Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassa1987
Han hade testat alla möjliga antidepressiva från början…. Var deprimerad i tidig ungdom. Tror han har asperger och till det hör ju depressioner, special intressen, vissa utbrott osv…. Så han tyckte tramadol var typ ”venlafaxin turbo” som fick honom att må bra. Så tror han självmedicinerade och fastnade. Först Benso men de märktes för mycket och efter att blivit påkommen så slutade han. Hade uppehåll på ett år och började sedan med tramadol……

Det går ju inte att få en missbrukare att sluta så länge som den inte vill det men om du får möjlighet att prata med honom, det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men be honom byta ut den mot oxynorm. Lättare att sluta med den än med giftet. Ibland för att sluta, om han nu mår bra av den (tror sig må bra) så är det ännu svårare att få nån att sluta med sitt bra mående om man inte ev. kan byta ut den mot nått annat som sen i sin tur kan bytas ut mot nått som är mindre svårt att sluta med.
Det är ett jätteproblem att sluta med såna här mediciner framförallt om man tar dom för annat än smärta.
Jag tror också han och det är vad jag tror, är för "stolt" för att våga be om hjälp. Han kan behöva litium för att stabilisera humöret kanske. Jag får en liten känsla av bipolärt beteende.
Citera
2024-01-15, 19:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Då tråden knappast handlar om drogrehab längre, provar vi en flytt.

Drogrehabilitering --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2024-01-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten2
Det går ju inte att få en missbrukare att sluta så länge som den inte vill det men om du får möjlighet att prata med honom, det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men be honom byta ut den mot oxynorm. Lättare att sluta med den än med giftet. Ibland för att sluta, om han nu mår bra av den (tror sig må bra) så är det ännu svårare att få nån att sluta med sitt bra mående om man inte ev. kan byta ut den mot nått annat som sen i sin tur kan bytas ut mot nått som är mindre svårt att sluta med.
Det är ett jätteproblem att sluta med såna här mediciner framförallt om man tar dom för annat än smärta.
Jag tror också han och det är vad jag tror, är för "stolt" för att våga be om hjälp. Han kan behöva litium för att stabilisera humöret kanske. Jag får en liten känsla av bipolärt beteende.

Jag skulle kunna göra vad som helst för att han ska bli frisk och vilja ha mig och sin familj. Jag älskar honom sååå djupt och han älskar inte mig alls… jag är en trasa som han bara kastade bort. Kanske därför han behandlade mig så illa, för han inte älskade mig.
Citera
2024-01-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megastrul
Jag hajar din rädsla för att vara rädd att provocera osv. Du har tassat runt på äggskal och han har varit en tickande bomb. Igen, du har inte gjort något fel, han har kört över dig och rent krasst så kan han nu ha sina egna föräldrar på samma sätt och låta dem surra med dig om barnen osv.

Du skrev att hans egna mor uppfattar honom på samma sätt som du och att hon är rädd för utbrott, galenskap och arga grannar. Du måste haja att det är han som är felande. Det är skrämmande på riktigt att den här snubben jobbar som läkare!

Jag var rädd för att du gör det. Du måste sätta ditt och dina barns liv före den här snubben. Kan du inte släppa honom i hjärtat så hoppas jag att du tar en megalång paus och att du först ger honom en chans när han har varit på behandling och har en lång nykterhet samt helst har bytt persona fullständigt.

Men jag hoppas ju att du lämnar för gott.

Soc skulle ta av honom vårdnaden rakt av om de visste saker du berättar om honom här.

Exakt, han har lämnat dig och barnen på ett sätt som gör att man undrar om han saknar empati. Att han pundar ursäktar fan inte allt.

Det här är bara mina åsikter efter vad du har skrivit i tråden. Jag önskar att du tar hjälp av proffs som jobbar och har erfarenhet av detta.

Vet inte om mamman visste detta för att hon hörde honom skrika här hemma en dag för hon nämnde att hon hörde honom skrika.. eller om hon är van vid de eller är rädd för de sedan tidigare… svårt att säga men hon sa att han blir arg när hon inte tycker som honom osv…..

Hon sa för längesedan att hon förstår att de e jobbigt att leva med någon som har så mycket humörsvängningar som hennes son då.
Senast redigerad av sassa1987 2024-01-15 kl. 19:26.
Citera
2024-01-15, 19:44
Medlem
Den här tråden idag har varit det bästa stödet sedan allt detta hände.
Tack till er alla ❤️
Citera
2024-01-15, 19:46
Bannlyst
Citat:
Vet inte om mamman visste detta för att hon hörde honom skrika här hemma en dag för hon nämnde att hon hörde honom skrika.. eller om hon är van vid de eller är rädd för de sedan tidigare… svårt att säga men hon sa att han blir arg när hon inte tycker som honom osv…..

