2024-06-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du menar att NF 1986-03-25 deltar i en vallning där han bl.a. promenerar mellan mötesplatsen (Sveav. 44) och platsen där han hör skotten (Sveav. 56), fastän han i själva verket vet att han hörde skotten någon annanstans? (vid Adolf Fredriks KG?)

Det stämmer. "Några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata (vid Sveavägen 50). Som Fauzzi uppgav 860303. När Ström felaktigt skrev Kammakargatan istället för Adolf Fredriks Kyrkogata och Sveavägen 56 istället för Sveavägen 44. Eftersom Ström fortfarande inte visste att paret Palme gick förbi Najics korvkiosk och korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata.

Vad Länninge gjorde 860325 var att göra ett nytt fel baserat på Ströms fel 860303. Istället för att flytta förloppet ett kvarter söderut (som han borde ha gjort) bestämmer Länninge (inte Fauzzi) att Fauzzi hörde skotten vid Sveavägen 56 (där Ström felaktigt placerade Fauzzis möte med paret Palme).

Det är viktigt att jämföra förhör, inte bara läsa förhör.
Senast redigerad av VSBQED 2024-06-15 kl. 09:39.
Citera
2024-06-15, 09:47
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för referensinlägg rörande Nicola Fauzzis uppgifter.)

Om Nicola Fauzzi till en början blandar samman gatorna – Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan – så är det inget konstigt, även om det är slarvigt av polisen att inte kolla upp och särskilt fråga om det så att det framgår i förhören. Inte heller är det konstigt om man blandar ihop Skandiahuset och (gamla) Bonnierhuset.

De här missförstånden reds sedan ut när Fauzzi vallas på platsen och får peka ut var han gjort sina iakttagelser. Mötespunkten med paret Palme blir då nedtecknad med mycket god precision medan punkten där Fauzzi hör skotten nedtecknas med något sämre precision. Skälet till det senare är att man bara anger att han hör skotten när han "passerar" Bonnierfastigheten Sveavägen 56, men fastigheten är nästan 50 meter lång.

Beroende på gånghastigheten kan man därför placera skottpunkten med upp till plus/minus 25 meter från huvudporten mitt på fastigheten. De uppgifter vi har från familjen Schaefer om att Fauzzi ångade på norrut "med långa kliv" längs trottoaren säger mig att han hunnit ända upp till norra änden av Bonnierfastigheten innan det smäller, och att "passerar" i själva verket borde ha hetat "just passerat".

Efter skotten fortsätter Fauzzi ytterligare cirka 25 meter (15 sekunder) innan han stannar och tittar efter vad som står på. Även om det inte sägs uttryckligen i vallningsförhöret så hamnar han då direkt norr om korsningen med Kammakargatan, vilket ju också är rimligt ifall han ville gå över medan det var "grön gubbe" där istället för att fastna vid röd gubbe.

Själv har jag lite risig syn men hade ändå inga problem med att se ända ner till mordplatsen från Kammakargatan när jag var dit och kollade. Avståndet ligger på uppskattningsvis 200 meter, men trottoaren sluttar uppför längs Skandiahuset och mordplatsen ligger liksom på en avsats som är upphöjd med kanske en dryg meter.

Vad som däremot gör det omöjligt att se några detaljer vid mordplatsen på sådant avstånd, det är om det finns folk ivägen. Fauzzis iakttagelser förutsätter att det är folktomt hela vägen ner till mordplatsen längs trottoaren. Det här är en viktig detalj när man ska resonera om Bofors-gängets förehavanden liksom även om Stig Engströms eventuella närvaro ute på trottoaren. Så länge Fauzzi kikar så får ingen av dem – och ingen annan heller, för den delen – befinna sig på trottoaren mellan mordplatsen och Fauzzi själv.

Utöver det som sagts här vill jag även än en gång peka på hur konstellationerna på den västra trottoaren helt och fullt bekräftar de "43 sekunderna" i tidsdifferens mellan Fauzzis och paret Palmes respektive gångtider från mötespunkten till skotten.

