Citat:
Ursprungligen postat av
NordicKnight
Nu har ju dock Ryssland redan brutit avtalet.
Öh, vilket avtal med Finland har Ryssland redan brutit?
Frågan var väl om Sovjets och Finlands avtal från 40-talet (som stadgade att Finland inte fick gå med i en militär allians riktad mot Sovjet/Ryssland) fortfarande gällde och om Ryssland övertagit det här avtalet från Sovjet precis som en massa andra avtal som t ex START-avtalen.
Rent juridiskt skulle jag inte bli förvånad om de här avtalen fortfarande gäller enligt traditionellt juridiskt tänk. Servitutsavtal som innebär förpliktelser eller rättigheter brukar ju gälla även om man styckar av eller delar upp en tomt och den gamla fastighetsbeteckningen försvinner, det är ett möjligt analogt tänk. Har dock inte sett att vare sig Finland eller Ryssland anfört några juridiska resonemang i den här frågan. Har inte heller sett något på Flashback eller i alternativmedia heller. Det jag sett är väl att Ryssland anser att avtalet gäller. Inget mer. Jag har t ex inte sett något typ "Finland anser att avtalet inte längre gäller för att bla, bla, bla".
Sedan är väl de stora problemen 1) om Ryssland anser att avtalet gäller och 2) vad Ryssland eventuellt tänkt göra åt detta.
Själv tycker jag att Sverige under de här omständigheterna bör säga upp försvarsavtalet med Finland från 2018 och inte koordinera sin NATO-ansökan med Finland. Jag tycker att det verkar vettigast att hålla sig så långt borta som möjligt från den här konflikten.