Citat:
Är sugen på att prova en whiskey med LITE mer rök.
Favoriter idag: Glenlivet, Macallan, Aberlour
Med filterfunktionen fick jag fram dessa på bolagets hemsida. Någon som har tankar på vilken jag bör prova?
Cragganmore 12yo
Bowmore Small Batch
Craigellachie 13yo
Two Stacks Single Malt Double Barrel
Loch Lomond Original Single Malt
Kanske Loch Lomond som nämndes ovan?
Favoriter idag: Glenlivet, Macallan, Aberlour
Med filterfunktionen fick jag fram dessa på bolagets hemsida. Någon som har tankar på vilken jag bör prova?
Cragganmore 12yo
Bowmore Small Batch
Craigellachie 13yo
Two Stacks Single Malt Double Barrel
Loch Lomond Original Single Malt
Kanske Loch Lomond som nämndes ovan?
Bowmores recept ligger ofta på ca 15 ppm fenolhalt i malten, så dom är lite mer åt det lätt rökiga hållet jämfört med andra Islay-destillerier som ligger på mellan 40-60 ppm normalt.
Framförallt deras 12yo och 15yo tycker jag är rätt stabila. 15yo är mer sherrydriven om man gillar sånt!
Varken Cragganmore eller Craigellachie skulle jag säga är rökiga. Hittar man det minsta rök i dessa så är man nog väldigt överkänslig.
Loch Lomond är ett destilleri som gör allt möjligt! Grainwhisky, maltwhisky, singel blends, rökiga och orökiga. Det mesta i den nedre prisklassen är i mitt tycke alldeles för ungt och spretigt. Men är man sugen att utforska deras sortiment så finns det en bra box på SB med fyra olika utgåvor som är väl värd att prova om man vill nörda ner sig lite.
https://www.systembolaget.se/produkt...le-malt-36309/
Teeling Blackpits är en trevlig irländare som annars är en bra startpunkt där man kan ana lite lätt rökighet i bakgrunden. Absolit inget som tar över, iaf inte den utgåvan jag smakat. En klassisk irländsk potstillwhisky med en lätt ton av rök.