2022-12-06, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D00M3R
Du ska betala för elen eftersom allt som företagen kan tjäna bra pengar på är så klart privatiserat. Du kanske trodde att du bodde i en socialdemokrati men det är kapitalisterna som håller makten här.
Dom levererar ju bara i konkurrens mot betalning.
Vilken makt har jag via mitt pensionssparande?
Det kommer du ju inte att kunna förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av D00M3R
Och dina skattepengar räcker tyvärr bara till att betala bidrag
Det är folkets vilja. Folket röstar på bidragspartierna V+SD+S.
Citera
2022-12-06, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Varför skulle folk INTE slösa med elen om den var gratis?

Du återkommer jämt och ständigt till en haltande jämförelse med vatten. Varför jämför du inte med bensin eller diesel istället? El kan omvandlas till i princip vad som helst, vatten från en vattenkran har väldigt begränsat användningsområde i jämförelse.

Det är nog många som gärna skulle slippa krångla med att borra bergvärme eller gräva ner jordvärme för att kunna ha vattenburen golvvärme, och istället bara slänga in billiga och enkla elvärmeslingor i golvet när man renoverar. Mycket enklare! Men man gör inte det, just för att man inser att det kommer bli svindyrt att betala elräkningen framöver då.

Det vore en dröm att ha gratis el - personligen hade jag skaffat de kraftigaste värmeslingorna som går att uppbringa och aldrig mer behövt skotta snö på uppfarten. För att inte tala om alla grönsaker jag hade odlat året runt i växthuset. Bara in med en värmeslinga och/eller en elradiator och ett gäng UV-lampor. Istället för att krångla med att installera solpaneler på taket kunde man ju haft mycket roligare för de pengarna. Kanske en 30-gradig pool året runt. Bara fantasin sätter gränser!

Menar du att du kunde haft lika kul med gratis vatten?

Som spiken i kistan har vi ju faktiskt redan svart på vitt vad som händer när elen är gratis och det är kallt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...tudenter-kylan
Ja, mycket billigare installation och kapitalkostnad med direktverkande el.
Att installera bergvärme kostar ganska mycket. Men det gör man för att det lönar sig på sikt iom att man förbrukar mindre el.

Hor-Ulla bor nog i föräldrahemmet fortfarande, och har inte riktigt konfronterats med verkligheten än.

Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Vill du fortfarande envisas med din vatten-jämförelse?
På min tid var det en jeppe i studentkorridoren som spolade i varmvatten i badkaret för att få det varmare.
Varmvattnet var ju gratis.

Sedan kommer jag ihåg hur det var hos en del klasskompisar som bodde i hyreshus. Där stod vattenkranen och spolade i köket och ingen brydde sig. (Det var ordinära svenska familjer).
Citera
2022-12-06, 13:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Och vad får du då 1000 miljarder ifrån? Du drar ju siffror ur din röv.

Och enligt länken JAG googlade så var vattenförbrukningen 5000liter per person/dag. .
https://www.google.com/amp/hikersbay...html%3flang=sv

En liter vatten i Saudiarabien kostar 16 kr, såå jaa absolut. På samma vis som att vi betalar flera kronor per liter när vi tankar våra bilar

Hahaha vill du ha källa på det? Ännu en korkad kommentar från dig, ska jag anlita ett opinionsinstitut eller?

Du hade helt enkelt fel. En pipeline till saudiarabien skulle löna sig.

Så då är min fråga igen, ska vi bygga en pipeline till saudiaranien och exportera vårat kranvatten? Dina 1000 miljarder ur röven siffra tjänas igen på 1 år, även om vi skulle gå efter din länk.

Haha du är nog dummast på hela flashback 😄
En pipe från Sveriges sjöar till Saudiarabien höftar jag är 10 gånger längre än Nordstream. Berätta hur du själv fick fram din siffra.

