Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Snker man priserna med 10-20% samtidigt som efterfrgan sjunkit r det tveksamt att vinsterna kommer hlla samma niv som fregende kvartal, jag tror att vinsten kommer sjunka en hel del i Q1.

Okej, jag tror de kommer att ka.
Citera
2023-02-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vill du vara lite mer specifik?

Vad kommer vara dligt?

Prissnkningarna p ish 15% gav endast en marginell pverkan p efterfrgan och per troy (p Patreon) s brjar redan nu backlogen backa tillbaka nra botten vi sg pre prissnkningar. Giga Berlin nedstngning i typ 10 dagar (undra varfr ). Efterfrgan fortfarande svag i bde EU och Kina.

Konsensus earnings r fortfarande nra 0 tillvxt i vinst 2023 jmfrt med 2022 och de brjar visa sig vldigt tydligt att tesla (som absolut inte r ett bilbolag utan ngot helt annat) r ett cykliskt bolag i en cyklisk bransch dr peers vrderas till typ price to book p 0,4 och P/E 5. Marknaden dr tesla befinner sig i (premium/lyxbilar) r endast "s" stor och det brjar visa sig.

Vad hnder om tesla mste justera ner priserna nnu mer? med tanke p hur backloggen utvecklas r detta ngot man mste ha i sina modeller iaf
Senast redigerad av job230ge 2023-02-10 kl. 11:29.
Citera
2023-02-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Prissnkningarna p ish 15% gav endast en marginell pverkan p efterfrgan och per troy (p Patreon) s brjar redan nu backlogen backa tillbaka nra botten vi sg pre prissnkningar. Giga Berlin nedstngning i typ 10 dagar (undra varfr ). Efterfrgan fortfarande svag i bde EU och Kina.

Konsensus earnings r fortfarande nra 0 tillvxt i vinst 2023 jmfrt med 2022 och de brjar visa sig vldigt tydligt att tesla (som absolut inte r ett bilbolag utan ngot helt annat) r ett cykliskt bolag i en cyklisk bransch dr peers vrderas till typ price to book p 0,4 och P/E 5. Marknaden dr tesla befinner sig i (premium/lyxbilar) r endast "s" stor och det brjar visa sig.

Vad hnder om tesla mste justera ner priserna nnu mer? med tanke p hur backloggen utvecklas r detta ngot man mste ha i sina modeller iaf

Intressant nd att vissa verkar tro att det inte var vntat att priserna snks, det finns inte ondligt med rika mnniskor trots allt. Dessutom har Teslas ml, sedan Elon gick med iaf, varit att snka priserna p bilarna s de kan slja s mnga som mjligt.
Citera
2023-02-10, 14:59
Medlem
Citat:
Okej, jag tror de kommer att ka.
Varfr skulle det ka nr man inte sljer s mnga fler bilar men minskar marginalen vsentligt?

Citat:
Intressant nd att vissa verkar tro att det inte var vntat att priserna snks, det finns inte ondligt med rika mnniskor trots allt. Dessutom har Teslas ml, sedan Elon gick med iaf, varit att snka priserna p bilarna s de kan slja s mnga som mjligt.
Elons ml kanske r fint och vackert, men srskilt bullish r det inte. Man tjnar i regel mer pengar p att slja till de rika fr hga marginaler, se lyxbilar, lysmrken osv. Apple sljer inte mobiler fr 2000 kr till massan i de mindre frmgna kretsarna, man tjnar pengar p att slja mobiler till en hg prislapp med hga marginaler. Sklart kan dom brja trycka ut mobiler fr 2-3k och slja dubbelt s mnga, men vljer att inte gra det fr det r inte lika vinstgivande.
Citera
2023-02-10, 17:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Man tjnar i regel mer pengar p att slja till de rika fr hga marginaler, se lyxbilar, lysmrken osv. Apple sljer inte mobiler fr 2000 kr till massan i de mindre frmgna kretsarna, man tjnar pengar p att slja mobiler till en hg prislapp med hga marginaler. Sklart kan dom brja trycka ut mobiler fr 2-3k och slja dubbelt s mnga, men vljer att inte gra det fr det r inte lika vinstgivande.

