Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-17, 01:03
  #2341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Njae, om lampan som varit tänd sen 1901 fortfarande lyser så kan det ju inte vara strömmen som knäcker tråden. Skulle hellre tro att det är vibrationer som skakar av tråden när den är het.

Åter till ämnet:

Lampan du länkar till är ju ett unikum som egentligen inte är något "bevis" åt någondera håll... Dessutom en taklampa, och tillverkad på den tiden de gjorde saker så bra som möjligt för att det SKULLE hålla!
Har du någon gång råkat ut för att glödlampan i takarmaturen säger poff när du vrider på strömbrytaren på väggen? Alltså att lampan går. Utan några som helst vibrationer... Det brukade vara det vanligaste sättet lampan gick på den tiden vi hade glödlampor i våra hem.
Om vi återvänder till bilar så är här en mer beskrivande "uppsats" om strömmens inverkan på saken: https://bilupplysningen.se/page/varf...onder-sa-ofta/

Men ja, åter till ämnet ja. Renault Zoe, världens bästa lilla sämsta bil.
Citera
2022-09-17, 09:17
  #2342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo, men du sa ju att du hade kört bil i 22 år utan att byta baklampor. Räknar man bort de sju år med LED-lampor du nämnde så har du ändå inte bytt baklampa en enda gång på 15 år. Vilket är relativt ovanligt.

Vet inte om jag sa det, men om jag gjorde det så stämmer det nog ändå oavsett.
Tror faktiskt inte jag bytt baklampor någonsin oavsett lamptyp eller biltyp.

Jag har dock bytt framlampor ett par gånger under den tiden, men det var under den tiden jag hade lampor som inte var LED. Icke LED har som sagt en förmåga att gå sönder ibland, men senaste åren har jag inte bytt någon lampa eftersom LED som sagt inte går sönder.

Inte sagt att dom inte kan göra det, bara att jag aldrig varit med om det.

Det är samma i hemmet. Sedan jag bytte alla lampor i hemmet till LED för många år sedan så har inte en enda lampa gått sönder och så klart blir driften mycket billigare för alla.
Citera
2022-09-17, 09:50
  #2343
Medlem
Studsbolls avatar
Min snåla granne har köpt en begagnad Zoe som andrabil. Ett jävligt konstigt val eftersom hans andra bil är en Volvo V90 med största bensinmotorn. Han ska ladda den gratis på jobbet säger han. Undrar hur länge det går innan han får smaka på zoesåsen i baken.
Citera
2022-09-17, 10:33
  #2344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Min snåla granne har köpt en begagnad Zoe som andrabil. Ett jävligt konstigt val eftersom hans andra bil är en Volvo V90 med största bensinmotorn. Han ska ladda den gratis på jobbet säger han. Undrar hur länge det går innan han får smaka på zoesåsen i baken.

Låter som ett smart val.

Spelar väl ingen roll om man har en Volvo 90 eller en Porsche som första bil.
Att ha en elbil som första eller andra bil är alltid smart för pendling till jobb. Finns mycket pengar att spara där. Sen om det är en Zoe eller annan billig elbil spelar ingen större roll för pendlingen om man totalt skiter i prestanda t.ex.

Då handlar det mer om komforten för den korta resa man gör är bra nog.
Citera
2022-09-17, 23:37
  #2345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Låter som ett smart val.

Spelar väl ingen roll om man har en Volvo 90 eller en Porsche som första bil.
Att ha en elbil som första eller andra bil är alltid smart för pendling till jobb. Finns mycket pengar att spara där. Sen om det är en Zoe eller annan billig elbil spelar ingen större roll för pendlingen om man totalt skiter i prestanda t.ex.

Då handlar det mer om komforten för den korta resa man gör är bra nog.

Så är det, de flesta som köper en billig elbil som andrabil, slutar med att elbilen blir familjens förstabil. De få gångerna i månaden grannen ska ut och köra v90 så irriterar han sig på gnisslandet från de rostiga bromsarna, och funderar på kostnaden för att ha v90n stående.
Sedan säljer han båda och köper en betydligt bättre elbil som ersätter dem. Pratar av egen erfarenhet.
Citera
2022-09-18, 09:52
  #2346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Min snåla granne har köpt en begagnad Zoe som andrabil. Ett jävligt konstigt val eftersom hans andra bil är en Volvo V90 med största bensinmotorn. Han ska ladda den gratis på jobbet säger han. Undrar hur länge det går innan han får smaka på zoesåsen i baken.