Aha, en liter kostar 16 kronor, de använder 265 liter per dag, så den sammanlagda kostnaden för varje Saudier är 1.6 mkr för vatten per år. Låter osannolikt. Sannolikare att en papphatt gett mig siffrorna.
Citera
2022-12-06, 14:44
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
För elen ska vara gratis inom rimlighetens gränser som är definierat utifrån att alla ska kunna driva ett hushåll utifrån dess basala funktioner som uppvärmning och annan grundläggande hushållsel. Om syftet är att överutnyttja och parasitera och vara en associal varelse som försöker häva sig upp ovanpå alla andras arbetande ryggar för att göra ett snabbt klipp, så ska man så klart hållas till svars det, betala för sig.

Varför ska det vara så svårt att förstå? Vad har hänt med allmänt vedertagna germanska dygder att man inte är till last för samhället, att man gör rätt för sig, delar lika?

Vi lever i ett samhälle där vi måste ge och ta, och vara solidariska och om man är en egoistisk råtta får man lov att betala priser. Elen ska vara till alla. Först och främst.

Du förstår ju inte ens vad en marknad är. Det finns inte så mycket som är "gratis," som du verkar tro (med bara några få untag, som syre och promenader i naturen och så, men det är inte det jag skriver om här då). Syftet med (en fungerande) fri marknad är att försöka hitta/approximera det ÄKTA priset på olika produkt och tjänster. Alltså den sanna prisen (eller värdet). Om du bara förstod något så enkelt hade du förstått att du inte bara KAN få något som har värde, gratis. Utom när du stjäl, då. Som är kriminelt.
Om det blir så att staten tar över en marknad och ska göra det "gratis," så kan jag garantera att man betalar på nått annat sätt. Faktiskt vill t.o.m. dom som TROR dom tjänar på att t.ex. vatten blir "gratis," betala något. Bl.a. med sin frihet och reducerad "fri vilja" för att nämna något. De flesta vill dock betala genom skatter och avgifter.
Citera
2022-12-06, 23:22
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En pipe från Sveriges sjöar till Saudiarabien höftar jag är 10 gånger längre än Nordstream. Berätta hur du själv fick fram din siffra.

Aha, en liter kostar 16 kronor, de använder 265 liter per dag, så den sammanlagda kostnaden för varje Saudier är 1.6 mkr för vatten per år. Låter osannolikt. Sannolikare att en papphatt gett mig siffrorna.

För sakens skull så säger vi att dina 1000 miljarder stämmer för en pipe mellan Sverige och Saudi.

Vi säger också att man konsumerar 250Liter/person och dag. Skulle vi då sälja vårat fina Svenska vatten för 1kr/litern så skulle det betyda intäkter varje dag på 8,7 miljarder kronor. Vilket i sin tur betyder intäkter på nästan 3200 miljarder varje år.

Du kan sälja vattnet för 10 öre/litern och intäkterna skulle ändå bli 320 miljarder per år. Med ett så lågt vattenpris på 10 öre så skulle Saudierna betala 25kr/per dag för sitt vatten, du tycker det är orimligt? Än hur du vänder och vrider på det så skulle det vara lönsamt.

Detta är ett citat från dig:

Citat:
Det går inte att förstå någonting. "Sverige" bygger ingenting, det är företag som bygger.

Det finns inget företag i Sverige som säljer vatten så vem tänkte du skulle bygga? Hur tänkte du de skulle få låna 1000 miljarder kronor, med sin osäkra affärside, och betala räntorna på 100 miljarder per år? Du vet att företag lånar pengar och betalar räntor, och måste gå med vinst, väl?

Jag tror du är dummast på FB.

Är du av samma åsikt att det inte finns nån som skulle vilja låna ut pengar till en pipe när det handlar om intäkter på (minst) 500 miljarder per år?
Citera
2022-12-06, 23:28
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Så här skrev du: Gör du samma sak med vatten? Låter du en vattenslang ligga och spola en halvtimme extra bara för att det är billigt?
Du efterfrågar anekdoter. Och så när du får det börjar du grina.

Vad du berättar här är att du inte förstår skillnaden mellan nivå och delta.

Folk kan slösa ohämmat och förbrukningen kan minska. Det skulle då betyda att folk slösar ohämmat fast lite mindre.

Att slöseriet minskar kan bero på att priset har ökat.

Nä det var inte en efterfrågan av en anekdot, utan en retorisk fråga.