Med det resonemanget borde ju Bentley och Ferrari ha hgre market cap n alla andra biltillverkare. Apple r knappast ett lyxmrke, alla som inte r underklass kan ha ngon slags iPhone utan vidare. Sen odlar man ryktet som lite verklass genom att ha dyrare produkter, typ Macbook Pro och Watch Ultra. Det r det perfekta receptet, erbjuda produkter som medelklassen kan stretcha lite till att ha rd med samtidigt som man ger illusionen av att det r lyx.

Av samma anledning tror jag Tesla gr en liten miss nr man frsummar Roadstern s som man har gjort. Visst den spelar ingen roll fr Teslas mission eller EPS, men fr att upprtthlla ryktet som tillverkare av produkter med topp-prestanda r det viktigt.
Citera
2023-02-11, 12:50
Medlem
Citat:
Varfr skulle det ka nr man inte sljer s mnga fler bilar men minskar marginalen vsentligt?

Elons ml kanske r fint och vackert, men srskilt bullish r det inte. Man tjnar i regel mer pengar p att slja till de rika fr hga marginaler, se lyxbilar, lysmrken osv. Apple sljer inte mobiler fr 2000 kr till massan i de mindre frmgna kretsarna, man tjnar pengar p att slja mobiler till en hg prislapp med hga marginaler. Sklart kan dom brja trycka ut mobiler fr 2-3k och slja dubbelt s mnga, men vljer att inte gra det fr det r inte lika vinstgivande.

Det r detta r ntligen bjrnarna kommer fatta.
Citera
2023-02-13, 15:38
Medlem
Citat:
Det r detta r ntligen bjrnarna kommer fatta.

Personligen tror jag folk brjar fatta att den 80% uppgngen YTD var helt optionsdriven/short covering samtidigt som de fundamentala fortstter dala. Gamma r ett tvggat svrd och om inte CPI rddar Tesla imorgon kan vi nog njuta av 150-130$ inom 2 veckor.

Kan mycket mjligt trffat min short med mindre n 1$ p rshgsta skulle vara roligt.
Senast redigerad av job230ge 2023-02-13 kl. 16:21.
Citera
2023-02-14, 09:24
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Personligen tror jag folk brjar fatta att den 80% uppgngen YTD var helt optionsdriven/short covering samtidigt som de fundamentala fortstter dala. Gamma r ett tvggat svrd och om inte CPI rddar Tesla imorgon kan vi nog njuta av 150-130$ inom 2 veckor.

Kan mycket mjligt trffat min short med mindre n 1$ p rshgsta skulle vara roligt.
Shortade lite hr nu p morgonen. En liten summa.

Tokrallyt sista tiden har helt drivits p av glada entusiaster. ven om man eftert kommer att hitta std fr rallyt har jag svrt att se ngon strre uppsida nu.

Den som lever fr se.
Citera
2023-02-14, 10:11
Medlem
Citat:

Apple sljer precis just till den stora "fattiga" massan. Allts "fattiga" mnniskor som vxer upp i i-lnder, som du sjlv. Det r hela pongen. Den breda arbetklassen glorifierar apple-produkter, och den breda arbetarklassen r stor.

Det r ju drfr det dras s mnga paralleller mellan det Apple lyckades med och det Tesla till viss del lyckats med. Den stora status-symbolen fr den breda massan var inte lngre en svindyr premiumbil, det var en Tesla fr 600-800ksek.

Det finns ju en niv till hr som Tesla letar efter. Om det nu kommer heta Model 2 eller ngot annat. Dvs ALLA hade rd med en iPhone, men lngt ifrn alla har haft rd med en Model 3.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-02-14 kl. 10:14.
Citera
2023-02-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Shortade lite hr nu p morgonen. En liten summa.

Tokrallyt sista tiden har helt drivits p av glada entusiaster. ven om man eftert kommer att hitta std fr rallyt har jag svrt att se ngon strre uppsida nu.

Den som lever fr se.

Inflationssiffror i USA 14:30 idag fwiw. S var beredd p volatilitet
Citera
2023-02-14, 11:51
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Inflationssiffror i USA 14:30 idag fwiw. S var beredd p volatilitet
mmm
Citera
2023-02-14, 20:33
Medlem
libbens avatar
Hur gr det fr er? Gr ni stora mad fat stacks of cash hr?

F hra lite skna daily/weekly swing trades nu. Sjlv missade jag kpa under 120 som jag borde gjort. Inte slt ngot dock. Bara missat kplge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in