Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
(Klicka bakåt för referensinlägg rörande Nicola Fauzzis uppgifter.)
Om Nicola Fauzzi till en början blandar samman gatorna – Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan – så är det inget konstigt, även om det är slarvigt av polisen att inte kolla upp och särskilt fråga om det så att det framgår i förhören. Inte heller är det konstigt om man blandar ihop Skandiahuset och (gamla) Bonnierhuset.
De här missförstånden reds sedan ut när Fauzzi vallas på platsen och får peka ut var han gjort sina iakttagelser. Mötespunkten med paret Palme blir då nedtecknad med mycket god precision medan punkten där Fauzzi hör skotten nedtecknas med något sämre precision. Skälet till det senare är att man bara anger att han hör skotten när han "passerar" Bonnierfastigheten Sveavägen 56, men fastigheten är nästan 50 meter lång.
Beroende på gånghastigheten kan man därför placera skottpunkten med upp till plus/minus 25 meter från huvudporten mitt på fastigheten. De uppgifter vi har från familjen Schaefer om att Fauzzi ångade på norrut "med långa kliv" längs trottoaren säger mig att han hunnit ända upp till norra änden av Bonnierfastigheten innan det smäller, och att "passerar" i själva verket borde ha hetat "just passerat".
Efter skotten fortsätter Fauzzi ytterligare cirka 25 meter (15 sekunder) innan han stannar och tittar efter vad som står på. Även om det inte sägs uttryckligen i vallningsförhöret så hamnar han då direkt norr om korsningen med Kammakargatan, vilket ju också är rimligt ifall han ville gå över medan det var "grön gubbe" där istället för att fastna vid röd gubbe.
Själv har jag lite risig syn men hade ändå inga problem med att se ända ner till mordplatsen från Kammakargatan när jag var dit och kollade. Avståndet ligger på uppskattningsvis 200 meter, men trottoaren sluttar uppför längs Skandiahuset och mordplatsen ligger liksom på en avsats som är upphöjd med kanske en dryg meter.
Vad som däremot gör det omöjligt att se några detaljer vid mordplatsen på sådant avstånd, det är om det finns folk ivägen. Fauzzis iakttagelser förutsätter att det är folktomt hela vägen ner till mordplatsen längs trottoaren. Det här är en viktig detalj när man ska resonera om Bofors-gängets förehavanden liksom även om Stig Engströms eventuella närvaro ute på trottoaren. Så länge Fauzzi kikar så får ingen av dem – och ingen annan heller, för den delen – befinna sig på trottoaren mellan mordplatsen och Fauzzi själv.
Utöver det som sagts här vill jag även än en gång peka på hur konstellationerna på den västra trottoaren helt och fullt bekräftar de "43 sekunderna" i tidsdifferens mellan Fauzzis och paret Palmes respektive gångtider från mötespunkten till skotten.
Vilken normalbegåvad tolvåring som helst kan lätt bekräfta det genom att plocka fram papper och penna och märka upp de kända positionerna för de fem berörda ekipagen i skottögonblicket. Då har vi paret Palme på mordplatsen. På västra trottoaren har vi, från söder till norr: Egon Enocksson & Annika Blomkvist nere vid Monte Carlo, vi har Ulrika Ryttestål & Susanne Karlsson vid södra övergångsstället, vi har Per & Christina Vallin cirka 25 meter norr om dem, och så har vi Sirpa Lindgren & Carina Pettersson ytterligare cirka 25 meter norrut. Det är vad vi har på trottoarerna och som angår den här övningen.
Då kan du enkelt backa upp alla ekipage under antagande om normal gånghastighet (cirka 100 meter i minuten). Om du först backar upp dem med två och en halv minuter så har du tagit med de fördröjningar som paret Palme har längs vägen inklusive sneddningen och snabbstoppet vid Sari plus de "43 sekunderna". På så vis placerar vi paret Palme vid korvkiosken.
Backar du sedan upp de fyra ekipagen på västra trottoaren med lika mycket så finner du att Enocksson & Blomkvist hamnar en bit bakom paret Palme. Ryttestål & Karlsson hamnar vid korvkiosken där de stod och pratade med någon kompis innan de började gå söderut. Och Lindgren & Pettersson hamnar vid kyrkogården alldeles bakom Enocksson & Blomkvist.
Att Enocksson & Blomkvist hamnar bakom paret Palme beror på att den standardiserade gångtakten är för hög för dem. Enocksson säger att de gick långsamt, och då får man bromsa ner dem lite, vilket gör att de inte hinner lika långt på sagda tid utan de hamnar istället direkt före paret Palme vid korvkiosken. Det är då Enocksson & Blomkvist som är Ljubisa Najics "främre par" som går framför paret Palme.
