Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-21, 14:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Majoriteten som spelar hockey har föräldrar som är typ lägre medelklass, småborgare alternativt utpräglad medelklass. Det handlar om barn till en salig mängd småföretagare, konsulter, account managers och en uppsjö sales managers. De andra sporterna du nämner i form av golf och tennis är mer utpräglade överklass/övre medelklassporter

Polo och tennis och hästdressyr där gäller säkert det du säger, men verkligen inte för golf. Att det skulle vara en utpräglad "överklass-sport".
Golf är stort just i den gruppen du kallar småborgare med konsulter. småföretagare, sales managers och såna. Dvs hockey-bourgesoin. Golf andas "svarta trädäck". För 20 år sen skulle Golf känts kompatibelt med en blackberry-telefon och prata högt med Stefan på sälj när man åker SJ.

I alla fall i majoriteten av sveriges små och mellanstora städer. Prasslig jacka från golfkläderbutiken, ny volvo, arselsbyxor (chinos) stabbig överkropp och aningen plommonröd och narig i ansiktet. Samt snipig i charkdiskar. Där har du en vanlig typ av golfspelare. Samma som man kan kalla "laxlunch på marinor"-typen.

Ibland gäller alla de övriga variablerna fast personen istället är crosstrainingslank och har ett produkionsbolagsskägg och har en "snygg, lite fixat rufsig frisyr". Ortens frisörer är ofta med i nåt slags företagarkotteri i småstäderna. Det ger en aura av "Stockholm" när den hetrerosexuella men lite flamboyanta Christer dyker upp på Lions eller på golfen.
Senast redigerad av swimp78 2024-03-21 kl. 14:25.
Citera
2024-03-21, 14:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tror att det till stor del är invandrarnas förtjänst. När folket från mellanöstern ställde stenlejon framför entrèn så var svenskarna tvungna att distansera sig från det, och insåg kanske samtidigt hur tacky det är.

Är själv uppväxt i en hockeystad så jag vet av egen erfarenhet hur träffsäker din spaning är. Särskilt om husen på gräddhyllan…

Frun har efter flera års tjat äntligen fått sin walk in closet med heltäckningsmatta och sittpuff i mitten. På ena hyllan står hennes handväskesamling och självklart även stora lådan från LV som de kom i. Men inte Hermésboxarna, för de finns i bokhyllan i vardagsrummet, bredvid Tom Ford-boken.

Shit, vi kanske tänker på samma stad.. Men skitsamma. Jag tror det är rätt vanligt det här fenomenet i små industristäder. Det där med att nån gata kallas "Gräddhyllan".
Det finns också ofta nåt område nära nån älv eller sjö eller havet, där man lyckats muta kommunen och få bygglov för ett gäng flådiga pseudofunkis-villor med jättelika garage. Såna sträckor brukar kallas "solsidan" lite skämtsamt.
Citera
2024-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Polo och tennis och hästdressyr där gäller säkert det du säger, men verkligen inte för golf. Att det skulle vara en utpräglad "överklass-sport".
Golf är stort just i den gruppen du kallar småborgare med konsulter. småföretagare, sales managers och såna. Dvs hockey-bourgesoin. Golf andas "svarta trädäck". För 20 år sen skulle Golf känts kompatibelt med en blackberry-telefon och prata högt med Stefan på sälj när man åker SJ.

I alla fall i majoriteten av sveriges små och mellanstora städer. Prasslig jacka från golfkläderbutiken, ny volvo, arselsbyxor (chinos) stabbig överkropp och aningen plommonröd och narig i ansiktet. Samt snipig i charkdiskar. Där har du en vanlig typ av golfspelare. Samma som man kan kalla "laxlunch på marinor"-typen.

Ibland gäller alla de övriga variablerna fast personen istället är crosstrainingslank och har ett produkionsbolagsskägg och har en "snygg, lite fixat rufsig frisyr". Ortens frisörer är ofta med i nåt slags företagarkotteri i småstäderna. Det ger en aura av "Stockholm" när den hetrerosexuella men lite flamboyanta Christer dyker upp på Lions eller på golfen.

Hehe, just den trenden för kanske 20-30 år sedan när det blev "folkligt" med golf har gjort att sporten förlorat mkt av sin överklassaura, du har rätt i det. Minns annars att såväl Marcus "Dodde" Wallenberg som oljemagnaten John D. Rockefeller var förtjusta i golf. Jag tror att sporten fortsatt kan utövas av individer inom överklassen, men många har nog blivit förfasade över utvecklingen och känt sig manade att hoppa av det sjunkande skeppet i tid. Sedan hänger det rimligen en del på vart du spelar i Sverige. Givetvis är det presumtiva klientelet ett annat på en bana i en glamourös Stockholms-förort än i Karlstad.
Citera
2024-03-21, 15:44
Medlem
Finns det något samlingsinlägg på klassiska TM fenomen? Jag tänkte försöka kompilera en lista för att köra en dricklek i helgen, typ "drick om du känner dig träffad av följande".
Citera
2024-03-21, 21:15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Shit, vi kanske tänker på samma stad.. Men skitsamma. Jag tror det är rätt vanligt det här fenomenet i små industristäder. Det där med att nån gata kallas "Gräddhyllan".
Det finns också ofta nåt område nära nån älv eller sjö eller havet, där man lyckats muta kommunen och få bygglov för ett gäng flådiga pseudofunkis-villor med jättelika garage. Såna sträckor brukar kallas "solsidan" lite skämtsamt.

