Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-10, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
nnu en Elon-hatande bjrn som snackar dynga. Nu r det vll nd ganska uppenbart att det r bjrnarna som r besatta av Musk?

Absolut inte en hatet.

Jag gillar honom fr han lyckas alltid lura av folk pengar och ven mig p lite Dogcoin. Men det bjuder jag p
Jag ser upp till honom fr han talar s maniskt om sina saker som han verkligen trodde p det. Men innerst inne r det en lek fr honom.

Han besitter sdan makt genom bde sikter och ekonomisk frmga att han kan i stort sett gra som han vill med aktiemarknaden.
Samt att han inte r PK r stort fr mig.

S skippa snacket om hatet fr jag r mer s fall en beundrare.

Men vad det gller hans bilar s ser jag faktiskt att det r en hype. Bilen r undermlig jmfrt med mnga andra mrken och nd r priset s hgt.
Samt kvaliteten s dlig.

Lr dig skilja p hat och att ifrgastta Elons ml med frsljning av aktier. Tack p frhand
Citera
2022-08-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det r hr jag menar du och mnga med dig har fel, systemet behver absolut inte vara perfekt. Det rcker att det r ngorlunda skert och att potentialen finns fr skrare krning n mnniskor fr att det ska vara en vinst. En 16-rig vningskrare r ju lngt ifrn sker men fr vara ute och kra, med versyn, tills dess att denne r 18 samt visat upp en viss niv av sker krning. Efter det litar man p att den fraren inte frsmrar statistiken. Samma sak br glla med en AI-frare.

Om kravet r att FSD mste vara perfekt hamnar vi i ett moment 22 dr ett system aldrig tillts gra misstag, lra sig och bli bttre. Och s som systemen fungerar nu med AI/NN mste inlrningen ske genom krande i verklig trafik. Sjlvklart mste dock detta ske p ett s skert stt som mjligt, drav systemet med safety score och piska om betafraren misskter sig.

Att du med diverse tricks lyckas f en 16-rig vningskrare att beg misstag r inget bevis fr att vi ska sluta med systemet fr vningskrning och krkort. Utan allt handlar om risk/reward. I vissa lnder fr ju folk krkort betydligt tidigare n vid 18, eller landets rttsystem bryr sig inte s mkt om du har krkort eller inte. Fler olyckor sker men vrdet av folks mjlighet att kra bil bedms vara vrt det. I Sverige har vi t.ex ganska strikta regler.

Men krver man extremt hgre skerhetsgrad / perfekt skerhetsgrad enbart p.g.a att en AI kr istllet fr en mnniska frdrjer man bara den framtiden nr AI lrt sig att kra nra perfektion. Och mnga trafikanter hinner d p vgen dit p.g.a fulla/trtta/klantiga mnskliga frare.

Kan dock hlla med om att det r mrkligt med den snubben som blev av med jobbet efter FSD-krocken med stolpen. P klippet sg det ut som han var redo att ta ver, han hann inte helt enkelt.

En annan grej r att med tanke p sttet NN/AI lr sig kan det vara rtt stor skillnad p en docka och ett faktiskt barn. Du kommer ju aldrig hitta en verklig situation nr ett barn str 100% blickstilla p vgen, det hnder bara i simulationer eller med just dockor. S kan mkt vl vara s att FSD inte r trnat p det, och drav fick blskrm och krockade med dockan.
Nu verkar du nd ha utgngspunkten att sjlvkrande ai bilar r ngot vi alla vill uppn, bde individer och myndigheter, det frstr jag inte riktigt? Varfr r det ett sjlv ndaml? Tesla vill uppn det fr att tjna pengar, aktiegarna av samma anledning. Visst hade det varit sknt om man kunde bli krd av sin bil till ngon polare, dricka en massa l och sedan bli hemkrd, men det r inte s att jag r villig att offra ett gng mnniskor i ddsolyckor fr att systemet ska lra sig detta.. Alkols, automatisk ndbroms, lane keeping, bra farthllare som i princip kr bilen sjlv under vervakning gr mycket fr trafikskerheten med. Innan ngon FSD r frdig kommer vi redan ha sett en markant nedgng av olyckor p vgarna, idag jmfr Tesla sig med hela bilflottan i USA inkl rattfyllerister i 40 r gamla pickups nr dom publicerar sin data, knns lagom serist.

Nu verkar nd Tesla dela min sikt om hur bra bilen ska kra d det str p deras hemsida :
https://www.tesla.com/sv_SE/support/...iving-computer
Citat:
Kommer FSD-datorn gra min bil helt autonom?
Inte n. Alla Tesla-bilar krver aktiv vervakning frn frarens sida och r inte autonoma. Vi frvntar oss att FSD-datorn hjlper oss att uppn en ny niv av autonomi allt eftersom vi fr mer och mer erfarenhet av krning med vra funktioner. Aktivering och anvndning av dessa funktioner r beroende av att man uppnr tillfrlitlighet lngt strre n mnskliga frare samt myndighetsgodknnande, vilket kan ta lngre tid i vissa jurisdiktioner.

Man kan lgga ner dockan p marken och simulera ett barn som har svimmat, men detta gr ju det skert nnu svrare fr bilen att avgra om det r ett barn eller en soppse s jag tror inte resultatet blir bttre av det. Varfr ska bilen ens avgra om det r ett barn, den ska inte kra in i ngot p vgen, mnniskor gr inte det d det blir skador p bilen s varfr ska en sjlvkrande bil gra det?
Citera
2022-08-10, 12:40
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ok, s en tesla, med den nyaste uppdateringen och alla skerhetsinstllningar p, kr rtt ver utan att ens frska stanna. Det finns Oklippt video p allting. Men du tycker att personen som sitter i passagerarstet r problemet. Tror du han tog ver bilen med mindcontrol och sa t den att inte stanna eller vad r den nya teorin

r det ngot du r bra p s r det att neka saker som r bortom rimligt tvivel. Men kr ner huvudet i sanden istllet och vnta p att Omar Qazi slpper en likadan video 😭 d blir det nog inte vridet.

