2024-05-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Kronan stärks mot dollarn...vad säger alla ni som med 100% säkerhet sa att kronan skulle falla som en sten om riksbanken sänkte räntan?
Var inte så hård MannenP.

Visserligen har de ekonomiska genierna i denna tråd haft fel om i stort sätt allt…Eller vänta nu, om allt menade jag, men till och med den bästa kan ha fel och det är vi det vi har i denna tråd, de absolut bästa, hjärnor i toppklass!

Lite otur när de tänkte helt enkelt, de kommer säkert att ha korrekta analyser nästa gäng när vi får problem med inflation om 15-20 år.
Citera
2024-05-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Sänka från en oerhört låg nivå, ja det är ett svaghetstecken!!!

Har varenda jävel lånat till ALLT???
Man kan göra en budget, vad kommer gå åt varje månad. Sen håller man sig till den.
Nu är det sura tider men jag sparar nog 8-10000 per månad.
Vad är det som är fel i huvudet på folk som skall ha allt med en gång oavsett kostnad????

Alltså hoppas det inte sänks mer iår!!!

Handlar om att inflationen går ned snabbt och snart ligger vi under målet. Det går inte att ligga med hög ränta när inflationen är för låg. Det är tämeligen basic och något du borde kunna ta till dig
Citera
2024-05-09, 19:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du menar att räntan skall vara lägre än inflationen som det var med experimentet tidigare, man vill ha räntan +1,5-2,0% över inflationen så vid önskad inflation 2% så är nivån rätt nu om inflationstakten blir ca 2% inom kort.

Inflationen är redan nere på 2.2% och allt pekar på att den kommer gå under 2% under 2024. Vissa tror t.o.m. att inflationen kommer neråt 1.5%.
Så ja, räntan är alldeles för hög
Citera
2024-05-09, 20:36
Medlem
Fittfittas avatar
Jag hade gärna sett att de hade höjt en procentenhet till 5% istället (eller varför inte till 6), inte minst för att lånetorskarna som egentligen inte har råd med sina dyra prylar (främst bostäder men även dyra bilar som dessa fattiglappar skaffar) ska få det jobbigare. Tro det eller ej men man bör betala för vad man köper. Sen ska man inte underskatta skadeglädjen heller.
Citera
2024-05-09, 20:51
Medlem
Citat:
Vart finns det välskötta villor för det låga priset?
Ja, det finns massor med hus som ligger i den prisklassen. Det finns något som heter "Hemnet". Testa att söka efter hus där👍
Senast redigerad av MannenP 2024-05-09 kl. 20:53.
Citera
2024-05-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag hade gärna sett att de hade höjt en procentenhet till 5% istället (eller varför inte till 6), inte minst för att lånetorskarna som egentligen inte har råd med sina dyra prylar (främst bostäder men även dyra bilar som dessa fattiglappar skaffar) ska få det jobbigare. Tro det eller ej men man bör betala för vad man köper. Sen ska man inte underskatta skadeglädjen heller.

Av ditt inlägg får man känslan att det är du som är fattig och vill att alla andra ska få det lika illa som du. Jag gillar tillväxt; det gör inte du. Det är fine.
Citera
2024-05-09, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Handlar om att inflationen går ned snabbt och snart ligger vi under målet. Det går inte att ligga med hög ränta när inflationen är för låg. Det är tämeligen basic och något du borde kunna ta till dig

Du har ingen koll på hur ekonomi fungerar över gränser förstår jag
Att vi lägger oss lägre än alla andra är ett tecken på svaghet.

Om vi behöll 4 % hade några fått förtroende för svenska kronan, jag själv kommer lämna svenska investeringar bara för svagheten.... Mycket roligare att ha pengar i valutor som kommer öka.

Det ÄR INGEN KRIS I SVERIGE!!! Alla byggföretag och byggjobbare till exempel har täljt guld med fällkniv under decennier, en liten tillbakagång under några år kommer bara rensa ut lite :-)
Citera
2024-05-09, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta

Håller med fullt ut.
Vi sänker först i världen, från en redan låg nivå...
Vi kommer hela tiden hamna i detta läget, så sjukt.
Låt några företag och personer gå i konkurs och rensa marknaden. 6 % kunde vara bra!!!!
Citera
2024-05-09, 21:49
Avstängd
Citat:
Ja, det finns massor med hus som ligger i den prisklassen. Det finns något som heter "Hemnet". Testa att söka efter hus där👍

Jo det vet jag ju, men attraktiva vet jag inte.
Här i Bromma ligger de nog på 16-30 miljoner, ett renoveringsobjekt runt 8-10.
Är det typ Söder odm du pratar om?
Eller sträcker det sig till Hammarby?
Citera
2024-05-09, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Du är efterbliven....
Det är noterat!
Förmodligen högre lån än vad du borde ha.
Vad är fel med att betala av lånen och få en sund ekonomi???
Citera
2024-05-09, 21:52
Medlem
Citat:
Jo det vet jag ju, men attraktiva vet jag inte.
Här i Bromma ligger de nog på 16-30 miljoner, ett renoveringsobjekt runt 8-10.
Är det typ Söder odm du pratar om?
Eller sträcker det sig till Hammarby?
Varför kan inte ett hus vara attraktivt i Huddinge, Sollentuna eller Tullinge?
Du få finare hus i dessa områden för 10 milj än du får i Nacka, Lidingö, Bromma etc. för 15-20 miljoner. Menar du att ett hus bara är attraktivt i ett visst område?
Citera
2024-05-09, 22:03
Avstängd
Citat:
Varför kan inte ett hus vara attraktivt i Huddinge, Sollentuna eller Tullinge?
Du få finare hus i dessa områden för 10 milj än du får i Nacka, Lidingö, Bromma etc. för 15-20 miljoner. Menar du att ett hus bara är attraktivt i ett visst område?

Man kanske vill bo med sina gamla kompisar?
Skönt med gångavstånd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in