Vilken normalbegåvad tolvåring som helst kan lätt bekräfta det genom att plocka fram papper och penna och märka upp de kända positionerna för de fem berörda ekipagen i skottögonblicket. Då har vi paret Palme på mordplatsen. På västra trottoaren har vi, från söder till norr: Egon Enocksson & Annika Blomkvist nere vid Monte Carlo, vi har Ulrika Ryttestål & Susanne Karlsson vid södra övergångsstället, vi har Per & Christina Vallin cirka 25 meter norr om dem, och så har vi Sirpa Lindgren & Carina Pettersson ytterligare cirka 25 meter norrut. Det är vad vi har på trottoarerna och som angår den här övningen.

Då kan du enkelt backa upp alla ekipage under antagande om normal gånghastighet (cirka 100 meter i minuten). Om du först backar upp dem med två och en halv minuter så har du tagit med de fördröjningar som paret Palme har längs vägen inklusive sneddningen och snabbstoppet vid Sari plus de "43 sekunderna". På så vis placerar vi paret Palme vid korvkiosken.

Backar du sedan upp de fyra ekipagen på västra trottoaren med lika mycket så finner du att Enocksson & Blomkvist hamnar en bit bakom paret Palme. Ryttestål & Karlsson hamnar vid korvkiosken där de stod och pratade med någon kompis innan de började gå söderut. Och Lindgren & Pettersson hamnar vid kyrkogården alldeles bakom Enocksson & Blomkvist.

Att Enocksson & Blomkvist hamnar bakom paret Palme beror på att den standardiserade gångtakten är för hög för dem. Enocksson säger att de gick långsamt, och då får man bromsa ner dem lite, vilket gör att de inte hinner lika långt på sagda tid utan de hamnar istället direkt före paret Palme vid korvkiosken. Det är då Enocksson & Blomkvist som är Ljubisa Najics "främre par" som går framför paret Palme.

Så långt övningen där de "43 sekunderna" är inkluderade. Om du sedan upprepar samma övning fast plockar bort de 43 sekunderna, då måste du flytta ner Enocksson & Blomkvist söderut med dryga 50 meter. Då är de inte längre direkt framför paret Palme vid korvkiosken, utan istället får man placera Ryttestål & Karlsson framför paret Palme som Najics främre par. Direkt bakom paret Palme får man då istället Lindgren & Pettersson, som alltså måste befinna sig hack i häl på Najics "bakre gubbe" som följer efter paret Palme.

Som du ser blir det hela väldigt problematiskt. Dels måste Najic ha misstagit två tonårstjejer för Olof Palmes livvakter och dessutom måste man förklara varför Najic inte ser Lindgren & Pettersson när han tittar söderut igen en halvminut senare och då ser samma par som gått framför paret Palme förbi kiosken gå ensamma en bit ner i nästa kvarter. Paret Palme och mannen som gick bakom hade naturligtvis försvunnit (till östra trottoaren som Najic inte kunde se), men var är då Lindgren & Pettersson?

Nu när du ändå har penna och papper framme så kan du laborera hur mycket du vill med att justera tidsdiffar och promenadhastigheter. Men hur du än vänder och vrider på det hela så vill jag påstå att du inte kommer att kunna plocka fram något alternativt scenario som förklarar de fyra ekipagens på västra trottoaren placering i skottögonblicket.

Det enda scenario som går ihop är just det jag skissat upp verbalt här ovan, och där de "43 sekunderna" ingår jämte en viss nedbromsning av Enocksson & Blomkvist. Dels stämmer det perfekt med vad de själva uppger och dels bekräftar det till fullo den tidsdiskrepans som konstaterades mellan Fauzzis och paret Palmes respektive gångtider. Vi kallar den tidsdifferensen för "Fauzzis 43 sekunder" även om den naturligtvis inte behöver vara exakt 43 sekunder.

Vad jag kunnat se är diskrepansen snarare lite större än så, uppemot en hel minut. Men det är finlir, och det väsentliga här är att en betydande tidsdiskrepans existerar och kan bekräftas fullt ut. Vad det innebär är att paret Palme gör ett längre uppehåll längs vägen mellan Skandias huvudentré och mordplatsen. Det är ett faktum som inte går att komma runt. Allt annat är nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
(Klicka bakåt för referensinlägg rörande Cecilia Anderstedts uppgifter.)

Faderlig, som jag annars har ett gott öga till, försökte sig just på att förklara tidsdiskrepansen med att paret Palme skulle promenera långsamt. Det stämmer inte, för då måste de saktas ner till en hastighet som ligger långt under Enocksson & Blomkvists redan långsamma gånghastighet. Faderlig åberopade Cecilia Anderstedts uppgifter, vilka enligt min uppfattning är ganska skakiga av flera skäl.