Låter som din snåla granne äntligen kommit till insikt. Zoe, en förnuftig bil. Billig att äga och trevlig att köra! Skulle jag sälja min Zoe nu så får jag över 30 000kr mer än när jag köpte den. Inte samma visa med en BMW med hybriddrivlina (halvmesyr). Men vissa vilsna stackare betalar gärna för "statusen", men det är egentligen bara pinsamt, lite sorgligt hur vissa tror att status kan köpas för pengar.
__________________
Senast redigerad av flat7 2022-09-18 kl. 09:56.
Citera
2022-09-18, 19:15
  #2347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Låter som din snåla granne äntligen kommit till insikt. Zoe, en förnuftig bil. Billig att äga och trevlig att köra! Skulle jag sälja min Zoe nu så får jag över 30 000kr mer än när jag köpte den. Inte samma visa med en BMW med hybriddrivlina (halvmesyr). Men vissa vilsna stackare betalar gärna för "statusen", men det är egentligen bara pinsamt, lite sorgligt hur vissa tror att status kan köpas för pengar.

ojdå, någon som visst är lite bitter

Var inte ledsen för att du bara har råd med fransk lågbudget. Det är väl tur att det finns bilar åt alla?
Citera
2022-09-18, 19:32
  #2348
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
ojdå, någon som visst är lite bitter

Var inte ledsen för att du bara har råd med fransk lågbudget. Det är väl tur att det finns bilar åt alla?

Tror många är på väg att tänka "funktion" snarare än "status" när det gäller daglig transport. Då kan säkert Zoe (och liknande tidiga elbilar med kort räckvidd) passa väldigt bra. Jag går själv i liknande tankar och jag vet många som nu tänker som jag.
Citera
2022-09-18, 19:35
  #2349
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Låter som din snåla granne äntligen kommit till insikt. Zoe, en förnuftig bil. Billig att äga och trevlig att köra! Skulle jag sälja min Zoe nu så får jag över 30 000kr mer än när jag köpte den. Inte samma visa med en BMW med hybriddrivlina (halvmesyr). Men vissa vilsna stackare betalar gärna för "statusen", men det är egentligen bara pinsamt, lite sorgligt hur vissa tror att status kan köpas för pengar.
Och batterierna håller för evigt?

Du kanske skall ta med att batteripacken kostar typ 80 000 spänn. 41 kWh 92 hästar t ex.
Citera
2022-09-18, 19:46
  #2350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Tror många är på väg att tänka "funktion" snarare än "status" när det gäller daglig transport. Då kan säkert Zoe (och liknande tidiga elbilar med kort räckvidd) passa väldigt bra. Jag går själv i liknande tankar och jag vet många som nu tänker som jag.

håller med, funderar själv på en liten elbil, men ingen Zoe. Jag vill inte byta motor var 6000:e mil

det finns modernare och bättre små elbilar idag. Varför köpa det sämsta skitmärket på marknaden då? I princip vad som helst är bättre
__________________
Senast redigerad av -big kahuna- 2022-09-18 kl. 19:51.
Citera
2022-09-18, 20:21
  #2351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
ojdå, någon som visst är lite bitter

Var inte ledsen för att du bara har råd med fransk lågbudget. Det är väl tur att det finns bilar åt alla?

Bitter, knappast. Varför betala mer för tre bokstäver i fronten och dubbel drivlina (dubbla felkällor och dyr service)? Är du nöjd så är jag nöjd.
Citera
2022-09-18, 20:26
  #2352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trimmad-Katafalk
Och batterierna håller för evigt?

Du kanske skall ta med att batteripacken kostar typ 80 000 spänn. 41 kWh 92 hästar t ex.

Jo, jag vet vad batterierna kostar, jag köpte själv ut batteriet för drygt 50 000kr på min bil som tidigare leasades av den föregående brukaren. Alla batterier degraderas men mitt är försäkrat tills bilen är 10år gammal eller har rullat 17 000mil. Därnånstans kommer jag sälja bilen om jag inte får ett väldigt bra bud innan dess. Hur var din fundering?
__________________
Senast redigerad av flat7 2022-09-18 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in