Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Varför skulle folk INTE slösa med elen om den var gratis?
Du återkommer jämt och ständigt till en haltande jämförelse med vatten. Varför jämför du inte med bensin eller diesel istället? El kan omvandlas till i princip vad som helst, vatten från en vattenkran har väldigt begränsat användningsområde i jämförelse.
Det är nog många som gärna skulle slippa krångla med att borra bergvärme eller gräva ner jordvärme för att kunna ha vattenburen golvvärme, och istället bara slänga in billiga och enkla elvärmeslingor i golvet när man renoverar. Mycket enklare! Men man gör inte det, just för att man inser att det kommer bli svindyrt att betala elräkningen framöver då.
Det vore en dröm att ha gratis el - personligen hade jag skaffat de kraftigaste värmeslingorna som går att uppbringa och aldrig mer behövt skotta snö på uppfarten. För att inte tala om alla grönsaker jag hade odlat året runt i växthuset. Bara in med en värmeslinga och/eller en elradiator och ett gäng UV-lampor. Istället för att krångla med att installera solpaneler på taket kunde man ju haft mycket roligare för de pengarna. Kanske en 30-gradig pool året runt. Bara fantasin sätter gränser!
Menar du att du kunde haft lika kul med gratis vatten?
Som spiken i kistan har vi ju faktiskt redan svart på vitt vad som händer när elen är gratis och det är kallt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...tudenter-kylan
Vill du fortfarande envisas med din vatten-jämförelse?
Varför SKULLE folk slösa med el? Ditt exempel med studenterna är ju löjligt, det var ju för kallt. Dvs dom frös. Men är det de du menar med att slösa, att vi har en behaglig temperatur inne?
Var har jag skrivit att elen ska vara gratis? El ska säljas enligt samma prismodell som vatten.
Om vi leker med tanken att Sverige redan hade haft export av vatten till mellanöstern. Vi hade låtit marknaden prissätta vårat vatten, likt el.
Skulle det då ha framförts samma argument som den jag framför om elen, dvs att vatten ska säljas till självkostnadspris, så hade du och alla andra som förodrad marknadspris skrikit er hesa och påtalat hur mycket vatten som skulle slösas om vatten var så billigt.
Jag tror säkert det finns folk som slösar med vatten, på samma sätt som om det skulle finnas folk som slösar med el om den var billigare, men den stora massan skulle inte det.
Vi kan ta ett annat exempel. Folk låter bli idag att gå till tandläkaren för att det är för dyrt, skulle det kosta samma som övrig sjukvård så skulle det ju inte resultera i en överanvänding av tandläkaren, utan bara bättre folkhälsa.
Det var nån annan här inne som skrev att der skulle bli ett "slöseri" om det var gratis med buss, för då skulle alla cyklister åka buss istället. Nej det skulle dom inte, inte ens om det är gratis.