Ändå tycker jag att den "sneddning" över trottoaren och det långsamma promenadtempo som Faderlig pekar på ändå verkar rimlig. Men då talar vi om det fåtal meter som paret Palme rör sig från "mötet" vid Dekorima och snett in i riktning mot de nerdragna gallergrindarna på Tunnelgatan.

Även Anders Björkman rör sig lite diagonalt i ungefär samma riktning, beroende på att han stått ute vid reklampelaren och spanat söderut efter sina förlorade kamrater i det bakre Boforsgänget. Då sneddar han in över snö- och issträngen in på gångbanan, vilket är ungefär samma rörelseriktning som paret Palme. Mellan dem finns då även mördaren som kommer upp bakifrån, och som naturligtvis måste följa efter i paret Palmes riktning.

Alla får då samma lätt diagonala rörelseriktning, vilket Anderstedt nog kan snappa upp även om hon är närsynt och utan glasögon. Alla de smådetaljer som Anderstedt talar om är enligt min uppfattning icke trovärdiga av redan sagda glasögonskäl. Men att paret Palme skulle röra sig lite diagonalt och i ganska makligt tempo den här sista biten när de bara ska röra sig från Dekorima och in en bit på Tunnelgatans främre ände, det är både trovärdigt och heller inget konstigt alls – och det säger heller ingenting alls om deras promenadtakt på vägen söderut längs Skandiakvarteret. Enligt Lisbeth själv ska de ju ha gått i ganska raskt tempo, och det tror jag stämmer. Vilket som blir skillnaden i gångtid ändå alldeles för liten för att kunna förklara de "43 sekunderna".

En utläggning där med utgångspunkt i den diskussion som uppkommit här i tråden om de här sakerna. Det är en diskussion som jag välkomnar, för ju fler som plockar fram penna och papper och på så vis försäkrar sig om att de "43 sekunderna" faktiskt gäller, desto bättre är det för den allmänna debatten om hur Palmemordet egentligen gått till. Hittills har vi ju haft en massa folk som avfärdar de "43 sekunderna" som någon slags bokföringsfel eller missförstånd vid förhören med Fauzzi, men det är de alltså inte utan de utgör i själva verket en robust hörnsten i förloppsanalysen på Sveavägen.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-06-15 kl. 09:54.
Citera
2024-06-15, 09:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Det stämmer. "Några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata (vid Sveavägen 50). Som Fauzzi uppgav 860303. När Ström felaktigt skrev Kammakargatan istället för Adolf Fredriks Kyrkogata och Sveavägen 56 istället för Sveavägen 44. Eftersom Ström fortfarande inte visste att paret Palme gick förbi Najics korvkiosk och korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata.

Vad Länninge gjorde 860325 var att göra ett nytt fel baserat på Ströms fel 860303. Istället för att flytta förloppet ett kvarter söderut (som han borde ha gjort) bestämmer Länninge (inte Fauzzi) att Fauzzi hörde skotten vid Sveavägen 56 (där Ström felaktigt placerade Fauzzis möte med paret Palme).

Det är viktigt att jämföra förhör, inte bara läsa förhör.
Men nu bortser du från allt som inte stämmer med din version. Vid vallningen 25/3 promenerar NF till just Sveav. 56. Det ger en promenadtid på 1:35 vilket leder till de saknade 43s. Då är det rimliga antagandet att det faktiskt är platsen där han minns skotten.

I din version så går NF dels till fel plats, dels antecknar PU denna felaktiga plats och tid, fastän NF själv minns att skotten hördes längre söderut. Låter det rimligt någonstans tycker du?
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-06-15 kl. 10:11.
Citera
2024-06-15, 10:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Upp till dig.
Jag tror ju ändå att alla som hållit på med MOP en längre tid ändå någonstans har format sig en uppfattning gällande gärningsmannafrågan..som ju är av komplett central betydelse för fallet.

Om du med pistol emot huvudet måste namnge någon gärningsman..vem?

Det är CA som ligger på min "första plats" om jag måste välja av de kända, men jag ser inte alls CA-hypotesen som stark i något avseende. Revolvern är otroligt intressant och det finns en rad konstigheter kring honom som skulle kunna ses som indicier.