Hon sa för längesedan att hon förstår att de e jobbigt att leva med någon som har så mycket humörsvängningar som hennes son då.

Okej, ja det låter inte bra men skönt att i alla fall någon verkar förstå ungefär vad du har gått/går igenom.

Vart står han själv idag, hajar han att han har ett missbruk? Vill han sluta? Har han inga problem enligt honom själv? Är allt det här historia enligt honom?

Jobbar han bara på nu och allting är life eller vill han tex ta en behandling och förändras?

Svara bara om du vill. Känns som att man har en hyfsad överblick nu förutom just var han står idag samt tycker och tänker.
Citera
2024-01-15, 19:47
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Fast så går det ju inte att leva heller i längden. Om han blir ren en vacker dag blir det ju hans uppgift att visa bortom allt tvivel att så är fallet hur han nu bäst gör det. Att en vuxen människa tar på sig att drogtesta en annan är en omöjlig lösning. Om han löser sin skit och blir så frisk att han på riktigt kan bry sig om barn tänker jag att det märks tydligt. Han visar själv hur länge han varit ren genom egna drogtester han tagit någonstans, visar vilken hjälp han fått och förklarar varför det är annorlunda på riktigt. Jag har några vänner som kommit loss ur beroende och några som inte. De som kommit loss på riktigt går liksom inte att ta fel på. Deras liv handlar om att de är rena och de jobbar med det varje dag. Märks i allt de gör och säger, en helt ny personlighet. I den här situationen skulle de varit helt annorlunda. Att bevisbördan låg på dem skulle de tycka var självklart. Förmodligen skulle det märkas på nya kompisar vars fokus i livet vara att hålla sig själva och varandra drogfria också.
Absolut du har helt rätt. Det hänger på individen själv. Har också sett folk förändra sina liv och känner till det dagliga arbetet de gör med sig själva. Därför rådde jag ts pojkvän att prova på NA. Där har många lyckats bli rena.
Citera
2024-01-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megastrul
Okej, ja det låter inte bra men skönt att i alla fall någon verkar förstå ungefär vad du har gått/går igenom.

Vart står han själv idag, hajar han att han har ett missbruk? Vill han sluta? Har han inga problem enligt honom själv? Är allt det här historia enligt honom?

Jobbar han bara på nu och allting är life eller vill han tex ta en behandling och förändras?

Svara bara om du vill. Känns som att man har en hyfsad överblick nu förutom just var han står idag samt tycker och tänker.

Han har inte erkänt något utan lämnat mig i ren ilska. Ingen aning alls hur han tänker för vi har verkligen ingen kontakt !!! Enligt föräldrarna är han väldigt lugn sen han kom till dem (några dagar sen) och 1 februari får han egen lägenhet. Han är otroligt lugn, tyst och de va han inte i början när han lämnade mig och bodde några dagar hos dem innan han skaffade tillfälligt boende som han nu då lämnat. Vet inte om han bodde hos någon tjej eller själv … vet inte alls om han lämnade för någon annan eller missbruk. Tycker de e konstigt att han verkar oberörd. Hade varit på julfirande hos sina vänner och de hade haft sina barn där och han var precis som tidigare helt oberörd av situationen ……. Inte alls hört av sig till barnen heller. Inte ens ett god jul sms.
Citera
2024-01-15, 19:55
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Jag vet jag började lita på honom….. så jävla dumt.

Tror att han har lätt till ilska rent generellt och att de blir värre av tabletterna. Han säger själv att han blir arg utan anledning (när han var lugn och positiv kunde han säga de och även ta på sig skulden).. i nuläget tar han INGEN skuld och allt hemskt beror på mig. Noll samvete
Ärligt talat så låter det inget vidare. Missbruk gör en självupptagen och egocentrisk och en sån person är svårt att leva med. Det är upp till honom att ställa saker till rätta annars hoppas jag att du och barnen kan hitta trygghet hos någon annan.
Citera
2024-01-15, 19:57
Medlem
Vad sägs Kratom? Har ni testat detta under?
Citera
2024-01-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Ärligt talat så låter det inget vidare. Missbruk gör en självupptagen och egocentrisk och en sån person är svårt att leva med. Det är upp till honom att ställa saker till rätta annars hoppas jag att du och barnen kan hitta trygghet hos någon annan.

Tror du verkligen han kan ställa saker till rätta? Han säger att han inte älskar mig, varit miserabel, jag är manipulativ och hemsk… han ser inte sin del i varför de blev såhär. Hade köpt hans resonemang om han åtminstone tagit ansvar och brytt sig om barnen. Men detta … helheten känns inte riktigt som de kanske bara handlar om mig och bråken…
Citera
2024-01-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarpung
Vad sägs Kratom? Har ni testat detta under?

Men vad menar du?! Att jag ska ringa honom och be honom ta Kratom? Vi har ju ingen kontakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in