Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purjopung
Är sugen på att prova en whiskey med LITE mer rök.
Favoriter idag: Glenlivet, Macallan, Aberlour

Med filterfunktionen fick jag fram dessa på bolagets hemsida. Någon som har tankar på vilken jag bör prova?

Cragganmore 12yo
Bowmore Small Batch
Craigellachie 13yo
Two Stacks Single Malt Double Barrel
Loch Lomond Original Single Malt

Kanske Loch Lomond som nämndes ovan?

Bowmores recept ligger ofta på ca 15 ppm fenolhalt i malten, så dom är lite mer åt det lätt rökiga hållet jämfört med andra Islay-destillerier som ligger på mellan 40-60 ppm normalt.
Framförallt deras 12yo och 15yo tycker jag är rätt stabila. 15yo är mer sherrydriven om man gillar sånt!

Varken Cragganmore eller Craigellachie skulle jag säga är rökiga. Hittar man det minsta rök i dessa så är man nog väldigt överkänslig.
Loch Lomond är ett destilleri som gör allt möjligt! Grainwhisky, maltwhisky, singel blends, rökiga och orökiga. Det mesta i den nedre prisklassen är i mitt tycke alldeles för ungt och spretigt. Men är man sugen att utforska deras sortiment så finns det en bra box på SB med fyra olika utgåvor som är väl värd att prova om man vill nörda ner sig lite.

https://www.systembolaget.se/produkt...le-malt-36309/

Teeling Blackpits är en trevlig irländare som annars är en bra startpunkt där man kan ana lite lätt rökighet i bakgrunden. Absolit inget som tar över, iaf inte den utgåvan jag smakat. En klassisk irländsk potstillwhisky med en lätt ton av rök.
Citera
2023-04-07, 16:57
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Min tidigare erfarenhet av single malt från Wales sträckte sig till Penderyn(som jag tycker är ok), men idag fick jag en flaska från Aber Falls, deras 2021 release. Blev rätt förvånad då priset är lågt, man förväntar ju sig en budgetwhisky med alla fel och brister en ung whisky brukar ha. Riktigt bra ung whisky utan defekter, doft och smak i klass med dubbelt så dyra kända märken. Man hade även lagt krut på kvalitet när det gäller flaska och etikett, ovanligt när det gäller billigare whisky.
Citera
2023-04-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purjopung
Är sugen på att prova en whiskey med LITE mer rök.
Favoriter idag: Glenlivet, Macallan, Aberlour

Med filterfunktionen fick jag fram dessa på bolagets hemsida. Någon som har tankar på vilken jag bör prova?

Cragganmore 12yo
Bowmore Small Batch
Craigellachie 13yo
Two Stacks Single Malt Double Barrel
Loch Lomond Original Single Malt

Kanske Loch Lomond som nämndes ovan?

Eftersom du gillar aberlour skulle jag rekommendera
anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition
Eller
Highland park 12

Båda är med sherry fat samt medel rökighet.
Citera
2023-04-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Min tidigare erfarenhet av single malt från Wales sträckte sig till Penderyn(som jag tycker är ok), men idag fick jag en flaska från Aber Falls, deras 2021 release. Blev rätt förvånad då priset är lågt, man förväntar ju sig en budgetwhisky med alla fel och brister en ung whisky brukar ha. Riktigt bra ung whisky utan defekter, doft och smak i klass med dubbelt så dyra kända märken. Man hade även lagt krut på kvalitet när det gäller flaska och etikett, ovanligt när det gäller billigare whisky.

Beställde precis en aber falls. Hoppas den är god.
Alltid gillat Wales som land sen jag var där på besök. Så tar gärna en bra whisky därifrån.
Citera
2023-04-09, 13:55
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Beställde precis en aber falls. Hoppas den är god.
Alltid gillat Wales som land sen jag var där på besök. Så tar gärna en bra whisky därifrån.

Den jag fick var kanon, blev positivt överraskad
Citera
2023-04-09, 15:09
Medlem
Någon som vill ha något gott och lite sött och milt så testa Agitators Argument Lönnsirapsfat så länge den finns på bolaget. Det är en råg whisky lagrad på lönnsirapsfat. Påminner nog lite om en rom och är en god, lite annourlunda mycket god upplevelse!
Citera
2023-04-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayoor
Någon som vill ha något gott och lite sött och milt så testa Agitators Argument Lönnsirapsfat så länge den finns på bolaget. Det är en råg whisky lagrad på lönnsirapsfat. Påminner nog lite om en rom och är en god, lite annourlunda mycket god upplevelse!

https://www.systembolaget.se/produkt...tator-4133501/
Citera
2023-04-09, 15:18
Medlem
Om man är sugen på att testa någon annan anorlunda "Whisky" så kan man testa den Japanska Ohishi Whisky som är ett destillat gjord på ris och lagrad på sherryfat. Påminner lite om rom och är mycket gott och lätt drucket.

https://www.systembolaget.se/produkt...hishi-4094601/
Citera
2023-04-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayoor

Den var ruskigt trevlig! Lite mer åt bourbon/rye hållet, så kanske inte för alla, men jag gillar den! Kanske inte superkomplex, men det är inte varje dag man vill ha en sådan whisky heller.

Över lag tycker jag Agitator gjort mycket bra ifrån sig, bra whisky till bra priser till skillnad från många andra nu för tiden. En del saker kan vara lite tunna i smaken, på gott och ont, vilket troligtvis har att göra med hur dom gör spriten och att den blir väldigt ren. Men samtidigt har jag smakat några utgåvor som varit riktigt kraftiga och supergoda!
Agitator är verkligen ett destilleri att hålla ögonen på framöver!
Citera
2023-04-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Den var ruskigt trevlig! Lite mer åt bourbon/rye hållet, så kanske inte för alla, men jag gillar den! Kanske inte superkomplex, men det är inte varje dag man vill ha en sådan whisky heller.

Över lag tycker jag Agitator gjort mycket bra ifrån sig, bra whisky till bra priser till skillnad från många andra nu för tiden. En del saker kan vara lite tunna i smaken, på gott och ont, vilket troligtvis har att göra med hur dom gör spriten och att den blir väldigt ren. Men samtidigt har jag smakat några utgåvor som varit riktigt kraftiga och supergoda!

Håller med.
Agitator har seglat om både hven och high coast som mitt favorit destilleri i Sverige.
Citera
2023-04-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Håller med.
Agitator har seglat om både hven och high coast som mitt favorit destilleri i Sverige.

Som nybörjare inom whisky, vad ska man börja med först inom Agitator sortimentet? 😊
Citera
2023-04-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Som nybörjare inom whisky, vad ska man börja med först inom Agitator sortimentet? 😊

Jag skulle börja med deras standard sortiment.
Börja med blended, sen single malt, rök och småfat.
Kastanj är god men kanske ingen nybörjar whisky. Men vet folk som börjat med rökiga whiskys så bara testa sig fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in