Citat:
Ursprungligen postat av
sassa1987
Han hade testat alla möjliga antidepressiva från början…. Var deprimerad i tidig ungdom. Tror han har asperger och till det hör ju depressioner, special intressen, vissa utbrott osv…. Så han tyckte tramadol var typ ”venlafaxin turbo” som fick honom att må bra. Så tror han självmedicinerade och fastnade. Först Benso men de märktes för mycket och efter att blivit påkommen så slutade han. Hade uppehåll på ett år och började sedan med tramadol……
Det går ju inte att få en missbrukare att sluta så länge som den inte vill det men om du får möjlighet att prata med honom, det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men be honom byta ut den mot oxynorm. Lättare att sluta med den än med giftet. Ibland för att sluta, om han nu mår bra av den (tror sig må bra) så är det ännu svårare att få nån att sluta med sitt bra mående om man inte ev. kan byta ut den mot nått annat som sen i sin tur kan bytas ut mot nått som är mindre svårt att sluta med.
Det är ett jätteproblem att sluta med såna här mediciner framförallt om man tar dom för annat än smärta.
Jag tror också han och det är vad jag tror, är för "stolt" för att våga be om hjälp. Han kan behöva litium för att stabilisera humöret kanske. Jag får en liten känsla av bipolärt beteende.