Japp.

Klassiker att det kallas "solsidan" på den sidan av huvudvägen som är närmast kusten och havet, respektive "knäckebrödssidan" på andra sidan.

Så är det tex. där vi bor, men är ju en återkommande nomenklatur inom många olika områden. Däremot så är jag inte säker på att det har så mycket med "tacky medelklass" att göra. Finns nog liknande benämningar inom alla samhällsgrupper och områden.
Citera
2024-03-21, 23:45
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Japp.

Klassiker att det kallas "solsidan" på den sidan av huvudvägen som är närmast kusten och havet, respektive "knäckebrödssidan" på andra sidan.

Så är det tex. där vi bor, men är ju en återkommande nomenklatur inom många olika områden. Däremot så är jag inte säker på att det har så mycket med "tacky medelklass" att göra. Finns nog liknande benämningar inom alla samhällsgrupper och områden.

Benämningen i sig är väl ofta rätt folklig och kommer utifrån, så jag tror inte de själva säger "gräddhyllan". Men inte sällan kan nybyggen i solsidan-type av sträckor i mindre städer iaf vara rätt tydligt bebodda av tacky-sorten

En sån grej kan man se om de valt att skriva ut gatunumret på huset med bokstäver istället för siffror. "Sju" på huset istället för att ha en sjua. Man vill "ha lifestyle" och visa originalitet på varje vis. Antagligen mycket dyra doftljus i de hemmen..

Eller de som vill imitera den gamla traditionen från förra sekelskiftets högborgerlighet som namngav sina sommar-residens med punchverandor saker i stil med "Villa Solhem. Fast TM gör det med sina villor. Jag såg en tjomme på en solsidan-aktig gata som döpt sitt nybyggda pseudofunkishus till "Villa Stefan"!
Senast redigerad av swimp78 2024-03-21 kl. 23:48.
Citera
2024-03-22, 00:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Benämningen i sig är väl ofta rätt folklig och kommer utifrån, så jag tror inte de själva säger "gräddhyllan". Men inte sällan kan nybyggen i solsidan-type av sträckor i mindre städer iaf vara rätt tydligt bebodda av tacky-sorten

En sån grej kan man se om de valt att skriva ut gatunumret på huset med bokstäver istället för siffror. "Sju" på huset istället för att ha en sjua. Man vill "ha lifestyle" och visa originalitet på varje vis. Antagligen mycket dyra doftljus i de hemmen..

Eller de som vill imitera den gamla traditionen från förra sekelskiftets högborgerlighet som namngav sina sommar-residens med punchverandor saker i stil med "Villa Solhem. Fast TM gör det med sina villor. Jag såg en tjomme på en solsidan-aktig gata som döpt sitt nybyggda pseudofunkishus till "Villa Stefan"!

Nja, Solsidan vs knäckebrödssidan går tillbaka till 60-70-talen där vi bor. Visst byggs det nya hus här och var (är ju extremt attraktivt att bo vid kusten, och ändå bara någon mil in till city), men begreppet är inget nyskapat.

Men apropå din kommentar med gatunummer med bokstäver så kom jag att verkligen tänka på en äkta tacky-medeklass-sak; att i sin nybyggda och överstajlade hus med vita väggar, så har man
ordspråk tryckta på väggarna. Typ klämchecka "Your Day Will be fantastic" i sirlig stil, etc. Sedan skall detta tacky fotas och läggas upp på Instagram och Facebook. Det är verkligen tacky-mk!
Citera
2024-03-22, 08:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
En sån grej kan man se om de valt att skriva ut gatunumret på huset med bokstäver istället för siffror. "Sju" på huset istället för att ha en sjua.

Något som imponerar på Marge Simpson...
https://www.youtube.com/watch?v=unce3ygp0Go
Citera
2024-03-22, 08:30
Medlem
Tittar snett och ger syrliga kommentarer till grannar som inte släcker ner elbelysningen i huset under "earth hour". De vill hellre att man sitter i halvmörkret och bränner paraffinljus tillverkade av fossil olja i stället, "för klimatet". De låter dock gärna fasadbelysningen stå på hela nätterna året om.
Citera
2024-03-22, 18:53
Medlem
Mitch-Moons avatar
Fastighetsmäklare i rea-dockers, peak performance-väst och tofsloafers som sneglar hånfullt på salongsberusade arbetare.
Köper sin parfym på Kicks när ingen ser.
Senast redigerad av Mitch-Moon 2024-03-22 kl. 19:01.
Citera
2024-03-22, 22:39
Medlem
Ropa "hallå i stugan" när man kliver in någonstans, där andra väntar på en.
Citera
2024-03-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Ropa "hallå i stugan" när man kliver in någonstans, där andra väntar på en.
Som uppvuxen i TM-miljö kan jag skriva under på den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in