Du skriver att det KAN beror på att priset har ökat? Okej, hur mycket har det ökat? Eller slänger du bara ur dig olika påståenden hit och dit? Jag som husägare har inte märkt av ett enda dugg att just priset per liter vatten ökat nämnvärt. Däremot fasta avgifter man inte kan göra så mycket åt.
Citera
2022-12-07, 16:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För sakens skull så säger vi att dina 1000 miljarder stämmer för en pipe mellan Sverige och Saudi.

Vi säger också att man konsumerar 250Liter/person och dag. Skulle vi då sälja vårat fina Svenska vatten för 1kr/litern så skulle det betyda intäkter varje dag på 8,7 miljarder kronor. Vilket i sin tur betyder intäkter på nästan 3200 miljarder varje år.

Du kan sälja vattnet för 10 öre/litern och intäkterna skulle ändå bli 320 miljarder per år. Med ett så lågt vattenpris på 10 öre så skulle Saudierna betala 25kr/per dag för sitt vatten, du tycker det är orimligt? Än hur du vänder och vrider på det så skulle det vara lönsamt.

Detta är ett citat från dig:

Är du av samma åsikt att det inte finns nån som skulle vilja låna ut pengar till en pipe när det handlar om intäkter på (minst) 500 miljarder per år?
Varför skulle saudierna betala 3200 miljader för svenskt vatten, eller ens 320 miljarder, när de kan avsalta vatten för 0.006 kronor per liter?
https://sverigesradio.se/artikel/5897381

Du är verkligen totalt blind när det gäller pengars värde, företagande, affärer, och dömd till att bli en enkel arbetare på golvet där någon talar om för dig vilken spak du ska dra i.
Citera
2022-12-07, 20:31
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Varför skulle saudierna betala 3200 miljader för svenskt vatten, eller ens 320 miljarder, när de kan avsalta vatten för 0.006 kronor per liter?
https://sverigesradio.se/artikel/5897381

Du är verkligen totalt blind när det gäller pengars värde, företagande, affärer, och dömd till att bli en enkel arbetare på golvet där någon talar om för dig vilken spak du ska dra i.

Du argumenterar så konstigt, varför skulle dom inte betala det? Vatten är LIVSVIKTIGT om du inte visste det.

Varför betalar vi 25 kr för en liter diesel? Varför betalar vi 6 kr kilowatten för el?

Sen länkar du till en artikel som är nästan 9 år gammal. Var det den enda du hittade eller?

Och apropå avsaltning av vatten:

https://www.renovablesverdes.com/sv/desaladora/

Citat:
*Håller på att utvinna havsvatten saltavfall produceras som dumpas i havet och skadar den marina floran. Man bör komma ihåg att det mesta av saltet hälls tillbaka i vattnet och ökar salthalten i nämnda vatten.

*Omvänd osmosinstallationer är ganska komplexa och kräver en stor förbrukning av el.
*Eftersom de är fabriker, de har ett begränsat liv.
*Saltvatten kan skada jordbruket eftersom det finns vissa grödor som är känsliga för mineralerna i avsaltat vatten.
*Nya och dyra infrastrukturarbeten måste analyseras för att överföra avsaltat vatten till områden där det behövs.

https://www.nyteknik.se/innovation/e...garden-6536578

Citat:
Men Christian Baresel, vatten- och avloppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, är kritisk mot satsningen.

– Det är nog inte den mest resurseffektiva lösningen, varken ekonomiskt eller miljömässigt, säger han.

Han varnar för att avsaltningsverk kan medföra negativ miljöpåverkan. Främst för att de drar en hel del energi, men också för att restprodukten blir en koncentrerad saltlösning som vanligtvis släpps ut i havet.

– Saltlösningen är tyngre än vattnet och sjunker till bottnen och kan störa livet där. Runt Medelhavets och Persiska vikens avsaltningsverk finns kilometerlånga kuststräckor med förstört växt- och djurliv, säger Christian Baresel.

http://www.skargarden.se/forskare-va...-en-halsorisk/

Citat:
Ingegerd Rosborg, gästforskare på Kungliga tekniska högskolans avdelning för mark- och vattenteknik, varnar nu för att det avsaltade vattnet kan vara hälsofarligt då det är mineralfattigt och rensar kroppen på nyttiga ämnen.