Så långt övningen där de "43 sekunderna" är inkluderade. Om du sedan upprepar samma övning fast plockar bort de 43 sekunderna, då måste du flytta ner Enocksson & Blomkvist söderut med dryga 50 meter. Då är de inte längre direkt framför paret Palme vid korvkiosken, utan istället får man placera Ryttestål & Karlsson framför paret Palme som Najics främre par. Direkt bakom paret Palme får man då istället Lindgren & Pettersson, som alltså måste befinna sig hack i häl på Najics "bakre gubbe" som följer efter paret Palme.
Som du ser blir det hela väldigt problematiskt. Dels måste Najic ha misstagit två tonårstjejer för Olof Palmes livvakter och dessutom måste man förklara varför Najic inte ser Lindgren & Pettersson när han tittar söderut igen en halvminut senare och då ser samma par som gått framför paret Palme förbi kiosken gå ensamma en bit ner i nästa kvarter. Paret Palme och mannen som gick bakom hade naturligtvis försvunnit (till östra trottoaren som Najic inte kunde se), men var är då Lindgren & Pettersson?
Nu när du ändå har penna och papper framme så kan du laborera hur mycket du vill med att justera tidsdiffar och promenadhastigheter. Men hur du än vänder och vrider på det hela så vill jag påstå att du inte kommer att kunna plocka fram något alternativt scenario som förklarar de fyra ekipagens på västra trottoaren placering i skottögonblicket.
Det enda scenario som går ihop är just det jag skissat upp verbalt här ovan, och där de "43 sekunderna" ingår jämte en viss nedbromsning av Enocksson & Blomkvist. Dels stämmer det perfekt med vad de själva uppger och dels bekräftar det till fullo den tidsdiskrepans som konstaterades mellan Fauzzis och paret Palmes respektive gångtider. Vi kallar den tidsdifferensen för "Fauzzis 43 sekunder" även om den naturligtvis inte behöver vara exakt 43 sekunder.
Vad jag kunnat se är diskrepansen snarare lite större än så, uppemot en hel minut. Men det är finlir, och det väsentliga här är att en betydande tidsdiskrepans existerar och kan bekräftas fullt ut. Vad det innebär är att paret Palme gör ett längre uppehåll längs vägen mellan Skandias huvudentré och mordplatsen. Det är ett faktum som inte går att komma runt. Allt annat är nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
(Klicka bakåt för referensinlägg rörande Cecilia Anderstedts uppgifter.)
Faderlig, som jag annars har ett gott öga till, försökte sig just på att förklara tidsdiskrepansen med att paret Palme skulle promenera långsamt. Det stämmer inte, för då måste de saktas ner till en hastighet som ligger långt under Enocksson & Blomkvists redan långsamma gånghastighet. Faderlig åberopade Cecilia Anderstedts uppgifter, vilka enligt min uppfattning är ganska skakiga av flera skäl.
Ändå tycker jag att den "sneddning" över trottoaren och det långsamma promenadtempo som Faderlig pekar på ändå verkar rimlig. Men då talar vi om det fåtal meter som paret Palme rör sig från "mötet" vid Dekorima och snett in i riktning mot de nerdragna gallergrindarna på Tunnelgatan.
Även Anders Björkman rör sig lite diagonalt i ungefär samma riktning, beroende på att han stått ute vid reklampelaren och spanat söderut efter sina förlorade kamrater i det bakre Boforsgänget. Då sneddar han in över snö- och issträngen in på gångbanan, vilket är ungefär samma rörelseriktning som paret Palme. Mellan dem finns då även mördaren som kommer upp bakifrån, och som naturligtvis måste följa efter i paret Palmes riktning.
Alla får då samma lätt diagonala rörelseriktning, vilket Anderstedt nog kan snappa upp även om hon är närsynt och utan glasögon. Alla de smådetaljer som Anderstedt talar om är enligt min uppfattning icke trovärdiga av redan sagda glasögonskäl. Men att paret Palme skulle röra sig lite diagonalt och i ganska makligt tempo den här sista biten när de bara ska röra sig från Dekorima och in en bit på Tunnelgatans främre ände, det är både trovärdigt och heller inget konstigt alls – och det säger heller ingenting alls om deras promenadtakt på vägen söderut längs Skandiakvarteret. Enligt Lisbeth själv ska de ju ha gått i ganska raskt tempo, och det tror jag stämmer. Vilket som blir skillnaden i gångtid ändå alldeles för liten för att kunna förklara de "43 sekunderna".
En utläggning där med utgångspunkt i den diskussion som uppkommit här i tråden om de här sakerna. Det är en diskussion som jag välkomnar, för ju fler som plockar fram penna och papper och på så vis försäkrar sig om att de "43 sekunderna" faktiskt gäller, desto bättre är det för den allmänna debatten om hur Palmemordet egentligen gått till. Hittills har vi ju haft en massa folk som avfärdar de "43 sekunderna" som någon slags bokföringsfel eller missförstånd vid förhören med Fauzzi, men det är de alltså inte utan de utgör i själva verket en robust hörnsten i förloppsanalysen på Sveavägen.