Ja, jag upplever precis som du att många slutligen bestämmer(känner stort behov för att slutligen bestämma) sig för en gärningsman eller hypotes.
(Ex. Borgnäs som nu "bestämt sig" för att GM var vänsterhänt, sköt först mot Lisbeth, tog av på Luntis o.s.v.)
Citera
2024-06-15, 10:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Poängen är väl mest att om en stor apparat har varit igångdragen så är det här gruppen med kapaciteten.

Vad gäller kulorna så är de väl obegripliga oavsett vad man tänker sig för gm. Varför skulle någon ha sådana kulor hemma? Varför skulle någon välja just den varianten?

Jag har ofta hört att GM "tog det som var tillgängligt". Men vad är det för för situation man är i om metal piercing-kulor är det enda tillgängliga? Det är svårt att se hur det blev så.

Jag menar att graden av obegriplighet varierar väsentligt mellan olika typer av GM.

En kapacitetsstark och planlagd GM som aktivt väljer ammunition. Det är för mig svårt att få ihop. Ammunitionen är så speciell, att det måste ligga ett övervägande bakom att man väljer just den bland allt som fanns att tillgå. Och om man av någon anledning som är svår att förstå var ute efter dess påstådda egenskaper så fanns det vid tiden sedan länge varianter som var den överlägsen.

Man bör också begrunda att typisk ammunition att ha ihjäl levande varelser med, dvs expanderande eller deformerande sådan, tydligen aktivt väljs bort.

Särskilt svår blir nog ekvationen om CGÖ, med sin kunskap på området och goda tillgång till olika ammunitionstyper, stoppas in i den.

En ensamagerande GM eller grupp som tar vad han/man råkar ha tillgång till. Även om ammunitionstypen var ovanlig, så salufördes den i riket och fanns att köpa. Ofta tycks det ha varit så att man tog den då ingen annan typ av Magnumammunition fanns på butikshyllan vid tillfället. Gäller exempelvis Mockfjärds- och Vilhelminakulorna. I både de fallen blev sedan delar av inköpet liggande hos innehavaren. Den som var sugen på "riktig" Magnum köpte uppenbarligen Winchesters Metal Piercing ibland.

Man bör i åtanke ha att Magnumskyttar av kostnadsskäl främst använde "riktig" ammunition undantagsvis. Bulket utgjordes olika billiga varianter som nog inte dög att skjuta folk med eller ammunition i kaliber med svagare laddning. Så visst kan en skytt med lite sådant innehav plus Winchester Metal Piercing valt det senare när det blev aktuellt att skjuta någon utan att det framstår som obegripligt?

Citat:
Det blir ett inbyggt problem plus fri tillgång till "du slipper ur ur fängelset-kort" när man diskuterar just den här gruppen också. Eftersom det här är enda gruppen där man kan förklara bort allt med konspiration och manipulation, och det faktiskt är en möjlighet. Det blir tyvärr ett cirkelresonemang som typ fungerar. Vilket jag inte riktigt vet hur man ska hantera.

Stämmer inte kulorna? Då kan de ha bytt ut dom

Stämmer inte tiden? Då kan de ha manipulerat den

Behövs det förhandsinformation? Då kan de ha avlyssnat.

Osv. Osv.

Ja, jo, om man växlar in på spåret mörkläggning och manipulation osv, så har du en poäng.
Citera
2024-06-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är CA som ligger på min "första plats" om jag måste välja av de kända, men jag ser inte alls CA-hypotesen som stark i något avseende. Revolvern är otroligt intressant och det finns en rad konstigheter kring honom som skulle kunna ses som indicier.

Alternativa gärningsmän är den självklara förklaringen till GM:s långa väntetid. Ingemar Krusell insåg detta (som han skrev i Polistidningen nummer 4 1986). Det räckte med tre. Om paret Palme gick norrut var de på väg mot Rådmansgatans station. Det räckte med en man där (som kunde fly uppför trappan till Holländargatan). Om de valde Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata kunde en man följa efter (kanske Mårtens Grandman) och fly i bil. Om de fortsatte söderut skulle de nog byta sida. De ville undvika Monte Carlo (en ökänd restaurang med en egen Flashback-tråd). Att mordet ägde rum vid Monte Carlo var Mårtens första tanke (T2-E). Det räckte med en man på östra sidan (som kunde fly uppför trappan till Malmskillnadsgatan).

