2023-01-22, 21:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tror folk verkligen att Teslas vinster r bortblsta nu? Vi kanske ser bruttomarginalerna komma ner till runt 20% efter prissnkningarna. Allts fortfarande hgst i branschen.

Hr har du en bra artikel som frklarar varfr konkurrenterna r fucked:
https://www.reuters.com/business/aut...ar-2023-01-19/
Tesla uses its profits as a weapon in an EV price war
(Reuters) - Tesla Inc (TSLA.O) earns more money for every vehicle it sells than any of its global rivals. Now, Chief Executive Elon Musk is using that superior profitability as a weapon in the EV price war he started.
Tesla earned $15,653 in gross profit per vehicle in the third quarter of 2022 - more than twice as much as Volkswagen AG (VOWG_p.DE), four times the comparable figure at Toyota Motor Corp (7203.T) and five times more than Ford Motor Co (F.N), according to a Reuters analysis.
Det r vl trots allt sista raden som rknas och hur pverkas den?
Citera
2023-01-22, 22:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tror folk verkligen att Teslas vinster r bortblsta nu? Vi kanske ser bruttomarginalerna komma ner till runt 20% efter prissnkningarna. Allts fortfarande hgst i branschen.

Hr har du en bra artikel som frklarar varfr konkurrenterna r fucked:
https://www.reuters.com/business/aut...ar-2023-01-19/
Tesla uses its profits as a weapon in an EV price war
(Reuters) - Tesla Inc (TSLA.O) earns more money for every vehicle it sells than any of its global rivals. Now, Chief Executive Elon Musk is using that superior profitability as a weapon in the EV price war he started.
Tesla earned $15,653 in gross profit per vehicle in the third quarter of 2022 - more than twice as much as Volkswagen AG (VOWG_p.DE), four times the comparable figure at Toyota Motor Corp (7203.T) and five times more than Ford Motor Co (F.N), according to a Reuters analysis.
Det var en matig artikel. Tack.

Mycket intressant i den..T ex att produktionskapaciteten fr EV i nordamerika snart r mycket strre n efterfrgan
Citera
2023-01-22, 22:17
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Testa inkorporera R&D i marginalkalkylen och terkom med resultat . Andra tillverkare inkluderar R&D men inte tesla vilket gr teslas marginaler artificiellt hga. Men de vet du skert

Tesla kommer ha de tufft 2023, drmmen om 50% tillvxt i vinst r bortblst. Nu vntar vi bara p att bullsen ska inse det
Testa att lsa artikeln, leta efter net profit jmfrt med dem andra och terkom med resultat
Citera
2023-01-22, 22:23
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var en matig artikel. Tack.

Mycket intressant i den..T ex att produktionskapaciteten fr EV i nordamerika snart r mycket strre n efterfrgan
Jag tror prissnkningarna hjlper till med det. Det ska bli intressant att se hur de andra tillverkarna svarar p detta. De sitter i en knepig sits med sina lga marginaler.
Citera
2023-01-23, 01:12
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Testa inkorporera R&D i marginalkalkylen och terkom med resultat . Andra tillverkare inkluderar R&D men inte tesla vilket gr teslas marginaler artificiellt hga. Men de vet du skert

Tesla kommer ha de tufft 2023, drmmen om 50% tillvxt i vinst r bortblst. Nu vntar vi bara p att bullsen ska inse det

Du verkar av ngon anledning inte lyssnat p Munro p senaste tiden? Jag tror du faller under den kategorin som han menar pratar ur rven. Du frstr inte detta bttre n dem, och tror du det har du en allvarlig form av hybris. Sg inte emot de frmsta experterna, det framstr bara som enfaldigt.
Citera
2023-01-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gapfill
Du verkar av ngon anledning inte lyssnat p Munro p senaste tiden? Jag tror du faller under den kategorin som han menar pratar ur rven. Du frstr inte detta bttre n dem, och tror du det har du en allvarlig form av hybris. Sg inte emot de frmsta experterna, det framstr bara som enfaldigt.

Jaha, jag trodde Munro gjorde teardowns av bilar och inte finansiell analys. Du kan ju peka ut vad som r fel istllet? Allt som inte passar ditt narrativ behver ju inte vara fel

Jag kollar p Munro fr att avgra kvalitet och konstruktion, fr finansiell analys finns det 1 miljard bttre kllor
Citera
2023-01-23, 10:01
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Jaha, jag trodde Munro gjorde teardowns av bilar och inte finansiell analys. Du kan ju peka ut vad som r fel istllet? Allt som inte passar ditt narrativ behver ju inte vara fel

Jag kollar p Munro fr att avgra kvalitet och konstruktion, fr finansiell analys finns det 1 miljard bttre kllor

Ja d har du ju definitivt inte lyssnat p Team Munro p sistone. Frstr din frvirring i s fall.
Citera
2023-01-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gapfill
Ja d har du ju definitivt inte lyssnat p Team Munro p sistone. Frstr din frvirring i s fall.

Kan inte du dela med dig av din kunskap d? Fr att lyssna p Team Munro har knappast gjort ngon rikare senaste ret.

Det r aldrig ngon som sger ngonting av substans, bara lyssna p Munro och Steven mark Ryan
Senast redigerad av job230ge 2023-01-23 kl. 10:19.
Citera
2023-01-23, 10:21
Medlem
libbens avatar
Citat:

Om du inte r medveten om det s bygger Munro hela upplgg p att dokumentera varenda sak i bilen och vad det kostar. De sljer sedan datan till alla tillverkare som r intresserad av att spana p konkurreternas metoder och val av delar.

Direktlnkar dr han beskriver det.

https://youtu.be/G4ZcxeRq2Io?t=58
Citera
2023-01-23, 10:24
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Kan inte du dela med dig av din kunskap d? Fr att lyssna p Team Munro har knappast gjort ngon rikare senaste ret

Har vldigt svrt att frst vad ditt problem r just nu.
Kan inte du, lika vl som jag, helt enkelt bara lyssna p de som vet exakt vad de pratar om?
Citera
2023-01-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Om du inte r medveten om det s bygger Munro hela upplgg p att dokumentera varenda sak i bilen och vad det kostar. De sljer sedan datan till alla tillverkare som r intresserad av att spana p konkurreternas metoder och val av delar.

Direktlnkar dr han beskriver det.

https://youtu.be/G4ZcxeRq2Io?t=58

ja, exakt. Konstruktion och dekonstruktion r munro jttebra p. Men i slutndan handlar det om vad som faller ner p sista raden och teslas prissnkningar kommer snka marginalerna ganska mycket och drfr tror jag att EPS stimmat fr 2023 kommer fortstta att sjunka
Citera
2023-01-23, 11:16
Medlem
illuminas avatar
Citat:
ja, exakt. Konstruktion och dekonstruktion r munro jttebra p. Men i slutndan handlar det om vad som faller ner p sista raden och teslas prissnkningar kommer snka marginalerna ganska mycket och drfr tror jag att EPS stimmat fr 2023 kommer fortstta att sjunka
Haha du r nog den dummaste mnniskan hr inne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in