Vem skulle vara oberoende hr? Med tanke p att alla medier tydligen r betalda fr att klanka ner p FSD

Testet r irrelevant oavsett om det r utfrt p ett hederligt stt. FSD r trnat fr mnniskor och djur i rrelse, kanske drfr folk som har erfarenhet av hur FSD alltid saktar in eller stannar fr dem r lite fundersamma ver detta test, som defenitivt tls att granskas nrmare. Om de trixat med instllningar, videon eller bara anstrngt sig fr att hitta missgynsamma frhllanden lter jag vara osagt.
Citera
2022-08-10, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Grejen r att man mste ha normal eller ver normal begvning fr att frst att Elon r extremt begvad. Du vet skert med dig frn dina egna livserfarenheter vart du str i allt detta, men det r en ganska typisk sak fr de som lyckats lite smre att fokusera p att sprida negativitet om ngot de ogillar istllet fr att lgga sin energi p ngot de tror p enligt min erfarenhet. Gr vad du vill med den informationen.

Jo men visst r det s som du sger. Hller helt med dig. Elon r faktiskt vldigt begvad och det frnekar jag inte. Jag tycker det r mest komiskt st utanfr allt det hr och bara beskda cirkusen. Jag skulle dock inte vilja vara med dr och nnu mindre ga ngra andelar av hans bolag.

Jag tror nmligen helt enkelt inte p hans produkter r s pass konkurrenskraftiga s de har en chans mot vriga fordonsmrken.

Skulle jag sjlv varit i Elons situation skulle jag frmodligen handlat likadant. S fort han sljer av en strre post av sina aktier s gr han folk nervsa till att ocks slja av. Sedan nr Elon tycker att aktien r kpvrd igen s kper han till ett billigare pris.
Viss form av marknadsmanipulation r det ju men dock nd fullt laglig.
Citera
2022-08-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ok, s en tesla, med den nyaste uppdateringen och alla skerhetsinstllningar p, kr rtt ver utan att ens frska stanna. Det finns Oklippt video p allting. Men du tycker att personen som sitter i passagerarstet r problemet. Tror du han tog ver bilen med mindcontrol och sa t den att inte stanna eller vad r den nya teorin

r det ngot du r bra p s r det att neka saker som r bortom rimligt tvivel. Men kr ner huvudet i sanden istllet och vnta p att Omar Qazi slpper en likadan video 😭 d blir det nog inte vridet.

Vem skulle vara oberoende hr? Med tanke p att alla medier tydligen r betalda fr att klanka ner p FSD

Hur ska en bil reagera om den ser en docka p vgen? Tvrnita?

Vilka vgar gller detta?

Kan ju bli ganska farligt p motorvgen nr ngot barn kastat ut en docka genom fnstret som sedan ligger kvar p vgen.
Citera
2022-08-10, 13:27
Medlem
Citat:
Jag undrade vad som skulle f ner kursen till niverna som redan frutspts av Mauro. Nstan lskigt hur sdant faller p plats men s jkla gtt iallafall. Nu vntar vi p FED ocks och om marknaden sljer av nnu mer.
Undrar vem Elons analytiker r btw, kanske en verlgsen AI?

Vem r denna Mauro ni pratar om?
Citera
2022-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Testet r irrelevant oavsett om det r utfrt p ett hederligt stt. FSD r trnat fr mnniskor och djur i rrelse, kanske drfr folk som har erfarenhet av hur FSD alltid saktar in eller stannar fr dem r lite fundersamma ver detta test, som defenitivt tls att granskas nrmare. Om de trixat med instllningar, videon eller bara anstrngt sig fr att hitta missgynsamma frhllanden lter jag vara osagt.

S stillastende barn r inte ndvndigt fr FSD 🤣nej du har rtt, helt irrelevant test
Citera
2022-08-10, 14:42
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
S stillastende barn r inte ndvndigt fr FSD 🤣nej du har rtt, helt irrelevant test

FSD lr sig av verkligheten. Uppenbarligen r barn som str blixt stilla ngot som FSD kommer lra sig nr den utstts fr dessa situationer. Har du inte frsttt hur neurala ntverk lr sig eller spelar du bara trg?
Citera
2022-08-10, 14:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vem r denna Mauro ni pratar om?

En gud!
Citera
2022-08-10, 14:44
Medlem
wwrs avatar
Dr slde Musk ytterligare 7 miljarder av sina aktier.

Jag tror han kryper ur. Att han behver mer pengar fr att tvingas kpa Twitter undrar jag. Kan han inte bara ta skadestndet d?

Citat:
Elon Musk sells Tesla shares worth $6.9bn as Twitter trial looms
https://theguardian.com/technology/2...er-trial-looms
Citera
2022-08-10, 14:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Jag tror han kryper ur. Att han behver mer pengar fr att tvingas kpa Twitter undrar jag. Kan han inte bara ta skadestndet d?

Nej, men om han osannolikt tvingas kpa twitter fr verpris s r det vettigt att ha skrat kapital innan och inte behva panikslja. Han har fr avsikt att kpa tillbaka aktier nr och om han kommer ur avtalet.
Citera
2022-08-10, 14:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det blir en pump and dump men Muskoviterna kommer benhrt hvda den gudomlige musk har dlare syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in