Fauzzi såg Björkman. Som Fauzzi själv trodde. Björkman minns fel. Han vände inte 10 meter norr om bankomaten (snarare 10 meter norr om Skandias entré). Björkman fick inte visa var han vände och tillfrågades inte var han vände förrän 1987. Då var bankomaten borta (Götabankens kontor ersattes av Linders Resor i maj 1986). Redan på mordnatten sa han att bankomaten var 50 meter norr om Tunnelgatan (inte 20 meter).

I tingsrätten sa han att den var "mitt på det kvarteret" (som är 120 meter långt). Hans tre kamrater såg inte var han vände. Varken Björkmans sällskap, familjen Schaeffer, Fauzzi (som Mårelius missade) eller Hellgren tillfrågades i mars 1986 om de såg någon vid Dekorimas ingång när de gick förbi. Att paret Palme mötte Björkmans kamrater strax innan de mötte Fauzzi är uppenbart (T116-M och T116-L). Att familjen Schaeffer mötte Fauzzi mellan Kungsgatan och Tunnelgatan är lika uppenbart (L904). Fauzzi kan ha uppfattat Birgitta och äldsta dottern Anna som ett "ungt par" (Birgitta hade en pagefrisyr). Att "mannen i beige" var vittnet Jan-Åke Svensson och att vittnet Jan Nilsson såg vittnet Per Vallin är också uppenbart (även om Pers jacka var mörkgrå och inte brun).

Den som påstår att mannen som Fauzzi såg (5 - 10 meter bakom paret Palme) var GM (inte Björkman) måste förklara hur GM kunde passera Björkman och paret Palme och sedan vänta vid Dekorimas ingång och hur den nyktre Fauzzi kunde missa den alkoholpåverkade Björkman. Det kan inte vittnesuppgifterna förklara.

Att Mårelius förväxlade Björkman och GM (denna idé dök upp 2020) är oförenligt med vittnesuppgifterna (även uppgifterna från Björkmans kamrater) och signalementen. Björkman var 2 cm kortare än Palme, inte 10 - 15 cm längre (berättade Björkman i hovrätten 1989). Att GM flydde Luntmakargatan norrut (en annan idé som dök upp 2020) är oförenligt med vittnesuppgifterna 1986 och vittnesmålen 1989 (Lars Jeppsson och Hans Johansson).

Landgré, Ålenius, Rolder och Åslund gick på den västra sidan (enligt Landgré och Rolders uppgift om Åslund 860427) och korsade Sveavägen vid Tunnelgatan. Ingen av dem hörde skotten. De gick förbi 4 - 5 minuter före skotten. Sannolikt även Hellgren (trots att han själv uppgav 23.20). Innan GM började vänta.

Katarina och Maria (E17840) passerade Dekorima mer än fem minuter före skotten (de åt inte hamburgare på McDonald's som Per och Christina Vallin). Anki och Anneli (EH14839) passerade ännu tidigare (filmen som delvis stämmer med deras beskrivning slutade 23.01 och visades på Sandrew mindre än 200 meter från Dekorima). Dessa vittnen är otillförlitliga (de hördes inte förrän 1997 och 1993). Att de hörde skotten är en efterkonstruktion. Att mannen som Anki såg trodde sig vara igenkänd var inte konstigt. Han tilltalades på finska och visade sig tala finska. Anki hörde inget svar i mannens walkie-talkie.

Några andra sällskap än Björkmans sällskap och familjen Schaeffer har ingen sett. Inge Mårelius såg GM vänta i ytterligare 3 - 4 minuter när Björkmans sällskap och familjen Schaeffer hade gått förbi (enligt Inge 871112). Det är mycket möjligt (även om bankomatuttagen bara tog 1 minut och 59 sekunder). Susanne Larsson letade efter sitt kort. Inges passagerare var redan där när Glenn Malmström kom dit och gjorde en saldokontroll (som började 42 sekunder före Susannes första uttag). Bankomaten var ledig (Susanne letade fortfarande efter sitt kort).

En ensam GM kan inte uteslutas.

En ensam GM (som följde efter från Grand) kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om mordplatsen (som Inge antydde i förhöret 871112). Det kräver dock att Björkmans sällskap och familjen Schaeffer passerade Dekorima innan GM började vänta, att Inge minns fel och att Pia Engström såg fel.

