Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-15, 14:28
Medlem
Sickmyducks avatar
Tragiskt men hon valde att resa utan försäkring och åka moped utan hjälm. Darwin award. Familjen tycker Sverige ska betala trots att hon var i praktiken utvandrad från Sverige
Senast redigerad av Sickmyduck 2023-10-15 kl. 14:31.
Citera
2023-10-15, 14:32
Avstängd
Drozds avatar
Sorgligt såklart, men sjukt klantigt att inte kolla upp det där med sjukförsäkringen om man dessutom är bosatt i Thailand. När man är 25 kan man inte göra som när man är 15 och bara ta för givet att "nån" ska fixa allting åt en.

750 kkr låter f.ö. väldigt lite för sjukhus+hemtransport, bara ambulansflyget lär kosta mer än det.
Citera
2023-10-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Köp resan med nått kreditkort som inkluderar reseförsäkring folket!!! Enkelt.
Tror ju inte att obegränsad sjukvård och ambulansflyg ingår i den försäkringen. Men däremot avbokning, försening och om väskan inte kommer med.
Citera
2023-10-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tragiskt men hon valde att resa utan försäkring och åka moped utan hjälm. Darwin award. Familjen tycker Sverige ska betala trots att hon var i praktiken utvandrad från Sverige
Ja, hon är ju inte ens berättigad till svensk sjukvård om de nu får hem henne. Hon har utvandrat och är således utskriven från svensk välfärd.
Citera
2023-10-15, 15:11
Medlem
stayboosteds avatar
https://www.instagram.com/itsfeliciasky/
https://onlyfans.com/skyfelicia
Detta är tjejen i fråga. Minns att jag träffade henne och hennes vän ute på en nattklubb för några år sen
Senast redigerad av stayboosted 2023-10-15 kl. 15:30.
Citera
2023-10-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Jag har varit med om det här på nära håll. Man kan få teckna en försäkring, utvandrar man är papperet värdelöst. Folkskam, i vårt fall, sa inte ett dugg. Vi fick, och kunde, betala flygtransporten. Man kan inte vara nog försiktig. Många är naiva:”Händer inte mig”.
Citera
2023-10-15, 15:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sorgligt såklart, men sjukt klantigt att inte kolla upp det där med sjukförsäkringen om man dessutom är bosatt i Thailand. När man är 25 kan man inte göra som när man är 15 och bara ta för givet att "nån" ska fixa allting åt en.

750 kkr låter f.ö. väldigt lite för sjukhus+hemtransport, bara ambulansflyget lär kosta mer än det.

Konsumenternas.se;

Citat:
Ambulansflyg från Thailand till Sverige kostar cirka 800 000 kr

Så ja, sjukvården är möjligen inte inräknad i de här 750000.
Citera
2023-10-15, 15:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Konsumenternas.se;

Så ja, sjukvården är möjligen inte inräknad i de här 750000.

Målet är ju att samla in 1,3 miljoner vilket dom lär lyckas med då det kommit in över 250000 kr på en dag.

Hade det varit en man och inte en söt ung tjej så hade det inte kommit in en krona.
Citera
2023-10-15, 15:40
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är inte moraliskt fel att be om allmosor - MEN det är ett riskabelt upplägg.

Med en försäkring är man bättre skyddad, hjälpen är mer robust och förutsägbar.

Om man ska tigga ihop det blir ju vårt samhälle som Afrika.

Håller helt med, det ska finnas en giltig försäkring. Problemet är när man är korkad, och sen sitter där. Man kan knappast klaga på samhället eller andra, men jag förstår som sagt att man vill ha hem sin dotter. Jag tycker att varken samhälle eller individer individ har någon som helst skyldighet att hjälpa till, och de kan inte förvänta sig någon hjälp. Men jag har väldigt stor empati för att de vill ha hem sitt barn.
Citera
2023-10-15, 15:42
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Målet är ju att samla in 1,3 miljoner vilket dom lär lyckas med då det kommit in över 250000 kr på en dag.

Hade det varit en man och inte en söt ung tjej så hade det inte kommit in en krona.

Tror dessutom hon redan tjänat en hel del på OnlyFans osv , I alla fall tillräckligt för att lämna Sverige
Citera
2023-10-15, 15:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
"Olycksförsäkringen hon haft på plats är inte heller nog för att täcka sjukhuskostnaderna och flygtransporten"

Snacka om att journalisterna har förskönat verkligheten och hoppas att det ska passera obemärkt, man vill ju få det att låta som om "hon var försäkrad, men inte tillräckligt". De där försäkringarna täcker såklart bara själva fordonet, att det skulle ingå en komplett och fulländad sjukförsäkring när man hyr motorcykel ju närmast löjligt att tro.

Sedan är det alltid extremt obehagligt att läsa om dessa olyckor (det är såklart sorgligt i dubbel bemärkelse), både olyckan som sådan och vetskapen att deras dotter ligger svårt skadad och de kan inte få hem henne, men också att
en vuxen person väljer bort det allra viktigaste för att "spara" några tusenlappar och sätter sig i en presumtivt väldigt farlig sits.

Föräldrarna var kanske omedvetna om att försäkring saknades, men borde trots allt sagt att "du åker inte utan..."
(vilket de kanske har gjort, det framgår inte).

Och hur skulle de ha hindrat henne? Hon är vuxen.
Citera
2023-10-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Jag har varit med om det här på nära håll. Man kan få teckna en försäkring, utvandrar man är papperet värdelöst. Folkskam, i vårt fall, sa inte ett dugg. Vi fick, och kunde, betala flygtransporten. Man kan inte vara nog försiktig. Många är naiva:”Händer inte mig”.

I detta fallet tror jag inte familjen säger hela sanningen, det nämns ju något om nån försäkring som inte ” gäller eller inte täcker ” OCH varför gör den inte det ?

KAN det helt enkelt vara så att hon inte har körkort för mc ? Påverkad av alkohol ? Saknat hjälm ?

Såklart försäkringsbolaget inte är så sugna på att stå för notan om du inte uppfyller din del av avtalet och följer lagen, bedriva välgörenhet ingår inte i deras affärsidé
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in