– Det finns hundratals studier där man jämför människors hälsa i områden där man dricker mineralhaltiga vatten med områden där man dricker mineralfattigt vatten. De visar i stort sett allihop att det är mindre hjärt-kärlsjukdomar, mindre benskörhet, högre födslovikt på barn och så vidare i områden med mineralrikt vatten.

Oj vad du vart motbevisad nu. Du menar på fullaste allvar att vårat fina kranvatten inte skulle kunna konkurrera ut deras skit vatten? Haha du är ju dummare än tåget alltså.
Citera
2022-12-07, 21:25
Medlem
Ropen skalla, gratis el till alla! (Eller i alla fall så vi har råd att värma våra bostäder och inte frysa ihjäl under vintern och handla mat och leva under normala förhållanden som är värdiga ett av världens rikaste länder)
Citera
2022-12-08, 11:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du argumenterar så konstigt, varför skulle dom inte betala det? Vatten är LIVSVIKTIGT om du inte visste det.

Varför betalar vi 25 kr för en liter diesel? Varför betalar vi 6 kr kilowatten för el?

Sen länkar du till en artikel som är nästan 9 år gammal. Var det den enda du hittade eller?

Och apropå avsaltning av vatten:

https://www.renovablesverdes.com/sv/desaladora/

https://www.nyteknik.se/innovation/e...garden-6536578

http://www.skargarden.se/forskare-va...-en-halsorisk/

Oj vad du vart motbevisad nu. Du menar på fullaste allvar att vårat fina kranvatten inte skulle kunna konkurrera ut deras skit vatten? Haha du är ju dummare än tåget alltså.
Ingen aning om varför du fortsätter diskuterar de dummaste planer jag någonsin hört, vattenledning från fjällen till öknen. Nu över till topic.
Citera
2022-12-21, 08:06
Bannlyst
Citat:
Nä det var inte en efterfrågan av en anekdot, utan en retorisk fråga.

Du skriver att det KAN beror på att priset har ökat? Okej, hur mycket har det ökat? Eller slänger du bara ur dig olika påståenden hit och dit? Jag som husägare har inte märkt av ett enda dugg att just priset per liter vatten ökat nämnvärt. Däremot fasta avgifter man inte kan göra så mycket åt.
Nej, den var inte retorisk. Du ställde två frågor.
Lipa inte när du får svar.

Och folk låter vattenslangen ligga. Dvs vattnar gräsmattan. Även om folk verkar ointresserade av gräsmattan där jag bor. Förr i världen vattnades det klart mer.

Kostnaden för vatten&avlopp har ökat. Mer än KPI.

Huruvida det påverkar behöver vi gå in i hjärnorna på folk för att få svar på. Hur har du tänkt att det skall gå till (då du efterfrågar sådant data).

Att folk slösar när det något är billigt är gammal känd information. Brödköerna i Sovjet var så långa de var för att folk använde brödet i enlighet med priset. Tex gav det till grisar som mat. Och att ge färskt bröd till grisar är inte ekonomiskt rationellt när man ser till produktionskostnaden för brödet. Men det var rationellt map priset.
Citera
2022-12-21, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag ser inte ens problemet. Det är bara för dig att köpa el på den öppna marknaden och sedan sälja den på marknaden igen till ett betydligt lägre pris. Alla kommer att bli glada och nöjda! Köparna som får prisvärd el som du säljer och du som garanterat kommer att få sälja enorma mängder el.

Den där affärsidén kommer att bli succé. Jag tror på idén men inte riktigt fullt ut...det måste finns en hake någonstans.
Citat:
Haha läs på om hur elprismarknaden fungerar så återkommer du sen 👍
Det Konrad skriver är helt korrekt.

Du säljer el billig till elkunder, via fastprisavtal med lågt elpris.
Sedan köper du upp el på ELSPOT för det pris som budgivningen stannar på.

Naturligtvis går du back på det men det är ju en konsekvens av billig el.
Den som vill att andra skall få billig el är också den som skall betala för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in