"Mötesscenariot" (att Palme hade ett samtal med GM eller ett avtalat möte på mordplatsen) är spekulation. Utan stöd i fakta. Polisen visade inget intresse. De kräver fakta. "Mötesscenariot" uppfanns fem år efter mordet. När "frilansutredaren" Ingvar Heimer feltolkade förhören med Nicola Fauzzi och såg en tidslucka på 43 sekunder. Ingen nämnde "mötesscenariot" före 1991. Heimer föreställde sig att paret Palme tillbringade dessa 43 sekunder (eller en del av dem) i sällskap med GM på mordplatsen. De 43 sekunderna finns inte. "Mötesscenariot" har inget stöd i vittnesuppgifterna. Tvärtom, "mötesscenariot" strider mot flera vittnesuppgifter.

Varför de 43 sekunderna inte finns

Anders Delsborn såg inte att paret Palme samtalade med GM (som påstås i referatet 860301), bara att tre personer var i närheten av varandra. Delsborn rättade referatet några timmar senare (Dagens Ekos intervju med Delsborn sändes även i Rapport kl 10). "Jag observerar på vänster kant att tre personer står. Om de sedan pratar eller vad de gör, det uppfattar jag inte."

Anders Björkman vände och gick Sveavägen söderut. Kamraterna fortsatte norrut. Strax före skotten såg Björkman att GM gick bakom paret Palme (ur Björkmans synvinkel verkade GM gå till vänster om paret). "Sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra." Om paret Palme småpratade med varandra eller med GM uppgav inte Björkman.

Inge Mårelius satt i sin bil på andra sidan Sveavägen. Han såg att GM väntade vid Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om Tunnelgatan. Mårelius såg att paret Palme passerade den väntande GM. När de hade passerat lämnade GM platsen där han väntade och närmade sig paret bakifrån. Det stämmer med Björkmans uppgifter (det var "minst fem meter" kvar till mordplatsen).

"Han står vid ett utav skyltfönstrena. Strax intill, ja, ingången till butiken ... Till höger om ingången från mig sett ... När de har gått förbi mannen som står vid skyltfönstret då observerar jag att han lämnar skyltfönstret ... Jag vet att jag såg att han lämnade skyltfönstret och gick upp bakom de här människorna ... Men när jag märker att han går upp bakom dem då förstår jag att han vill dem någonting. Men jag menar hade dom känt varandra så hade dom hälsat på varandra." (Inge Mårelius 860408).

Cecilia Anderstedt satt i Åke Larssons baksäte. Hon såg ett "sällskap", men "sällskapet" bestod av ett par och en längre man bakom paret. "Det är inte en man och kvinna utan det är tre personer hon ser. Cecilia berättar vidare att mannen som går bakom de två personerna är något längre. Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de liksom bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret. Den tredje personen var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap."

Mårelius, Björkman och Anderstedt var överens. När paret hade passerat lämnade GM platsen där han väntade (fem meter norr om Tunnelgatan). Sedan gick han ifatt paret. Han gick bakom paret "i minst fem meter". Mårelius och Anderstedt var överens om mannens längd. Han var påtagligt längre än Olof Palme (som var 175 cm enligt obduktionsprotokollet). Mårelius uppskattade skillnaden till "10 - 15 centimeter".

Björkman och Mårelius såg att GM hade en blå mössa med upprullad kant. Även Mårelius såg att mössan var blå. Det står inte i dialogförhöret 860314, men hörs i ljudinspelningen. Björkman gjorde en teckning av mössan. Jan-Åke Svensson och taxiföraren Hans Johansson trodde att GM hade en mössa. Anders Delsborn kallade den "Sherlock Holmes-mössa". Lars Jeppsson kallade den "kepsliknande". Han medgav att den kunde ha varit en annan huvudbonad än keps (i dialogförhöret 860827). Övriga vittnen var osäkra om GM hade en huvudbonad.

Lisbeth var tydlig när hon talade med kommissarie Lars Christiansson på Sabbatsberg. "De hade inte varit i sällskap med någon." Hon var lika tydlig 860429. De stannade "en kort stund" vid butiken Sari vid Skandiakvarterets nordvästra hörn ("högst 10 sekunder" enligt Lisbeth 890126). Sedan stannade de inte mer. "De stannade inte på Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt." De såg inget särskilt. "Lisbeth Palme märkte inte att någon följde efter dem på Sveavägen - inte ens i skottögonblicket upplevde hon någon förföljelse." De talade inte med GM. "Han yttrade ingenting under händelseförloppet."

