utgifter?

Citat:

Se till att repatriera 2-3 miljoner av första, andra och tredje generationens invandrare från kaos-områden och kaos-kulturer.

Med dylika förslag som retar invandrarna löper kvarvarande svennar, under den långa övergångsperiod som svennar kommer att finnas kvar, ökad risk för diskriminering. Eller värre grejer. Positiv särbehandling kan bli mer radikal. Critical Race Theory kan implementeras mer handgripligt ā la Julius Malema i en svensk version av "Shoot to kill, kill (kiss the Boer": "Shoot to kill, kiss the Svenne". Okej, alla folkgrupper som styrs av andra folkgrupper, t ex genom att vara i minoritet, riskerar väl negativ behandling av den styrande folkgruppen. Min gissning är väl dock att det smartaste man kan göra är att minimera den risken när man väl släppt in en massa invandrare.

-----------------------------

Mer on-topic: Har varit in och läst på RT.com (stor rysk nyhetssajt) med hjälp av Psiphon 3 (enklare än att gå via proxyserver själv).

https://www.rt.com/russia/555319-uk-...land-security/

Läste där att Finlands och Sveriges regeringar beslutat sig för att ansöka om NATO-medlemskap p g a att opinionen svängt drastiskt. Skulle också tro att krigsrelaterade artiklar i stora medier i Ryssland filtreras idag innan de släpps. Så det här borde vara en officiellt godtagen infallsvinkel på problemet. Med den här infallsvinkeln på finskt (och svenskt) NATO-medlemskap borde det vara knepigt att sälja ett anfall mot Finland som något bra till den ryska opinionen. Därför tror jag inte att Ryssland anfaller p g a finsk ansökan om NATO-medlemskap. Det här stärker mitt intryck att det gör rätt liten skillnad för Ryssland om Finland och Sverige går med i NATO efter att Värdlandsavtalet undertecknats. Så problemet att söka NATO-medlemskap är väl inte att Ryssland anfaller om vi söker medlemskap.
Senast redigerad av Tarningen 2022-05-12 kl. 02:19.
Citera
2022-05-12, 03:11
Citat:
Och?! Vi är land nummer 32 av 32. Vi är sist in. Sverige 1990 hade i alla fall respekt i världen. Idag är vi ett jävla skämt. Ett skräckexempel!

Går vi inte med i NATO så har vi möjligtvis en röst i framtiden som alliansfri. Går vi med i NATO så kommer ingen ta något av det vi säger på allvar eftersom det är USA som bestämmer.

Att vi höll oss utanför kriget räddade nog livet på en hel del danskar, norrmän och finländare och en massa judar.

Finland är vårt broderfolk. Vi ska inte ge oss in i konflikten Ryssland/Ukraina. Vi ska hålla oss utanför NATO i alla fall officiellt och vi ska förmå Finland att göra detsamma. Biffa upp vårt försvar rejält genom att lägga 4-5% av BNP närmaste 10 åren. Se till att repatriera 2-3 miljoner av första, andra och tredje generationens invandrare från kaos-områden och kaos-kulturer.

Vi ska visst gå med i Nato.
Bra att ha USA i ryggen.
Personligen hoppas jag att Donald Trump blir president igen. Jag gillar den gubben.
Då blir det en perfekt värld i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in