Att GM råkade stå vid mordplatsen av en slump är en omöjlig tanke. FBI:s expert Robert Ressler intervjuades i TV-programmet Striptease 960221. "There's too much of an escape plan here just to be a random shooting by a drug addict or a crazed individual."
Senast redigerad av VSBQED 2024-06-15 kl. 13:08.
Citera
2024-06-15, 12:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men nu bortser du från allt som inte stämmer med din version. Vid vallningen 25/3 promenerar NF till just Sveav. 56. Det ger en promenadtid på 1:35 vilket leder till de saknade 43s. Då är det rimliga antagandet att det faktiskt är platsen där han minns skotten.

I din version så går NF dels till fel plats, dels antecknar PU denna felaktiga plats och tid, fastän NF själv minns att skotten hördes längre söderut. Låter det rimligt någonstans tycker du?

För mig finns det en enkel lösning på konstigheterna med de uppgivna husnumren. Den förklaringen ger också svar på de 43 sekunderna och hur det är möjligt för NF att notera AB i porten.

Vid första förhöret står att han möter LOP vid Sveavägen 56. Det är lite osannolikt att NF har dessa husnummer i huvudet. Vad jag förstått så satt polisen med karta på förhören. Att peka ett kvarter fel på en karta är enkelt.

När man sen läser vidare så verkar NF:s historia mena att han bara gick över en gata efter mötet med LOP. Det är exakt vad jag menar hände. Men det blev olyckligt ett felaktigt husnummer nedskrivet. Den naturliga följden är att platsen han hör skotten också förflyttas en kvarter för långt norrut.

I andra förhöret som sker vid vallning sker mötet vid 44. Men nu är plötsligt platsen för skotten 56, istället för några meter efter Adolf Fredriks kyrkogata. Hur förklarar jag det? Ja kanske är det så enkelt som att NF uppger några meter efter korsningen och att han sen konfronteras med den felaktiga uppgiften från första förhöret om 56. Och att han då flyttar platsen han hör skotten dit, för att han blir osäker när polisen säger mot och det inte spelar någon avgörande roll exakt var han hör skotten. Hur som helst är det ju inte långt mellan 56 och 20 meter efter AFKg.
Citera
2024-06-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För mig finns det en enkel lösning på konstigheterna med de uppgivna husnumren. Den förklaringen ger också svar på de 43 sekunderna och hur det är möjligt för NF att notera AB i porten.

Vid första förhöret står att han möter LOP vid Sveavägen 56. Det är lite osannolikt att NF har dessa husnummer i huvudet. Vad jag förstått så satt polisen med karta på förhören. Att peka ett kvarter fel på en karta är enkelt.

När man sen läser vidare så verkar NF:s historia mena att han bara gick över en gata efter mötet med LOP. Det är exakt vad jag menar hände. Men det blev olyckligt ett felaktigt husnummer nedskrivet. Den naturliga följden är att platsen han hör skotten också förflyttas en kvarter för långt norrut.

I andra förhöret som sker vid vallning sker mötet vid 44. Men nu är plötsligt platsen för skotten 56, istället för några meter efter Adolf Fredriks kyrkogata. Hur förklarar jag det? Ja kanske är det så enkelt som att NF uppger några meter efter korsningen och att han sen konfronteras med den felaktiga uppgiften från första förhöret om 56. Och att han då flyttar platsen han hör skotten dit, för att han blir osäker när polisen säger mot och det inte spelar någon avgörande roll exakt var han hör skotten. Hur som helst är det ju inte långt mellan 56 och 20 meter efter AFKg.

Lägg till att Ström (som förhörde Fauzzi 860303) knappt hade sovit på två dygn (enligt förhöret med Ström 2018).

"De arbetade omkring 15 - 16 h om dygnet under ett högt tryck" (Håkan Ström 181112).
Citera
2024-06-15, 13:34
Medlem
Citat:

Med kännedom om hur förhör gick till på 80-talet låter det mycket rimligt att Länninge bestämde var skotten hördes (enligt Länninges tolkning av Ströms referat 860303) och att Fauzzi gjorde som han blev ombedd.
Citera
2024-06-15, 15:46
Medlem
Faderligs avatar
[
Det var ju inte enbart CAs uppgifter jag stödjer det på. Största delen är ju från KN. Som visserligen inte är det säkraste vittnet då det inte är helt klarlagt när hennes observation gjordes. Men jag hade en liten funderare där och kom fram till att det nog ändå är LOP hon ser. Hennes observation görs någon gång i mordets tidsmässiga närhet. Och då är det ju svårt att tänka sig att exakt samma sak hände ytterligare en gång. Alltså att ett par går över gatan och fortsätter söderut, med en efterföljande ensam man, samtidigt som det i övrigt verkar vara folktomt. Hur ofta händer just det på en timme liksom?

KNs observation om titt i skyltfönster får ju då stöd av CA som observerar samma sak fast längre ner på gatan.

Här tror jag att många av de där sekunderna försvinner.

Och jag fattar inte riktigt var de skulle försvinna annars. De försvann ju inte vid eller efter dekorima, för där har vi flertalet vittnen som ser dom vandrandes hela vägen fram till skottögonblicket. De försvann inte heller innan Sari, för den sträckan är observerad av vittnen. Och där verkar det inte varit något stopp.

Och det är svårt att få till något stopp pga mannen innan NFs observation. För då går han ju fortfarande bakom.

Så har det försvunnit sekunder så är det mellan NFs observation och Dekorima.

Jag är förövrigt med på de 43 sekunderna. Jag försöker bara se var och hur det är rimligast att de försvann.
Citera
2024-06-15, 18:51
Medlem
Citat:
[[spoiler]QUOTE=Packetipiketen|88584286]Jag är förövrigt med på de 43 sekunderna. Jag försöker bara se var och hur det är rimligast att de försvann.

De 43 sekunderna försvann inte för de finns inte.

En användare i tråden påstår att vittnesparen EEAB, SKUR, CPSL och PVCV och deras rörelser på Sveavägens västra sida kan användas för att bestämma vittnet Nicola Fauzzis rörelser på Sveavägens östra sida. Självklart är så inte fallet.

Användaren påstår felaktigt att CPSL var norr om PVCV (det var tvärtom) och glömmer att CPSL kom från puben Tre Backar på Tegnérgatan och korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. EEAB kom från Grand och samma film som paret Palme. SKUR och PVCV kom från Rialto på Sveavägen 114 och stannade på McDonald's på Sveavägen 71. SKUR stannade dessutom vid Grand och Ljubisa Najics korvkiosk strax norr om Adolf Fredriks Kyrkogata. Hur länge SKUR och PVCV stannade vid dessa positioner är okänt. Om dessa fyra vittnespar stannade vid andra positioner längs Sveavägen och i så fall hur länge är också okänt. Deras positioner vid olika tidpunkter kan inte användas för att bestämma Fauzzis position vid olika tidpunkter.
Citera
2024-06-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag tycker ditt resonemang är helt riktigt. Att NF såg makarna Palme samt mannen i fönstret i La Carterie kan man nästan fastslå. Var NF mötte LOP och hörde skotten är däremot inget man kan säga med stor säkerhet. Så bra minns man inte efter mer än 3 veckor som du säger.

När det gäller mätningarna på NF och simulerad gång av makarna Palmes hastighet ger dessa vid handen att NF haft en medelhastighet som var ca 15-20% högre än makarna Palme. Deras hastighet är naturligtvis högst osäker, medans NFs är uppmätt av honom själv och därmed av betydligt pålitligare karaktär.

Det är rimligt att anta att NF rört sig snabbare än LOP om de gick armkrok, frågan är bara hur mycket? Stämmer mätningarna kan det inte vara så att de möttes där NF sa och att han senare hunnit ett par meter efter Adolf Fredriks Kyrkogata (ej Kammargatan ?) när han hörde skotten. Endera hann han längre, eller så möttes de längre söderut. Eller båda tillsammans för den delen. Osäkert så det förslår.

Jag har fastslagit det för mig själv.

NF korsar även en gata vilket fördröjer tiden det tar innan han vänder sig om.

Kollar man på fasaden och mötesplatsen lokalisering blir det enkelt att se vad som är mest rimligt.

https://imgur.com/a/bHoAqWV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in